Gå til innhold

har alle leger doktorgrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..

Anonymous poster hash: 847d3...8c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Først blir de vanlige leger, så spesialiserer de seg på et felt innen medisinen. Og deretter kan de ta en doktorgrad, men det mener jeg krever flere år og stor hovedoppgave.

Håper jeg husket det riktig nå :)

Anonymous poster hash: 0b43c...01f
Skrevet

Nei. De fleste har det ikke. 

Anonymous poster hash: 655da...ac7
Skrevet

Nei, det er ikke så mange leger som har det.

Skrevet

Nei.

Først blir de vanlige leger, så spesialiserer de seg på et felt innen medisinen. Og deretter kan de ta en doktorgrad, men det mener jeg krever flere år og stor hovedoppgave.

En doktorgrad er normert til tre år (fire hvis man har pliktarbeid). Det kan man ta når som helst etter ferdig medisinstudium (eller annen utdanning på tilsvarende nivå), trenger ikke være ferdig med hverken turnus, spesialisering eller grenspesialisering. Doktorgradsutdanningen er en forskerutdanning.

Skrevet

Nei.

En doktorgrad er normert til tre år (fire hvis man har pliktarbeid). Det kan man ta når som helst etter ferdig medisinstudium (eller annen utdanning på tilsvarende nivå), trenger ikke være ferdig med hverken turnus, spesialisering eller grenspesialisering. Doktorgradsutdanningen er en forskerutdanning.

Takk for korrigering! :)

Visste ikke at man ikke en gang trenger å ha tatt turnusen!

Skrevet

Du trenger ikke ha tatt ferdig grunnutdanningen engang ;) Finnes de som gjør ferdig doktorgraden før de går ut av studiet. De har gjerne gått forskerlinja, som gjør at du bruker ett år ekstra + to sommerferier (og uendelige mengder "fritid") iløpet av studiet på å forske.

Skrevet

Nei, ikke alle leger har doktorgraden, men flere og flere leger søker seg dit samtidig som de blir headhuntet til å forske. Dessverre så blir det færre og færre leger igjen i klinikken, altså på avd og i poliklinikker.

Man kan ta doktorgrad når som helst fra den dagen man startet studiene, men det er jo ikke til å komme fra at det er litt pussig med dem som har tatt doktorgrad i kirurgi, men som knapt har tatt i en skalpell. Og ja, dette er reelt. Jeg vet at jeg høres misunnelig ut, men nei jeg er ikke det. Jeg er bare en lege som istedet for å ta doktorgrad har valgt å spesialisere meg innen akuttmedisin og ønsker å kunne tilegne meg så mye klinisk erfaring som mulig slik at pasientene mine møter en dyktig kliniker med god teft.

Når dette er sagt mener jeg selvsagt ikke at man ikke trenger forskning, men det må ikke gå på bekostning av et å tilegne seg gode kliniske ferdigheter slik at pasientbehandlingen havner i bakevjen!

Anonymous poster hash: ec89a...e2e

Skrevet

Kjenner en tysk lege som ble headhuntet til Norge for noen år siden, men doktorgraden hans ble ikke godkjent av norske myndigheter. Var visstnok for lett å få doktorgrad for leger, mer som en hovedoppgave for mastergraden.

Anonymous poster hash: d6cdf...2b5
Skrevet

Kjenner en tysk lege som ble headhuntet til Norge for noen år siden, men doktorgraden hans ble ikke godkjent av norske myndigheter. Var visstnok for lett å få doktorgrad for leger, mer som en hovedoppgave for mastergraden.

Anonymous poster hash: d6cdf...2b5 [/ac

ronym]

Tysk doktorgrad er noe helt annet enn en norsk doktorgrad. Vet om en som skrev sin i løpet av påskeferien. Det er visst noe de tar fordi man i Tyskland, som i Norge, ikke er "doktor" før man har doktorgrad. Men i Tyskland har denne tittelen mye større betydning enn i Norge. Dermed blir det noe de fleste leger i Tyskland visstnok tar i løpet av medisinstudiet. 

Og til du legen over her - jeg forsker, og fra de jeg jobber sammen med er de mer klaging over at det er så vanskelig å rekruttere leger til å forske og ta doktorgrad, iom at det er dårligere betalt. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...