Gå til innhold

Noen bakeglade dansker her, eller noen som bor i Danmark og har peil på vareutvalg i butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange dager gått og hatt lyst på sånne store danske flødeboller med marsipan i bunnen og nå tenkte jeg prøve å lage det selv.

Har googlet meg frem til flere forskjellige oppskrifter, og alle inneholder "past. æggehvider", er det noe man får kjøpt på butikken i Danmark?

Så vidt jeg vet er matvarer det står "past." på varmebehandlet (f.eks oster o.l.), men i oppskriftene på flødeboller står det ingenting i beskrivelsene om at man skal varmebehandle eggehviten, bare at man skal bruke f.eks 140 g past.æggehvider.

Hvordan skal jeg få til dette tro?

Anonymous poster hash: 1a965...7b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen kan svare deg for dette hørtes veldig godt ut! Vil du dele oppskrift? :)

Anonymous poster hash: fc036...a58

Skrevet

Pasturiserte eggehviter er vanlige eggehviter som er varmebehandlet for å unngå f.eks. salmonella, da detter overgang var en del av dette i DK. Du kan bruke helt vanlige eggehviter :)

Skrevet

Pasturiserte eggehviter er vanlige eggehviter som er varmebehandlet for å unngå f.eks. salmonella, da detter overgang var en del av dette i DK. Du kan bruke helt vanlige eggehviter :)

Jepp. Vi har ikke salmonella i eggene i Norge, så bruk helt vanlige egg.

Anonymous poster hash: 40f8a...661

Skrevet

Ingen i Danmark bruker vanlige eggehviter i retter som ikke skal kokes, stekes eller bakes pga salmonella.

Som de andre sier bruk vanlige eggehviter.

Men bare så du vet det så er bunnen på flødeboller tynne kjeks ikke marsipan. Wafers (slike som finnes med sitronkrem) er samme type bunn som flødeboller:-)

Anonymous poster hash: 1be5b...ed9
Skrevet

Ingen i Danmark bruker vanlige eggehviter i retter som ikke skal kokes, stekes eller bakes pga salmonella.

Som de andre sier bruk vanlige eggehviter.

Men bare så du vet det så er bunnen på flødeboller tynne kjeks ikke marsipan. Wafers (slike som finnes med sitronkrem) er samme type bunn som flødeboller:-)

Takk for svar fra alle sammen :)

Jeg så på Danmarks versjon av den bakekonkurransen, den heter Den store Bagedyst på dansk og de laget flødeboller med kransekakedeig i bunnen, og når jeg har googlet etter oppskrifter er det faktisk stekt marsipan i de alle sammen. Synes det høres kjenpegodt ut jeg, så jeg har tenkt å prøve :)

Anonymous poster hash: 1a965...7b2

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Noen av de versjonene man kjøper ferdig i butikk er med tynne wafers, men det er minst like vanlig med marsipan eller kransekakebunn i fløtebollene. De riktig eksklusive versjonene er som regel alltid laget med marsipan eller kransekakebunn.

Anonymous poster hash: 40f8a...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...