Gå til innhold

Fotballfrue mener det er mer prestisje å føde uten epidural enn med.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå hadde jo Caroline en enkel, komplikasjonsfri fødsel som tok 7 timer. Men hun skrev at hun hadde ekstremt lite å gå på når det gjaldt smerter mot slutten, hun skrev jo at hun lå og skrek og ikke hadde noen kontroll. Så om hun hadde hatt en gjennomsnittlig eller tøff og langvarig førstegangsfødsel, så hadde hun nok måtte "krype til korset" som så mange andre har gjort før henne.

Uansett så er man en like flott og sterk kvinne/mamma om man føder alene uti skogen som når man føder via keisersnitt i full narkose. I u-land dør fremdeles hver femte kvinne i barsel, da blir det for dumt å konkurrere om dette her i Norge, hvor vi er så heldige å ha et flott helsevesen.

Men jeg syns det blir dumt av henne å skryte av at hun fødte uten smertelindring når hun brukte lystgass under store deler av fødselen. Hun er et forbilde for titusener av ungjenter, så rett bør være rett.

Anonymous poster hash: acfea...2d2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å føde med epidural, fordi jeg ikke kunne få det da jeg skulle føde. Jeg har derimot operert med epidura og lurer på hvordan jeg skulle klart å føde med den smertelindringen, når man er helt lammet/bedøvd fra livet og ned?

Anonymous poster hash: f3acd...b8b

Du får ikke så mye at du blir lammet, du får rett og slett mye mindre bedøvelse enn du gjør ved en operasjon, så smertene dempes (de blir ikke nødvendigvis helt fjernet en gang) men du beholder følelsen i bena/underlivet.

Anonymous poster hash: 27231...83b

Ingen følelse her.

Anonymous poster hash: 845e7...dbf

Skrevet

Jeg driter i hva fotballfrue mener, men jeg er tilhenger av å greie ting på en måte som er til minst mulig plunder for både meg selv og andre. Så dersom jeg greier å føde uten å blande inn andre enn jordmor og mannen, ja så gjør jeg det.

Skrevet

Visste ikke at en fødsel nå skal sees på med konkurranseøyne...

Det er ikke rart vi kvinner blir gal av stress,hodeoine og vonde skuldre,sånn som vi holder på å konkurrerer med hverandre om å være best,flinkest, penest ,smartest,ha best fødsel,springe lengst,ha det reneste huset,det hviteste huset,ha den beste bagsten (uten å smake på må vite,for man kan jo ikke bli FEIT!!)de renets barna,de mest velkledde barna,de dyreste klærne,både til oss selv og spesielt barna våre, det beste barneutstyret, den fineste ferien, den flateste magen(rett etter fødsel..!) den beste joggetida, de fineste skoene, de beste,fineste,kulesteeee.....................

Herrejesus så mye press vi legger på oss selv! og av andre!

Anonymous poster hash: 02fe8...5dc
Skrevet

Jeg har født med epidural, jeg må bare si at hatten av for alle de som føder uten....jrg syntes helt klert det er tøffere, men jeg driter i det. Jeg har ikke noe behov for å utsette meg selv for de smertene unødvendig....

Skrevet

barn puttes inn, barn kommer ut...

resultatet er det samme hos alle. en fødsel med epidural kan være likeverdig med en tur til mount everest og hjem igjen.

det går ikke ann å si at en kvinne er "tøffere" enn en annen fordi hun har født uten epidural da alle fødsler er forskjellige. når man har en enkel, kort fødsel er det ikke noe pes å gjøre det uten epidural. når babyen sitter fast, ikke kommer ned i bekkenet osv blir fjellet betraktelig høyere...

flott at hun føler seg som en tøff urkvinne etter en relativt enkel fødsel. skulle likt å se henne være tøff og hard etter 36 timer med veer....

hva tenker hun om de med keisersnitt da? en spaserstur opp himmelbjerget?

Skrevet

Kjenner jeg blir så oppgitt av enkelte.. Dette blir rett og slett for dumt. Kvinner er kvinner verst! Når ble det å føde en konkurranse?? Først og fremst er vi mennesker forskjellige og smerteterskel varier veldig. Så er alle fødsler forskjellige. Jeg har født med og uten epidural og er like stolt av begge fødsler. Den med epidural varte i flere døgn så jeg var helt utmattet når det sto på som verst. Den andre varte i 6 timer og gikk så fort på slutten at jeg ikke rakk epidural. Skal man begynne å skryte om fødsler (og nå setter jeg det på spissen) så synes jeg faktisk de som overlever lange, tøffe og kompliserte fødsler som har noe å skryte av. Igjen, denne diskusjonen er og blir for dum.

