Gå til innhold

Hvorfor så utålmodig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man klager over at det er jul i butikkene fra september, men fakta er at varene blir kjøpt, ellers hadde ikke butikkene brukt så mye plass på det år etter år.

Jeg ser at de fleste hus rundt oss har fått opp stjerne og adventstake, opp til en hel uke før første søndag i advent.

Hva er greia? Hvor blir det av magien ved å ved å vente og glede seg? Hva lærer vi barna når alt skal skje i forkant? Vi forlanger og forventer at de skal vente med å åpne kalenderen til 1 desember, men selv kan vi ikke vente med å henge opp adventstjerna "for det er sååååå kooooooselig".

Jeg tror vi går glipp av mye av den forventningsfulle stemningen ved å hele tiden være i forkant av alt som skjer.

Jeg gleder meg til å stå tidlig opp på søndag, henge opp stjerna, finne adventstaken og lage en koselig adventfrokost til resten av gjengen. Den tradisjonen gir jeg aldri slipp på!

Anonymous poster hash: 99a2e...e98
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At butikkene får julevarer ut så tidlig, spesielt matbutikker kan noen plasser komme av manglende lagerkapasitet. For å få nok julevarer må helst julevarene bestilles 1 - 1/2 år i forveien. Sier seg selv at mange butikker sliter med å ha det på lager lenge.

Julebrus for eksempel - der sender mange butikker inn bestillingen før sommerferien ÅRET før de trenger det, for å være sikre på at de får nok.
Marsipanen må bestilles like lang tid i forveien - for at det skal lages nok.

Er det rart vi blir smårar når butikkene er nødt til å bestille så tidlig for at alle i Norge skal få nok godteri og brus til jul.......?

Var på Plantasjen på søndag. Ikke er vi kommet til desember, men julepynt allerede på salg? Blir helt matt av dette.

Her holder vi også sterkt på tradisjon. Julestjerner og adventstake opp 1. søndag i advent, IKKE en uke - noen dager før fordi det er koselig. Ja, jeg gleder meg til å stå opp tidlig søndag, som deg HI, og tenne adventslys og lage god frokost - tradisjon her i huset også.

Men, hva andre velger å gjøre får bli opp til de. Har sett i ca hele november lys og dill komme opp i husa jeg kjører forbi hver dag med buss. Får ikke helt samme stemningen som kommer etter at jeg selv har pynta hjemme.

Skrevet

Ja, det hales ut litt vel lenge. Men i år skal jeg starte hele én dag FØR 1. esember, nemlig i morgen. Da skal vi bake pepperkaker og jeg skal julepynte huset.

Hilsen Kjerringa

(selvseste hun som som julekvelden kommer (overraskende) på)

Anonymous poster hash: 2b1e7...636
Skrevet

Skal henge opp stjerne og sette opp stake imorgen men skal ikke tennes før på søndag når vi står opp:-)

Anonymous poster hash: 172e1...7a2

Skrevet

Har handlet inn til pakkekalender i dag. Skal heneg opp stjerna på søndag og da kommer også adventsstaken opp, lilla lys, lilla duker og adventskalenderen.

Julegaver begynner jeg med etter den 13.desemeber. Elsker å handle julegaver i desember :) Pynte til jul gjøt jeg den 23.desember etter at treet har kommet i hus.

Anonymous poster hash: bc602...70f
Skrevet

Jeg er ikke utålmodig. Har latt juletingene i butikken fått stå i fred. Men i helgen nå skal det frem litt adventsting. Fordi jeg gleder meg til adventstiden og på grunn av flytting/oppussing i fjor ble julen bare stress, i år skal jeg kose meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...