Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Har så lyst å lage øl, men kom frem til at eneste plassen jeg kan sette det til gjæring er på badet.. Så, det jeg lurer på er om det lukter veldig mye?? Skjønner at det vil bli litt lukt, men vil det bli så drt setter seg på håndklær og klær som ligger på badet? Vil det spre seg rundt om i huset? Har ett annet rom som kan brukes, men det er opptatt frem til februar. Og når jeg får en idé så vil jeg jo sette i gang med en gang - helst i går... Anonymous poster hash: 84ef6...b35
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Noen SOM lager øl her... Anonymous poster hash: 84ef6...b35
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Lukter litt, men ikke sånn veldig og det lukter bare godt=) Anonymous poster hash: e9c11...e85
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Lukter litt, men ikke sånn veldig og det lukter bare godt=) Anonymous poster hash: e9c11...e85 Ungene har mye klær på badet, blir drt å lukte av dem i barnehagen? Blir litt ekkelt for dem stakkar å komme og stinke øl gjæring Anonymous poster hash: 84ef6...b35
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Det bør ikke være for varmt når det gjæres. En feil mange gjør. Det skal gå sakte, nemmelig Men nå er vel mannen og hans omgangskrets litt over snittet interessert i øl...vet ikke hva tempen skal være jeg, men står i kjelleren hs oss iallefall. Ikke på bad,selv om vi har 2 bad og et vaskerom og velge mellom, og derfor plass... Anonymous poster hash: 227fc...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Temperaturen på gjæringen kommer helt an på hvilken øl-type man skal brygge. Pils for eksempel er undergjært og sensitiv på temperatur, mener at temperaturen bør være på rundt stabile 15/16 grader. Mens andre øltyper ikke er så sensitive ift temperatur. Jeg tror du også finner bedre og mer utfyllende svar på forum som norbrygg.no o.l. Ellers så lukter det av gjæringsdunkene, men har ikke opplevd at det setter seg noe særlig. Lukter kanskje mer av selve meskingen.. Anonymous poster hash: 4f890...2d8
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Det bør ikke være for varmt når det gjæres. En feil mange gjør. Det skal gå sakte, nemmelig Men nå er vel mannen og hans omgangskrets litt over snittet interessert i øl...vet ikke hva tempen skal være jeg, men står i kjelleren hs oss iallefall. Ikke på bad,selv om vi har 2 bad og et vaskerom og velge mellom, og derfor plass... Anonymous poster hash: 227fc...8c4 Var i kjelleren jeg hadde tenkt i utgangspunktet, meeeen da må jeg vente helt til februar. Var dette med tålmodighet og sånt... Temperaturen skal være mellom 15 og 24 grader , tror vi er innafor på badet Men du vet om det lukter mye? Anonymous poster hash: 84ef6...b35
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Temperaturen på gjæringen kommer helt an på hvilken øl-type man skal brygge. Pils for eksempel er undergjært og sensitiv på temperatur, mener at temperaturen bør være på rundt stabile 15/16 grader. Mens andre øltyper ikke er så sensitive ift temperatur. Jeg tror du også finner bedre og mer utfyllende svar på forum som norbrygg.no o.l. Ellers så lukter det av gjæringsdunkene, men har ikke opplevd at det setter seg noe særlig. Lukter kanskje mer av selve meskingen.. Anonymous poster hash: 4f890...2d8 Takk for svar Anonymous poster hash: 84ef6...b35
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Det bør ikke være for varmt når det gjæres. En feil mange gjør. Det skal gå sakte, nemmelig Men nå er vel mannen og hans omgangskrets litt over snittet interessert i øl...vet ikke hva tempen skal være jeg, men står i kjelleren hs oss iallefall. Ikke på bad,selv om vi har 2 bad og et vaskerom og velge mellom, og derfor plass... Anonymous poster hash: 227fc...8c4 Var i kjelleren jeg hadde tenkt i utgangspunktet, meeeen da må jeg vente helt til februar. Var dette med tålmodighet og sånt... Temperaturen skal være mellom 15 og 24 grader , tror vi er innafor på badet Men du vet om det lukter mye? Anonymous poster hash: 84ef6...b35 Det lukter iallefall av ølet som brygges her. Men det er øl laget fra bunnen av. Man brenner kornet/maltet selv o gkoker opp det osv osv.. Anonymous poster hash: 227fc...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Vi setter det under varmepumpa i gangen, ikke plaget med lukt underveis. Anonymous poster hash: b267c...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå