Jallow B Skrevet 29. november 2013 #26 Skrevet 29. november 2013 Idag var jeg på black friday salg, og ifjor som i år opplevde jeg desverre det samme Mengder av "ikke-etninsk norske" personer som lagde trøbbel. Slosskamper i butikkene, gamle damer som blir dyttet bort, gravide som blir presset til siden, og barnevogner som blir dyttet unna. Kun pga billige ting!? Man ser liksom ikke den oppførsel blandt etniske nordmenn, så synes det er så synd at sånne opplevelser som KUNNE vært en hyggelig familiedag kun blir stress, vold og mas Er så unødvendig.. og det skjer jo gang på gang på gang. Jeg har desverre MANGE negative opplevelser med "utlendinger", og da mister man rett og slett troen til slutt, selvom jeg såklart vet det finnes unntak. Anonymous poster hash: 43d29...1d6 Det du skisserer her har jeg opplevd X antall ganger på loppemarked med norske.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #27 Skrevet 29. november 2013 Idag var jeg på black friday salg, og ifjor som i år opplevde jeg desverre det samme Mengder av "ikke-etninsk norske" personer som lagde trøbbel. Slosskamper i butikkene, gamle damer som blir dyttet bort, gravide som blir presset til siden, og barnevogner som blir dyttet unna. Kun pga billige ting!? Man ser liksom ikke den oppførsel blandt etniske nordmenn, så synes det er så synd at sånne opplevelser som KUNNE vært en hyggelig familiedag kun blir stress, vold og mas Er så unødvendig.. og det skjer jo gang på gang på gang. Jeg har desverre MANGE negative opplevelser med "utlendinger", og da mister man rett og slett troen til slutt, selvom jeg såklart vet det finnes unntak. Anonymous poster hash: 43d29...1d6 Det du skisserer her har jeg opplevd X antall ganger på loppemarked med norske. Merkelig. I hele mitt 30 år lange liv, har jeg ALDRI opplevd slike tilstander med nordmenn, og jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det heller. Synes rett og slett det blir skummelt å handle når det er sånn Alle vi etnisk norske trakk oss tilbake og gikk ut av butikken... Anonymous poster hash: 43d29...1d6
Jallow B Skrevet 29. november 2013 #28 Skrevet 29. november 2013 Merkelig. I hele mitt 30 år lange liv, har jeg ALDRI opplevd slike tilstander med nordmenn, og jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det heller. Synes rett og slett det blir skummelt å handle når det er sånn Alle vi etnisk norske trakk oss tilbake og gikk ut av butikken... Anonymous poster hash: 43d29...1d6 .To ganger i året gjennom hele oppveksten min, og senere flere ganger i Oslo også på store loppemarked hvor man vet det er mye av verdi.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #29 Skrevet 29. november 2013 Idag var jeg på black friday salg, og ifjor som i år opplevde jeg desverre det samme Mengder av "ikke-etninsk norske" personer som lagde trøbbel. Slosskamper i butikkene, gamle damer som blir dyttet bort, gravide som blir presset til siden, og barnevogner som blir dyttet unna. Kun pga billige ting!? Man ser liksom ikke den oppførsel blandt etniske nordmenn, så synes det er så synd at sånne opplevelser som KUNNE vært en hyggelig familiedag kun blir stress, vold og mas Er så unødvendig.. og det skjer jo gang på gang på gang. Jeg har desverre MANGE negative opplevelser med "utlendinger", og da mister man rett og slett troen til slutt, selvom jeg såklart vet det finnes unntak. Anonymous poster hash: 43d29...1d6 Signerer. Har opplevd det samme. Nesten alltid mørke som lager trøbbel. En gang ble en ung gravid jente dyttet hardt i magen Anonymous poster hash: 1ff79...447
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #30 Skrevet 29. november 2013 Jeg har selv blitt antastet av en utenlandsk mann i butikken uten å gå med høye heler, for kort skjørt eller dyp utringing. Hadde til og med gått trillende på barnevogn med ganske fersk baby i da det skjedde. Men jeg setter ikke automatisk likhetstegn mellom denne personen og mannen til ei venninne som også er utenlandsk (mørkhudet), men oppfører seg helt annerledes? Min eks, etnisk norsk, og eksen til ei norsk venninne har mishandlet oss og være utro mot oss. Jeg kunne da på samme måte som de som er imot alle utlendinger, generalisere og si at alle norske menn er utro konemishandlere, ferdig med det. Man ser selv hvor dumt det høres ut. Anonymous poster hash: ab411...409 Det klokeste innlegget jeg har sett i dag! Anonymous poster hash: e5c0a...f0c
Fero Skrevet 29. november 2013 #31 Skrevet 29. november 2013 Kall meg gjerne rasistisk nå, mne er vel mest mørkhudede jeg nå har mistet sansen for. Jeg grer ikke alle under samme kam, men det er lett å gjøre det når man har to så uheldige opplevelser. Hadde kanskje og forstått det litt mer om dem hadde kjent hverandre, men så dårlig oppførsel av to stykker får meg til å tenke mitt altså. Sier jo i hovedinnlegget at jeg ofte har forsvart de som ikke er norske, men nå når jeg selv har opplevd det jeg har gjort, så kommer jeg til å forstå de som snakker nedverdigende om utlendinger mye mer enn jeg har gjort tidligere. Slik er det når man lager egne meninger og ikke vil høre på andre, men nå kommer nok jeg til å være litt mer enig innimellom. Men somsagt, hadde dette vært noen norsker hadde jeg nok blitt mye sintere og snakket til dem! Men det gjorde jeg ikke i denne situasjonen, jeg var høflig og beklaget.. MEn hva fikk jeg tilbake? Folk som var pissed på meg, og selv føler jeg at jeg ikke har gjort noe galt bortsett fra å si "nei"! Hi Anonymous poster hash: 28496...f5b Da tar jeg meg den friheten å kalle deg rasistisk, jeg. For det begynner virkelig å ligne. Jeg har bodd i Oslo som singel i årevis, og har ikke tall på hvor mange ganger afrikanske menn har prøvd å antaste meg. På utesteder, på gata, på bussen, på 7/11.. Tror rett og slett at alle afrikanere er sånn, jeg! Jeg har også måttet jage vekk rusa nordmenn og fulle svensker, så jeg får vel egentlig bare si at jeg misliker menn generelt. Ikke min egen mann da, han er ok. Og jeg er ikke rasist altså, fordi jeg jobber med to fra Somalia og én fra Amerika. Og et par fra Filippinene. Men alle andre utlendinger. Fy faen ass. Bare trøbbel med dem!! *og sånn sprer altså hverdagsrasismen seg*
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #32 Skrevet 29. november 2013 Vet du, jeg greier ikke å forstå den "det er lett å gjøre det". To personer, som tilfeldigvis har samme hudtone, er ikke represantiv for alle de andre millionene som har samme hudtone. Så enkelt er det faktisk. Spennende når de få prosentene av visse grupper er så overrepressentert i samtlige kriminalstatistikker da. Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #33 Skrevet 29. november 2013 Idag var jeg på black friday salg, og ifjor som i år opplevde jeg desverre det samme Mengder av "ikke-etninsk norske" personer som lagde trøbbel. Slosskamper i butikkene, gamle damer som blir dyttet bort, gravide som blir presset til siden, og barnevogner som blir dyttet unna. Kun pga billige ting!? Man ser liksom ikke den oppførsel blandt etniske nordmenn, så synes det er så synd at sånne opplevelser som KUNNE vært en hyggelig familiedag kun blir stress, vold og mas Er så unødvendig.. og det skjer jo gang på gang på gang. Jeg har desverre MANGE negative opplevelser med "utlendinger", og da mister man rett og slett troen til slutt, selvom jeg såklart vet det finnes unntak. Anonymous poster hash: 43d29...1d6 Jeg hadde akkurat samme erfaringen i dag. Det var rett og slett skummelt. En gammel dame ble dyttet overende og tråkket på (!!!) av en gjeng mørkhudede. Det var helt sykt. Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #34 Skrevet 29. november 2013 Hvordan vet du, anonym nr 27, at "alle vi etnisk norske" trakk dere tilbake? Ser du forskjell på en nordmann, russer, irlender, finlender, svenske, nederlender eller australier kun ut fra utseende? Anonymous poster hash: ab411...409
