Gå til innhold

Hvordan få mannen til å være hjemme ved migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endel migrene, men det er bare ved enkelte tilfeller jeg ikke klarer å fungere. Dette er vanskelig å si på forhånd, da migrenen ofte starter når jeg våkner, og blir verre etterhvert. De to første timene består først og fremst av intens kvalme, og jeg er nesten alltid fungerende de to første timene, uansett hvordan migrenen blir etter de to timene. Jeg har en baby på 8 måneder. 

Denne uka har det vært to dager med migrene. Mannen gjorde som han alltid gjør, ga meg litt smertestillende (som sjeldent funker, eneste som virker er som oftest litt hvile og søvn). Den første dagen var jeg fungerende, den andre dagen er faktisk idag (foreløpig vet jeg ikke hvordan dagen vil bli, men det kjennes foreløpig mye verre ut). Jeg fikk smertestillende, og mannen dro.. 
Nå ligger jeg her i senga da, hører at baby begynner å våkne til. Hodepinen er forverret, men jeg klarer foreløpig å sitte her og skrive, og det er vel et godt tegn, men føles på kroppen som om dette går gale veien om ikke altfor lenge... Det beste hadde vært om jeg kunne fått litt ro på meg. Jeg sendte en melding til mannen om at han burde forberede seg på at det ikke ble noe julebord i kveld, fordi jeg er såpass dårlig. 

Jeg fikk til svar: Oi ok... 

Tenker han overhodet ikke på at jeg har baby hjemme, eller bryr han seg bare ikke?! Jeg vet jeg burde si det direkte til ham, at han bør være hjemme, men jeg er ikke sånn. Jeg er ikke noe flink til å si ifra. Jeg vil han skal skjønne det selv...

Anonymous poster hash: 1e624...e0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke alle som skjønner det selv, sånn er det bare.

Du må bare si ifra på en skikkelig måte, uten å være sur eller noe sånt.

Alle kan ikke se dine behov ved hjelp av tankeoverføring.

God bedring, migrene er no dritt...

Skrevet

For det første kan du ikke forvente at mannen ser om morgenen hvor dårlig du kan komme til å bli i løpet av dagen. For det andre bør du legge vekk dataen med en gang. Å sitte med den øker bare faren for at du blir værre, selv om du klarer det nå.

Anonymous poster hash: 097cc...558
Skrevet

Jeg har endel migrene, men det er bare ved enkelte tilfeller jeg ikke klarer å fungere. Dette er vanskelig å si på forhånd, da migrenen ofte starter når jeg våkner, og blir verre etterhvert. De to første timene består først og fremst av intens kvalme, og jeg er nesten alltid fungerende de to første timene, uansett hvordan migrenen blir etter de to timene. Jeg har en baby på 8 måneder.

Denne uka har det vært to dager med migrene. Mannen gjorde som han alltid gjør, ga meg litt smertestillende (som sjeldent funker, eneste som virker er som oftest litt hvile og søvn). Den første dagen var jeg fungerende, den andre dagen er faktisk idag (foreløpig vet jeg ikke hvordan dagen vil bli, men det kjennes foreløpig mye verre ut). Jeg fikk smertestillende, og mannen dro..

Nå ligger jeg her i senga da, hører at baby begynner å våkne til. Hodepinen er forverret, men jeg klarer foreløpig å sitte her og skrive, og det er vel et godt tegn, men føles på kroppen som om dette går gale veien om ikke altfor lenge... Det beste hadde vært om jeg kunne fått litt ro på meg. Jeg sendte en melding til mannen om at han burde forberede seg på at det ikke ble noe julebord i kveld, fordi jeg er såpass dårlig.

Jeg fikk til svar: Oi ok...

Tenker han overhodet ikke på at jeg har baby hjemme, eller bryr han seg bare ikke?! Jeg vet jeg burde si det direkte til ham, at han bør være hjemme, men jeg er ikke sånn. Jeg er ikke noe flink til å si ifra. Jeg vil han skal skjønne det selv...

Her kan du faktisk ikke skylde på mannen. Han kan faktisk ikke vite hvordan du føler deg. (Selv om du har gitt beskjed om at det ikke blir noe julebord).

Ring han, og spør om han har mulighet til å komme hjem. Begynn gjerne å gråte når du snakker med han, hvis han ikke vil komme (med mindre du er av typen som gråter for ALT, da funker det ikke).

Anonymous poster hash: 69413...cef

Skrevet

Det er sånn mange menn er:/

Legg bake deg ønsket om at han skal se dine behov. Om ikke han har lært det til nå, kommer han neppe til å lære det. Du må rett og slett gå rett på sak, og si på en nøytral måte at du ikke er i stand til å ta deg av en lille, så han må være hjemme.

Jeg har det også sånn, og har lært at jeg ikke kan forvente noe. Klar tale er det som må til. Litt trist er det jo, for vi har jo rt ønske om å bli sett og tatt vare på når vi er syke og trenger hjelp. Vi gir så mye av oss selv. I hverdagen til familien vår, og ønsker oss en gang innimellom noe tilbake...

Ved en anledning kan du jo ta opp dette at han trenger å SE litt mer, og være litt var på dine behov også ? Verdt å prøve;)

Anonymous poster hash: 511c8...fc8

Skrevet

Om du vanligvis fungerer ved migrene, hvordan i alle dager skal han kunne vite at du ikke gjør det i dag?

Du må jo gi skikkelig beskjed, det er helt umulig for han å sitte på jobb og føle på seg hvordan du har det hjemme, at de smertestillende ikke virket i dag.

Anonymous poster hash: 54015...e71
Skrevet

Før var jeg også sånn at jeg ville mannen skulle kunne se selv at jeg var dårlig og ikke i form! DET FUNGERER IKKE!! Du må rett og slett si det som det er, og spørre han om han kan hjelpe deg. Noe annet kan du ikke regne med!!

Anonymous poster hash: 42ce0...6bb

Skrevet

Hvordan i all verden skal mannen din vite hvilke dager du er for syk til å ta deg av barnet ditt ? Det er ditt ansvar å si fra hvis du trenger hjelp. Jeg synes du er urimelig som klager over mannen din når du ikke vil gi ham tydelige beskjeder. Det er DITT ansvar.

Og har du migrene så setter du deg ikke på dataen og skriver.

Anonymous poster hash: 32520...53d

Skrevet

Ingen er tankelesere, spesielt ikke mannfolk. 

Si det som det er!

Skrevet

Mannfolk må forklarer i klartekst! Har selv grusom migrene, og når jeg er "dødsdårlig" så hqr mannen måtte være hjemme. Klarer ikke snu hodet på puta engang, og langt mindre ta meg av minsten.

Mange tror migrene er bare å ha litt vondt i hodet, dessverre.

Forklar han hvordan migrenen er, og kanskje er du bedre innen i kveld?  :)

Klem

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Han kan jo ikke holde seg hjemme hver gang du har migrene - hvis du trenger ham, sier du ifra. Legg fra deg dataen også, er vel lite poeng i å trigge.

Skrevet

Høres ut som om du (ubevisst?) bruker dette som grunn til at han ikke skal få gå på julebord...

Anonymous poster hash: 4bace...4b1

Skrevet

Som å se meldingene mannen min sender ;) Jeg sutrer av og til til mannen fordi han ikke bruker smileyer (barnslig, jeg vet :P) i meldingene, fordi da kan jeg tolke svaret i alle mulige retninger. Svaret hans: Vi er ikke så kompliserte vi menn. Hvis du vil ha noe av meg, må du si det rett ut! 

Han kunne også ha funnet på å skrive Oi ok..., og faktisk ment "Oi! Stakkars deg! Ok, jeg er hjemme, snakkes senere kjære :) Noe du trenger på apoteket?":p

Skrevet

Hi her!

Det ble veldig ille, jeg lå rett ut, og jeg ga beskjed til mannen om at det var krise, og at nå måtte han komme hjem. Jeg skrev tydelig at jeg ikke klarte reise meg, og at jeg allerede hadde besvimt to ganger (jeg gjør det når jeg har ille migrene). Jeg ventet ikke så lenge på svar før jeg ringte min mor, og ba henne komme. Hun dro fra jobb med det samme, og tok hånd om den lille, mens jeg fikk ligget litt. Hun har også migrene, og har en annen type medisin enn det jeg har, og jeg fikk hennes medisin, for å se om den kunne virke. Etter noen timer og litt hvile, ble jeg bedre. Min mor har tatt tulla med seg ut på tur nå, sånn at jeg skal komme helt i form igjen. Merker det sitter litt i enda, men det er bra nok til at jeg tar meg en tur på nettet. 

Mannen har forøvrig ikke svart, og jeg vet han er tilgjengelig på telefon hele døgnet (må det pga jobb). Det nærmer seg fire timer siden jeg sendte melding om at han var nødt til å dra hjem. 

Skrevet

Høres ut som om du (ubevisst?) bruker dette som grunn til at han ikke skal få gå på julebord...

Anonymous poster hash: 4bace...4b1

Julebordet er for par. Vi begge skal dra, med andre ord. Barnefri, god mat, noe godt i glasset, hotellrom... Jeg har styrt i dagevis med å få tak i barnevakt og hundevakt, jeg ville ikke gjort det om jeg ikke ville dratt. 

HI

Skrevet

Vet du, for de som aldri har hatt migrene så kan de ikke vite hvordan det er.. Du er nødt til å si ifra til mannen din og vise ham hvor dårlig du faktisk er!

Min stefar er sterkt plaget av migrene, han er faktisk ufør pga det (har så sterke og hyppige anfall). Min mor fortalte at i mange år hadde hun tidvis vært så lei av alle de anfallene og måte han oppførte seg på (gikk bare å la seg på rommet i flere dager, ble litt agressiv når det hadde vart over flere dager, osv), av og til så ville hun bare be ham om å skjerpe seg! Så fikk hun migreneanfall selv en dag.. Og når hun lå der og hulket på sofaen pga migrene så sa hun sterkt unnskyld for all klagingen hennes for nå skjønte hun hvilket helvete han gikk igjennom hele dagen. Siden har hun ikke nevnt et negativt ord om måten han er på til tider.

Jeg har selv migreneanfall, men det er skjeldent (1-2 ganger i året). Mannen min har alvorlig migrene med  anfall i varierende styrke opptil 4-5 dager i uken(noen uker er han helt bra). Og jeg merker noen ganger at empatien faller fordi jeg klarer ikke sette meg inn i hvordan det er å leve med. Jeg blir egoistisk og lei av at mange ting hele tiden må avlyses pga han har anfall, han bruker kveldene på å ligge i senga, han må til legen og nervolog ørten ganger, osv. Så får jeg et anfall selv og husker hvor jævlig det er.. Da får jeg en realitetsjekk på hvordan mannen min faktisk har det. Så det er litt samme regla som med min mor. Min man blir også agressiv når han merker migrenen kommer, og det er mange ganger jeg har sagt til ham at å ha migrene gir ingen unnskyldning for å behandle resten som dritt. Men innerst inne å skjønner jeg det! Under mine egene anfall så begynner jeg å gråte bare jeg får aura for jeg vet hva som kommer..

Når man bare er sidespiller og aldri har opplevd det selv før, så skjønner jeg godt at man ikke forstår hvor vondt den andre parten faktisk har det. Du er nødt til å forklare ham det grundig! Han må få det inn at du blir handlingslammet når det skjer! Det tok lang tid før jeg lærte meg å leve med at mannen har migrene, men hadde jeg ikke vist hvordan det var under anfall, så hadde jeg ikke skjønt det så godt.

Anonymous poster hash: 2df2d...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...