Gå til innhold

Tannstein hos barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa fulgte 4 åringen vår til tannlegen mens jeg og mannen var på sykehuset etter fødselen. Ingen hull,men han hadde tannstein. Er det vanlig i så ung alder? Og hva kommer det av? Vi er veldig nøye med tannpuss morgen og kveld.

Anonymous poster hash: e1c3f...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at det ikke er barnebelegg han har? Det er ikke uvanlig hos barn og det har ingenting med dårlig tannhygiene å gjøre

"Såkalt "barnebelegg" - mørkebrunt til svartlig av farge, mengden varierer og det begynner alltid i overgangen mellom tannkjøtt og tenner. Det dannes av ufarlige bakterier som ikke gir hull, men som lett lar seg misfarge. Det er ikke mye en kan gøre med dette bortsett fra å pusse det vekk med jevne mellomrom. Barnebelegg er vanlig, og det pleier å være noe barna "vokser av seg". Det kommer IKKE av dårlig tannstell, og det er en vanlig oppfatning at dette belegget faktisk beskytter emaljen mot karies"

Anonymous poster hash: 30cac...c87
Skrevet

Det var noe svartlig ja, men pappa sa det var tannstein. Mer vet jeg ikke. Men kan høres ut som det du beskriver. De ville visst pusse det vekk,men sønnen vår nekta :-/

Hi

Anonymous poster hash: e1c3f...f00

Skrevet

Vår treåring har akkurat vært hos tannlegen og han hadde tannstein. Det kom i en periode hvor det var håpløst å få pusset fortennene hans (vi pusset så godt vi kunne uansett, men det er begrenset hvor godt man kommer til fortennene på en som strammer leppa alt han kan rundt tennene) og vi har vært klar over at det er noe der vi ikke har fått bort. Han var heldigvis mer samarbeidsvillig enn din sønn, så tannlegen fikk lov å ta det bort og jeg håper det ikke kommer igjen ettersom det er helt greit å pusse tennene hans nå.

Anonymous poster hash: e08e0...f30
Skrevet

min 7-åring har også tannstein, og jeg mener hun hadde det på forrige kontroll også, for et par år siden. Jeg mener å ha hørt at noen er mer utsatt for dette enn andre,og at det ikke nødvendigvis har noe med dårlig munnhygiene å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...