Gå til innhold

Medisterkaker: medisterdeig? Medisterfarse? Karbonadedeig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ronja røverdatter

Medisterdeig, uten tvil.  Sper den ut med krydder, fløte og litt potetmel (om jeg ikke husker feil) og steker dem selv.  Ville nok blitt månelyst her om jeg serverte ferdige medisterkaker, i alle fall så lenge jeg er frisk og rask og i stand til å lage dem.  Det var en jul da det var rett før det ble ferdigkjøpte fordi vi lå mer eller mindre rett ut på skift i adventstida.

Gjest ronja røverdatter

Medisterdeig og farse er det samme. Jeg lager aldri medisterkaker, bare karbonader av skikkelig karbonadedeig. Tilsetter kun salt og pepper, og rå løk :)

Feil, medisterdeig og farse er ikke det samme.  Medisterdeig skal være det samme som kjøttdeig og svin, medisterfarsen er ferdig spedd og veldig ofte temmelig finmalt også.

Gjest ronja røverdatter

Medisterdeig og farse er det samme. Jeg lager aldri medisterkaker, bare karbonader av skikkelig karbonadedeig. Tilsetter kun salt og pepper, og rå løk :)

Feil, medisterdeig og farse er ikke det samme. Medisterdeig skal være det samme som kjøttdeig og svin, medisterfarsen er ferdig spedd og veldig ofte temmelig finmalt også.

Se det, beklager da. Jeg lager aldri medisterting, men da har jeg en nærbutikk å stramme opp :)

Ja, det kan du gjøre!  Både i følge Gilde og andre matsider skal "deig" være malt kjøtt, ev tilsatt inntil 1% salt og 5% vann.  "Farse" skal være deig som er ferdig spedd slik at den kan stekes som den er.  Problemet i dag er nok at mange som selger kjøtt ikke har særlig god greie på hva de holder på med, og dermed glir betegnelsene ut også.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...