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #35 Skrevet 29. november 2013 Kjære deg med en gang du er ute av Norges grenser er plutselig du som er en UTLENDING. Ikke skjær alle over en kan. Med ordet UTLENDING betyr det ALLE utenom NORDMENN. Anonymous poster hash: 47c53...a9a
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #36 Skrevet 29. november 2013 Hørt om kulturforskjeller? Det som forbauser meg, er at kulturforskjeller ikke legges vekt på - i den naive godtroenhet at det ikke betyr noe. Tolkningsproblemer dreier seg jo ikke bare om språk. Anonymous poster hash: 5c042...122
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #37 Skrevet 29. november 2013 Hvor finner dere alle disse merkelige utlendingene? Hilsen ei som bor i Groruddalen og som ikke opplever slike ting. Anonymous poster hash: d55a3...e30
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #38 Skrevet 30. november 2013 Tipper ordet endel her inne tenker er "svartinger", men for ordens skyld formuleres det som "utlendinger" for å høres mindre rasistisk ut. Anonymous poster hash: a62e6...c0d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #39 Skrevet 30. november 2013 Det jeg synes er mest trist med dette innlegget, er at du skiller mennesker etter raser og ikke etter personlighet. Er selv etnisk norsk, men har mange venner fra forskjellige steder i verden, inkl. mannen min som jeg også har et barn med. Denne personen kunne like så godt vært en nordmann med dårlige manerer. Tipper at denne personen neppe lærte slik dårlig oppførsel i sitt hjemland eller av sine foreldre, så det har nok ingenting med hvor i verden personen er fra... Anonymous poster hash: 51a1a...b48
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #40 Skrevet 30. november 2013 Det jeg synes er mest trist med dette innlegget, er at du skiller mennesker etter raser og ikke etter personlighet. Er selv etnisk norsk, men har mange venner fra forskjellige steder i verden, inkl. mannen min som jeg også har et barn med. Denne personen kunne like så godt vært en nordmann med dårlige manerer. Tipper at denne personen neppe lærte slik dårlig oppførsel i sitt hjemland eller av sine foreldre, så det har nok ingenting med hvor i verden personen er fra... Anonymous poster hash: 51a1a...b48 Så forklar meg gjerne hvorfor visse typer mennesker topper statistikker, selv som en "lav" prosent av befolkningen? Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Jallow B Skrevet 30. november 2013 #41 Skrevet 30. november 2013 Vet du, jeg greier ikke å forstå den "det er lett å gjøre det". To personer, som tilfeldigvis har samme hudtone, er ikke represantiv for alle de andre millionene som har samme hudtone. Så enkelt er det faktisk. Spennende når de få prosentene av visse grupper er så overrepressentert i samtlige kriminalstatistikker da. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Ja, da kan vi begynne å se på det i helheten i samfunnet. Hvem blir klassifisert som kriminelle fra fødselen av ? Hvem blir stoppet og ransaket og behandlet som kriminelle når de går ut døra? Hvem blir ikke engang innkalt til intervju kun pga navnet de har? Hvem får skjellsord kastet etter seg ikke bare på gata, men fra media og politikere i fullt alvor? Osv, osv osv.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #42 Skrevet 30. november 2013 Vet du, jeg greier ikke å forstå den "det er lett å gjøre det". To personer, som tilfeldigvis har samme hudtone, er ikke represantiv for alle de andre millionene som har samme hudtone. Så enkelt er det faktisk. Spennende når de få prosentene av visse grupper er så overrepressentert i samtlige kriminalstatistikker da. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Ja, da kan vi begynne å se på det i helheten i samfunnet. Hvem blir klassifisert som kriminelle fra fødselen av ? Hvem blir stoppet og ransaket og behandlet som kriminelle når de går ut døra? Hvem blir ikke engang innkalt til intervju kun pga navnet de har? Hvem får skjellsord kastet etter seg ikke bare på gata, men fra media og politikere i fullt alvor? Osv, osv osv. Merkelig at dette ikke gjelder adopterte barn i norske familier. Om man ser hvor mye innvandring fra land med analfabeter og asylpolitikken har kostet oss, så er jeg ikke forbauset over at folk misliker dem. Har forøvrig aldri hørt om innvandrere som blir kroppsvisitert "bare de går utenfor døra". Har hørt om visitering av nordmenn sent på kvelden i utsatte områder uten at noen snakker om rasisme av den grunn. 99/100 nye jobber går til innvandrere. Du lever i en boble. Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Jallow B Skrevet 30. november 2013 #43 Skrevet 30. november 2013 Merkelig at dette ikke gjelder adopterte barn i norske familier. Om man ser hvor mye innvandring fra land med analfabeter og asylpolitikken har kostet oss, så er jeg ikke forbauset over at folk misliker dem. Har forøvrig aldri hørt om innvandrere som blir kroppsvisitert "bare de går utenfor døra". Har hørt om visitering av nordmenn sent på kvelden i utsatte områder uten at noen snakker om rasisme av den grunn. 99/100 nye jobber går til innvandrere. Du lever i en boble. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Så adopterte barn opplever ingenting rasisme, mener du? Snakk med Elisabeth Norheim. Du kunne lært en god del. Hvor mye har det kostet oss, mener du? Og hva har det kostet oss? Har ikke Norge råd til å hjelpe de som trenger hjelp? Tar ingen av analfabetene en utdanning? Er man ett fælt menneske fordi man aldri fikk gå på skole pga fattigdom eller krig? De eneste gangene nordmenn blir visitert er pga særdeles mistanke, eller fordi de står med bipere ved inngangen til Oslo S en sen kveld. Og sjekker alle det piper på. At du ikke har hørt om det, betyr ikke at det ikke skjer. Jeg kan gjerne få ordnet en poll, og få en av de som er frempå i miljøet blant innvandrere på 15-40år, og se hvor mange prosent bare der som sier det har skjedd de? Den stastistikken med jobb du snakker om har blitt diskutert her inne før. Det var da snakk om innvandrere som startet bedrifte, og ansatte venner og bekjente. Er ikke grundere en fin ting? Og innvandrere i arbeid koster deg jo ingenting? Snakk om å være i en boble.
Katteskinnet Skrevet 30. november 2013 #44 Skrevet 30. november 2013 Hvem blir klassifisert som kriminelle fra fødselen av ? Hvem blir stoppet og ransaket og behandlet som kriminelle når de går ut døra? Hvem blir ikke engang innkalt til intervju kun pga navnet de har? Hvem får skjellsord kastet etter seg ikke bare på gata, men fra media og politikere i fullt alvor? Osv, osv osv. Uten å blande meg inn i diskusjonen så lurer jeg litt på hva slags folk du kjenner og hvor du bor? Jeg kjenner mange innvandrere fra hele verden og vi hadde faktisk en diskusjon etter #norskrasisme ble et begrep og ingen av dem kjente seg igjen i noe av det man snakket om. Jeg har aldri møtt et eneste menneske som stempler noen som kriminelle fra de er født heller.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #45 Skrevet 30. november 2013 Merkelig at dette ikke gjelder adopterte barn i norske familier. Om man ser hvor mye innvandring fra land med analfabeter og asylpolitikken har kostet oss, så er jeg ikke forbauset over at folk misliker dem. Har forøvrig aldri hørt om innvandrere som blir kroppsvisitert "bare de går utenfor døra". Har hørt om visitering av nordmenn sent på kvelden i utsatte områder uten at noen snakker om rasisme av den grunn. 99/100 nye jobber går til innvandrere. Du lever i en boble. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Så adopterte barn opplever ingenting rasisme, mener du? Snakk med Elisabeth Norheim. Du kunne lært en god del. Hvor mye har det kostet oss, mener du? Og hva har det kostet oss? Har ikke Norge råd til å hjelpe de som trenger hjelp? Tar ingen av analfabetene en utdanning? Er man ett fælt menneske fordi man aldri fikk gå på skole pga fattigdom eller krig? De eneste gangene nordmenn blir visitert er pga særdeles mistanke, eller fordi de står med bipere ved inngangen til Oslo S en sen kveld. Og sjekker alle det piper på. At du ikke har hørt om det, betyr ikke at det ikke skjer. Jeg kan gjerne få ordnet en poll, og få en av de som er frempå i miljøet blant innvandrere på 15-40år, og se hvor mange prosent bare der som sier det har skjedd de? Den stastistikken med jobb du snakker om har blitt diskutert her inne før. Det var da snakk om innvandrere som startet bedrifte, og ansatte venner og bekjente. Er ikke grundere en fin ting? Og innvandrere i arbeid koster deg jo ingenting? Snakk om å være i en boble. http://www.hegnar.no/okonomi/article725687.ece http://www.aftenposten.no/meninger/--Hvorfor-forteller-ikke-mediene-hva-en-ikke-vestlig-innvandrer-koster-7204353.html Se på disse tallene og si igjen at dette ikke koster oss noe. Se også på fengslene her i Norge. Se hvordan vi må åpne flere fengsler fordi utlendingene fyller dem opp. Norge har ikke engang råd til å hjelpe sine egne, så da forstår jeg folks raseri når milliarder blir kastet bort på folk som lyver seg inn i landet. Vi kunne gjort mye mer om man hjalp folk hvor de kommer fra. Jeg bor ikke i Oslo, likevel kjenner jeg mange etnisk norske som har blitt tauet inn av politiet pga mistanker. Jeg kjenner mange adopterte, som aldri har hatt problemer med verken politi, rasisme eller problemer med jobb. Rasisme kan forresten alle oppleve, men slik du snakker skulle man tro du levde i USA under slavetiden. Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #46 Skrevet 30. november 2013 Vet du, jeg greier ikke å forstå den "det er lett å gjøre det". To personer, som tilfeldigvis har samme hudtone, er ikke represantiv for alle de andre millionene som har samme hudtone. Så enkelt er det faktisk. Spennende når de få prosentene av visse grupper er så overrepressentert i samtlige kriminalstatistikker da. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Ja, da kan vi begynne å se på det i helheten i samfunnet. Hvem blir klassifisert som kriminelle fra fødselen av ? Hvem blir stoppet og ransaket og behandlet som kriminelle når de går ut døra? Hvem blir ikke engang innkalt til intervju kun pga navnet de har? Hvem får skjellsord kastet etter seg ikke bare på gata, men fra media og politikere i fullt alvor? Osv, osv osv. Forresten en høyst fascinerende tankegang du har. Innvandrere raner/dreper/voldtar/etc = Vår skyld. Innvandrere får et frynsete rykte = Vår skyld. Er du seriøs, eller er brukeren din en sarkastisk reaksjon på anti-rasister og deres rasistiske tankegang mot nordmenn og nedlatende holdning mot innvandrere som om de ikke kan ta ansvar for egne handlinger? Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #47 Skrevet 30. november 2013 Når det kommer slike egoer til Norge og buser fram og tror dei eiger alt. Og ikkje minst slost for å få den troen ut i gatene. Sier du noe blir du stempla rasist. Reis til deiras land og gjør slik og forlang din kirke og troskap . Kor langt kommer du da ? Anonymous poster hash: ac3e0...524
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #48 Skrevet 30. november 2013 Velkommen etter HI. De blå må hive de på hue og ræva ut! Anonymous poster hash: 5677f...f76
