Gå til innhold

Var den butikkansatte vrang her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann foran meg i pantekøa hadde 8-10 kasser med halvliter brus som han skulle pante. Flaskene går ikke lenger å kjøre inn med kassene siden de skal klemmes. Han spurte om den ansatte kunne ta alle kassene med flaskene og bare skrive han en lapp på hvor mye det var, men det ville hun ikke. Da måtte jo hun ha stått å pantet de for at flaskene skulle klemmes. Mannen ble fly forbanna og ropte og skrek, men hun sa fremdeles at de ikke kunne ta i mot kassene på den måten, at han måtte pante flaskene en og en.

Anonymous poster hash: 62431...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at de har regler for hvordan dette skal gjøre og at hun fulgte reglene.

Anonymous poster hash: 4759d...39a
Skrevet

Hun har nok rett. Alle skal pante sine flasker selv. Hadde gjort samme som henne, det er jo ikke hennes jobb.

Anonymous poster hash: 85203...0f7

Skrevet

Det er greit å spørre, men man må godta svarene man får. Kanskje hun ikke hadde lov å forlate kasseområdet? Jeg jobbet i butikk selv for noen år side, sto i kassa, og jeg hadde streng beskjed om at jeg ikke skulle forlate kasseområdet.

Synes det var noe spesiell oppførsel av mannen og begynne å rope og skrike. Jeg tenker at det var han som var vrang.

Skrevet

Hun kan ikke bare skrive på en lapp hvor mye penger det er, da får han ikke pengene ut i kassa. For at man skal få inn minusbeløpet på kassa må strekkoden på kvitteringen fra panteautomaten scannes i kassen. Man kan ikke manuelt ta ut penger fra kassen uten en gyldig grunn, som f.eks den strekkoden fra kvitteringen, så panten må gjennom automaten og automaten må skrive ut en kvittering.

I dagens datastyrte verden, hvor det er sikkerhetsløsninger i kassasystemet som skal forhindre at penger blir tatt ut av kassen ved en feil, fordi de ansatte stjeler e.l. må dette gjøres på riktig måte, sånn er systemet lagt opp.

Anonymous poster hash: 5b5ce...96f
Gjest Julia1984
Skrevet

Kunden var helt på bærtur. Sikkert en sjarmerende mann som ikke gidder å gjøre jobben selv....

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Det kommer ann på om dette var en stor og travel butikk?

Har selv jobbet på en liten nærbutikk, og der gjorde jeg dette noen ganger, bare telte over hvor mye det var og skrev på en lapp. Og pantet selv når jeg hadde fått ordnet panteautomaten.

Personen fikk bare pengene som stod på lappen, uten at noe ble registrert i kassen. Pengene ble bare tatt rett ut. Når jeg hadde fått pantet flaskene scannet jeg lappen, men tok jo ikke ut noen penger da de allerede var tatt ut. Så ting gikk liksom opp i opp til slutt :)

Som sagt, dette var på en liten nærbutikk hvor alt ikke trenger å være helt A4 :) Hadde vært verre i en travel og stor butikk, hvor man fort kunne mistet kontrollen over å holde på slik.

Skrevet

Har selv jobbet på en liten nærbutikk, og der gjorde jeg dette noen ganger, bare telte over hvor mye det var og skrev på en lapp. Og pantet selv når jeg hadde fått ordnet panteautomaten.

Personen fikk bare pengene som stod på lappen, uten at noe ble registrert i kassen. Pengene ble bare tatt rett ut. Når jeg hadde fått pantet flaskene scannet jeg lappen, men tok jo ikke ut noen penger da de allerede var tatt ut. Så ting gikk liksom opp i opp til slutt :)

Som sagt, dette var på en liten nærbutikk hvor alt ikke trenger å være helt A4 :) Hadde vært verre i en travel og stor butikk, hvor man fort kunne mistet kontrollen over å holde på slik.

