Gå til innhold

Min datter velger gale venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 8. Hun har mange venner og frem til for et år siden likte jeg dem hun var mest sammen med godt. Det siste året har hun imidlertid vent seg mer mot noen andre. Jeg tror dette skyldes mest aktiviteter etter skoletid. Min datter driver med det samme som disse og de gamle vennene driver med noe hun ikke er interessert i.

Etter min mening er imidlertid disse nye vennene både uoppdragne, frekke, materialistiske, jålete og bortskjemte. Jeg ønsker egentlig ikke at min datter skal bli en av den gjengen. De kan vel sies å være klassens "poppulære" i ordets værste betydning.

Spørsmålet er hva jeg kan gjøre med det. Er det i det heletatt noe å gjøre? På sett og vis må jeg jo godta at hun velger sine egne venner og hvilken idrett hun vil være med på. Er det noen som har erfaring fra noe tilsvarende eller innspill uten å ha erfaring?

Anonymous poster hash: ca069...1f4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke eldre enn at de er lett påvirkelige. Jeg ville invitert vennene hjem. En om gangen. Tatt de med på tur i skog og mark, svømmehall, til baking osv. Vist frem verdier som ikke er materalistiske men mer menneskelig...Om du skjønner hva jeg mener. Har funnet ut at noe av det morsomste barna vet er og bli med voksne på ting..Eller, feil, at vi voksen er MED de..F.eks på sommeren, hoppe opp på trampolina sammen med de. Setter seg i sandkassa og leker. Spør om de vil spille brettspill eller kort. Om de tegner, at man setter seg ned sammen emd de og tegner/skrible litt selv...

Nesten uten unntak, samme hva slags bakgrunn barna har, og iallefall til opp i 13-14 års alder, finner barna dette veldig trivelg..Jeg er hjelpetrener i håndball, og det er STOR forskjell på innsats om jeg leder oppvarming og er med selv, eller om jeg bare gir ordre.... Og det er litt sånn med mange aktiviteter. Involver deg og delta sammen med de..Selvsagt ikke hele tiden, de trenger tid alene, som venner også, men ha en "regel" at hver gang en ven av disse er på besøk skal du gjøre noe sammen med jentene.....Som ikke nødvendigvis koster penger, og som ikke krever merkeklær (kanskje snarere tvert mot).

Anonymous poster hash: 2d3bb...236
Skrevet

Velger GALE venner eller FEIL venner?

Ganske alvorlig hvis du velger å kalle dine datters venner for "gale".

Når det er sagt. La nå datteren din velge venner selv, dette regulerer seg etter hvert.

Anonymous poster hash: 25884...b4e
Skrevet

Velger GALE venner eller FEIL venner?

Ganske alvorlig hvis du velger å kalle dine datters venner for "gale".

Når det er sagt. La nå datteren din velge venner selv, dette regulerer seg etter hvert.

Anonymous poster hash: 25884...b4e

Ordet "gal" kan godt brukes i betydningen "feil", ikke bare om "sinnsyk".

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gal&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymous poster hash: ca069...1f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...