Jallow B Skrevet 30. november 2013 #49 Skrevet 30. november 2013 Uten å blande meg inn i diskusjonen så lurer jeg litt på hva slags folk du kjenner og hvor du bor? Jeg kjenner mange innvandrere fra hele verden og vi hadde faktisk en diskusjon etter #norskrasisme ble et begrep og ingen av dem kjente seg igjen i noe av det man snakket om. Jeg har aldri møtt et eneste menneske som stempler noen som kriminelle fra de er født heller. Bor i Oslo, kjenner folk fra hele verden. Kun ett fåtall av de har ikke opplevd rasisme, og det er gjerne de som har vokst opp med mer innvandrere enn norske rundt seg. http://www.hegnar.no/okonomi/article725687.ece http://www.aftenposten.no/meninger/--Hvorfor-forteller-ikke-mediene-hva-en-ikke-vestlig-innvandrer-koster-7204353.html Se på disse tallene og si igjen at dette ikke koster oss noe. Se også på fengslene her i Norge. Se hvordan vi må åpne flere fengsler fordi utlendingene fyller dem opp. Norge har ikke engang råd til å hjelpe sine egne, så da forstår jeg folks raseri når milliarder blir kastet bort på folk som lyver seg inn i landet. Vi kunne gjort mye mer om man hjalp folk hvor de kommer fra. Jeg bor ikke i Oslo, likevel kjenner jeg mange etnisk norske som har blitt tauet inn av politiet pga mistanker. Jeg kjenner mange adopterte, som aldri har hatt problemer med verken politi, rasisme eller problemer med jobb. Rasisme kan forresten alle oppleve, men slik du snakker skulle man tro du levde i USA under slavetiden. Anonymous poster hash: 32d35...f6e Hvem sa det ikke kostet noe? Og de som kommer seg i utdanning og jobb, betaler da vitterlig tilbake, gjør de ikke? Vi HAR råd å hjelpe egne, og vi HAR råd å hjelpe andre. Hva slags mistanker er det de blir tauet inn for? Jeg snakket forøvrig ikke om å bli bragt på stasjonen, da skal man nemlig ha mer enn mer mistanke for øyet å gå på. Jeg snakker ikke om slavetid i USA, det er desverre dagens Norge. Forresten en høyst fascinerende tankegang du har. Innvandrere raner/dreper/voldtar/etc = Vår skyld. Innvandrere får et frynsete rykte = Vår skyld. Er du seriøs, eller er brukeren din en sarkastisk reaksjon på anti-rasister og deres rasistiske tankegang mot nordmenn og nedlatende holdning mot innvandrere som om de ikke kan ta ansvar for egne handlinger? Anonymous poster hash: 32d35...f6e Hvor har jeg sagt at noe er din eller min skyld? Det eneste vi eventuelt er skyld i, er å la sånt som det jeg nevnte forsette. En av tingene som er med på å fortsette stigmatisere og normalisere hverdagsrasismen er å si at "selvfølgelig forstår jeg din skepsis til innvandrere". Nei, det er ikke selvfølgelig. Hvem sier innvandrere ikke skal ta ansvar for egne holdninger? Når det kommer slike egoer til Norge og buser fram og tror dei eiger alt. Og ikkje minst slost for å få den troen ut i gatene. Sier du noe blir du stempla rasist. Reis til deiras land og gjør slik og forlang din kirke og troskap . Kor langt kommer du da ? Anonymous poster hash: ac3e0...524 Hvilke slike egoer snakker du om her? Det er, faktisk, kirker i de fleste muslimske land. Tenke seg til. Velkommen etter HI. De blå må hive de på hue og ræva ut! Anonymous poster hash: 5677f...f76 Hvem skal de hive ut?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #50 Skrevet 30. november 2013 Hvem sier innvandrere ikke skal ta ansvar for egne holdninger? Det er jo det du indirekte sier når du mener det er "rasismens" skyld at enkelte innvandrere topper statistikker. Merkelig når man ser at enkelte innvandrere jobber så iherdig at de gjerne blir prioritet selv med annen hudfarge, mens andre som topper helt andre ting plutselig legger skylden på norske arbeidsgivere for rasisme. Det er sikkert sårt for deg å se mannen din bli utsatt for "hverdagsrasisme", men de tingene du gulper opp på forumet er så langt fra virkeligheten at jeg nesten blir litt redd. Anonymous poster hash: 32d35...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå