Gå til innhold

Huff, lurer på om vi må krype til korset og nattavvenne :(

Madolyn

Anbefalte innlegg

Minstemann på 7 1/2 mnd våkner fremdeles tredjehver time natta gjennom og hyler etter melkeflaske. Nå har vi tynnet melka gradvis ut, og han får 150 ml vann tilsatt 2,5 måleskjeer med pulver hver gang. Likevel våkner han :( Storebror sov etterhvert natta gjennom av seg selv når vi tynnet ut flaskene, men det ser dessverre ikke ut til å gjelde for ham her. Han har i tillegg 8 tenner som ikke bør bade i melkesukker hver natt.. Han får kveldsgrøt kl 17 og drikker ca 100 ml mme kl 19 før han sovner (orker ikke mer). Gir vi grøt kl 18 så orker han ikke en dråpe før han legges kl 19. Han er helt på gjennomsnitt i fht høyde og vekt og spiser 4 måltider daglig med fast føde. 

Noen med tips til hva vi kan gjøre? Måltidsendringer, andre ting for å gjøre natta mindre populær? Om ingenting hjelper så blir det nattavvenning i romjula... Dvs bare byssing, bæring og flaskevann... Gruer meg allerede da dette er en gutt med sterk vilje og STOR stemme....

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vi gjorde når jenta vår var ca på samme alder var at vi i overgangen forskjøv legginga med en times tid.

Så istedet for å gi grøt kl 18 og melk kl 19, så ga vi grøt rett før 19 og melk rett før sengetid i

20-tida. Vi vannet ut mme'n enda mer enn dere, hadde oppi en skje i 180 ml vann på slutten. Men hun våknet bare 1 gang pr natt da, ikke hver 3.time:-/

Det er ikke så lett det der. Det var helsesøster som tipset oss om å forskyve legginga.

Anonymous poster hash: 77a14...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min på 7mnd våkner også hver 3.time å skal ha pupp…… har prøvd vann men da var det bare hyling. gruer meg til avvenning, føler jeg sulter han om jeg ikke gir han pupp når han vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder også på sånn. Melk minst hver tredje time, av og til oftere også, vår er åtte mnd. Men jeg ammer, da.

Gruer meg til nattavvenning, men har ingen gode råd, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han vært syk 2 ganger på halvannen måned i tillegg, med feber over 40, så det er ikke lett å få orden på det her.. Men han sovner uten (særlige) protester kl 19 og sover da som regel 4-4,5 t i strekk før første oppvåkning.. Kan ikke fatte hvorfor han ikke bare sover rundt... Eneste han får når han våkner er sitteplass i en vippestol og utvannet mme på flaske av en taus forelder :P hehe

Anonymous poster hash: 0e7e0...009
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vi gjorde når jenta vår var ca på samme alder var at vi i overgangen forskjøv legginga med en times tid.

Så istedet for å gi grøt kl 18 og melk kl 19, så ga vi grøt rett før 19 og melk rett før sengetid i

20-tida. Vi vannet ut mme'n enda mer enn dere, hadde oppi en skje i 180 ml vann på slutten. Men hun våknet bare 1 gang pr natt da, ikke hver 3.time:-/

Det er ikke så lett det der. Det var helsesøster som tipset oss om å forskyve legginga.

Anonymous poster hash: 77a14...3c2

Her orker han ikke melk i det hele tatt om han får grøt en time før. Det vi foreløpig har landet på er middag kl 16:45 og vellingflaske kl 18:45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Skulle ønske jeg hadde gode råd. Har ei som er 11mnd og våkner en gang pr natt. Synes det er nok jeg, men har ikke tatt mot til meg med utvannet mme. Hun har også vilje av stål og høy lyd. :-p

Hvordan er det hvis han får grøten sammen med flasken i 19 tiden?

Når snuppa her får grøt så får hun mme sammen med grøten, men ikke alltid hun tar så mye. 

Evt kan du jo prøve med brødskive til kvelds. Kanskje det metter mer og at han da vil ha mme i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Skulle ønske jeg hadde gode råd. Har ei som er 11mnd og våkner en gang pr natt. Synes det er nok jeg, men har ikke tatt mot til meg med utvannet mme. Hun har også vilje av stål og høy lyd. :-p

Når snuppa her får grøt så får hun mme sammen med grøten, men ikke alltid hun tar så mye. 

Evt kan du jo prøve med brødskive til kvelds. Kanskje det metter mer og at han da vil ha mme i tillegg. 

Han er ikke så glad i brødskive, sjelden han spiser mer enn en kvart skive. Ganske så ulik sin storebror, som spiste halvannen skive med makrell og kjøttpålegg på samme alder :fnise:

Men kan jo prøve å gi melk og grøt samtidig, som du foreslår... Eneste er at han er så grinete og overtrøtt fra ca kl 16 og utover, han sover sjelden mer enn 30 min x 3 i løpet av hele dagen. Så å prøve å få i ham noe fast føde senere enn kl 18 er nyttesløst. Men vil ikke legge ham før kl 19, da han sjelden sover mer enn ti, max 11 timer til sammen per natt. Skal ikke være lett det her :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke så glad i brødskive, sjelden han spiser mer enn en kvart skive. Ganske så ulik sin storebror, som spiste halvannen skive med makrell og kjøttpålegg på samme alder :fnise:

Men kan jo prøve å gi melk og grøt samtidig, som du foreslår... Eneste er at han er så grinete og overtrøtt fra ca kl 16 og utover, han sover sjelden mer enn 30 min x 3 i løpet av hele dagen. Så å prøve å få i ham noe fast føde senere enn kl 18 er nyttesløst. Men vil ikke legge ham før kl 19, da han sjelden sover mer enn ti, max 11 timer til sammen per natt. Skal ikke være lett det her :laugh:

Hva om du prøver å få han over på 2 dupper i tillegg? Blir mye dette, men kanskje er det erfor han ikke sover lengre pr dupp. Begge mine har måtte gå over til 2 dupper i den alderen pga at ting ikke gikk opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å få han over på 2 dupper i tillegg? Blir mye dette, men kanskje er det erfor han ikke sover lengre pr dupp. Begge mine har måtte gå over til 2 dupper i den alderen pga at ting ikke gikk opp. 

Han sover aldri mer enn 30 minutter i strekk på dagtid, har vært slik siden han var 7 uker gammel. Bortsett fra når vi kjører bil, da kan han sove en time om han er god og trøtt på forhånd. Siden han aldri sover lengre på dagtid så er det ikke mulig å kun la ham sove x 2 per dag. Hvertfall ikke da han ofte starter dagen mellom kl 05 og 06. Han er ofte rød i øynene, trøtt og gråter når han våkner, men nekter å sovne igjen. Begynner å lure på om vi har en øre-nese-hals-unge i hus nå altså  :(

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brødskiver, var ikke vår første gla i det før han var godt over året. Det ble bakt mange matmuffins det året :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brødskiver, var ikke vår første gla i det før han var godt over året. Det ble bakt mange matmuffins det året :-)

Han her er glad i å gnavle på grove lapper, det er da bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å lage litt slike ting, vet om flere som bruker grove vafler som brød

Endret av Kenga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å lage litt slike ting, vet om flere som bruker grove vafler som brød

Han er uansett mye enklere å få i grøt og middag enn brød/lapper, og jeg vil jo gjerne at han skal spise godt til kvelds. Nå er han veldig forkjølet men når han omsider blir frisk nok så skal vi teste ut grøt og mme-flaske kl 18. Er jo også bare 2,5 dager siden vi startet opp med penicillinkuren for halsbetennelse. Satser på nattavvenning i jula bare han holder seg frisk...

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å ha litt overskudd, og det hjelper mye å ha en uthvilt pappa som kan ta i et tak

Ja det er godt å være to om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...