Gå til innhold

Trening og tidlig graviditet

Anbefalte innlegg

Noen andre her som trener mye og tungt? Jeg lurer på om dette har noe å si for Evt SA-fare, eller om det er andre grunner til å legge de tyngste vektene på hylla? Kommer jo ikke til å slutte å trene bare fordi jeg er gravid, men funderte på om det var lurt å moderere seg..?

Anonymous poster hash: 49d08...68d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144101726-trening-og-tidlig-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok kontakt med fysioterapaut og de andre som jobber på treningssenteret ( som også har fått barn selv). 

Her ble jeg rådet til å trene lett, med mer fokus på kjernemusklatur før fullgåtte tre mnd. Noen burde også være forsiktige til ut mot fire mnd. De sa at jeg ikke burde løpe på mølla da dette er harde støt, men heller bruke sykkel, epilipsemaskin o.l. 

Jeg fikk et treningsopplegg som var rettet mot mage og ryggmusklatur, som også fokuserer på kjernemuskulatur. - Jeg tenkte: "dette var jo veldig lett med 10x3 repetisjoner", men dagen etterpå var jeg veldig stiv i alle musklene på ryggen. Så det er nok effektiv trening, selv om svetten ikke renner på samme måte som etter 30 min på mølla. 

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men hør med noen som har relevant utdanning på et treningssenter og lege/jordmor. 

Lykke til og gratulerer med graviditeten :)

Jeg spurte jordmor og lege angående min trening, og de sa jeg skulle bare kjøre på som vanlig. Eneste er at jeg må stoppe dersom jeg får vondt noen steder.

Vært veldig aktiv med løping/skigåing i flere herrens år, og har ikke akkurat stoppet etter jeg ble gravid.

Eneste er at jeg trente mer eller mindre 7 dager i uka før graviditeten, men første trimester var jeg mye kvalm og dårlig, så ble kanskje 3-4 økter i uka.

En vanlig trening i første trimester var på 15km crosstrainer og etterpå 30min styrke trening. 

Etter uke 13 ble jeg bedre med tanke på kvalmen, så har derfor også trent mer.

7 km terrengløping og etterpå 45-60 min styrketrening går helt fint, blir ca 6 dager i uka med trening.

Eneste problemet med løping, er at jeg blir veldig fort tissetrengt.

Straks skiføret er optimalt, så blir jeg å hive meg i skitreninga også. Er nå snart 18 uker gravid, og ser ut som lille i magen ikke har hatt noe vondt av treninga. Alt så bra ut på Ultralyd, og kjenner spark nu og da.. :)

Anonymous poster hash: 188cc...1fe

Jeg spurte jordmor og lege angående min trening, og de sa jeg skulle bare kjøre på som vanlig. Eneste er at jeg må stoppe dersom jeg får vondt noen steder.

Vært veldig aktiv med løping/skigåing i flere herrens år, og har ikke akkurat stoppet etter jeg ble gravid.

Eneste er at jeg trente mer eller mindre 7 dager i uka før graviditeten, men første trimester var jeg mye kvalm og dårlig, så ble kanskje 3-4 økter i uka.

En vanlig trening i første trimester var på 15km crosstrainer og etterpå 30min styrke trening.

7 km terrengløping og etterpå 45-60 min styrketrening går helt fint, blir ca 6 dager i uka med trening.

Straks skiføret er optimalt, så blir jeg å hive meg i skitreninga også. Er nå snart 18 uker gravid, og ser ut som lille i magen ikke har hatt noe vondt av treninga. Alt så bra ut på Ultralyd, og kjenner spark nu og da.. :)

Ok, jeg er også godt trent, og har mye fokus på dynamisk trening samt baseøvelser/olympiske løft. Så da er det bare å holde på som vanlig så lenge det føles greit?

Ok, jeg er også godt trent, og har mye fokus på dynamisk trening samt baseøvelser/olympiske løft. Så da er det bare å holde på som vanlig så lenge det føles greit?

Jeg er ikke noe ekspert da, så kan jo ikke si hva du burde og ikke burde gjøre. Vet bare hva jeg selv gjør, og hva som fungerer for meg. :) Men er du bra grunntrent, så ser jeg ikke problemet at du skal trene som før. Tro meg, du merker om det er øvelser som kroppen ikke liker. Knebøy måtte jeg f.eks redusere vekten litt på fordi jeg merka det ble for mye "strekk" i magen. :) Løpinga så er jeg mange ganger opp i puls på 180-185 i veldig bratte bakker, og det har jeg ikke noe problemer med i det hele tatt. 

Det er bra å trene i svangerskapet! Ang løping, så begrenser det seg evt selv utover, men i mitt forrige svangerskap løp jeg ut i 7.mnd -ble stoppet av plagsomme kynnere etter det. Ønsker man å begrense belastningen, er det bare å løpe oppoverbakke i stedet for flatt. God treningseffekt, litt mindre støt og kanskje mindre nedpress og risting. Det eneste man bør være litt forsiktig med er anaerob trening og trening i sterk varme. Fosteret bør ikke bli opphetet (kroppstemperaturen vår stiger allerede noen grader når vi trener). 

Jeg kommer til å fortsette å trene så lenge jeg kan (og jeg gleder meg også til snøen kommer!)

Annonse

Det er bra å trene i svangerskapet! Ang løping, så begrenser det seg evt selv utover, men i mitt forrige svangerskap løp jeg ut i 7.mnd -ble stoppet av plagsomme kynnere etter det. Ønsker man å begrense belastningen, er det bare å løpe oppoverbakke i stedet for flatt. God treningseffekt, litt mindre støt og kanskje mindre nedpress og risting. Det eneste man bør være litt forsiktig med er anaerob trening og trening i sterk varme. Fosteret bør ikke bli opphetet (kroppstemperaturen vår stiger allerede noen grader når vi trener).

Jeg kommer til å fortsette å trene så lenge jeg kan (og jeg gleder meg også til snøen kommer!)

Ja, løping og slikt er jo selvfølgelig greit.. Men det jeg holder på med en tung vekttrening og kettlebells, så lurte egentlig mest på det. Jeg hadde jo ikke hatt vondt av å trene litt mer aerobt uansett altså, det er bare ikke like gøy ;) Og boksing utgår vel uansett nå så..

Jeg trener også en del, og jeg prøver å trene både kondisjon og styrke.

Jeg er bare litt over fem uker på vei, men jeg kjente faktisk litt murring i magen på trening i forgårs. Jeg var på en saltime med kombinasjon av kondisjon og styrke, og jeg kjente murring når jeg tok høye kneløft med knærne godt opp mot magen, og på magedelen av styrketreningen. Knebøy og utfall kjentes helt fint, men da var det ikke med så tunge vekter. Jeg har googlet det en del, og alle anbefaler jo å trene. Magetrening skal man ikke være forsiktig med før magemusklene deler seg, og man kan fortsatt trene mage da, bare ikke alle typer øvelser. Alle sier at det er viktig å lytte til kroppen, og jeg tror jeg kommer til å unngå øvelser der jeg kjenner murring i magen. Det er sikkert ikke farlig, men man det ga meg en litt ekkel følelse etterpå.

Jeg synes det er rart at treningssenteret har anbefalt å unngå løping fordi det gir harde støt. Med mindre det føles ubehagelig, så er det vel bra å jogge/løpe?

Men vi må fortsette å trene, spesielt styrke, for det gir jo alle forutsetninger for en godt svangerskap og en grei fødsel! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...