Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Jeg er 23 uker på vei og har vært på flere ultralyder, men de har ikke sett noe. Har også fått informasjon om at det er svært vanskelig å se slikt på ultralyd, og at det gjerne kun oppdages ved fødsel. Jeg oppdaget graviditeten sa jeg var 11 uker på vei (ikke planlagt) og hadde frem til da gått på medikamenter som forskning viser at øker faren ved hareskår fra 1 til 1000 fødte barn i USA til 5 av 1000 fødte barn. Dette bekymrer meg selvfølgelig. Klarer nesten ikke å tenke på annet. :/ Anonymous poster hash: 171a4...c7e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #2 Skrevet 29. november 2013 Eventuelt noen som har barn med hareskår. Jeg tenker at jeg nesten bør forberede meg på det verste, da risikoen er høyere grunner medikamentene, så jeg vil gjerne høre om deres erfaringer også. Hovedinnlegger. Anonymous poster hash: 171a4...c7e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 Er ikke hareskår samme "feilen" som ryggmargsbrokk, bare at feilen sitter på to forskjellige steder? Ryggmargsbrokk ser man jo på UL, og om man sammenligner disse to er jo hareskår ingenting i forhold til ryggmargsbrokk. Anonymous poster hash: ab405...0ff
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 Jeg vet ikke, jeg kan ikke så mye om dette. Det er ingen større fare for ryggmargsbrokk i hvert fall, ifølge forskning. Det er selvfølgelig verre med ryggmargsbrokk enn hareskår, men jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha noen av delene. Hovedinnlegger. Anonymous poster hash: 171a4...c7e
Mine 3 småtroll! Skrevet 29. november 2013 #5 Skrevet 29. november 2013 Hei! Dette vil du kunne se ganske tidlig på en 3D ultralyd. Så sant dere får gode bilder av ansikt. En slektning av meg fikk påvist leppespalte på sitt barn ved en tilfeldighet da legen skrudde på 3D visningen på ordinær ultralyd. For øvrig så er dette en svært kurant sak å "reparere" i dag :-)
geitemarken Skrevet 29. november 2013 #6 Skrevet 29. november 2013 Jeg vet at de sjekket det under ordinær ultralyd, men de fant det ikke. Et vemmelse av meg fikk påvist det, men var ved en senere ultralyd.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #7 Skrevet 29. november 2013 Det er kjedelig å bekymre seg for slikt uansett hva det er. Personlig må jeg si at av alle feil og sykdommer som et barn kan ha så ville leppe- og ganespalte vært det som bekymret meg minst. Anonymous poster hash: 55eb1...2f3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Selvfølgelig er det mye annet som er verre, men nå er det jo slik at det er større risiko for at mitt barn kan ha dette, enn andre barn. Da er det naturlig at jeg bekymrer meg for det. Jeg ønsker at barnet mitt skal slippe å måtte gjennomgå operasjoner eller ha plager i forbindelse med dette. Er det virkelig så rart at det bekymrer meg? Hovedinnlegger Anonymous poster hash: 171a4...c7e
mrsmergaert Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 Når jeg var på ordinær ultralyd i uke 19 så sjekka jordmora alt. Viste oss øyne, nese, munn og alt. Så de kan se det da.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Hei! Da jeg var på ordinær ul i uke 19 sa jm at overleppa så fin og hel ut. Ungen kom ut helt perfekt. Hvis ikke de har sagt noe må det jo bety at ungen er fin? Jeg vet ikke :S Anonymous poster hash: 08361...c17
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 Ja, men det som er, er at det visstnok er svært vanskelig å skje. Selv om alt tilsynelatende ser fint ut (som jeg også har fått beskjed om på ultralyd), er det fortsatt mulig at barnet har hareskår. Det er nemlig, uten at jeg har inngående kunnskap om hvorfor, svært vanskelig å se på UL. Hovedinnlegger. Anonymous poster hash: 171a4...c7e
Mine 3 småtroll! Skrevet 29. november 2013 #12 Skrevet 29. november 2013 Selvfølgelig er det mye annet som er verre, men nå er det jo slik at det er større risiko for at mitt barn kan ha dette, enn andre barn. Da er det naturlig at jeg bekymrer meg for det. Jeg ønsker at barnet mitt skal slippe å måtte gjennomgå operasjoner eller ha plager i forbindelse med dette. Er det virkelig så rart at det bekymrer meg? Hovedinnlegger Anonymous poster hash: 171a4...c7e Det er jo ingen som synes det er rart at du bekymrer deg. Så klart vil du bare det aller beste for ditt barn. Alle her forsøker jo bare å berolige deg. Synes du skal snakke med jordmoren din om dette ved neste kontroll. Si at det plager deg. Samtidig bør du lese deg opp på emnet. Det vil kanskje berolige deg litt. Utfallet blir jo hva det blir uansett, det får du ikke gjort noe med. Derfor bør du heller fokusere på å nyte svangerskapet ditt og ta utfordringene den dagen de evt. kommer.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #13 Skrevet 29. november 2013 Husk også at det er STOR forskjell på alvorlighetsgradene her: Noen har en kløft i leppa, andre har helt åpen gane og må igjennom mange krevende operasjoner i barneårene. Jeg kjenner to som har barn med dette, begge i mindre grad. Den ene ble operert og det synes ikke i dag, den andre har arr på leppen men er like nydelig for det Anonymous poster hash: eafc9...c82