Anonymous poster hash: cc6f8...28f

Skrevet

Hun og mange andre om det. 

For meg er en fødsel en fødsel, en kan ikke planlegge og må ta det som det kommer. Synes også at det er tåpelig at epidural/ikke epidural, amming/ikke amming osv skal være verdi/styrkeparameter på nybakte mødre. Å være nybakt mor er slitsomt nok om en ikke skal måtte bli stresset over slike faktorer i tillegg. 

Epidural eller ikke får være opp til den enkelte, epidural er på ingen måte en snarvei/juks. 

Skrevet

Å kjære vene, skal det være konkurranse om hvem som er best til å føde også nå. Hva blir det neste? Hvem som driter luktfritt og mest effektivt? Uff, skulle ønske hun bare kunne stå å se pen ut, ikke åpne munnen :-)

Skrevet

Tipper jeg vant da som måtte holde ut tangfødsel uten noe som helst.... Personlig synes jeg det er tull å tro at man er best om nane klarer seg uten, betyr vel at man enten har en grei fødsel, eller er multiallergiker som meg og legene ikke tør å gi noe som helst.... Samme med sykmelding eller ikke i svangerskapet.... Noen har tøffere fødsel og svangerskap enn andre, og det handler ikke om mestring og å være flink, det er flaks!

Skrevet

Hadde jeg født en liten barbiedukke på noen og 40cm og litt over 2 kg, så hadde sikkert jeg og født uten epidural. Forøvrig presset jeg ut en kar på 55 cm og 4 kg, som satt fast, så jeg synes ikke hun har så mye å skryte av.

Anonymous poster hash: bf22f...7be

Skrevet

Hun er nok desidet en dibber eller blitt påvirket herfra..

En burde være stolt av seg selv og fødselen uansett bedøvelse eller ikke.. og hvorfor er en så oppsatt på "sluttspurten"??? Hva med de 9 månedene en bar på barnet?? er det ikke en jævla god prestasjon i seg selv??

Jeg kunne ikke bry meg mindre om en person brukte bedøvelse eller ikke under en fødsel og synes ikke særlig om de som tror at dems fødsel er av en høyere verdi fordi de ikke brukte bedøvelse... snakk om å trykke de som kanskje hadde en fødsel som ikke gikk etter "fødselsplanen" ned..

Skrevet

Selvfølgelig er det mer prestisje å føde uten epidural. Føder man med epidural, har man ikke opplevd hva det vil si å føde.

Anonymous poster hash: f0403...527

Skrevet

Selvfølgelig er det mer prestisje å føde uten epidural. Føder man med epidural, har man ikke opplevd hva det vil si å føde.

Håper det var ironisk ment....

Skrevet

:laugh:

Anonymous poster hash: a03f1...000

Skrevet

Jeg skjønner hva hun mener jeg, da. Har født 2 barn uten noen form for smertelindring (i normale komplikasjonsfrie fødsler selvsagt). For meg var det veldig viktig, noe jeg hadde bestemt meg for på forhånd, og som jeg klarte å gjennomføre. Det gikk på prestisje overfor meg selv og å klare noe jeg ønsket å klare, og at det var en situasjon som jeg ville føle og kjenne fullt ut. Dette betyr ikke at jeg sammenligner meg med andre som har hatt smertelindring og føler meg overlegen, og jeg ser ikke ned på andre for det. Dette er som sagt en prestisjesak i hovedsak overfor meg selv. 

Anonymous poster hash: b8fa5...c16
Skrevet

Håper det var ironisk ment....

Bør være ironisk ment, ellers er vedkommende på bærtur!

Anonymous poster hash: 2b7ab...64d

Skrevet

Jeg skjønner hva hun mener jeg, da. Har født 2 barn uten noen form for smertelindring (i normale komplikasjonsfrie fødsler selvsagt). For meg var det veldig viktig, noe jeg hadde bestemt meg for på forhånd, og som jeg klarte å gjennomføre. Det gikk på prestisje overfor meg selv og å klare noe jeg ønsket å klare, og at det var en situasjon som jeg ville føle og kjenne fullt ut. Dette betyr ikke at jeg sammenligner meg med andre som har hatt smertelindring og føler meg overlegen, og jeg ser ikke ned på andre for det. Dette er som sagt en prestisjesak i hovedsak overfor meg selv.

