Gå til innhold

ohoi.. jenta mi får sin drømmejul når det kommer til pakker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trur jenta di får ei super jul eg, god jul til deg og dine ;) kos dere!! ♡

Takk! Det tror jeg og! Og god jul til deg og dine også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig jente! :-)

God jul!!

Skrevet

min datter på 6,5 år har mobil (iphone fordi det var en ekstra v hadde liggende så den kosta 0 kr å "gi henne")

Grunnen til at hun har mobil er : Når hun går til venninner (da skal jeg vite hvor og hvem hun er hos, så det er ingen falsk trygghet. hun vet hun ikke får gå noen andre steder). Men veldig kjekt å kunne ringe å si "nå må du komme hjem og spise middag, eller hun kan ringe for å spørre om hun kan spise der evt.. det er tungvindt å måtte løpe mellom husene for å gi korte beskjeder, ja særlig når man har en baby i hus som det er mye om og men å kle på bare for en sånn svipptur. Er alene med ungene også så kan ikke be faren om å se etter ! Jeg kan for eksempel ringe henne og spørre om hun vil bli hentet nå.. (hun får ikke gå alene i mørket) så slipper jeg å gå bomtur... Er ikke like lett å planlegge klokkeslett med en 1 klassing som ikke kna klokka uten å måtte mase på foreldrene hele tiden..

en annen ting er at når dattera mi er annenhver uke hos pappaen sin og har lyst til å sende meg en sms eller ringe til meg så kan hun det så mye hun vil - i stedet for å måtte låne mobilen vår.. Det er fint at hun kan justere selv når og om hun føler for å snakke med den andre forelderen...

Vi tenkte NØYE igjennom før hun fikk, men kom frem til at det er verdt et forsøk !

Anonymous poster hash: 07b5b...c28

Vi har også tenkt gjennom dette. Vi bor i ett ganske stort men veldig trygt byggefelt (lite trafikk, godt etablert og mange barn) vi opplever ofte at datteren vår får leken med "gjengen" ødelagt fordi de i en fei kan bestemme seg for å gå hjem til noen eller ned til en lekeplass osv... jenta mi er flink og ansvarlig og kommer derfor alltid hjemom og sier ifra til meg om hvor de er. Resultatet er at noen ganger finner hun ikke de andre etterpå, eller så har de startet en lek hun ikke kommer inn i.

Og ja, hun er ute i "vær og vind" vi har gode klær og hun liker å være ute :-)

Ganske stor forskjell på "vær og vind" fra en 6 åring til en på 6 mnd...

Skrevet

Skjønner ikke behovet enkelte har for å rakke ned på andres glede. Jeg gleder meg også til gutten min skal åpne gavene sine, og er veldig fornøyd med tingene vi har funnet til han. Tror han kommer til å bli både glad og overrasket. :)

Det betyr derimot ikke at det er det eneste som avgjør hvordan jula blir, eller at det er det jeg anser som det viktigste i livet. ;)

Anonymous poster hash: ed922...247
Skrevet

Jeg synes det er flott å se at du er opptatt av de viktigste tingene i livet.

Er du like sur og ufordragelig på privaten som her?

Anonymous poster hash: 3d91e...868

Skrevet

Jeg synes det er flott å se at du er opptatt av de viktigste tingene i livet.

Kan jeg få si at du vet utrolig lite om hva jeg er opptatt av her i livet, hvilke verdier og hvilken moral jeg lever etter sier dette innlegget veldig lite om :-)

Skrevet

Du som skriver om vær og vind; ja, her er barna ute når det er dårlig vær. Kan jo ikke sitte inne hele vinteren selv om det er værhardt her vi bor. Synes tlf til barn er helt greit, så lenge det ikke er iphone 4 eller 5, men noe rimeligere og mer robust.

