Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med 1,5 åring som ikke vil sove mer på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et dilemma. Han er nå straks 19 mnd og nå får jeg ikke han til å sove lenger i vogna på dagtid. Det ender bare i grining og sutrete unge utover dagen, noe som er fryktelig slitsomt. I det siste har han sovnet fort og greit på kvelden, men så kommer problemet. Han er mest sannsynlig veldig overtrøtt og våkner etter 3 kvarter med gråting og vil ingenting. Hverken opp eller ned. Dette skjer ca 2-3 ganger utover kvelden fordi kroppen sikkert ikke får til å roe ned å falle i dyp søvn. Som regel våkner han også midt på natta der han virker skrekkslagen. Han ligger enda ved siden av meg i egen seng. Hva gjør jeg da? Når han ikke vil sove på dagen og er overtrøtt?

Han sover som regel til 09:30 fordi vi begge er hjemme.

Og et annet problem: Han er veldig redd for sterk vind og regn mot vinduet som vi har hatt de siste ukene her. I vogna blir han hysterisk og roper farlig farlig farlig samtidig som han gråter. Inne så løper han til meg gråtende.

Anonymous poster hash: 59f85...a99
Videoannonse
Annonse
Gjest MaJo0812
Skrevet

Vekke han 8 så kanskje det blir dagslur. Min hopper over dagslur om han sover til etter 9 om morgenen. Evt blir luren så sent på dagen at han blir grinete etter den.

Bør på eget rom kanskje? Kanskje nattesøvnen forbedres da.

Skrevet

Min sov ikke på dagtid da, med mindre vi gikk tur ute med vogna. Men han legger seg mellom 18.30-19.00 hver dag da, og er oppe igjen mellom 07.00-07.30 hver dag. Han er nå litt over to år. 

Men er viktig med faste rutiner da, det hjelper mye for dere begge. 

Anonymous poster hash: 8c71e...4ff
Skrevet

Min gutt hadde heller ikke vært mulig å legge for dagdupp om han våknet så sent som kl 09:30. Hadde prøvd å justere mot en mer normal døgfnrytme, f eks vekket ham fast kl 08. Da er det heller intet problem å få ham til å ta en god dupp i 12-tida, og deretter ha et fornuftig antall våkentimer på ettermiddagen frem til han skal legge seg.

Anonymous poster hash: 9e344...4bf
Skrevet

Men vi har faste rutiner. Legger seg klokken 20:00 og sover til 09:30. Det har fungert i mange måneder, men i det siste etter at vi sluttet med dagdupp så har han våknet ofte om natten. Virker som han er redd:S

Er gravid så jeg trenger all den søvnen jeg kan få....

Anonymous poster hash: 59f85...a99
Gjest MaJo0812
Skrevet

20 er sent er det ikke? Foreslår å vekke 8, prøve en lur rundt 12 og natta 18.30/19.00.

Skrevet (endret)

Veldig vanlig med mer livlige drømmer når de bikker halvannet år Min første hadde flere episoder med natteskrekk fra 18-22 mnd alder, huff det er helt grusomt!! Google natteskrekk og les litt om det, slik at du er forberedt om det skulle skje. Etter 22 mnd alder så gav det seg heldigvis her, men han har dessverre fått igjen litt episoder nå som han er 2 1/2. Uansett så har det hjulpet litt med nattlampe.

Jeg syns også at det er veldig sent å stå opp kl 09:30, skjønner godt at gutten din da er uvillig til å duppe på dagtid og dermed blir veldig grinete på ettermiddagene. Kl 09:30 er jo mer formiddag enn morgen for de aller fleste. Anbefaler deg å justere vekketida gradvis til kl 08 og heller tilstrebe leggetid rundt kl 19, evt 18:30 siden han sover så mange timer på nettene. Da får han en mer normal døgnrytme f eks i fht barnehagestart (de drar gjerne på turer kl 09 på morgenen), og dere foreldre får jo også mer voksentid og alenetid med den kommende babyen på kveldene.

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...