Anonymous poster hash: b8fa5...c16

Jeg synes du er heldig:) Jeg hadde samme holdning som deg. Holdt ut med rier i to døgn. Da stoppet fødselen helt opp og fødselslegen mente at kroppen var så sliten at epidural måtte til for å få den igang igjen. Det er dessverre ikke så mye annet å gjøre da...etter søvn og hvile var fødselen plutselig i gang igjen, epiduralen ble skrudd ned og jeg presset jenta mi ut uten pressrier. Føler meg ganske stolt til tross for epiduralen jeg! Men håper jeg kan få lot til å føde uten neste gang:)

Anonymous poster hash: a6262...bfd

Skrevet

Det er tåpelig å gjøre det til en konkurranse. alle fødsler er ulike. min endte i hastekeisersnitt. ikke akkurat noe jeg ønsket, men man styrer da ikke over slikt selv.

damen har totalt mangel på forståelse for at kropp, graviditet og fødsler er veldig individuelt, og ikke noe man kan sammenligne.

Anonymous poster hash: e9e9d...c10

Gjest thricane
Skrevet (endret)

Jeg har hatt ett komplisert svangerskap som endte med akutt ks og jeg har hatt en styrtfødsel uten epidural. Ble ikke noe mer kvinne eller noe tøffere med den ene eller den andre. Det jeg derimot er ganske klar på er at vi skal være utrolig glad for gode fødselsopplevelser, uavhengig om det er med eller uten epidural. Jeg unner ingen den redselen man har når noe går galt. Epidural eller ikke spiller vitterlig ingen rolle bare det går bra.

Endret av thricane
Skrevet

Blir mest fascinert over folk som utelukkende tror epidural kun brukes som smertelindring. Jeg får ikke lov å føde uten da det utgjør stor risiko for mitt eget liv. Noen har sykdommer som krever epidural under fødsel for å føde trygt. Lei av hele jævla fotballfrue og vrangsynet hennes som hun misjonerer ut til like fjerne fans.

Anonymous poster hash: 47af3...093

Skrevet

Hvordan folk føder bryr meg midt i ryggen, omtrent der jeg fikk epiduralen (som forøvrig dempet ALT av smerter, hadde det strålende :D )

Anonymous poster hash: 40f12...255
Skrevet

Jeg hadde en kjapp fødsel med sammenhengende rier i tre timer. Fikk ikke slappet av mellom riene og fikk knapt nok puste. Jordmor bestilte epidural uten å spørre meg, og i den tilstanden jeg var kunne de nok gjort hva de ville med meg, det var så utrolig intenst. Synes ikke epiduralen virket spesielt bra, men det ble litt tydeligere pauser mellom riene med den. Er sikker på at smertene under trykkingen var like vonde med epidural som de hadde vært uten. Fjasete kommentar fra Caroline.

Anonymous poster hash: ec0ef...6d4

Skrevet

Blir mest fascinert over folk som utelukkende tror epidural kun brukes som smertelindring. Jeg får ikke lov å føde uten da det utgjør stor risiko for mitt eget liv. Noen har sykdommer som krever epidural under fødsel for å føde trygt. Lei av hele jævla fotballfrue og vrangsynet hennes som hun misjonerer ut til like fjerne fans.

Anonymous poster hash: 47af3...093

Enig. jeg fikk ikke epidural fordi det var så jævla vondt,men jordmora sa at jeg måtte få epidural for å få til å hvile meg,ellers ville jeg ikke komme meg igjennom fødselen.

Som om epidural er et onde,at det er en "taperbedøvelse" fordi lindringen er så bra.

"Fruen" har født EN gang,og det en bitteliten sak. HUN har ikke noe å skryte av.Men så er hun ignorant førstegangsmor som tror at alle har akkurat samme opplevelse som henne.Innsikten hennes er hjernedød

Anonymous poster hash: 02fe8...5dc

Skrevet

Lavmål diskusjon. Født 3 ganger, en med lystgass, en uten noe og et KS.

Alt etter behovet der og da. Den ene fødselen var vel ikke mer imponerende enn den andre. Alle 3 kom ut hele og og jeg og barna overlevde, det må vel være det viktigste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...