Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. november 2013 #26 Skrevet 29. november 2013 Be om et møte med barnehagen, gjerne i samråd med PPT dersom de er inne i saken. På det møtet forteller du at du ikke har fjernkontroll til barnet, og at barnehagen må løse sine problemer der, så kan du løse dine hjemme. Det hjelper ikke om du straffer ungen hjemme for noe som skjedde på dagen. Det har null effekt. Mange bareaheger/skoler havner i et negativt klagemønster, hvor de kun syter og ikke gjør noe konstruktivt ut av situasjonen. Rett og slett skriv ned noen av tilbakemeldingene, og spør "hva gjør dere for å forebygge, forhindre dette"? Greit det er din unge, men når ungen er i barnehagen og barnehagen har problemer, så må problemene løses der.
Mrs. Grey Skrevet 29. november 2013 #27 Skrevet 29. november 2013 Hadde det vært meg, hadde jeg pratet med ped.leder. Jeg hadde sagt det du sa til oss nå, og så hadde jeg sagt at jeg trenger å vite at de voksne på avdelingen ser og anerkjenner barnets styrker og gode sider også. Denne balansen mener jeg du må ha for å jobbe med dette hjemme på en god måte. Her har ped.lederen glemt noe viktig, så da må du bare minne henne på det.
soleia Skrevet 29. november 2013 #28 Skrevet 29. november 2013 Synes ikkje det høyres ut som barnehagen løyser dette på nokon god måte. Dei set jenta for seg sjølv i staden for å prøve å få ho integrert i gruppa, og klagar på di oppdraging i staden for å snakke om kva dei kan gjere for å løyse problema i barnehagen. Greit nok at dei gjev tilbakemelding om dårleg oppførsel og råd om kva du kan gjere heime, men dei har ansvaret for henne når ho er der, og det er der den største sosiale arenaen er. Det høyres ut som dei fokuserar på problema og dei dårlege sidene til barnet i staden for å prøve å rose og framelske dei gode eigenskapane. Får eit barn høyre at det er vanskeleg, så blir det vanskeleg. Synes du skal be om ei samtale med den pedagogiske leiaren og snakke både om kva du kan gjere heime, men mest om kva dei kan gjere i barnehagen. Kan hende bør barnehagen rådføre seg med ppt og korleis dei skal handtere dette, dersom dei ikkje mestrar dette på ein god måte.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #29 Skrevet 29. november 2013 Det at barnet "ødelegger" andre barns lek kan med sannsynlighet være hennes måte å prøve å få innpass. Dette er relativt vanlig hos barn som ikke har knekt de sosiale lekekodene enda, og er en veldig konkret ting å arbeide med. Og ikke minst overkommelig ting å arbeide med. Her må personalet være i forkant i situasjonen og sette seg ned med barnet før det skjer og snakke om hvordan hun kan få innpass. Først ved voksenhjelp og så selv. De aller fleste snur mønsteret når en voksen endrer til en positiv vinkling på problemet. Å bli straffet ved å bli tatt vekk hører ingensteds hjemme. Lekegrupper er veldig fint og mye brukt. Å øve og trene hjemme kan bli for mye, hun må få slapper av også. En dag i bhg er tung for en treåring! Jeg ville stresset ned med det. Om dere har en eller to hun liker å leke med i nærheten ville jeg bygget på den eller de relasjonene. Mange barn og mye styr- styr unna. Det vil hun ikke ha stort utbytte av. Og be om foreldremøte. Pedagog. Anonymous poster hash: b2f40...08e
Ugl@ ruger... Skrevet 29. november 2013 #30 Skrevet 29. november 2013 (endret) Trenger ikke ha noe med deg som mor. Jeg har tre barn selv. Den eldste har jeg fra barnehagen og oppigjennom fått endel negative tilbakemeldinger på. Ikke bare, men svært mye. Uansett hva vi har prøvd. Jeg gikk lenge å trodde at jeg feilet som mor. Enda jeg vet at jeg har gjort mitt beste. Jeg var ung da jeg fikk ham, alene, men har en stor støttende familie. Det går bra med ham nå, men det har alltid vært en kamp. Han er ukonsentert når han skal gjøre noe hN ikke har interesse for. Han har riktig nok alltid had venner, men han har også vært i konflikt med enkelte. Han skal alltid kverulere med voksne, det har han gjort fra han sa sitt første ord som da var NEI! Han har forøvrig ingen diagnoser. Han er sti og en hardhaus som nekter å gi seg når han har bestemt seg for noe, godt eller vondt...Samtidig har han også positive sider, grei med andre, smart og ressursterk. Har ikke tall på hvor mange netter jeg har grått meg i søvn over gutten min, vært fortvilt og frustert etter foreldresamtaler. Man blir sliten og lei seg. Men så har jeg også to jenter, der får jeg kun gode tilbakemeldinger og tidvis regelrett skamros for hvor flinke og snille de er. Har oppdratt ungene ganske likt. Alltid had rutine på søvn, måltider osv med alle tre, men jeg måtte slite og jobbe mer med rutinene på eldstemann. Han kunne finne på å blånekte å legge seg. Aldri had det problemet med jentene. Det enste jeg har slitt med med de er minstemor og henting i barnehagen, hun kunne holde er leven ute av en annen verden. Men ga seg heldigvis, mellomste er litt spesiell i klesveien, så der må det forhandles litt innimellom. Ikke gi opp, hold ut. Her etter 15 år begynner det å bærer frukter. Nå er gutten min aktiv i elevråd, karakterene er på vei oppover og han har planer for framtida og er utrolig hjelpsom og flink storebror. :-) Endret 29. november 2013 av Ugl@ er tilbake...