Anonymous poster hash: 0b1d1...d56
Skrevet

Høres ut som en heldig jente, koselig å være forventningsfull på vegne av! Mobil er ingen falsk trygghet. Det kommer barna mine til å få når de begynner på skolen også! Om noe skulle skje er det veldig fint å kunne ringe hjem! Mobil er en del av tiden, å sammenligne med hva man gjorde i gamle dager er tidenes dårligste argument;-)) God jul!!!'

Anonymous poster hash: c70ef...1f1

Skrevet

Hva med å gi henne en klokke? Det er alltid nyttig å lære seg klokke:) Da kan du samtidig gi henne beskjeder om å komme hjem til gitte klokkeslett som f.esk middag eller en bestemt innetid på kvedstid.

6-åringer har da vel ikke så veldig stor bevegelsesradius. Personlig synes jeg ikke noe om at ungene skal fly rundt med en mobil i lomma til enhver tid slik at vi heleltiden kan få tak i de. Har de behov for å spørre om de kan spise middag hos venne, kan de da låne en telefon der de er for å spørre. Vil vi at de skal komme hjem til middag, kan vi avtale bestemte  middagstider. Lurer de på om de kan dra noen steder, så har de ikke vondt av å løpe hjem for å spørre om det er greit eller evt låne telefonen der de er for å ringe hjem å spørre! Er du redd for at hun kommer hjem til tomt hus, så skriv en lapp!

Jeg ser selvfølgelig at telefon kan vere greit for barn i enkelte tilfeller. Men å kjøpe en telefontil barnet for at det konstant skal ha den med seg når de beveger seg utendørs, ser jeg ikke helt poenget med.

Ipad, kan være veldig lærerikt. men trenger en 6-åring en egen Ipad? Hva med å gi en Ipad i fellegave til hele familien til jul?

Anonymous poster hash: 8206b...fd2
Skrevet

. Samme for meg hva som er og var populært, her vil vi helst at ungene ikke har mobil etc før de blir 10. Og om andre velger mobil i 2,3,6 års alderen gjør ikke meg noe.

Den 10-års regelen var veldig populer for noen år tilbake, men den er blitt gameldags. Nå er det helt vanlig at barn har egen telefon. Hva er problemet med det? Er jo lurt å kjøpe en modell som er litt robust og ikke så dyr om en skulle miste den.

Anonymous poster hash: 22992...b87

Anonymous poster hash: 7f827...363

Skrevet

. Samme for meg hva som er og var populært, her vil vi helst at ungene ikke har mobil etc før de blir 10. Og om andre velger mobil i 2,3,6 års alderen gjør ikke meg noe.

Og om det er et problem med det, det vet jeg ikke, men vi syns at ungene ikke trenger det så tidlig. Ho bryr seg ikke så mye heller, så lenge vi er foreldrer så har vi våre regler for våre barn.

Den 10-års regelen var veldig populer for noen år tilbake, men den er blitt gameldags. Nå er det helt vanlig at barn har egen telefon. Hva er problemet med det? Er jo lurt å kjøpe en modell som er litt robust og ikke så dyr om en skulle miste den.

Skrevet

En liten "erfaring" fra meg. Pga familieforhold, har jeg hatt en del "triste" jul som barn. Nå som mamma, har jeg derfor alltid vært ekstra opptatt av at barna mine skal ha fine minner om julaften. Jeg har fire barn, de tre største er allerede ganske store. Jeg husker en jul ble det veldig mange flotte gaver, og det ble en slags "drømmejul" for barna. Men i etterkant har jeg sett at de da på en måte får de samme forventningene til neste jul. Mannen min og jeg diskuterte dette julen etter. Vi ønsket å dempe forventningene rundt gaver, og vi snakket mye med barna om det. Jeg tror de ble litt skuffet på julaften, fordi gavedrysset ikke var så voldsomt som året før. I dag er jeg likevel glad for at jeg bremset ned gavekarusellen. Barna mine har i etterkant hatt mange fine jul, med til dels flotte gaver, men vi har passet på at det ikke tar helt av. Jeg ønsker at barna mine ikke skal bli så materialistiske og kravstore av seg, og at de skal se mange andre verdiene av hva julen representerer. Ville bare gi deg noen refleksjoner rundt dette HI. Det er fine gaver jenta de får og hun blir sikkert fornøyd!!

