Gå til innhold

Ammeforberedelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med første barn fikk jeg ikke til ammingen. Søkte råd hos hs og fulgte disse. Pumpet og brukte amme nesespray. Jeg tror årsaken at det ikke løsnet for meg var for mye stress fra min side.

Venter nr to nå, og håper veldig på å få det til denne gangen. Nå vet jeg mer om hva jeg går til, og er sikrere på meg selv som mor.

Jeg får selvfølgelig mange ammeråd nå om både herding av brystvorter, hvilken pumpe jeg MÅ ha, alle andre er drit. At jeg MÅ ha pumpe osv.

Så jeg må spørre dere om gode råd. Hva burde jeg ha av utstyr, og om jeg kan forberede meg på en god måte.

Anonymous poster hash: d3310...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si: tenk minst mulig på det! Som du selv sa, om du stresser for mye med det så kommer ikke melka. Prøv å slapp av. Om det ikke gikk godt sist gang, så vet du jo at det blir folk av barn som får mme også ;)

Og spør mye om hjelp de første dagene på sykehuset. Få til riktig teknikk og få personalet til å sjekke om barnet suger godt. Er mye lettere å be om hjelp andre gang (synes jeg ihvertfall).

Anonymous poster hash: 959b4...fe9
Skrevet

Drit i alt og alle ;) jeg ble "glemt" i et hjørne i et flermannsrom på sykehuset, fikk ikke et halvt spm om amming før det var gått tre dager. Jeg gjorde det som føltes naturlig for meg. Ei annen på rommet stresset og ringte personalet i ett og stresset med ammingen og fikk det ikke til. Hun fikk ulike råd fra alle...

Anonymous poster hash: 6893b...523

Skrevet

Eneste utstyret du trenger er tanken på at dette fikser du, og om ikke, så er det greit det og. Ikke gå til innkjøp av alt mulig skvip. Butikker og apotek er åpne den dagen du kanskje finner ut at det ikke funker. Selv trengte jeg ikke pumpe før ungen var nærmere 4mnd, og det var utelukkende pga overproduksjon i meieriet. Melken kom heller ikke før jeg var hjemme med babyen, ingen hysteriske mødre, jordmødre eller barnepleiere av den grunn :)

Skrevet

Jeg fikk forskjellige råd av 3 forskellige jordmødre på barsel og ble bare forvirra. Til slutt dreit jeg i og høre på andre og gjorde det jeg selv følte var best og har ikke hatt problemer siden da :-) Er så mye råd der ute at det beste er og følge ditt eget instinkt. Min mening ihvertfall :-) Lykke til!

Anonymous poster hash: 392fe...713

Skrevet

Ungen min har akkurat fylt året og aldri trengt pumpe...

Men stiller meg i stor grad bak de andre her, stress ned! 

Er vanlig at det er litt pes de første par dagene, men det går seg som regel til av seg selv, heldigvis. 

Lykke til! :) 

Skrevet

På sykehuset sa de at vi mødre som svevde mellom liv og død i forbindelse med fødsel og tiden etter, aldri hadde problemer med ammingen fordi vi ikke hadde tid til å bekymre oss.

Jeg gjorde ingen forberedelser annet enn å kjøpe inn en elektrisk brystpumpe i forkant og det angret jeg absolutt ikke på! Den fikk kjørt seg da jeg fikk pre- og dysmaturt barn som ikke var helt sterkt nok til å ta alt fra brystet i starten og også fordi da faktisk far kunne avlaste med matingen.

Kjøpte etterhvert også brystvortesalve (medela) som var grei å ha i bakhånd om man ble litt sår.

Det er jo litt opp til hver enkelt og produksjonen osv, men jeg brukte både vanlige ammeinnlegg og slike i ull pga brystproblemer.

Anonymous poster hash: adad1...05d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...