soleia Skrevet 29. november 2013 #31 Skrevet 29. november 2013 Vi hadde forresten samtale med pedleiar i bhg då eldste var 3 år. Dei hadde ikkje klaga så mykje på han, men eg var bekymra pga han trivdes ikkje i barnehagen og sat mykje for seg sjølv og leika. Personalet reagerte på at han ikkje takla endringar som feks brannalarm, utflukt med bhg ol. Etter at me hadde hatt ei slik samtale merka me at personalet hadde snakka om problema, og kvar gong me henta fekk me rapport med positive ting som hadde skjedd i løpet av dagen. Vi opplevde at personalet fokuserte meir på det stille barnet som sat i kroken og leika for seg sjølv, og sidan har han hatt ei positiv utvikling. No er han 4,5 og me får rapport om at han er ein populær leikekamerat.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #32 Skrevet 29. november 2013 Når barnehagen gir disse tilbakemeldingene,hvordan formidler de ansatte beskjeden til deg?hvordan er den voksne(kroppsvildning,ansiktsmimikk,tonefall osv),hvor formidles beskjeden,hvor er barnet? Er det andre barn rundt? hvor mange positive tilbake meldinger på 1negativ? tenk litt på disse som og ta så en prat med pedagog og styrer,og fornidl hvordan du opplever det,og hva du ønsker de skal endre på,gi de kritikk. for er det slik at negative tilbakemeld gis i garderoben el på avd med andre barn el foreldre tilstede,kan det være brudd på tausetsplikten. samtidig gir de ansatte ett stempel på ditt barn,som de formidler til barn og foreldre det er ikke greit! gis beskjeden over hodet på ditt barn,er de ordene med på å forme ditt barn,og det er heller ikke greit. beskjeder som er positive og gode opplevelser barne har hatt,skal gis i garderoben og over barnet. negative skal gis under"4øyne",da skal den ansatte ta deg til side(inn på ett kontor el der det ikke er andre barn,og voksne). du kan også "kreve" at de har en plan for å løse problemet,og jeg vil jo si første bud bør være: at de voksne skriver ned minst 5positive ting om ditt barn 2prioritet: stopp negativ prat 3prioritet:alle negative beskjeder formidles under 4øyne,og kanskje bare via pedleder,så godt det lar seg løse. 5prioritet: en voksen må være tilstede,og kommer ditt barn opp i vanskelige situasjoner må de veilede der å da,ikke fjerne fra situasjonen. lykketil,og husk: ord har makt Anonymous poster hash: 54a76...5a5
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #33 Skrevet 29. november 2013 Ikke lest alle svarene du har fått. Men mine råd vil være å konkret spørre i barnehagen de mener du kan bidra med. Vær åpen med at du syns det er tungt å få høre noe negativt hver dag. Kanskje dere kan be om å få høre om det har skjedd noe det er viktig for deg og vite om i det daglige. Evt ha et lite møte i slutten av hver uke, hvor man mer kan snakke om løst og fast. Få PPT på banen, om de ikke er der. Det samme med Bup. De vil kunne sørge for ekstra ressurser i barnehagen om det er behov. De vil kunne veilede barnehagepersonalet, samt støtte, veilede og styrke deg. Ikke minst vil de kunne styrke ditt barn. Gi henne noen verktøy hun kan bruke i hverdagen. Sett krav! Du er ikke i barnehagen daglig. Jenta di er bare 3 år. Og alle barn er forskjellige. Sånn helt ved siden av barnehagetipsene, hadde jeg nytte av å skrive en liste over min sønns gode sider. Så jeg kunne ta en kikk på den når alle fokuserte bare på de negative sidene hans. Anonymous poster hash: 4577f...ecd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå