Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har tenkt til å kjøpe Besafe Izi Plus til vårt barn. Den er riktignok også bare bakovervendt, i tillegg som den må festes med belter fordi at isofix kun er lov på stoler opp til 18 kg. Det setet hun har nå er Besafe izi combi x3 og passer egentlig helt fint enn så lenge, men siden vi får nr 2 snart, må vi uansett kjøpe nytt sete om et års tid til nr 2. Så da overtar heller han setet til nr 1, og nr1 får izi plus som hun kan bruke til hun er 25 kg.

Annonse

Vi har maxi cosi mobi til 2,5-åringen, utrolig deilig sete!! Kan reguleres i fire ulike vinkler og gi en deilig soveposisjon. Tar mye plass men leser at plass ikke er noe problem hos dere. Setet er veldig rimelig i fht mange andre, men kan kun brukes bakovervendt da...

  • 4 uker senere...

Har lest at man ikke bør bruke vendbare seter. Skal man gå forovervendt etterhvert er det like greit å gå opp til neste st. Siden kombisetene er så tunge i forhold til forovervendte, så er det mindre belastning på barnet ved evt kollisjon om man har rent forovervendt enn et kombi som står forovervendt. Helst skal de jo sitte bakovervendt så lenge som mulig, så et rent bakovervendt opp til 25 kg er å anbefale. Neste st må jo kjøpes på et tidspunkt uansett, så da kan dere kjøpe det når poden nekter å sitte bakover lengre.

Vi har både besfe i hverdagsbilen og multitec i jobbbilen som ekstra sete. Multitec setet er mye lettere å montere og jeg syntes minsten sover mye bedre i det enn besafe ( han er 2 år). Hodet detter ikke framover på samme måte. Hadde jeg skulle valgt på nytt hadde jeg vurdert to multitec isteden.

Vi har både besfe i hverdagsbilen og multitec i jobbbilen som ekstra sete. Multitec setet er mye lettere å montere og jeg syntes minsten sover mye bedre i det enn besafe ( han er 2 år). Hodet detter ikke framover på samme måte. Hadde jeg skulle valgt på nytt hadde jeg vurdert to multitec isteden.

Men det er veldi stor forskjell på de gamle besafe setene og nye izi plus. Kan nesten ikke sammenlignes engang, mye bedre hvilestilling på izi plus.

Det med seter er veldig forskjellig fra bil til bil i forhold til vinkelen på baksetene.

 

Når vi gikk over fra Maxicosi cabriofix til Besafe izi x3 isofix, så måtte vi teste det i setet. Har heldigvis ganske rette seter, så hvilestillingene blir veldig bra. ( 4 stillinger) Når eldste bikka 18 kg så valgte vi heller å kjøpe forovervent setet pga vekt, lengde og alder. Vi landet da på Cybex x2 fit. Dette er også med isofix. Og det er feil at det ikke er lov med isofix etter 18 kg, men det er da krav til annen festeanordning enn kun isofix. Hadde det ikke vært lov, så hadde det ikke blitt produsert ! Jeg ser bare positivt på det at det er isofix i tillegg til at eldste bruker 5 punkts belte. Risikoen for feilmontering synker, og setet sitter jo ekstra ved en eventuell kollisjon.

 

Det å snu disse kombisetene med 3 punkt sete anbefales overhode IKKE. Dette pga at ved å sitte fremovervent, og i en kollisjon - så vil nakken få en enorm påkjenning. Dette pga at resten av kroppen sitter fast på en helt annen måte enn ved 5 punkts sele. Og de stolene som kun er beregnet på 5 punkts sele har bevegelig rygg som "følger med" i kollisjon, slik at rygg og nakke skal få minst mulig skade.

 

Ligger flere filmer inne på trygg trafikk evt. besafe sine sider. Verdt å ta en titt på !

 

Vi har hatt Britax multitech II i bil nr 2 som bakovervent sete - hater det i forhold til Besafe sine. Barnet sitter mye lavere, hvilestillingen er utrolig klønete sammenlignet mot besafe, og belteløsningen til besafe er super i forhold til multitech. Har angret så grusomt på det kjøpet - og angrer på at vi ikke brukte angrerett på det ;) Men men... Så jeg sverger til Besafe setet. Selv om det er stort - så veier det opp mot alle fordelene ved det.

 

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

Det med seter er veldig forskjellig fra bil til bil i forhold til vinkelen på baksetene.

 

Når vi gikk over fra Maxicosi cabriofix til Besafe izi x3 isofix, så måtte vi teste det i setet. Har heldigvis ganske rette seter, så hvilestillingene blir veldig bra. ( 4 stillinger) Når eldste bikka 18 kg så valgte vi heller å kjøpe forovervent setet pga vekt, lengde og alder. Vi landet da på Cybex x2 fit. Dette er også med isofix. Og det er feil at det ikke er lov med isofix etter 18 kg, men det er da krav til annen festeanordning enn kun isofix. Hadde det ikke vært lov, så hadde det ikke blitt produsert ! Jeg ser bare positivt på det at det er isofix i tillegg til at eldste bruker 5 punkts belte. Risikoen for feilmontering synker, og setet sitter jo ekstra ved en eventuell kollisjon.

 

Det å snu disse kombisetene med 3 punkt sete anbefales overhode IKKE. Dette pga at ved å sitte fremovervent, og i en kollisjon - så vil nakken få en enorm påkjenning. Dette pga at resten av kroppen sitter fast på en helt annen måte enn ved 5 punkts sele. Og de stolene som kun er beregnet på 5 punkts sele har bevegelig rygg som "følger med" i kollisjon, slik at rygg og nakke skal få minst mulig skade.

 

Ligger flere filmer inne på trygg trafikk evt. besafe sine sider. Verdt å ta en titt på !

 

Vi har hatt Britax multitech II i bil nr 2 som bakovervent sete - hater det i forhold til Besafe sine. Barnet sitter mye lavere, hvilestillingen er utrolig klønete sammenlignet mot besafe, og belteløsningen til besafe er super i forhold til multitech. Har angret så grusomt på det kjøpet - og angrer på at vi ikke brukte angrerett på det ;) Men men... Så jeg sverger til Besafe setet. Selv om det er stort - så veier det opp mot alle fordelene ved det.

 

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

 

Vi vurderte faktisk mellom Britax multitech II og Besafe Plus, nå gjorde du valget mye enklere :)

Det med seter er veldig forskjellig fra bil til bil i forhold til vinkelen på baksetene.

 

Når vi gikk over fra Maxicosi cabriofix til Besafe izi x3 isofix, så måtte vi teste det i setet. Har heldigvis ganske rette seter, så hvilestillingene blir veldig bra. ( 4 stillinger) Når eldste bikka 18 kg så valgte vi heller å kjøpe forovervent setet pga vekt, lengde og alder. Vi landet da på Cybex x2 fit. Dette er også med isofix. Og det er feil at det ikke er lov med isofix etter 18 kg, men det er da krav til annen festeanordning enn kun isofix. Hadde det ikke vært lov, så hadde det ikke blitt produsert ! Jeg ser bare positivt på det at det er isofix i tillegg til at eldste bruker 5 punkts belte. Risikoen for feilmontering synker, og setet sitter jo ekstra ved en eventuell kollisjon.

 

Det å snu disse kombisetene med 3 punkt sete anbefales overhode IKKE. Dette pga at ved å sitte fremovervent, og i en kollisjon - så vil nakken få en enorm påkjenning. Dette pga at resten av kroppen sitter fast på en helt annen måte enn ved 5 punkts sele. Og de stolene som kun er beregnet på 5 punkts sele har bevegelig rygg som "følger med" i kollisjon, slik at rygg og nakke skal få minst mulig skade.

 

Ligger flere filmer inne på trygg trafikk evt. besafe sine sider. Verdt å ta en titt på !

 

Vi har hatt Britax multitech II i bil nr 2 som bakovervent sete - hater det i forhold til Besafe sine. Barnet sitter mye lavere, hvilestillingen er utrolig klønete sammenlignet mot besafe, og belteløsningen til besafe er super i forhold til multitech. Har angret så grusomt på det kjøpet - og angrer på at vi ikke brukte angrerett på det ;) Men men... Så jeg sverger til Besafe setet. Selv om det er stort - så veier det opp mot alle fordelene ved det.

 

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

Det er sikkert min kommentar du sikter til når det gjelder det med isofixc og forovervendte stoler for 18 kg og oppover. Vel, jeg bare skrev det jeg fikk beskjed om på Barnas Hus da jeg kjøpte nytt sete. Det er mulig vedkommende mente at det kun er lov med isofix i forovervendte seter når man bruker 3-punktsbelte, ikke vet jeg.

Annonse

Isofix er ikke sertifisert for belastning over 18 kg (pluss vekt av setet, så reell belastning som tåles er vel rundt 25-30 kg), derfor er ingen seter godkjent for bruk med integrert 5-punktssele for barn over 18 kg. Skal man ha et bakovervendt sete som kan brukes over 18 kg må dette festes med bilens seler, ikke isofix.

