Ziva Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Nå er det tid for montering av pepperkakehus. Noen som har en idiotsikker løsning? Ender som regel i en haug med gloser, sjokkskadet unge og en irritabel gubbe. Huset blir kjøpt ferdig, skulle jeg ha lagd det i tillegg tror jeg at jeg trenger noe sterkere en cognac for nerver og humør.
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 Smeltet sukker fungerer vel greit? Det har fungert på min digre pepperkakehus (eget design), og da har det vært snakk om digre vegger. Så kan du heller pynte med melis etterpå. Eller så kan du bruke limpistol, hvis du uansett ikke spiser huset.
Gjest Kira Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 La mannen gjøre det! Forrige gang jeg prøvde endte det i en haug i vasken.
Ziva Skrevet 29. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2013 Smeltet sukker fungerer vel greit? Det har fungert på min digre pepperkakehus (eget design), og da har det vært snakk om digre vegger. Så kan du heller pynte med melis etterpå. Eller så kan du bruke limpistol, hvis du uansett ikke spiser huset. Smeltet sukker har endt i katastrofe og brannsår hver gang. Limpistol var en glimrende ide.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. november 2013 #6 Skrevet 29. november 2013 (endret) Jeg har alltid limt med melis og eggehvite. Tar litt mer tid, men ingen brannsår og smaker mye bedre Om man lager hus selv må man ha igjen deig til ekstra vegger, tak og annet som brekker.. Endret 29. november 2013 av Lektor Doppler med tillegg
sug lut Skrevet 29. november 2013 #7 Skrevet 29. november 2013 Smeltet sukker fungerer vel greit? Det har fungert på min digre pepperkakehus (eget design), og da har det vært snakk om digre vegger. Så kan du heller pynte med melis etterpå. Eller så kan du bruke limpistol, hvis du uansett ikke spiser huset. Siklis! Hurra!
Iiiiik Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Smeltet smørbukk-karamell er supert. Det blir ikke så varmt som det smeltete sukkeret. Ellers kjøpte jeg en form for noen år siden og der var det sånne "puslespillkanter" som man kan hekte inn i hverandre slik at huset holder sammen uten noen form for "lim". Må lage huset selv da, men det er faktisk greit.
Ziva Skrevet 29. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2013 Her bruker vi alltid icing (on det er sånn det skrives). Eggehviter, melis og sitrondråper. Den søndagen jeg oppdaget icing kommer jeg aldri til å glemme! Aldri mer knekk og svidd sukker! Halleluja! Tørker fortere gjør det og Har du en oppskrift å dele?
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Jeg får det ikke til med melis, sitron og eggehviter, men det duger veldig fint til pynting, da!
Light of my life Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 Smeltet smørbukk-karamell er supert. Det blir ikke så varmt som det smeltete sukkeret. Ellers kjøpte jeg en form for noen år siden og der var det sånne "puslespillkanter" som man kan hekte inn i hverandre slik at huset holder sammen uten noen form for "lim". Må lage huset selv da, men det er faktisk greit. Hvor kjøpte du den puslespillformen? Høres jo genial ut!
Light of my life Skrevet 29. november 2013 #12 Skrevet 29. november 2013 Hadde ikke tenkt å lage pepperkakehus, men jeg har jo bakedilla de-luxe om dagen så spørs om jeg ikke må prøve meg for aller første gang! Må bakegudene være med meg!
Iiiiik Skrevet 29. november 2013 #13 Skrevet 29. november 2013 Smeltet smørbukk-karamell er supert. Det blir ikke så varmt som det smeltete sukkeret. Ellers kjøpte jeg en form for noen år siden og der var det sånne "puslespillkanter" som man kan hekte inn i hverandre slik at huset holder sammen uten noen form for "lim". Må lage huset selv da, men det er faktisk greit. Hvor kjøpte du den puslespillformen? Høres jo genial ut! På Jernia tror jeg. Så den der i år i hvert fall.
Mamma_til_2 Skrevet 1. desember 2013 #14 Skrevet 1. desember 2013 Limpistol er tingen hvertfall her for huset blir ikke spist.
sug lut Skrevet 1. desember 2013 #15 Skrevet 1. desember 2013 Limpistol er tingen hvertfall her for huset blir ikke spist. Hahaha, herlig! Men hvordan har det seg at det ikke blir spist? Det er jo dødsgodt å gnager vegger med masse smelta sukker og masse pynt på, og det pleier å skje akkurat når man egentlig er på "jeg skal bli slank og spise bare kålrabi"-stadiet, sånn ca første nyttårsdag. Så hva kom først, limpistolen eller at det ikke spises?
frk Nilsen Skrevet 1. desember 2013 #16 Skrevet 1. desember 2013 Pappa brukte eggehvite, melis, eddik og det funket som fjell. Dette var en gang på 80-tallet. Jeg skal våge meg på sjølmekka pepperkakehus i dag, mannen skulle printe ut mal i går kveld, men det ender vel med at jeg må tegne en mal selv
Ziva Skrevet 1. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 1. desember 2013 Fikk en oppskrift av Villaperlesukker. 1 pk melis, 2 eggehvitter og 2ss sitronsaft. Piskes sammen i 5-7 min. Funker som rakkern
Mistletoe and wine Skrevet 1. desember 2013 #18 Skrevet 1. desember 2013 Jeg mener vin er svaret på alt! Men det er vel ikke akkurat politisk riktig med tanke på at dette er en aktivitet som inkluderer barn Jeg er dog en så dårlig mor at jeg alltid setter sammen huset på kvelden og så pynter alle det dagen etter, og da funker vintrikset
Mamma_til_2 Skrevet 1. desember 2013 #19 Skrevet 1. desember 2013 Sug Lut jeg syns pepperkakehuset smaker støv og gammelt når det har stått i stuen hele jula og slik kålrabi dag er nyttesløst og ha her i huset for jeg lager masse deilig julekaker og fyller skap med julegodt som jeg lyver og sier er til barna men det er egentlig til meg! jeg er ett svakt menneske!
frk Nilsen Skrevet 1. desember 2013 #20 Skrevet 1. desember 2013 Fikk opp pepperkakehuset uten så store problemer, eggehvite, sitron og melis gjør susen!
Gjest Kira Skrevet 10. desember 2013 #21 Skrevet 10. desember 2013 Vi satte opp huset i går.....med superlim. Funka som bare det! Eldste lurte litt på hva det luktet, men bedre med lukten av lim enn av brente fingertupper.
weihnachtmarkblomstre Skrevet 10. desember 2013 #22 Skrevet 10. desember 2013 Helgens husrapport: Skulle for første gang til pers uten voksenassistent (les mamma). Tradisjonell metode med smeltet sukker, og som regel går noe galt, men ingen brannskader eller alvolige hendelser til nå. Denne gangen gikk imidlertid alt aldeles perfekt!! Så nå misstenker jeg at det har vært assistenten som har vært problemet... (sorry mamma!). Hadde mandler i sukkerrestene, tenkte jeg skulle fylle de i et glass og gi bort i julegave... (knask, smatt), men jeg må visst lage nye i såfall... (knask, knask, knask) - Beste mandlene jeg har smakt! Pyntingen sto barna for, og det ble som vanlig aldeles nydelig og overlesset.
Barbarella og froskebarna Skrevet 10. desember 2013 #23 Skrevet 10. desember 2013 Etter å ha vokst opp med en mamma som lærte mer mange nye gloser hvert år når pepperkakehuset skulle settes sammen har jeg ikke turt å prøve meg selv, trodde det var det vanskeligste i verden. Men kanskje jeg skulle prøve meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå