Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpen eller anonym sæddonor? Det viktigste for meg er å forsøke å ivareta barnets beste, men jeg er usikker på hva barnets beste er eller kan være. Ønsker gjerne innspill og råd!

Jeg er singel, og forsøker nå å bli gravid ved hjelp av donor.

Skrevet

Jeg mener at åpen donor er det beste. Barnet bør ha mulighet til å få vite hvem donor er - for noen vil det nok være veldig viktig, andre bryr seg ikke. Jeg vil ikke nekte barna mine å få vite hvor halvparten av genmaterialet deres kommer fra, jeg ser for meg at det uansett kommer perioder hvor de er sinna for at vi er en annerledes familie - de trenger ikke å ha enda en ting å rase over..:) Hvem vet, kanskje vil de aldri undersøke hvem det er, men jeg liker at muligheten er der.

Skrevet

Kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen ønsker en anonym donor. Tenk noe så stygt å ta fra barnet sitt retten til å vite om sitt genetiske opphav.

De foreldrene som velger det kan argumentere så mye de vil, men de velger allikevel å la sine vokse opp i en løgn.

Anonymous poster hash: 7bb73...300
Skrevet

Jeg mener åpen. Det har jeg brukt selv :)

Anonymous poster hash: 8a202...d92
Skrevet

Vi har også åpen donor, vil ikke frata barnet muligheten til å få vite om opphavet sitt. Ikke sikkert det vil være viktig for henne, men hvis det er det, synes jeg det er fint at hun kan få svar på det hun lurer på.

Skrevet

Hei... valgte lukket donor....gravid med tvillinger..... jeg skal bare stå til rette for tvillingene hvorfor jeg valgte det.... er ikke i behov for å forsvare mitt valg ovenfor andre enn mine barn..... ser heller ikke at andre kvinner/menn skal vite om jeg har lukket eller åpen donor.... det er rett og slett ikke deres sak....

Anonymous poster hash: 967c2...de6
Skrevet

Vi hadde noen forsøk for noen år siden og skulle da velge en donor som var etnisk lik min kone. Det fantes ikke noen åpne donorer på så da valgte vi lukket. Det får være opp til hvert enkelt om hva man ønsker å velge åpen eller lukket. For det er faktisk ikke alle som kan velge åpen donor eller ei ønsker det.

Anonymous poster hash: 63b54...910
Skrevet

Hei... valgte lukket donor....gravid med tvillinger..... jeg skal bare stå til rette for tvillingene hvorfor jeg valgte det.... er ikke i behov for å forsvare mitt valg ovenfor andre enn mine barn..... ser heller ikke at andre kvinner/menn skal vite om jeg har lukket eller åpen donor.... det er rett og slett ikke deres sak....

Anonymous poster hash: 967c2...de6

Vi har også valgt anonym (egg-)donor. Vi som skal ta i mot denne nye babyen er en familie på tre, mamma+pappa+et storesøsken, og vi har ikke behov for en åpen donor som barnet kan kontakte i fremtiden da det allerede har en fullkommen familie. Det mangler altså ikke noen. Tror kanskje jeg ville valgt annerledes om jeg var singel og skulle ha sæddonor, da det jo ikke ville være noen far i bildet.

Jeg tror oppriktig at det er enklere å akseptere at det ikke finnes svar, enn å gå og gruble på denne personen gjennom livet, skape fantasibilder eller drømme om en relasjon. Og kanskje også ta kontakt når en fyller 18, for så å bli mer eller mindre avvist. Det er vårt valg, og vi har brukt MYE tid på å finne frem til det som er riktig for oss. Vi vet at vi gjør det på vegne at vårt barn, og vi synes ikke valget vi har landet på er feil.

Dette er ikke så svart-hvitt som mange påstår. 

Anonymous poster hash: 3926e...71c

Skrevet

Nå hadde ikke vi noe valg og måtte ha åpen donor, men vi hadde aldri vurdert lukket. Av den enkle grunn at vi ikke vil frata et evt barn muligheten til å finne sitt biologiske opphav når den tid kommer. Ikke alle bryr seg om slikt, men noen gjør det, og da vil ikke vi måtte forklare vårt valg ovenfor barnet, dersom det viser seg å være svært viktig for barnet. Så har barnet et valg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Vi valgte lukket. Kun fordi at mannen min er livredd for å "miste" barnet sitt til genetisk far (som ved å bli donor akseptert å kun være genetisk far). Hvis det var opp til meg ville vi gått for åpen, for å gi barnet en valgmulighet. Vi har diskutert dette frem og tilbake mange ganger. Kanskje det er ekstremt egoistisk av mannen min og dårlig av meg å ikke stå på meg, men valget er tatt. Vi kommer være helt åpne med at barnet vårt er blitt til ved inseminering med donorsæd.

Anonymous poster hash: 696da...b66

Skrevet

Når heterofile par bruker donor, er det vanligste at barnet ikke får vite at en donor har vært involvert.  Derfor har det tidligere vært vanlig å velge en ukjent donor ut i fra kriterier som øyenfarge, hårfarge, høyde og slikt, slik at alle venner og slektninger skulle kunne diskutere om barnet ligner mest på sin mor eller (sosiale) far uten å fatte mistanke :-)

Nå er rettighetene til barna kommet mer i fokus, så de som velger inseminasjon i Norge må "velge" åpen donor.  Barnet skal etter norsk lov ha mulighet for å få vite hvem som er biologisk far.  De som insisterer på lukket donor må lure seg rundt norsk lov, for eksempel ved å dra til Danmark.

Når jenter som ikke er i et heterofilt forhold får barn, skjønner de aller fleste at det må ha vært en mann involvert, så da er det hensiktsløst å prøve å lure et barn.  Da er det etter mitt syn mer naturlig å bruke en åpen donor, eller en mann som stiller opp utenom klinikk.  

• 6 måneder senere...
Skrevet

Åpen. Synes det er bra at muligheten finnes for å oppsøke/få utfyllende onformasjon hvis det noen gang skulle oppstå ønske/behov for det.

Skrevet

Jeg velger anonym, og årsakene til det er flere!

Det tar 18 år før barnet kan få vite navn på donor, og evt møte han. I løpet av de 18 årene kan donor både ha blitt alvorlig fysisk eller psykisk syk, så det ikke vil være aktuelt å treffe han, eller han kan være død! Barnet lever da i 18 år med et "håp" om å treffe biologisk far, noe som kan vise seg å være umulig eller svært skuffende!

Donor vil heller aldri være, eller bli, en far, så da syns jeg ikke det er riktig at barnet skal lage seg tanker, ønsker og fantasier om donor som en farsfigur. Det vil føre til altfor store forventninger til noe som aldri kan bli, og barnet kan føle enorm skuffelse og svik!

Samme hvor mye man forklarer barnet at denne personen bare er en donor, så er jo tankene der om at han faktisk er FAR, selv om det "bare" er biologisk!

Mitt barn vil selvfølgelig få informasjon gjennom hele oppveksten om hvorfor jeg har tatt det valget jeg har tatt! Allikevel ser jeg ikke at verken anonym eller åpen donor blir 100% positivt, det er fordeler og ulemper ved begge deler. Men for MEG så er anonym donor det som virker mest riktig, eller kanskje minst feil... Og da tenker jeg på hvordan det vil være for BARNET å ha disse forventningene i 18 år. Med anonym donor så slipper man hvertfall forventinger som ender med skuffelse!

Skrevet

Noen av argumentene til anonym donor er jo bare latterlige og egoistiske! Liker norsk lov, kun åpen donor er lov. Håper det blir slik i andre land også. Stakkars barn, bli nektet å vite om eget opphav! Skam dere!!!! Egoistiske, egoistiske mennesker!!

Anonymous poster hash: 12442...533

• 2 uker senere...
Skrevet

Skam dere?? I alle dager, hvem er du som skal sitte og dømme noen utifra hvilke valg og begrunnelser andre har lagt vekt på? Håper for din del at du ikke er like bastant på alt her i livet, for da kan du neppe være ett spesielt hyggelig menneske!

Anonymous poster hash: b9376...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...