I en stor butikk ville du fått sparken om du gjorde noe slikt, det er overhodet ikke lov å ta penger ut av kassen uten samtidig å legge ved et bilag på hvorfor/hvordan det er gjort.

I de nye kassesystemene hvor sedlene mates inn og myntene legges i tellemaskinen foran kassen får du ikke ut penger heller, for de er ranssikre, den som sitter i kassen kan ikke få penger ut av den...

Gjest Bjørketreet
Skrevet

I en stor butikk ville du fått sparken om du gjorde noe slikt, det er overhodet ikke lov å ta penger ut av kassen uten samtidig å legge ved et bilag på hvorfor/hvordan det er gjort.

I de nye kassesystemene hvor sedlene mates inn og myntene legges i tellemaskinen foran kassen får du ikke ut penger heller, for de er ranssikre, den som sitter i kassen kan ikke få penger ut av den...

Som jeg vektla to ganger, dette var nok litt annerledes pga butikken akkurat jeg jobbet i ;)

Skrevet

På nærbutikken hvor vi bodde før gjøres det på samme måte fordi de ikke har automat. Flaskene telles opp og man får pengene i hånda. Så leveres flaskene direkte til bryggeriet når de får ny forsyning brus og øl. Ingen ulovlighet i det. Det er bare et annet (og aknskje litt eldre) system. 

Skrevet

På nærbutikken hvor vi bodde før gjøres det på samme måte fordi de ikke har automat. Flaskene telles opp og man får pengene i hånda. Så leveres flaskene direkte til bryggeriet når de får ny forsyning brus og øl. Ingen ulovlighet i det. Det er bare et annet (og aknskje litt eldre) system. 

Det er derfor jeg skrev "i en større butikk", selvfølgelig er det noen slike løsninger i små lokalbutikker rundt omkring, men i større butikker med moderne automater og kasseløsninger er det ikke mulig å gjøre sånt i det hele tatt.

Siden HI skriver at det er en slik ny automat som klemmer flat flaskene regner jeg med butikken har en viss størrelse og moderne løsninger på dette og da kan ikke den ansatte ta penger fra kassen, man har rutiner (og internkontroll) på dette som er helt ufravikelig.

Skrevet

det var i alle fall vanlig før at man kunne levere kasser med de gamle, harde plastflaskene. De skal jo i kasser uansett. Men er jo ikke vanskelig å skjønne at de myke må gjennom automaten, ellers må jo de ansatte stå og gjøre det som du sier... slitsom kunde.

Anonymous poster hash: a1b9c...229
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet man skal strekke seg langt for å hjelpe kundene, og for en kunde som er vant til å kunne sende kassene inn er det veldig ubeleilig å måtte stå og pante en og en flaske for hele 8 kasser...

Det er unødvendig av kunden å bli sint, da, hvis det er systemet det går på, ikke den ansattes velvillighet. Hvordan ordla du deg når du forklarte hvorfor du ikke kunne gjøre det for ham? (Ut fra måten du skriver på, går jeg ut fra at det var deg det skjedde med, hi.) Hvis du var høflig og saklig og forklarte godt hvorfor det ikke var mulig for deg å hjelpe ham med det synes jeg kunden var vrang som ble sint. Hvis du ikke var like høflig og saklig (eller faktisk hadde systemer der du kunne hjulpet ham hvis du ville) synes jeg du var vrang mot kunden.

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet man skal strekke seg langt for å hjelpe kundene, og for en kunde som er vant til å kunne sende kassene inn er det veldig ubeleilig å måtte stå og pante en og en flaske for hele 8 kasser...

Det er unødvendig av kunden å bli sint, da, hvis det er systemet det går på, ikke den ansattes velvillighet. Hvordan ordla du deg når du forklarte hvorfor du ikke kunne gjøre det for ham? (Ut fra måten du skriver på, går jeg ut fra at det var deg det skjedde med, hi.) Hvis du var høflig og saklig og forklarte godt hvorfor det ikke var mulig for deg å hjelpe ham med det synes jeg kunden var vrang som ble sint. Hvis du ikke var like høflig og saklig (eller faktisk hadde systemer der du kunne hjulpet ham hvis du ville) synes jeg du var vrang mot kunden.

