Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Vil noen av dere mødre som har hatt kortere permisjon (6 mnd eller mindre) dele deres erfaring? Hvordan løste dere det med amming om dere ammet når dere gikk tilbake i jobb? Angrere dere på at dere ikke hadde lengre permisjon, osv? Anonymous poster hash: 14772...baf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Hadde 9 uker og gikk tilbake til studier. Gikk helt fint det. Pappaen kom med baby opp på universitetet når det skulle ammes og ellers var det ikke noe problem. Anonymous poster hash: 055ce...1cd
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Høres jo ut som det fungerte bra. Nå har jeg en slik jobb at vi ikke kan basere oss på at jeg kan amme i arbeidstiden. Lurer på om jeg skal ta 4 eller 6 mnd permisjon. HI Anonymous poster hash: 14772...baf
n74 Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Hvorfor kan du ikke amme i arbeidstiden? Mener at man har rett på en times ammefri. Eller er det bare de som jobber med tariff? Jeg har jobbet med en som jobbet to måneder fra barnet var tre måneder (fordi det var da pappaen kunne ta pappaperm). Da kom pappaen inn en hang for at barnet skulle ammes rundt lunsj, så en gang rundt kl 15 hvor han fikk med seg melk som kollegaen min hadde pumpet. Det funket fint for dem. Jeg vurderte at vi skulle dele permen i to, men vi fikk det ikke helt til på grunn av pappens jobb. Så vi endte med 8 mnd til meg og 4 mnd til pappaen. I ettertid var jeg glad for det, for jeg brukte lang tid på å redtituere meg kroppslig, så var mye sliten.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Alle har krav på ammefri, men det er ikke alle yrker det lar seg gjennomføre likevel. Jeg har en venninne som begynte å jobbe igjen etter 6 mnd. Hun hadde to timer ammefri hver dag, så hun hadde bare 5,5 timersdager (betalt lunsj og dermed 7,5 t på jobb fulltid). I tillegg hadde hun kort vei til og fra jobb. Hun ammet før hun dro på jobb og så når hun kom tilbake. Hun pumpet seg ikke, men usikker på om barnet fikk erstatning i løpet av dagen, tror ikke det. Hun var fornøyd med å gjøre det sånn, men de valgte en annen løsning da de fikk barn nummer to. Anonymous poster hash: 29cb0...82c
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Begynte å jobbe etter 6 mnd. Ungen fikk fast føde mens jeg var på jobb. Gikk strålende, ikke noe problem. Anonymous poster hash: 59259...856
DaenerysStorm Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Er det seriøst noe som heter ammefri? Da må man vel ha med ungen på jobb? Eventuelt jobbe i nabohuset
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Man trenger ikke amme på jobb med ammefri. Mane kan feks komme en time senere på jobb og dra en time tidligere hjem. I staten har man krav på to timer betalt ammefri per dag. Genialt. Anonymous poster hash: 9d82c...a05
Flutterby Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Ammefri og ammefri...Ikke alle yrker hvor en kan ha ammefri, selv om en har "krav" på det. Passer vel best for de som jobber på kontor og setter opp dagen sin selv. Jeg må tilbake i jobb i januar når vesla er 5 måneder. Bare to dager i uken, men likevel. Kjenner jeg ikke har kjempelyst, men hadde et vikariat i fjor som jeg nå fikk som fast stilling. Om jeg ikke begynte januar hadde noen andre fått stillingen og da hadde jeg ikke hatt jobb eller inntekt til henne etter permisjonen. På sikt får jeg og mer tid med henne, pga arbeidstidene ved denne jobben. Bruker nå desember til å venne henne til annen mat enn bryst, så ammer jeg når jeg er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Takk for mange svar, kjekt å høre deres erfaringer. Dette med ammefri fungerer ikke noe særlig i mange yrker, heller ikke å korte inn arbeidsdagen. Har nok egentlig lyst på 50/50 deling av permisjon, men det er mer praktisk om pappa tar meste parten. Trenger ikke å bestemme oss helt enda. HI Anonymous poster hash: 14772...baf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #11 Skrevet 1. desember 2013 Hadde ca 3 mndr permisjon, gikk tilbake til 100 % studier. Ammet ikke, hadde melkeproduksjon lik 0, så slik sett var det ikke noe som helst problem. Pappa'n hadde fulle permisjonsrettigheter, jeg hadde ingen. Anonymous poster hash: c44fe...072
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #12 Skrevet 1. desember 2013 Jeg jobber turnus som vernepleier. Dette er i kommunen og der har vi rett på to timer betalt ammefri hverdag. Til å begynne med kom jeg en time senere, hadde 30 minutter pause midt i vakta hvor jeg pumpet også gikk jeg 30 minutter før. Dette funket dårlig, ble veldig stresset i de 30 minuttene, så fikk ut lite melk. Stort sett undervemannet, alltid problemer med å få noen til å ta mine brukere mens jeg pumpet osv. Derfor begynte jeg med å gå en time før. Etterhvert når barnet ble eldre kom jeg til vanlig tid og gikk en time før. Dette passer ikke meg og baby så godt, men det var til det beste for mine kollegaer. Hvis jeg jobbet langvakter kom jeg en time senere og gikk en time før. Hadde det slik til barnet var ett år. Anonymous poster hash: 13eb5...76d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 dytt Anonymous poster hash: 14772...baf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå