Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Jeg var på en gynekologisk undersøkelse for 3 uker siden hvor de også gjorde en innvending ultralyd. Jeg fikk beskjed om at jeg fikk svar mellom 1-2 uker om det var noe. Jeg telte ned dagene og var superglad forrige torsdag da jeg enda ikke hadde hørt noeom det var gått to uker. Men i dag ringte de :-( Det er funnet "Askus" på celleprøvene, som er ukjente celleforandringer slik som jeg forsto legen. Dette var overhode ikke kreftceller sa han heller en mulig slags betennelse. De hadde funnet spor av Garnirella og når jeg har googlet nå ser jeg at en garnirellainfeksjon kan være årsak til en celleforandring. Jeg er livredd for leger og alt av sykdom osv så jeg blir helt satt ut av dette her. Legen sa at siden jeg er såpass redd som jeg er hadde han fått kollegaen sin til å rydde plass til å ta meg inn i morgen for å se på meg med mikroskop. Jeg hadde ingenting å bekymre meg for sa han, dette er ikke kreft og vi sjekker bare cellene nøyere og i verste fall tar man bort noe. Ringet legen opp igjen for en liten stund siden da jeg ble livredd etter vi la på. Han gjentok at dette var ingenting å være redd for og at jeg fikk the golden standar treatment siden jeg var så redd og dermed kommer inn i morgen igjen. Jeg forsto det kanskje litt som at siden jeg var så redd så fikk jeg komme i morgen. Det er privat gynekologsenter så sannsynligvis derfor jeg får time så fort?! Men når jeg googler nå så ser jeg at det kun er på de med alvorlige celleforandringer de tar sånn mikroskopundersøkelse. Han sa ikke noe om hvilket stadiet velleforandringene var på, bare at det var askusforandringer av ukjent betydning og helt ufarlige. Er det noen med erfaring her? Jeg skal inn kl 14 i morgen og er redd som bare det :-(
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Når ikke legen kan roe deg, så kan jo ikke vi det heller. Pust! Anonymous poster hash: ee5bd...6aa
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Slutt å google! Har man en liten hypokonder i magen er det å google symptomer og sykdom en forbannelse altså. Stol på legen din, han vet hva han snakker om. Det er ganske vanlig at en kvinne opplever celleforandringer, det de gjør er å ta nye celleprøver med jevne mellomrom for å se om forandringen går tilbake eller forverres. Om den forverres skraper de vekk hele forandringen, lenge før det evt ville utviklet seg til kreft. Pust med magen og stol på legen din, dette kommer til å gå helt fint. Du har jo fått forklaringen på hvorfor du får komme inn igjen med en gang, det er angsten din som gjør at de er greie med deg. Hadde du tatt det med ro hadde du ikke trengt komme igjen enda i det hele tatt. Anonymous poster hash: b7be6...db3
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2013 Ja men jeg er redd for at han trivialiserer det og ikke vil si noe før de Evt har sjekket igjen. Har noen av dere hatt celleforandringene og hva har de sagt til dere Evt?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Jeg har hatt alvorlige celleforandringer,detble løst ved konisering. Nå er det helt bra,fire mnd etter. Så du kan ta det helt med ro, dette kan de, og er ren rutine:-) Anonymous poster hash: ff931...d2d
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2013 Men utifra det jeg har skrevet så tror du det er alvorlig celleforandring slik at en konisering må til?
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2013 Fikk du beskjed om hva slags forandring det var?
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2013 Og hvordan foregår denne mikroskop undersøkelsen?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #9 Skrevet 28. november 2013 Ja men jeg er redd for at han trivialiserer det og ikke vil si noe før de Evt har sjekket igjen. Har noen av dere hatt celleforandringene og hva har de sagt til dere Evt? Av egen erfaring kan jeg fortelle deg at leger ikke trivialisere ting. Dersom de finner alvorlige problemer forteller de deg det. Jeg har selv vært igjennom et kreftforløp med noe av den tøffeste behandling til rådighet og legene har ikke vært nådige med informasjonen når ting så ille ut. Kjenner til følelsen å være lammet av redsel, men har med tiden lært at det som jeg ikke kan kontrollere må jeg bare gi slipp på. Om det viser seg å være dårlig nyheter i morgen så blir de ikke mindre av at du har vært redd i dag. Vær tilstede i nået. Gjør noe som får deg til å slutte og tenke og ta morgendagen som den kommer. Anonymous poster hash: 98819...08d
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 28. november 2013 Ok jeg får prøve å puste med magen. Nå ser det ut til at jeg får menstruasjonen i dag slik at da får jeg vel ikke tatt undersøkelsen i morgen? Men når det ikke er noen "farlige" celler der nå så er det vel ikke plutselig det på undersøkelsen eller?
mamma_til_verdens_beste Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Jeg fikk også beskjed om celleforandringer for flere år siden, var da bare rundt 22 år. Og moren min har operert kreft i underlivet 3 ganger!! Man kan si jeg fikk panikk.Fikk beskjed om å sjekke igjen om 6 mnd, og da fant de ingenting. Og ikke har jeg hatt noe siden heller.Så dette går helt sikkert bra altså
Mamma`n til turbo Skrevet 28. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 28. november 2013 Ok jeg får prøve å puste med magen. Nå ser det ut til at jeg får menstruasjonen i dag slik at da får jeg vel ikke tatt undersøkelsen i morgen? Men når det ikke er noen "farlige" celler der nå så er det vel ikke plutselig det på undersøkelsen eller?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #13 Skrevet 28. november 2013 Leger har ikke rykte på seg for å bagatellisere ting. De er ganske rett frem, og beroliger sjelden hvis det kan være grunn til å mistenke noe alvorlig. De er nok heller litt andre veien, forsiktige med å gi folk håp om det kan være ille. Anonymous poster hash: 8b46a...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå