Gå til innhold

Hvis en kvinne på 30 år hadde fortalt deg at hun hadde blitt voldtatt 8 ganger på 10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slike holdninger som det en ser her inne nå er årsaken til at voldtektsmenn altfor sjelden blir dømt i rettssaker, og kvinner er i følge studier dessverre gjerne de som i størst grad ilegger offeret "skyld".

Man antar at dette delvis skyldes egen frykt for å kunne oppleve det samme, og at man derfor ubevisst leter etter noe ved offeret som støtter tanken om at man selv ikke noensinne vil kunne oppleve noe slikt.

Jeg mener at en skal være særdeles forsiktig med å trekke noen konklusjoner om offeret i slike saker.

Uansett hendelsesforløp, omgangskrets, alkoholpåvirkning og klær, så er ansvaret alltid overgriperens- enten det dreier seg om et nei som ikke blir respektert, eller manglende evne til å kunne samtykke der og da.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det alltid overgriperens ansvar når slikt skjer. 

Men: 

Jeg er 34 år. Og Gudene skal vite at jeg har vært ute i hardt vær både en og to ganger. Forvilla meg på etterpåfest hos en MC-klubb i en stor, fremmed by, våkna opp på fremmede steder, vært på festivaler og hatt runder med grøftefyll som har vært både tre og fire dager, vært på loffen alene i London, hatt venner og omgangskrets i frynsete miljøer, tatt imot tilbud som jeg i dag ikke fatter at jeg turte å gå med på. Og ikke en eneste gang er jeg blitt antasta eller voldtatt. Rett nok har det vel vært en eller to som har prøvd seg, men de har fått en hengepupp av stål i øyet og siden har ingen sett dem. 

Så jeg må innrømme at jeg stusser litt når jeg hører at slikt er mulig, når jeg med min historie har vært spart. And for the record: det har aldri manglet på tilbud, prinsesse Hengepupp er en særdeles attraktiv dame når puppene er fastmontert i BH. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde tenkt at hun mest sannsynligvis vanket i et uheldig miljø, kanskje med dop eller lignende

Men det er selvsagt aldri offeret sin skyld, men som en sier i politiserier så finnes det high-risk ofre og low-risk ofre og de som er i miljøer hvor mange ikke kontrollerer seg selv på samme måte (f.eks dop) så tror de kanskje et "nei" egentlig er et ja

Endret av Flutterby
Skrevet

stakkars hun...

Anonymous poster hash: 12044...c32
Gjest Frisk bris
Skrevet

Stakkars tenker jeg, håper hun får god oppfølging og støtte, også av deg som kjenner henne.

Skrevet

Det er aldri offerets skyld!

Dere dømmer henne ved å si at hun har delvis skyld, bør gå i seg selv osv. Vi må være empatiske medsøstre og ALDRI dømme!

Anonymous poster hash: 5fe75...0bf
Skrevet

At hun er i et dårlig miljø, eller psyk...

Anonymous poster hash: 0d6b3...122

Skrevet

Det er aldri offerets skyld!

Dere dømmer henne ved å si at hun har delvis skyld, bør gå i seg selv osv. Vi må være empatiske medsøstre og ALDRI dømme!

Anonymous poster hash: 5fe75...0bf

Ærlig talt, man har selv ansvar for å holde seg unna potensielt farlige situasjoner. Og JA; det betyr å holde seg unna mørke smug med promille og miniskjørt.

Anonymous poster hash: 2e119...eea

Skrevet

De fleste voldtekter skjer ikke i mørke smug med miniskjørt! De skjer med vanlige jenter med bukse og genser, og av en streit kompis som man trodde var en god venn. Uten flørting. Uten dop, uten rare venner, altså av menn som nå sannsynligvis smiler til deg når de henter i barnehagen. Av noen som 'bare tok seg litt til rette' en gang, gjerne da man var ung og naiv.

Skrevet

Det er noen som på en eller annen måte klarer å tiltrekke seg menn som voldtar..samme som at noen tiltrekker seg menn som mishandler de eller noe annet.. Jeg synes det blir feil å dømme eller ikke tro på, uansett har denne kvinnen tydeligvis traumatiske opplevelser hun har problemer med. 

Skrevet

Og så er det noen med skikkelig uflaks....

Skrevet

Den største faktoren som disponerer for voldtekt er at du har blitt voldtatt tidligere. Hun er kanskje en type som voldtektsmenn går etter?

Anonymous poster hash: 24abc...673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...