Gå til innhold

Hvordan sette sammen et pepperkakehus uten å klikke i vinkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det tid for montering av pepperkakehus. Noen som har en idiotsikker løsning?

Ender som regel i en haug med gloser, sjokkskadet unge og en irritabel gubbe.

Huset blir kjøpt ferdig, skulle jeg ha lagd det i tillegg tror jeg at jeg trenger noe sterkere en cognac for nerver og humør.

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Smeltet sukker fungerer vel greit? Det har fungert på min digre pepperkakehus (eget design), og da har det vært snakk om digre vegger. Så kan du heller pynte med melis etterpå. Eller så kan du bruke limpistol, hvis du uansett ikke spiser huset.

Skrevet

La mannen gjøre det!

Forrige gang jeg prøvde endte det i en haug i vasken.

Skrevet

Smeltet sukker fungerer vel greit? Det har fungert på min digre pepperkakehus (eget design), og da har det vært snakk om digre vegger. Så kan du heller pynte med melis etterpå. Eller så kan du bruke limpistol, hvis du uansett ikke spiser huset.

Smeltet sukker har endt i katastrofe og brannsår hver gang. Limpistol var en glimrende ide.

Skrevet (endret)

Jeg har alltid limt med melis og eggehvite. Tar litt mer tid, men ingen brannsår og smaker mye bedre

Om man lager hus selv må man ha igjen deig til ekstra  vegger, tak og annet som brekker..

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Siklis! Hurra!

Skrevet

Smeltet smørbukk-karamell er supert. Det blir ikke så varmt som det smeltete sukkeret. Ellers kjøpte jeg en form for noen år siden og der var det sånne "puslespillkanter" som man kan hekte inn i hverandre slik at huset holder sammen uten noen form for "lim". Må lage huset selv da, men det er faktisk greit. 

Skrevet

Her bruker vi alltid icing (on det er sånn det skrives). Eggehviter, melis og sitrondråper. Den søndagen jeg oppdaget icing kommer jeg aldri til å glemme! Aldri mer knekk og svidd sukker! Halleluja! Tørker fortere gjør det og :)

Har du en oppskrift å dele?

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg får det ikke til med melis, sitron og eggehviter, men det duger veldig fint til pynting, da!

Skrevet

Smeltet smørbukk-karamell er supert. Det blir ikke så varmt som det smeltete sukkeret. Ellers kjøpte jeg en form for noen år siden og der var det sånne "puslespillkanter" som man kan hekte inn i hverandre slik at huset holder sammen uten noen form for "lim". Må lage huset selv da, men det er faktisk greit. 

Hvor kjøpte du den puslespillformen? Høres jo genial ut!

Skrevet

Hadde ikke tenkt å lage pepperkakehus, men jeg har jo bakedilla de-luxe om dagen så spørs om jeg ikke må prøve meg for aller første gang! Må bakegudene være med meg!

Skrevet

Hvor kjøpte du den puslespillformen? Høres jo genial ut!

På Jernia tror jeg. Så den der i år i hvert fall.

Skrevet

Limpistol er tingen hvertfall her for huset blir ikke spist.

Skrevet

Limpistol er tingen hvertfall her for huset blir ikke spist.

Hahaha, herlig! Men hvordan har det seg at det ikke blir spist? Det er jo dødsgodt å gnager vegger med masse smelta sukker og masse pynt på, og det pleier å skje akkurat når man egentlig er på "jeg skal bli slank og spise bare kålrabi"-stadiet, sånn ca første nyttårsdag. Så hva kom først, limpistolen eller at det ikke spises?

Skrevet

Pappa brukte eggehvite, melis, eddik og det funket som fjell. Dette var en gang på 80-tallet. 

Jeg skal våge meg på sjølmekka pepperkakehus i dag, mannen skulle printe ut mal i går kveld, men det ender vel med at jeg må tegne en mal selv :P

Skrevet

Fikk en oppskrift av Villaperlesukker.

1 pk melis, 2 eggehvitter og 2ss sitronsaft. Piskes sammen i 5-7 min. Funker som rakkern :)

Skrevet

Jeg mener vin er svaret på alt! Men det er vel ikke akkurat politisk riktig med tanke på at dette er en aktivitet som inkluderer barn :P

Jeg er dog en så dårlig mor at jeg alltid setter sammen huset på kvelden og så pynter alle det dagen etter, og da funker vintrikset ;)

Skrevet

Sug Lut jeg syns pepperkakehuset smaker støv og gammelt når det har stått i stuen hele jula :) og slik kålrabi dag er nyttesløst og ha her i huset for jeg lager masse deilig julekaker og fyller skap med julegodt som jeg lyver og sier er til barna men det er egentlig til meg! jeg er ett svakt menneske!

Skrevet

Fikk opp pepperkakehuset uten så store problemer, eggehvite, sitron og melis gjør susen! 

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi satte opp huset i går.....med superlim. Funka som bare det! Eldste lurte litt på hva det luktet, men bedre med lukten av lim enn av brente fingertupper.

Skrevet

Helgens husrapport:

Skulle for første gang til pers uten voksenassistent (les mamma). Tradisjonell metode med smeltet sukker, og som regel går noe galt, men ingen brannskader eller alvolige hendelser til nå. Denne gangen gikk imidlertid alt aldeles perfekt!! Så nå misstenker jeg at det har vært assistenten som har vært problemet... (sorry mamma!).

Hadde mandler i sukkerrestene, tenkte jeg skulle fylle de i et glass og gi bort i julegave... (knask, smatt), men jeg må visst lage nye i såfall... (knask, knask, knask) - Beste mandlene jeg har smakt!

:D

Pyntingen sto barna for, og det ble som vanlig aldeles nydelig og overlesset.

Skrevet

Etter å ha vokst opp med en mamma som lærte mer mange nye gloser hvert år når pepperkakehuset skulle settes sammen har jeg ikke turt å prøve meg selv, trodde det var det vanskeligste i verden. Men kanskje jeg skulle prøve meg? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...