 

Når setet brukes som beltestol, dvs at barnet festes i stolen med bilens 3-punktsseler, er det selene som får belastningen i en kollisjon (og selene er sertifisert for 150 kg eller mer). Isofix brukes for å holde setet på rett plass i bilen samt for å holde det på plass dersom man kolliderer uten barn i setet (beltestolen i seg selv veier jo bare noen få kilo).

Isofix er ikke sertifisert for belastning over 18 kg (pluss vekt av setet, så reell belastning som tåles er vel rundt 25-30 kg), derfor er ingen seter godkjent for bruk med integrert 5-punktssele for barn over 18 kg. Skal man ha et bakovervendt sete som kan brukes over 18 kg må dette festes med bilens seler, ikke isofix.

 

Når setet brukes som beltestol, dvs at barnet festes i stolen med bilens 3-punktsseler, er det selene som får belastningen i en kollisjon (og selene er sertifisert for 150 kg eller mer). Isofix brukes for å holde setet på rett plass i bilen samt for å holde det på plass dersom man kolliderer uten barn i setet (beltestolen i seg selv veier jo bare noen få kilo).

Takk, det var det som ble formidlet på Barnas Hus, og som jeg prøvde å formidle videre her uten særlig suksess, hehe.

 

Isofix er ikke sertifisert for belastning over 18 kg (pluss vekt av setet, så reell belastning som tåles er vel rundt 25-30 kg), derfor er ingen seter godkjent for bruk med integrert 5-punktssele for barn over 18 kg. Skal man ha et bakovervendt sete som kan brukes over 18 kg må dette festes med bilens seler, ikke isofix.

 

Når setet brukes som beltestol, dvs at barnet festes i stolen med bilens 3-punktsseler, er det selene som får belastningen i en kollisjon (og selene er sertifisert for 150 kg eller mer). Isofix brukes for å holde setet på rett plass i bilen samt for å holde det på plass dersom man kolliderer uten barn i setet (beltestolen i seg selv veier jo bare noen få kilo).

Takk, det var det som ble formidlet på Barnas Hus, og som jeg prøvde å formidle videre her uten særlig suksess, hehe.

 

 

Det jeg skulle frem til er at det er lov med isofix over 18 kg, men som også jeg skrev , så må beltet brukes i tillegg. Det er jo ikke noe negativt at setet blir festet med både Isofix og belter. For meg er det kun en bonus at setet sitter ekstra fast. Da blir det faktisk også mindre belastning for selene og barnet. 

 

Jeg finner det ikke i farten, men leste det senest forrige uke at flere seter kommer til å ha isofix over 18 kg, nettopp for å ha som en tilleggsikkerhet. 

 

 

Isofix er ikke sertifisert for belastning over 18 kg (pluss vekt av setet, så reell belastning som tåles er vel rundt 25-30 kg), derfor er ingen seter godkjent for bruk med integrert 5-punktssele for barn over 18 kg. Skal man ha et bakovervendt sete som kan brukes over 18 kg må dette festes med bilens seler, ikke isofix.

 

Når setet brukes som beltestol, dvs at barnet festes i stolen med bilens 3-punktsseler, er det selene som får belastningen i en kollisjon (og selene er sertifisert for 150 kg eller mer). Isofix brukes for å holde setet på rett plass i bilen samt for å holde det på plass dersom man kolliderer uten barn i setet (beltestolen i seg selv veier jo bare noen få kilo).

 

Takk, det var det som ble formidlet på Barnas Hus, og som jeg prøvde å formidle videre her uten særlig suksess, hehe.

 

Det jeg skulle frem til er at det er lov med isofix over 18 kg, men som også jeg skrev , så må beltet brukes i tillegg. Det er jo ikke noe negativt at setet blir festet med både Isofix og belter. For meg er det kun en bonus at setet sitter ekstra fast. Da blir det faktisk også mindre belastning for selene og barnet. 

 

Jeg finner det ikke i farten, men leste det senest forrige uke at flere seter kommer til å ha isofix over 18 kg, nettopp for å ha som en tilleggsikkerhet.

Da er vi alle enige om det samme, så fint! :)

Fordelen med isofix på stoler hvor barnet festes med beltet er jo at stolen sitter fast i bilen, dvs at ved en evt kollisjon blir IKKE barnet belastet med de ekstra kiloene som stolen utgjør. Og en 5 kg stol utgjør veldig mange kilos trykk i 60 km/t

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...