Gå til innhold

Noen som har hatt krystallsyken/virus på balansenerven?

Anbefalte innlegg

Har vært fryktelig svimmel et par dager og sliter med feks kjøre bil, snu meg i sengen osv.

Vurderer å dra til legen i morgen, orker ikke ha det slik lenger. Mistenker krystallsyken. Hadde det for mange år siden, men husker ikke helt hvordan det utartet seg.

Noen her som har hatt det? Hvor lenge varte det og ble du sykemeldt?

Anonymous poster hash: df29b...45c

Fortsetter under...

Det du mener her er nok BPPV, såkalt krystallsyke på folkemunne. Dra til legen, be om test på horisontale buegangs BPPV. Kjip test, men fort gjort å diagnostisere. 

Anonymous poster hash: 33394...4b9

Jeg hadde krystallsyke for noen år siden, og da jeg kom meg til legen gjorde han noe som heter Epleys manøver. Det gikk over så og si med en gang! Gjorde øvelsen hjemme et par ganger, med litt hjelp av samboeren, og siden har jeg ikke kjent antydning til at krystallene er i ulage :)

Jeg fikk et kraftig anfall, etterfulgt av kvalme, for ca 3 år siden, og sleit med mange slike i et par måneder. Følelsen av å sjangle rundt på en båt med masse sjø, og at alt snurret i ring rundt meg.

Var sikker på at noe var alvorlig galt med meg :P Det viste seg å være Krystallsyken!

Fungerte ikke dagen etter, og kunne ikke kjøre bil. Deretter avtok det gradvis. 

Nå i dag får jeg av og til bittesmå anfall, nok til at jeg svimler i noen sekunder, og går raskt over. Plager meg ikke på noen måte, siden det er så lite. Det går over av seg selv..

Anonymous poster hash: cd873...d27

Fikk virus på balansenerven for ca. to år siden, og har fortsatt litt etterdønninger i form av svimmelhet og kvalmeanfall. Det verste var heldigvis over på et par uker. Husker ikke mye av det, men det kjentes ut som å ha spysyken, influensa og migrene samtidig, i en båt midt i Stillehavet i dårlig vær. Om du har prøvd promillebriller, så er det en super indikasjon på hvordan det føles + oppkast. 

Jeg ble innlagt på sykehus noen timer etter at symptomene kom (de mistenkte både hjernehinnebetennelse og blindtarmsbetennelse), men det var heldigvis ganske ufarlig. Måtte ta noen tester, blant annet noe greier med en maske, mens jeg fikk kaldt og varmt vann skyldt inn i øret. Undersøkelsen virker forferdelig, men siden jeg faktisk hadde virus på balansenerven, var undersøkelsen bedre enn om jeg ikke hadde hatt det. 

Anonymous poster hash: 8d028...8b1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...