Gå til innhold

Noen med erfaring? Barn og utredning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et skolebarn som har vært en utfordring siden rundt 3 års alderen. Veldig snill og flink, men sliter med ting som konsentrasjonen og impulskontroll.

Kunne skrevet mye og mangt, men av ulike grunner er jeg interessert i å få barnet utredet, spesielt etter at barnet ble verre etter skolestart og at vi har fått mange negative tilbakemeldinger.

Det jeg lurer på er om jeg burde "kreve" utredning eller høre på lærer som mener at det vil gå seg til etter hvert, at barnet trenger litt tid? (Er hvertfall det de håper på i første omgang)

Jeg håper selvfølgelig også at det vil gå seg til og at det ikke ligger noe diagnose eller andre ting bak, men jeg er av den mening at OM det skulle ligge noe bak, så vil jeg at det skal finnes ut av fortest mulig, både for vår og barnet sin del.

Noen som har opplevd noe av det samme og vil fortelle sin historie?

Er også interessert i å høre fra de som har fått barn utredet.. Hvordan gikk dere fram, hvor lang tid tok det, hva gikk utredningen ut på osv?

Anonymous poster hash: f2396...d79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få læreren til å henvise til ppt som vil gjøre en sakkyndig vurdering. Og det kan eventuelt henvises videre til bup. Hvis det er slik at dere får negative tilbakemeldinger og læreren er usikker er det ikke lurt å vente å se. En slik "vente-og-se" holdning er ikke gunstig for barnet. Det beste for barnet er at dette blir tatt tak i med en gang slik at han kan få den hjelpen han trenger hvis det viser seg å være noe. Jo før, desto bedre. Mange pp-tjenester har opptil seks måneders behandlingstid i skole og tre måneder i barnehage.

Å få en diagnose kan være stigmatiserende, men det vil også ofte utløse en del rettigheter man ikke har uten diagnose eller sakkyndig vurdering og vedtak.

Anonymous poster hash: a32f2...75c
Skrevet

Mitt 15 måneders gamle barn er under utredning nå. I første omgang til barnelege. Det var helsestasjonen som henviste. Så har fysioterapeuten søkt ppt om ytterligere oppfølging i bhg. Vil tro kontaktlæreren til barnet ditt kan henvise til ppt? Ingen gjorde noe før jeg ytret min bekymring... Stå på!

Anonymous poster hash: a9adc...e62

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg føler jo selv at jeg bare må stole på meg selv å gå for utredning, men samtidig har jeg så veldig liten erfaring med sånt og redd for å virker hysterisk eller at de skal få inntrykk av at jeg nærmest "vil" ha fram en diagnose eller lignende for å ha noe å skylde på, hvis dere skjønner.

Og så har jeg tenkt at det kaaan vel like gjerne være sånn som de sier, at barnet bare trenger litt tid på seg. Bli litt mer moden. Men kjenner at jeg begynner å bli sliten og frustrert.

Anonymous poster hash: f2396...d79
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med ppt, enten selv eller gjennom skolen/helsesøster.

Her kontaktet bhg ppt etter oppfordring fra helsesøster. Fikk beskjed fra ppt at jeg måtte be fastlegen henvise barnet til barneklinikken, som igjen henviste til habu( habilitering for barn og unge) de utredet barnet og henviste oss videre til bup, de utredet barnet mitt som igjen henviste oss tilbake til Habu.

Ikke gi deg, hvis de skulle være en diagnose så er det bedre at den blir stilt nå enn om 2-3 år. Det kommer mange rettigheter med når man har en diagnose, som ekstra hjelp/assistent osv.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 8faa9...503

Skrevet

Ikke vent og se. Det vil ikke gange barnet! Det er mange år siden barnet var tre år. Hvis det skulle vise seg å være noe er det bedre mer før enn siden.

Anonymous poster hash: 54a18...dfc

Skrevet

Begynn nå!! For utredning tar tid. Ppt første omgang, gjerne gå på kurs, bufetat eller gjennom ppt, ha god dialog med barnehage/ skole og gjerne ring b. Vernet for hjelp og tilbud på kurs, utredning. Lykke til håper det ordner seg uten medisinering

Anonymous poster hash: e9345...9d6

Skrevet

Du som mor kjenner barnet ditt best!

Stol på magefølelsen din!

Jeg har alltid visst at min yngste datter var mer krevende enn andre barn, og ting "eksploderte" ved skolestart. Gråt, skolevegring etc

Fikk skolen til å henvise til PPT og BUP,

ting tar laang tid... Viktig å få satt igang prosessen... Når hun gikk i andre klasse fikk hun diagnosene Aspergers og ADHD.

Læreren og skolen hadde motarbeidet meg og sagt de ikke så det jeg så... De ble regelrett hudflettet på møte med de som udredet henne.

To såpass alvorlige diagnoser og de behandlet meg som en hysterisk mor istedenfor å tilrettelegge og hjelpe.

Som sagt, du kjenner barnet ditt best, stol på magefølelsen og få en utredning.

Skulle det vise seg at barnet ditt har en diagnose så vil det ihvertfall åpne endel dører for dere med tilrettelegging på skolen etc.

Man har også i mange tilfeller rett på grunn og hjelpestønad, støttekontakt ol.

Lykke til!

Skrevet

Jo før, jo heller. Min gutt er nå ferdig utredet på BUP og henvist videre til barnehabiliteringa med mistanke om aspergers. Dette kunne vært gjort lengt tidligere, men ble "hindret" av lærere som blåste utfordringene bort i 3 år. Nå vi så flyttet og han begynte på ny skole i 4.klasse ble det tatt tak i med en gang. Da ble han henvist til PPT og BUP med mistanke om adhd, men det ser altså nå ut for at mistanken er flyttet over til aspergers med innslag av tvang. 

Anonymous poster hash: f3efe...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...