Skrevet

Hva med å gi henne en klokke? Det er alltid nyttig å lære seg klokke:) Da kan du samtidig gi henne beskjeder om å komme hjem til gitte klokkeslett som f.esk middag eller en bestemt innetid på kvedstid.

6-åringer har da vel ikke så veldig stor bevegelsesradius. Personlig synes jeg ikke noe om at ungene skal fly rundt med en mobil i lomma til enhver tid slik at vi heleltiden kan få tak i de. Har de behov for å spørre om de kan spise middag hos venne, kan de da låne en telefon der de er for å spørre. Vil vi at de skal komme hjem til middag, kan vi avtale bestemte middagstider. Lurer de på om de kan dra noen steder, så har de ikke vondt av å løpe hjem for å spørre om det er greit eller evt låne telefonen der de er for å ringe hjem å spørre! Er du redd for at hun kommer hjem til tomt hus, så skriv en lapp!

Jeg ser selvfølgelig at telefon kan vere greit for barn i enkelte tilfeller. Men å kjøpe en telefontil barnet for at det konstant skal ha den med seg når de beveger seg utendørs, ser jeg ikke helt poenget med.

Ipad, kan være veldig lærerikt. men trenger en 6-åring en egen Ipad? Hva med å gi en Ipad i fellegave til hele familien til jul?

Hun har klokke, og siden hun er 6 år glemmer hun å følge med på den.

Hvorfor er det så feil at jeg gjør det som er best for mitt barn i min familie? Du trenger ikke gjøre det samme for dine barn, og siden du ikke kjenner hverken meg, min datter eller familien vår ser jeg ikke hvorfor du har en mening ang våre valg?

Skrevet

Jeg har ei ei i 1. trinn. Ingen av hennes venner eller noen andre vi vet om har mobil. Så så vanlig er det nok ikke.....

Jeg vil vente til minst 3. trinn før jeg vil vurdere mobil.

Anonymous poster hash: b44f6...9a8

Skrevet

6-åringer har da vel ikke så veldig stor bevegelsesradius. Personlig synes jeg ikke noe om at ungene skal fly rundt med en mobil i lomma til enhver tid slik at vi heleltiden kan få tak i de. Har de behov for å spørre om de kan spise middag hos venne, kan de da låne en telefon der de er for å spørre. Vil vi at de skal komme hjem til middag, kan vi avtale bestemte middagstider. Lurer de på om de kan dra noen steder, så har de ikke vondt av å løpe hjem for å spørre om det er greit eller evt låne telefonen der de er for å ringe hjem å spørre! Er du redd for at hun kommer hjem til tomt hus, så skriv en lapp!

Hvorfor er det så feil at jeg gjør det som er best for mitt barn i min familie? Du trenger ikke gjøre det samme for dine barn, og siden du ikke kjenner hverken meg, min datter eller familien vår ser jeg ikke hvorfor du har en mening ang våre valg?

Vel, du ber jo om meninger når du poster slike innlegg på et forum. Eller er det bare de som er enige med deg og prioriteringene dine som får lov å svare?

Anonymous poster hash: e9a64...c36

Skrevet

Vel, du ber jo om meninger når du poster slike innlegg på et forum. Eller er det bare de som er enige med deg og prioriteringene dine som får lov å svare?

Anonymous poster hash: e9a64...c36

Nei. Jeg bad ikke om meninger. Jeg var overrasket og glad på min datters vegne og valgte å dele min glede :-)

Synes det er ganske tragisk at så mange føler ett så stort behov for å pisse på det ;-)

Skrevet

Sånn går det når man vil dele noe fint. Alltid noen som må kverulere. Søstra mi fikk mobil da hun var 6. I 1996. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...