Gå til innhold

Er min 3- åring for tung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 3 1/2 år, 95 cm og veier i overkant av 16 kg. Lenge siden vi var på hs så aner ikke hvordan hun ligger an. Synes hun ser litt kraftig ut, særlig når jeg sammenligner bilder fra når storesøster var på samme alder, men vet jo at barn er forskjellige. Hun er veldig glad i mat, og vi har fokus på et sunt kosthold med mye grønnsaker. Hun er glad i frukt og grønt, så det er ikke noe problem å få i henne det, men hun er også veldig glad i kaker og godteri. Når det er bursdager eller selskap koser hun seg voldsomt med kaker og sjokolade. Besteforeldre synes det er rasende festlig å fore henne, mens vi foreldre prøver å begrense henne.Vi har prøvd å snakke med besteforeldrene, men de mener at vi er for strenge. At det bare er "valpefett" og vil gå seg til. Hjemme hos oss har vi kun lørdagsgodt, og ellers ingen kaker eller saft i hverdagene. De får litt saft på lørdagen, og det hender at vi har dessert med is etc på søndagen. Men hun virker veldig opptatt av søtsaker og spør ofte etter saft eller sjokolade selv om vi aldri gir etter. Tror hun spiser ganske normalt ellers, men kan spise veldig mye når det er noe hun synes er godt (pølser, pizza, pasta)men da setter vi begrensninger på feks 2 pølser, to pizzastykker etc. Vi har virkelig ikke lyst til å bidra til at hun blir overvektig! På den annen side ønsker vi ikke å være for strenge dersom det ikke er en grunn til det... Noen som vil komme med innspill:)?

Anonymous poster hash: 4b9fe...ce8

Skrevet

Gutten vår er 2.5 år og er 93 cm, veier 12 kg. 

Anonymous poster hash: 18e0a...bb4
Skrevet

2,5 år her, 97cm og 17 kg. Han er en stor gutt, har vært det siden han ble født. Men så lenge barna spiser sunt og ikke overdrevet mye så får det bare være. Faren var lik når han var liten, mn er helt passe nå:) gener spiller jo også inn.

Skrevet

hun er kanskje litt lav ifht vekt? jenta mi ble akkurat 4. hun er 108cm. altså 13 cm høyere enn din og veier 19kg. akkurat vært på 4års konroll.

der ligger hun godt over gjennomsnitt.nest øverst på kurven men følger SIN kurve som er det viktigste.

tror nok din er for tung ifht høyde.men hun strekker seg gjerne plutselig ;) tenk over hva hun får i seg og hvor aktiv hun er. kun du vet om hun har et sundt kosthold

Skrevet

Jenta di høres da helt normal ut! 😊

Skrevet

Guttungen her er litt over 3 år, 97,5 cm og 16,4 kg. Det er helt perfekt vekt for høyden hans ifølge ernæringsfysiologen vår ;)

Skrevet

beibilykke, on 29 Nov 2013 - 20:42, said:

hun er kanskje litt lav ifht vekt? jenta mi ble akkurat 4. hun er 108cm. altså 13 cm høyere enn din og veier 19kg. akkurat vært på 4års konroll.

der ligger hun godt over gjennomsnitt.nest øverst på kurven men følger SIN kurve som er det viktigste.

tror nok din er for tung ifht høyde.men hun strekker seg gjerne plutselig ;) tenk over hva hun får i seg og hvor aktiv hun er. kun du vet om hun har et sundt kosthold

Hjemme har hun et sunt kosthold vil jeg si, men så vet jeg at hun kan spise 3 vafler hos bestemor eller mange kakestykker... Hun har liksom ikke noen bunn ift ting som er godt, og de begrenser henne heller ikke siden de synes det er gøy å se at hun spiser. Og de mener at hun er helt normal... Er jo usikker på om vi burde ta en skikkelig prat med besteforeldrene, eller om det er vi som er for strenge. Når vi først har begynt å fokusere på det så blir man så i tvil på hvor mye/lite som er normalt og tillat å spise. Får på en måte dårlig samvittighet bare jeg ser henne spise et kakestykke, og det er jo feil... Gruer meg til julen kjenner jeg. Anonymous poster hash: 4b9fe...ce8
Skrevet

Gutten vår er ca 93 cm og veier 15,5 kg. Han er helt normal, i følge kurvene på helsestasjonen.

Anonymous poster hash: ff084...cde
Skrevet

Tenk på den tiden vi går inn i nå. Omgangssyken, influensa, og omgangssyken igjen. Forkjølelser, ørebetennelser og andre ting. 2 kilo ekstra på kroppen er bra å gå inn i vintersesongen med :) Hun vil nok strekke seg noen cm gjennom vinteren og ikke gå noe særlig opp i vekt så INGEN grunn til å spare på julekosen :) Hun er heller på ingen måte tykk. Godt innenfor normalen! Det ville vært helt feil å slanke henne.

Mange av disse småttisene mister litt valpefett også når de blir 4-5 år :)

Slapp helt av!

Anonymous poster hash: 4b35d...c11
Skrevet

Hun høres helt normal ut utfra målene og så lenge dere har fokus på sunt kosthold og hun får lekt og vært i aktivitet så er det ingen grunn til å bekymre seg. Noen barn er små, tynne fliser mens andre er litt kraftigere og begge deler er helt ok så lenge barna er friske og trives.

Skrevet

beibilykke, on 29 Nov 2013 - 20:42, said:

Hjemme har hun et sunt kosthold vil jeg si, men så vet jeg at hun kan spise 3 vafler hos bestemor eller mange kakestykker... Hun har liksom ikke noen bunn ift ting som er godt, og de begrenser henne heller ikke siden de synes det er gøy å se at hun spiser. Og de mener at hun er helt normal... Er jo usikker på om vi burde ta en skikkelig prat med besteforeldrene, eller om det er vi som er for strenge. Når vi først har begynt å fokusere på det så blir man så i tvil på hvor mye/lite som er normalt og tillat å spise. Får på en måte dårlig samvittighet bare jeg ser henne spise et kakestykke, og det er jo feil... Gruer meg til julen kjenner jeg. Anonymous poster hash: 4b9fe...ce8

For mye usunt er jo dumt av flere grunner, ikke bare på grunn av vekt. Det tar apetitt fra annen mat, som inneholder næringsstoffer barnet trenger, og det skaper uvaner som kan være vanskelige å endre. Dette bør det være du og mannen som bestemmer. Ikke la besteforeldre fore barnet ditt med søppel bare fordi det er gøy å spise!

Om hun er tung i forhold til lengden vet jeg ikke, men du kan jo google persentilskjema og se hvordan hennes utvikling i vekt i forhold til lengde har vært og hvordan hun ligger an.

Anonymous poster hash: c04a4...edd

Skrevet

Veier det samme som min datter :) Hun er normal. 95-96 cm, 16 kg. 3 år neste mnd.

Skrevet

Var på helsestasjonen med vår gutt idag. Han er 3 år og 3 mnd på søndag, og idag var han 109 cm høy og veide 17,9 kilo. Fikk spørsmål om han fikk flaggstang frø i middagen. Men han følger sin kurve!

Og det gjør din jente også! :) hadde ikke bekymret meg.

Anonymous poster hash: 16685...223

Skrevet

Hvor ofte er hun hos besteforeldrene? Hvis det er nesten daglig, så skjønner jeg at dere vil begrense hva hun får der, men hvis det er kun en sjelden gang, så er det ikke de tre vaflene eller de to kakestykkene hos bestemor som vil være et problem.

http://resource.nhi.no/resource/10446-21-vekt-for-lengde-2-5-ar-jenter-pdf.pdf

Hvis du ser på dette skjemaet, så er hun i det øvre normalområdet. Dvs at noen vil alltid ligge i det nedre området og noen vil alltid ligge i det øvre normalområdet, men det er ikke dermed sagt at hun er for tykk. Som noen andre også skriver, plutselig strekker hun seg i høyden og da vil hun ligge lengre ned på skalaen. Fortsett med et sunt kosthold i hverdagen, men pass på å ikke bli helt hysteriske ovenfor godteri heller, det kan slå motsatt ut når hun blir litt eldre.