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #14 Skrevet 29. november 2013 Jeg kan ikke noe om å oppdage dette på ultralyd, men du skriver at 5 av 1000 får det. det vil si egentlig nesten ikke. Hvis 1000 bruker den medisinen du har brukt i svangerskapet, er det kun 5 av dem som vil få barn med hareskår og det er tross alt veldig få. Det er veldig få tross alt, bare 4 flere enn om du ikke hadde brukt det. Prøv å ikke tenke for mye på det og ta det heller som det kommer. Anonymous poster hash: dd061...992
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #15 Skrevet 29. november 2013 Tusen takk for svar. Jeg har snakket om det med både lege og jordmor, men får kun beskjed om å berolige meg. Jeg forsøker jo å ikke fokusere på det, men jeg har ganske dårlig samvittighet for inntak av disse medisinene i utgangspunktet. Håper bare det går bra med den lille. Hovedinnlegger Anonymous poster hash: 171a4...c7e
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. november 2013 #16 Skrevet 29. november 2013 Jeg har et søskenbarn som hadde hareskår og åpen gane. Dette ble ikke sett på ultralyd, men så er jenta i begynnelsen av 20 årene nå også da. Hun har hatt flere operasjoner, men det går veldig bra med henne. Hun har 2 arr på overleppa, men det dekkes fint til med litt sminke :-) Et annet søskenbarn har åpen gane som ble operert, men det synes jo ikke på utseendet. Heller ikke dette oppdaget på ultralyd. De har begge hatt dren i ørene når de var mindre. Om det er tilfeldig, eller om det har med den åpne ganen å gjøre vet jeg faktisk ikke :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #17 Skrevet 29. november 2013 Min kjære lille skatt har spalte ( hareskår) Det ble ikke oppdaget på ultralyd til tross for at jeg var flere ganger. Han har leppe og kjeve-spalte... det som skal være noe av det som er enklest å se på ultralyd. Når det først skulle være noe "galt" er jeg veldig takknemlig for at det var noe så enkelt som dette! :-) Klart at det er litt rundt operasjonstider, med narkosen og det mansjetter på armene en stund etter operasjonen. Noen justeringer på leppen og oppfølging hos tannlege... Og for de med kjevespalte er det noen turer til logoped. Jeg kjenner flere med spaltebarn, og de fleste av dem har fått vite om spalten på ultralyd... Lykke til, og jeg lover... ingen tragedie i det å få et barn med spalte ;-) At min lille Anonymous poster hash: ac2bd...a97
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #18 Skrevet 29. november 2013 Har en venninne som har et barn med spalte (vær så snill, ikke kall det hareskår), det ble oppdaget på en UL etter uke 30 en gang, tatt pga noe helt annet. Det ble ikke oppdaget på ordinær UL. Jeg ville ikke bekymret seg så mye for de medisinene. De fører til fem ganger økt sjanse for spalte - ja - men FOR DEG betyr det at du har 0,5% sjanse for å få et barn med spalte. Det er mer enn 0,1%, ja, men forskjellen er så liten at du ikke må ødelegge resten av svangerskapet med å bekymre deg for dette. *klem* Anonymous poster hash: 171ca...0d8
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #19 Skrevet 29. november 2013 Takk for flere svar. Beklager, jeg kjente ikke til det medisinske navnet, har alltid hørt hareskår. Har kun lest om det på engelsk, kjente ikke til hva det heter på norsk. Mente ikke noe frekt med det, trodde ikke at det var negativt å kalle det hareskår. Hovedinnlegger Anonymous poster hash: 171a4...c7e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #20 Skrevet 29. november 2013 Det kalles leppe-kjeve-gane spalte. Forkortet LKG. Noen har en type spalte, noen har to og andre har alle tre. Kjevespalten er den som er lettest å se på ultralyd fordi man ser etter en bue på overleppen. Som sykepleier på nyfødtavdeling vil jeg si at trenden er at flere og flere vet det før barnet blir født. Ultralydapparatene har blitt mye bedre de siste årene. Lykke til Anonymous poster hash: 4e41d...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå