Gå til innhold

Svigerfar som kommenterer svigerdøtres vekt...greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal det sies at han har påpekt at jeg har blitt tynnere. Og det er jeg jo forsåvidt fornøyd med. Men prinsipielt sett synes jeg egentlig ikke så mye om at han kommenterer hvordan jeg ser ut. Han har heldigvis aldri sagt noe eller kommentert når jeg hadde lagt godt på meg, så sosiale antenner har han.

Hva mener du, er det ok at svigerfar kommer med kommantarer som angår svigerdøtres størrelse i det hele tatt, hvor snill den enn er? Jeg liker heller ikke at mine egne foreldre kommenterer at jeg har blitt større/mindre. Ja, generelt er kommentarer om andre kropp et følsomt tema for mange, kanskje best å ikke si noen ting?

Anonymous poster hash: 9544f...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gikk ned 8 kg i tillegg til fødselskiloene i 2012, og fikk kommentarer fra svigerfar. Bare positivt, og klarer ikke se noe galt i det altså. Jeg tok det som en kompliment (det var det også ment som).

Anonymous poster hash: c1821...267
Skrevet

Du høres veldig nærtagen ut. Hvis det var noe han stadig vekk snakket om hadde jeg skjønt deg, men han har kommentert at du har blitt slankere, og aldri ellers sagt noe støtende om din vekt?

Anonymous poster hash: ca5e8...be9

Skrevet

Greit å kommentere nedgang, men ikke oppgang i min verden )

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å kommentere kroppen til folk generelt, med mindre det er "du ser frisk ut" eller lignende. Vektoppgang eller nedgang er en uting.

Samme gjelder ungen min. Jeg vil heller ha komplimenter på hvordan hun ER, fremfor hvordan hun ser ut. Jeg vil lære henne at det er ikke kroppen som er viktig, så lenge den er frisk og sunn.

Skrevet

Jeg tror jeg ville tenkt at dette er sagt i beste mening. Er for så vidt enig med deg at det å kommentere andres kropp er en uting. Selv prøver jeg å si "så flott du ser ut" eller lignende når jeg ser at noen har gått ned/opp i vekt og tydelig er fornøyd med progresjonen. Viktig å ikke henge seg opp i alt galt som kan sies, og heller fokusere på at mest sannsynlig er ment hyggelig. Folk i nær relasjon vil deg jo mest sannsynlig vel ;)

Anonymous poster hash: 13293...695
Skrevet

Jeg synes ikke noe om å kommentere kroppen til folk generelt, med mindre det er "du ser frisk ut" eller lignende. Vektoppgang eller nedgang er en uting.

Samme gjelder ungen min. Jeg vil heller ha komplimenter på hvordan hun ER, fremfor hvordan hun ser ut. Jeg vil lære henne at det er ikke kroppen som er viktig, så lenge den er frisk og sunn.

Bra svar! Svigerfar må dog gjerne si noe sånt som at jeg ser frisk ut, godt ut (noe som selvsagt gjerne indirekte henviser til vekt hehe). kkommentar i penere innpakning:)

Kall meg gjerne nærtagende, men prinsipielt sett bør man vel ikke ta opp andre størrelse med mindre personen legger opp til det selv?

Hi.

Skrevet

Bra svar! Svigerfar må dog gjerne si noe sånt som at jeg ser frisk ut, godt ut (noe som selvsagt gjerne indirekte henviser til vekt hehe). kkommentar i penere innpakning:)

Kall meg gjerne nærtagende, men prinsipielt sett bør man vel ikke ta opp andre størrelse med mindre personen legger opp til det selv?

Hi.

Jeg er enig med deg der. Har fått høre at jeg er sær, "for det er jo bare positivt å få høre at man har gådd ned i vekt?!"

...ikke for alle. Jeg trives med størrelsen min, jeg vil ikke ned i vekt. Jeg vil være sunn og aktiv.

Skrevet

Jeg er litt motsatt, hi. Jeg hadde blitt mer støtt over at han ikke hadde kommentert :P

Hvis jeg skal legge ned arbeid og slit for å komme meg ned i vekt, vil jeg jammen at folk skal legge merke til det og si hvor fin(ere) jeg har blitt! ;) HVis ikke kan jeg jo bare fortsette og nyte all den gode maten...

Skrevet

Nei, det har han ikke noe med. Er ikke et sånnt forhold man skal ha at han skal bry seg med det.

Anonymous poster hash: 6e82a...107
Skrevet

Det har vel forøvrig egentlig ingen betydning av han er svigerfar og du svigerdatter i denne sammenhengen?

Jeg synes man ikke bør kommenterer folks vekt uavhengig av slektsforhold. Man aner ingenting om hvor følsomt tema det kan være og om noen er i risikogruppen for spiseforstyrrelser.

Jeg har selv en svigermor (som er veldig tynn og har usunn livsstil) som er svært ivrig på å kommentere vekt.

Hun kan ofte si i en positiv tone: "Jeg synes du har blitt tynnere jeg!" når vi treffes.

Men jeg har alltid hatt en stabil vekt, er normalvektig og har en BMI på ca 22-23, lever sunt.

I et sånt utsagn ligger det en slags signal om at jeg burde gå ned i vekt og jeg har flere ganger gitt tydelige signaler på at jeg ikke synes kommentaren er grei og at jeg ikke er opphengt i vekt. 

Hun har også prestert å komme med signaler til sønnen vår om vekt når han var 4-5 år og da ga jeg enda klarere beskjed om at det ikke var greit!

Et par dager etter en fødsel spurte hun om jeg var tilbake i vekten før graviditeten............

Jeg hadde mye vann i kroppen før fødselen og hun ga også da uttrykk for bekymring for min vektøkning.....

Takk og pris så har jeg et godt forhold til egen kropp og ingen tendenser til spiseforstyrrelser.

Anonymous poster hash: b26d1...631
Skrevet

Nei!!! Ikke greit!!! Vil ikke ha kommentarer fra svigerfar, ei heller svigermor.

Min svigerfar har komplekser for egen kropp, har fått stor mage de siste årene. Han er også forfengelig, og opptatt ev eget og andres utseende. Han er raskt ute med å kommentere til meg at datter eller kone har blitt bred over rumpa. Han er også syklig opptatt av minstejenta vår sitt vakre utseende. (Hans ord) i tillegg er han over snittet opptatt av størrelsen på puppene mine, og kroppen min. Vi ser han sjeldent, så når min mann snakker med han på telefonen, spør han støtt og stadig om jeg holder vekta, og så vedder han alltid på at jeg har lagt på meg.

For tre år siden tok jeg av 10 kg, og ble veldig fin, og har hatt stabil vekt siden da. Dette er vanskelig for han å svelge, og går tydeligvis å venter på at jeg skal legge på meg igjen, hahaha! . GRØSS.

Så nei, ikke greit! :)

Skrevet

Jeg synes folk skal senke skuldrene litt og ikke være så nærtagne. Folk må jo snart slutte å snakke sammen i frykt for at den andre skal ta noe ille opp!

Så lenge svigerfar ikke var frekk i tonen, så er det vel greit? Og hvis du synes det er ubehagelig, så si det til ham.

Skrevet

Svigerfar meinte det nok som eit kompliment, og om han har sagt det berre ein gong synes eg du er nærtakande, sjølv om eg ser poenget ditt.  Du kan reagere om han byrjar å kommentere barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...