Urk, hva med å lese teksten ordentlig før du poster den, Minni75?! ;) Jeg ser nå at dette var mannen foran deg i køen, altså var det ikke du som jobbet der... Da er du kanskje enda mere objektiv i å vurdere om det var den butikkansatte eller mannen som var høflige/saklige i samtalen... :)

Skrevet

Problemet er ikke at det blir feil i kassa, for det blir det ikke. Man har nemlig en egen tom Pantelapp man fyller ut på tomkasser med og uten flasker. På kassen har man en egen pantetast.

Men problemet til den ansatte var at om hun skulle tatt i mot kassen med foreks 5 petflasker(de som klemmes) så måtte hun tatt ut de, satt inn 5 andre flasker bak fra flaskerommet som ikke skal klemmes for så å sette den kassen på pallen som mannen fra bryggeriet tar med seg tilbake tol bryggeriet.

Så ja, man kan si at den ansatte var Vansklig, men jeg trur neimen ikke jeg hadde hatt mye lyst til å yte litt ekstra service til en så grinete og frekk kunde jeg heller...:P

Anonymous poster hash: 6b5e0...b6f

Skrevet

Det stemmer ikke helt at ingen større butikker tar imot fulle kasser altså. De gjør det på Kiwi her. Jeg spurte om jeg skulle putte flaskene i maskinen, men det trengte jeg ikke. De har egne pantelapper de fyller ut antall kasser og flasker på. Er nok ikke noe ulovlig i det for sjefen på butikken her er berykta for å være streng på regler.

Anonymous poster hash: 1d127...d23

Skrevet

Jeg lurte ofte på hvilke som ville gifte seg med slike "høflige" kunder når jeg jobbet i butikk :P var nok av de som ropte og skrek ja.

Men hvis denne butikken har samme ordning dom der jeg jobbet, så hadde jeg tatt imot kassene. Det hadde kanskje blitt mindre arbeid på meg alt i alt.

Skrevet

Synes kunden oppførte seg feil....

Skrevet

I vår butikk har vi ikke lengre mulighet til å ta imot flasker og slå inn panten manuelt i kassa. Kun pantelapper med strekkoder som fungerer. Før i tiden, når vi kunne slå inn pant manuelt i kassa, tok vi ofte imot fulle kasser og slo det inn manuelt i kassa for så å kjøre flaskene igjennom automaten når vi hadde tid. Men nå har vi som sagt ikke mulighet til det lengre. Men uansett hva denne ansatte hadde mulighet til, så syns jeg kunden oppførte seg dårlig her.

Skrevet

Jeg jobber i en større butikk, og vi har mulighet til å ta imot kasser/ flasker og skrive manuelle pantelapper. MEN hadde vi gjort dette for alle kranglete kunder som ikke orket å pante selv, ville det vært en enorm tidstyv. Derfor gjør vi det kun om automaten streiker.

Med så mye pant som vi har til daglig må en skal det en ansatt til på fulltid for å holde på med bare pant når maskinen ikke virker. Dessuten skal vi jo ha ut tømmekvitteringer fra panteautomaten som skal følge tomgodset i retur til leverandøren.

Anonymous poster hash: 20c7c...834
Skrevet (endret)

Vil seie kunden er vrang her. Butikken har panteautomat og den er sjølvbetjent. Om han ikkje har utfordringar som gjer det vanskelig å bruke automaten bør han gjere det sjølv, han som alle andre. Om personalet skal bruke tid på dette må dei vere fleire på jobb = dyrare varer.

Heilt greit at han spurte, men uhørt å bli furten over eit nei.

Endret av ★
Skrevet

Mannen var frekkas og på bærtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...