Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 Hei! Jeg er førstegangsfødende og lurer veldig på dette med epidural eller ikke under fødsel. Noen som kan dele noen erfrainger? Anonymous poster hash: 9b9d7...e5d
mamma_til_verdens_beste Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Jeg tok epidural, men den fungerte ikke som den skulle. Når jeg skal føde igjen så vil jeg ikke ha. Men det var ikke vondt å sette den, så det er for all del verdt forsøket om man tenker at man kanskje ikke vil "overleve" uten.Ser ikke på det som noe svakhet å ta epidural, selv om noen mener det. Men jeg valgte det også fordi jeg ble kvalm av lystgass og kunne ikke bruke den.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Ta det som det kommer! Umulig å vite hvordan fødselen blir. Hør på jordmors anbefalinger og vær åpen for alt. Lykke til :-) Anonymous poster hash: 394c9...974
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Jeg har født to ganger uten, ikke fordi jeg er ekstra tøff og takler smerte så godt, men fordi jeg ikke rakk å få det... Jeg hadde ikke bestemt meg på forhånd, men var innstilt på å ta det som det kom, når man er førstegangsfødende, så aner man tross alt ikke hva man går til. Etter en stund bestemte jeg meg for at jeg ville ha epidural, men når jeg ble undersøkt, så hadde jeg ikke nok åpning til å få og en time etterpå hadde jeg full åpning. Ekstremt vondt en periode, men jeg var innstilt på at jeg ikke kunne få epidural enda, så jeg måtte bare slite meg gjennom. Hadde det fortsatt sånn i lengre tid, så hadde jeg nok bedt om å bli undersøkt igjen med tanke på om jeg kunne få det, men det ble aldri aktuelt. Andre gangen var min største frykt at det skulle ta så kort tid at jeg ikke rakk sykehuset, så da vurderte jeg egentlig aldri å bruke epidural, siden det hadde gått så bra første gang. Fødselen drøyde litt lenger, men ikke mer enn at det var greit uten da også. Anonymous poster hash: 30e4f...fdc
C&M&H Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Det er umulig å bestemme seg på forhånd om man vil ha epidural eller ikke, da en ikke vet hvordan fødselen blir og hvordan en takler smertene. Jeg har født en gang med, og en gang uten. Første fødselen(da jeg fikk epidural) var veldig lang, med masse inneffektive rier. Jeg var så sliten at det å få en pause fra smertene gjorde at jeg fikk hentet meg inn og greide å "fullføre". Det som ikke var så bra var at jeg ble "lam" i beina og lenket til senga. Jeg kjente heller ikke noe særlig trang til å presse og følte at jeg måtte gjøre den jobben "alene", uten hjelp fra riene. Fødsel nummer to gikk litt raskere så da trengte jeg ikke epidural og fødte uten. Venter nummer tre nå og regner med at jeg skal greie meg uten epidural, men blir jeg veldig sliten vet jeg at det er til veldig god hjelp og kommer til å be om det igjen.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Ja, ta det som det kommer, det er umulig å si hvordan din fødsel blir i forkant av den, så det nytter ikke å planlegge Jeg hadde en relativt rask fødsel, så jeg klarte meg uten noe, men hadde fødselen vært laaaang, hadde jeg nok kanskje vurdert epidural. Lykke til med fødsel, det er en fantastisk følelse uansett Anonymous poster hash: 1d496...827
Narelle Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Go with the flow. Umulig å bestemme seg på forhånd.
Mia_73 Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Hvorfor pine seg selv mer enn absolut nødvendig?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #10 Skrevet 30. november 2013 En uten og en med. Den med var pga traumatisk fødsel med komplikasjoner første gang. Så hadde ikke høy styrke på dosen, men den var klar i tilfelle det samme skjedde igjen og jeg måtte bedøves. Den med var definitivt best, ene og alene pga tryggheten om at den var der i tilfelle. Mitt råd er å ta det som det kommer og se. Alle opplever det ulikt. Anonymous poster hash: 4b70e...eb8
Nettie+jentungen Skrevet 30. november 2013 #11 Skrevet 30. november 2013 Jeg ville prøve å gå så lenge jeg kunne uten og ba om det da jeg følte jeg trengte det. Fungerte bra på meg, jeg hadde jo smerter, men var ikke like intens og like vondt som uten. Ble veldig kvalm av den og ble helt rar i huden. Det begynte å klø hver gang sykehusskjorta kom borti huden.. men det var jo minimale plager iforhold til riene
Lepidoptera Skrevet 30. november 2013 #12 Skrevet 30. november 2013 Jeg vil uten tvil Ha epidural! Hvorfor lide mer enn nødvendig!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 2 uten, en med. Definitivt uten!! Men du kan jo sjeldent velge, så du får ta det som det kjem Anonymous poster hash: 67ee3...5cf
Edelweis Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 3 uten her. er livredd sprøyter så aldri om jeg skal ha den svære i ryggen. dessuten har jeg hatt raske fødsler som var vedig overkommelige uten noe smertestillende heldigvis, så har aldri følt behovet for den heller. men kan forstå at de som holder på flere timer vil ha. for 2 timer med rier, klarer de fleste uten smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 2 uten. Jeg hadde igrunnen 2 kjappe fødsler, fra jeg kom inn på klinikken var nr 1 ute etter 2 timer. Mens nr 2 kom etter 1 time. Hadde Fødslene vart lenger hadde jeg kanskje valgt epidural.. Men tror dette er noe men må ta som det kommer. Personlig er jeg litt skeptisk til epiduralen da Anonymous poster hash: fa626...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå