Gå til innhold

Hei jenter. Da er det våres tur og søke også.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har gått uten prev i 6 år, hvor 2 år vi ikke tenkte generelt det skulle skje noe, og 2 år med at vi kanskje kan bli gravide og de 2 siste hvor vi har prøvd aktivt. Nå har vi vært gjennom utredning og fått beskjed om at mannen ikke har bra nok kvalitet til å gjøre meg gravid med samleie men gode sjanse ved prøverør.

Nå orker jeg ikke sitte å vente mer og fått beskjed om å ta blodprøver, ordne alle papirer og velge sykehus.

Jeg lurer egentlig på veldig mye. For dere som har gått offentlig, hvilket sykehus? Og hvor mye betalte dere.

Dere som har gått priv, hvor tok dere det og hvor mye penger brukte dere??

Hva med ventetiden? Hvor mange mnd tok det fra dere søkte til dere var i gang.

Har også hørt man kan søke priv å få litt støtte?!

Del alt dere har å komme med, vil søke så fort som mulig så tar imot alt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Offentlig betaler du en liten egenandel (tror det er 1500,-), privat ca 25000-30000,- per forsøk. Sjekk de ulike hjemmesidene. Der er det masse info. Privat kan du også kjøpe en 3-pakk, dvs 3 for 2. Får du barn på forsøk 1 (eller 2), er resten av forsøkene/pengene "tapt" (men du har bebis da)! Både privat og offentlig må du betale alle medisiner selv. Det kommer på alt fra 8000 og oppover per forsøk, avhengig av hormondose. Du får dekt alle beløp på over 15000 av HELFO, men dette er begrenset til 3 forsøk per barn.

Ventetid i offentlig er etter hva jeg har lest her på forumet ca 6 mnd fra innsendt søknad til oppstart medisiner. Det stemmer nok bra. For den utålmodige (sånn som meg) er ventetid i privat null etter oppstartssamtale. Jeg hadde oppstartssamtale 2 uker etter jeg sendte inn søknad til privat.

Ellers kan jeg "trøste" deg med at du kommer inn i dette rimelig kjapt!!

Når det gjelder klinikk, ville jeg valgt en nærme. Selv bor jeg i Oslo, valgte IVF-klinikken som privat klinikk etter anbefaling fra gyn som utredet oss (veldig fornøyd selvom det ikke ble klaff på første forsøk) og skal nå på oppstartssamtale med Riksen (etter snart 5 mnd ventetid!!).

Skrevet

Tusen takk for svar.

Nå må jeg bare sjekke opp alt som er. Men ja, du skal ha et forsøk til nå? Så spennende. Vi vurderer frem til nå riksen eller Porsgrunn som legen anbefalte.

Det jeg også lurer på, om jeg søker offentlig nå, og mens jeg er på venteliste el hva jeg skal si, kan man søke priv hvis man ikke har tålmodighet.

Eier ikke tolmodighet. Bare i løpet av 2 dager har jeg fiksa med papirer og legetimer osv og om 1 uke idag skal de papirene sendes!

Hvis flere vil gi gode råd bare kjør på!!!

Skrevet

Ja :) flere som går privat mens de venter på offentlig så det går helt fint. Hadde gjort det selv også hadde jeg visst det tok så lang tid som det har gjort for meg.

Skrevet

Til TS: Forskjellen er at jeg er 35, du er 24. Bra for deg :) All statistikk tilsier at etter 35 synker fruktbarhet drastisk.. Derfor heiv vi oss rundt. Nå har vi startet privat, kjøpt 3-pakk og har egg på frys, så blir nok værende litt til. Og det første du hører fra det offentlige er at "assistert befruktning er ingen rettighet og vi kan avvise dere" (noe i den dur). Så da tok vi ingen sjangser ;)

Lykke til, uansett hva dere velger :)

Skrevet (endret)

Ja, høres så skummelt ut når dere sier det tar så lang tid offentlig. Ser dem har 5mnd ventetid i Porsgrunn. 3 timer reisevei da, det er høl i huet. Hvor mange ganger må man inn, sånn ca? tenker på iforhold til jobb f.eks!

Ja, jeg er 24, mannen 27. Har tatt mange prøver for å se om kvaliteten hans blir bedre og tatt flere behandlinger, men ingenting hjelper godt nok så da må vi bare ta prøverør.

Hvor mye har dere betalt til sammen hos privat? For første forsøk og i så fall flere?

Tusen takk jenter. Lykke til dere også.

Endret av MinStørsteDrømBlirSann?
Skrevet

Hører til i porsgrunn . Bor to timer unna . Er i rutetider nå på vårt første forsøk . På grunn av en ekstra ul har vi kjørt t/r porsgrunn 5 ganger denne perioden ! Synes det har gått greit . De er veldig flinke der og ikke minst utrolig hyggelige :) ville valgt de igjen selv om risken er nærmere:)

Skrevet

Rutetiden eller rugetiden 😜du kan velge :)😀😀

Skrevet

Okey, har lyst til å velge Porsgrunn jeg også. Men 5 ganger den mnd du får behandlingen med medisiner osv eller 5 møter før dere i det hele tatt har startet?

Anonymous poster hash: 55a77...f96

Skrevet

Blei plutselig anonym jeg ;p

Skrevet

Okey, har lyst til å velge Porsgrunn jeg også. Men 5 ganger den mnd du får behandlingen med medisiner osv eller 5 møter før dere i det hele tatt har startet?

Anonymous poster hash: 55a77...f96

5 ganger fra første samtale :)

1 tur- samtale / undersøkelse

2 tur- ul av eggposer

3 tur- ul av eggposer ( noen slipper denne ekstra turen , andre må ha flere ul)

4 tur- egguttak

5 tur - innsett

Alle turene ble gjort unna på under 4 uker :)

Skrevet

Og du får igjen for reiseutgifter av pasientreiser:) vi fikk igjen 1800:)

Skrevet

Åja. Det er ikke så dumt. Og da var det jo ikke så ofte. Er bare redd for å ta altfor mye fri fra jobb ;p

Skal titte i helga, og få bestemt meg!

Skrevet

Jeg hadde forsøk i Haugesund, bor på sørlandet. Har gått privat på hausken og offentlig. Litt lang kjørevei, men hadde all oppfølging med ultralyder her i byen. Da var det en  min gåtur fra jobb til gyn,7 min i stolen så tilbake til jobb:)Kun vært borte fra jobb i forbindelse med uttak og innsett. 

Privat betalte vi 26000 for selve forsøket, ca 20 000 i medisiner, (Men fikk tilbakebetalt 5000 av Helfo)Tidligere forsøk har jeg brukt mellom 9-12 000 på medisiner.

Skal ha nytt forsøk etterhvert hos Hausken, og da blir det nye 26 000, men er over grensen på egenandel nå, så alt av medisiner får jeg tilbakebetalt.

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 8cbc0...cd3
Skrevet

Jeg hadde forsøk i Haugesund, bor på sørlandet. Har gått privat på hausken og offentlig. Litt lang kjørevei, men hadde all oppfølging med ultralyder her i byen. Da var det en min gåtur fra jobb til gyn,7 min i stolen så tilbake til jobb:)Kun vært borte fra jobb i forbindelse med uttak og innsett.

Privat betalte vi 26000 for selve forsøket, ca 20 000 i medisiner, (Men fikk tilbakebetalt 5000 av Helfo)Tidligere forsøk har jeg brukt mellom 9-12 000 på medisiner.

Skal ha nytt forsøk etterhvert hos Hausken, og da blir det nye 26 000, men er over grensen på egenandel nå, så alt av medisiner får jeg tilbakebetalt.

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 8cbc0...cd3

Hva var det du fikk tilbakeført fra Helfo da du var privat?

Skrevet

Okey, har sjekket opp litt privat i Danmark også. Virker kjempe bra der også. Så mye å sette seg i og bestemme seg for.

Men koster litt å ta privat ja :)

Masse lykke til deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...