Anonymous poster hash: 28746...02d
Skrevet

Min 4 åring er 13 kg

Anonymous poster hash: c6b65...26a

Skrevet

Nettopp vært på toårskontroll og Snuppa var 94cm og 15kg. Fikk beskjed om at det var kjempefint. Vil tro jenta de er helt normal. :)

Skrevet

Hun er 3 1/2 år, 95 cm og veier i overkant av 16 kg. Lenge siden vi var på hs så aner ikke hvordan hun ligger an. Synes hun ser litt kraftig ut, særlig når jeg sammenligner bilder fra når storesøster var på samme alder, men vet jo at barn er forskjellige. Hun er veldig glad i mat, og vi har fokus på et sunt kosthold med mye grønnsaker. Hun er glad i frukt og grønt, så det er ikke noe problem å få i henne det, men hun er også veldig glad i kaker og godteri. Når det er bursdager eller selskap koser hun seg voldsomt med kaker og sjokolade. Besteforeldre synes det er rasende festlig å fore henne, mens vi foreldre prøver å begrense henne.Vi har prøvd å snakke med besteforeldrene, men de mener at vi er for strenge. At det bare er "valpefett" og vil gå seg til. Hjemme hos oss har vi kun lørdagsgodt, og ellers ingen kaker eller saft i hverdagene. De får litt saft på lørdagen, og det hender at vi har dessert med is etc på søndagen. Men hun virker veldig opptatt av søtsaker og spør ofte etter saft eller sjokolade selv om vi aldri gir etter. Tror hun spiser ganske normalt ellers, men kan spise veldig mye når det er noe hun synes er godt (pølser, pizza, pasta)men da setter vi begrensninger på feks 2 pølser, to pizzastykker etc. Vi har virkelig ikke lyst til å bidra til at hun blir overvektig! På den annen side ønsker vi ikke å være for strenge dersom det ikke er en grunn til det... Noen som vil komme med innspill:)?

Min fireåring (Nå nettopp) er 106 cm og 15,5 kg. Han er veldig slank, på grensa til tynn
Skrevet

Hun er 3.5 år. Sist jeg målte var hun 98cm og 16 kg.

Plutselig de 2 siste mnd har hun skutt i været så vil tro hun er rundt 104 cm og ca 17 kg nå.

Hun passer hvertfall str 104 i klær perfekt. Bruker også en del 110 :-)

Skrevet

Min er 4,3 år, 103 cm og15 kg.

Anonymous poster hash: e420d...9cf

Skrevet

Takk for mange svar:) Ut ifra det mange svarer så er jenta normal, men i øvre del akkurat sånn som vi tenkte. Siden hun treffer besteforeldre flere ganger i uka, tenker vi at vi starter med en runde der. De har nok også godt av en innstramming:) Er jo også mye annet man kan gjøre sammen enn å spise. Dessverre er det en veldig kakekultur på pappaens side... Vanskelig det her med kropp og vekt, man vil jo ikke gjøre noe galt, hverken på den ene eller andre måten ved å fokusere for mye på sunnhet eller være for "slapp" med kostholdet. Å finne den sunne balansegangen synes jeg er litt vanskelig, selv om jeg alltid vært normalvektig selv.

Skrevet

Temmelig likt vår 3åring og fått høre på helsestasjonen at hun er godt innenfor det normale.

Skrevet

2-åringen min er 89 cm og 15,5 kg. En liten blubb som er glad i mat. Veldig glad i mat. Vi begrenser henne, men hun får spise seg god og mett, og skeie ut når det er fest :) Hun er ikke tjukk i ansiktet, men har fremdeles babykropp med en god og rund mage. Helsesøster nevnte ingen ting om vekt på 2-årkontroll. Jeg spurte henne hva hun mente (det er jo lett å se seg blind på egne barn) og hun sa hun lå litt over i forhold til høyden, men at så lenge vi ikke forte henne opp på junkfood, så kunne vi slappe helt av. Hun mente hun ville vokse det av seg i løpet av neste år ;)

Storesøsteren var av samme type på samme alder. Hun måtte også begrenses litt. Nå er hun 4 år, hundreognoen cm og ikke gått opp et gram siden hun var 3 år. Hun veier 16kg. Hun er tynn.

Skrevet

Jenta mi er 17 kg og 105 lang. Hun er 3 1/2år.

Anonymous poster hash: 8ac18...c8c

Skrevet

Helt normalt!

Anonymous poster hash: b6891...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...