Gå til innhold

DETTE skal jeg lage i helgen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

(håper bildet synes)

karamell.jpg

Dette trenger du:

• 2 dl lys sirup
  • 2 dl sukker
  • 2 dl fløte
  • 1 ss smør
  • 100 g mørk sjokolade
  • flaksalt

Slik gjør du:
Kok sukker, fløte og sirup i ca. 30 minutter. Sett små konfektformer på en stekeplate. Smelt sjokoladen i vannbad, hell så litt nederst i hver form. Sett kaldt. Ta kuleprøve av den kokende karamellen: Dypp en skje i massen og deretter rett i et glass med kaldt vann. Kan du forme en kule av massen med fingrene i det kalde vannet er massen ferdigkokt. Jo lengre den koker, jo hardere blir karamellen. Hvis du ønsker en mer flytende karamell koker du ikke massen så lenge som beskrevet. Når den er klar, rører du inn smør, tar den av varmen og avkjøler litt. Hell deretter massen over sjokoladen i hver form. Avkjøl litt før et nytt lag med sjokolade has på toppen. Strø litt flaksalt over til slutt.

bringebaertroffel.jpg

Dette trenger du:

• 200 g bringebær
  • 250 g mørk sjokolade, helst med 70 prosent kakao, grovhakket
  • 1 dl fløte

Slik gjør du:
Lag bringebærpuré ved å kjøre bringebærene i en stavmikser. Mos bærene deretter gjennom en finmasket sikt ved hjelp av baksiden på en skje. Kok opp fløten og rør inn sjokoladen til den smelter. Rør deretter inn bringebærpureen. Sett kaldt i en times tid. Form trøffelmassen til små kuler og rull dem i kakao. Legg gjerne trøflene over i små konfektformer, så det ikke blir så klissete.

Anonymous poster hash: f5070...ff8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den bringebærsaken så god ut, den skal jeg jammen prøve!

Anonymous poster hash: 9a95f...b42

Skrevet

Den siste ligner jo på bæsj!

Anonymous poster hash: 31820...19d
Skrevet

Jeg melder meg frivillig som prøvesmaker :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...