Gå til innhold

Kan Ritalin misbrukes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd mannen misbruker ritalin. Han er til utredning hos vop. Den første mistanken var AdHD og før de utredet noe mer fikk han ritalin på resept for å se om det kunne hjelpe. Det var en utenlandsk psykriater som sluttet rett etterpå. De hadde ikke noen spesiell effekt og de har nå gått bort i fra den diagnosen.

Han hadde tatt ut alt på resepten og har både tabletter og kapsler, da han skulle teste begge. For litt siden ba jeg ham om å ta tablettene med til apoteket for destruering da han ikke skulle bruke dem, og jeg liker ikke å ha slikt i hus om det ikke er nødvendig. Han var rimelig motvillig og sa at psykriateren ikke hadde utelukket at han skulle prøve de igjen senere og mente det var for dyrt å kaste dem, da de kostet en del. Jeg ble litt betenkt, men lot det gå.

For 10 dager siden lette jeg etter negleklipperen på badet men kunne ikke finne den. Jeg vet mannen bruker å ha en i toalettmappa si så jeg så i den. Der lå to brukte brett med ritalin. Den ene var 6 stk igjen på

og den andre hadde to. Fikk klump i halsen, men tenkte at det kunne være de hadde ligget der siden den tiden han gikk på dem. Er ca 6 mnd siden. Men for å være sikker skrev jeg ned hva som var i toalettmsppa og hva som lå i medisinskapet. Det var en uforseglet boks med 200 tabletter + et par bokser med kapsler. Talte over og skrev det opp. Det var da den 19ene.

Hadde glemt dette av litt og skulle i kveld ta meg paracet. Ser da at forseglingen var brutt på den uåpnede boksen. Går til toalettmappa og der ligger et helt brett med ritalin. Som tilsvarer 20 stk. De andre 8 var altså borte. Gikk til medisinskapet igjen og Åpnet boksen og fant ut at det manglet et brett bortsett fra det som nå lå i toalettmappa. Dvs 28 tbl er borte på 10 dager. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Skal jeg fortsette å se om det forsvinner mer, eller ta det opp med en gang. Kjenner ikke jeg får sove i natt. :-(

Anonymous poster hash: 4c396...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kan misbrukes. 

Anonymous poster hash: 2a252...22d
Skrevet

Hvordan ville dere ha tatt det opp?

Skrevet

Dytter litt til i håp om tips...

Skrevet

Ritalin selges som rus på det illegale markedet.

Vet du om han bruker selv eller selger? 

Anonymous poster hash: 0a1da...0e9
Skrevet

De kan helt klart misbrukes.ihvertfall hvis han i tillegg ikke har diagnosen.

Men om han har diagnosen vil han sikkert merke en ro i kroppen som sikkert er behagelig

Skrevet

Ja virkestoffet er jo amfetamin, derfor det er så poppis hos de med rusproblemer. 

Anonymous poster hash: 0a1da...0e9
Skrevet

Det er jo amfetamin, så selvfølgelig kan det misbrukes. Folk betaler i dyre dommer for å få kloa i de pillene der.

Anonymous poster hash: 4e974...c11

Skrevet

Ja det kan misbrukes. Ritalin for amfetamin rus. Hvis han hadde hatt ADHD så hadde det virket omvendt. Han hadde blitt roligere enn han pleier. Du bør konfrontere han slik at hvis han har et problem at det blir tatt tak i kjapt for det er slik "dritten" begynner. Det begynner i det små og hvis han får mersmak så kan det fort bli værre, at han går på deg illegale marked osv. Dette er desverre vis noe jeg har god erfaring med så hvis det er noe du lurer på send meg en pm😉. " klem" vet at det er en ekstremt vanskelig situasjon du er i hvis det stemmer at han begynt å misbruke.

Skrevet

Ja, det er det samme som amfetamin. Det virker som amfetamin for de som ikke har ADHD. Vi pleide å kjøpe det av en venninne som har ADHD når vi var yngre. Funket veldig bra når vi dro på rave party back in he day.

Anonymous poster hash: a3fd4...90f
Skrevet

Takk for svar. Han har nok ikke solgt noe, da jeg vet sånn ca hva vi hadde I huset.  Han sliter psykisk med en del tankekjør og en del indre uro I tillegg til at han er mye sliten og ukonsentrert, men det hjalp han jo ikke da han prøvde det sist. Da skulle han ta 4-5 stk per dag som terapautisk dose. Om man fordeler det på de 10 dagene så er det ikke så mye. Jeg vet jo ikke om han har tatt alle på en gang eller 2 -3 tbl hver dag de siste dagene.

Har ikke merket noe på ham, men liker ikke at han tar tbl uten indikasjoner for det. Usikker på om jeg skal ti stilt og følge med om det forsvinner mer, eller om jeg skal ta det med en gang? Vil jo ikke at det skal gå for langt, men heller ikke mistenke ham uberettiget heller. Uff ikke noe gøy dette.

Skrevet

Må bare tilføye at han ble ikke noe mer våken av det da han gikk på tablettene. Merket ingen forskjell på de, hverken jeg eller ham. Han gikk på de I 2-3 mnd uten noe effekt. Men det blir jo noe annet om man tar flere I slengen.

HI

Skrevet

Må bare tilføye at han ble ikke noe mer våken av det da han gikk på tablettene. Merket ingen forskjell på de, hverken jeg eller ham. Han gikk på de I 2-3 mnd uten noe effekt. Men det blir jo noe annet om man tar flere I slengen.

HI

Hvis han tar flere merker han effekt. Ikke bare av en. Vet at det tas så mye som 10 stk for å få full effekt. Men ja det kan misbrukes.

Anonymous poster hash: fc273...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...