Gå til innhold

Behandling av migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med forebyggende medikamentell behandling av migrene?

Jeg sliter med til tider svært mange anfall. Har anfallsmedisin som virker veldig bra, men anfallene blir for mange til at jeg kan "knaske" anfallsmedisin hele tiden. har tidligere forsøkt blodtrykksmedisiner som forebyggende behandling uten at de har noen effekt. Har også brukt sarotex i perioder, men synes heller ikke de hjelper på antall anfall.

Noen som har gode (eller dårlige) erfaringer med andre medisiner?

Anonymous poster hash: 34b13...ea3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring med migrene, men har en venninne som har. Jeg har av og til veldig hodepine og har da fått "migrenemedisin" av henne og de virker med en gang. Medisinen hun bruker heter voltaren 100mg og er i stikkpille form, men det er vell kanskje ikke som forebyggende, men mer en anfallmedisin.

Anonymous poster hash: 89eeb...88b
Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring med migrene, men har en venninne som har. Jeg har av og til veldig hodepine og har da fått "migrenemedisin" av henne og de virker med en gang. Medisinen hun bruker heter voltaren 100mg og er i stikkpille form, men det er vell kanskje ikke som forebyggende, men mer en anfallmedisin.

Voltaren er hverken forebyggende eller en anfallsmedisin. Det er betennelsesdempende medisin og kan brukes ved hodepine. brukes også ved betennelsestilstander og muskelsmerter

Skrevet

Voltaren er hverken forebyggende eller en anfallsmedisin. Det er betennelsesdempende medisin og kan brukes ved hodepine. brukes også ved betennelsestilstander og muskelsmerter

Dette har jeg ikke greie på, men min venninne har fått voltaren 100mg stikkpiller og det pga. migrene. Jeg søkte bare kjapt i google og fant denne: http://www.migrene.no/behandling/forebyggende-behandling

NSAID, dette er en gruppe av flere medisiner som også brukes til anfallbehandling. Her nevnes noen salgsnavn ; Napren®, Naprosyn® Voltaren®. Flere finnes. Disse medisinene reduserer sannsynligvis betennelsesprosessen i og omkring nervevev (nevrogen inflammasjon) som man mener kan være medvirkende til migreneanfallene. Vil du vite mer om dette se migreneteori . Denne medisinen fungerer bra for noen, men hos enkelte kan den gi magesår. Du må stoppe med denne medisinen hvis du får magesmerter, sure oppstøt, kvalme eller blodig oppkast. Du må også kontakte din egen lege dersom dette hender.

Skrevet

Prøv noe som heter LDN :) Ikke alle leger som skriver det ut, men etter at jeg har begynt på dette, så har jeg mindre anfall enn vanlig. Har vært oppi ca 14 anfall i mnd. Og nå begynner det å bli noen uker siden siste sterke anfall.

Skrevet

Jeg har forsøkt et utall medisiner, men aldri forebyggende. Skal begynne på dette etter svangerskapet er over/amming(?).

Lurer på det samme som Hl.

Skrevet

Dette har jeg ikke greie på, men min venninne har fått voltaren 100mg stikkpiller og det pga. migrene. Jeg søkte bare kjapt i google og fant denne: http://www.migrene.no/behandling/forebyggende-behandling

NSAID, dette er en gruppe av flere medisiner som også brukes til anfallbehandling. Her nevnes noen salgsnavn ; Napren®, Naprosyn® Voltaren®. Flere finnes. Disse medisinene reduserer sannsynligvis betennelsesprosessen i og omkring nervevev (nevrogen inflammasjon) som man mener kan være medvirkende til migreneanfallene. Vil du vite mer om dette se migreneteori . Denne medisinen fungerer bra for noen, men hos enkelte kan den gi magesår. Du må stoppe med denne medisinen hvis du får magesmerter, sure oppstøt, kvalme eller blodig oppkast. Du må også kontakte din egen lege dersom dette hender.

Ja, dette er helt vanlig betennelsesdempende medisiner - ikke typisk for behandling av migrene. men kan selvfølgelig brukes. På lik linje med Ibux.

Skrevet

Prøv noe som heter LDN :) Ikke alle leger som skriver det ut, men etter at jeg har begynt på dette, så har jeg mindre anfall enn vanlig. Har vært oppi ca 14 anfall i mnd. Og nå begynner det å bli noen uker siden siste sterke anfall.

Takk for svar! 

Har aldi hørt om dette - hva er det?

Jeg har tidligere forsøkt BT medisin og Sarotex uten noen spesiell effekt. Har opptil 4 anfall i uka men kan ha enkelte uker uten anfall. bruker Relpax som anfallsmedisn. Får 20 tabletter pr 3. måned, og bruker de garantert opp......

Skrevet

Takk for svar! 

Har aldi hørt om dette - hva er det?

Jeg har tidligere forsøkt BT medisin og Sarotex uten noen spesiell effekt. Har opptil 4 anfall i uka men kan ha enkelte uker uten anfall. bruker Relpax som anfallsmedisn. Får 20 tabletter pr 3. måned, og bruker de garantert opp......

Lavdose naltrekson – hva vet vi?

Lavdose naltrekson (eller naltrexon) har fått oppmerksomhet som en alternativ behandlingsform ved forskjellige sykdommer. Det er begrenset vitenskapelig dokumentasjon for at slik behandling virker. Den er heller ikke godkjent av myndighetene.

​Legemiddelverket har utarbeidet denne kortfattede informasjon som kan være til hjelp for leger som møter pasienter som vil prøve lavdose naltrekson.

Hva er naltrekson?

Naltrekson er en opiatantagonist som blokkerer virkningen av morfinlignende stoffer. Det har tidligere vært godkjent som legemiddel til bruk ved narkotikamisbruk i Norge. Vanlig dosen ved denne bruken var 50 mg daglig.

Hva er lavdose naltrekson?

Lavdose naltrekson er doser på 3-4,5 mg som brukes i behandlingen av forskjellige sykdomstilstander. Mest omtalt er behandling av multippel sklerose, men lavdose naltrekson har også blitt brukt ved en lang rekke andre tilstander, blant annet HIV/AIDS og fibromyalgi.

Veit mange bruker dette, da de KAN hjelpe mot mye. Finnes forresten en gruppe på Facebook med samme navn; LND. Søk den opp. Får mange flotte tips dere assa :)

Skrevet

Noen fler?

Skrevet

http://tidsskriftet.no/article/2263930

Ville bedt om henvisning til nevrolog, hvis du ikke allerede har vært der. 

Bestill deg time til legen, og begynn å føre hodepinedagbok. Når du har anfall, andre symptomer, hvilke medisiner du bruker (alt av medisiner, inkludert paracet og ibux).

Litt enklere å huske på alt da, og lettere for legen å se sammenhengen :)

Skrevet

Jeg selv plagdes VELDIG med migrene, kutta ut alt av karbohydrater å lever veldig strengt, men det er virkelig verdt det!

Anonymous poster hash: 24cf3...4a2
Skrevet

Brukte atacand og selo zok før. Men sluttet pga BT. Går nå på topimax som er en epilepsi medisin. Tar en tbl morgen og en på kveld.

Anonymous poster hash: a38c0...075

Skrevet (endret)

Jeg trur/veit at ofte er det andre ting enn medikamenter som kan forebygge migrene også.

For meg har migrene ofte en sammenheng med kosthold og søvnmønster. Så jeg har funnet ut at det for eksempel er enkelte typer matvarer som for eksempel sukker som trigger min migrene. Det samme gjør uregelmessig søvn. Så når jeg kutter ut sukker og passer på å spise og sove regelmessig så har jeg sjeldnere migrene. Men ikke alltid at jeg sjøl kan styre søvnmønsteret mitt da, har perioder med dårlig søvn.

Jeg har kutta helt ut godteri (fram til jul), og det har gjort underverker for meg. Har prøvd forebyggende tabletter da jeg var yngre, men det hadde ingen effekt.

Det som hadde mest effekt for meg var å kutte ut ppilller for 6 år siden, etter det blei styrken på annfallene og hyppigheten mindre. Nå har jeg mildere anfall.

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet

Maxalt anfallsmedisin og Ibuprofen 800 når det starter, underveis og etter.

I tillegg botox på pannemuskulaturen, som gjorde underverker på hyppigheten av anfallene.

Anonymous poster hash: 51078...64f

Skrevet

I tillegg botox på pannemuskulaturen, som gjorde underverker på hyppigheten av anfallene.

Har du betalt botoxen selv eller får du det dekket?

Jeg var til vurdering for dette for 8-10 år siden, men da måtte jeg dekke behandlingen selv.......

Skrevet

Brukte atacand og selo zok før. Men sluttet pga BT. Går nå på topimax som er en epilepsi medisin. Tar en tbl morgen og en på kveld.

Anonymous poster hash: a38c0...075

Virker Topimax synes du?

Har sett at flere bruker det med god effekt.

Skrevet

http://tidsskriftet.no/article/2263930

Ville bedt om henvisning til nevrolog, hvis du ikke allerede har vært der. 

Bestill deg time til legen, og begynn å føre hodepinedagbok. Når du har anfall, andre symptomer, hvilke medisiner du bruker (alt av medisiner, inkludert paracet og ibux).

Litt enklere å huske på alt da, og lettere for legen å se sammenhengen :)

Har ført dagbok i perioder tidligere. Har også være tilet par nevrolog, men synes ikke det egentlig har noe for seg egentlig. Nevrologen kan ikke gjøre så mye mer enn fastlegen.....

Skrevet

Cannabis og fleinsopp. En lavdose fleinsopp gjør deg ikke rusa engang, men kan holde hodepinen unna flere måneder i ettertid.

Anonymous poster hash: bea35...171

Skrevet

Bruker Inderal som forbyggende ( betablokkere ) har hatt veldig god effekt på meg.

Anonymous poster hash: acfd5...07f

Skrevet

Har hørt om flere som har fått satt botox i nakkemuskulaturen. Men det spørs jo hvor anfallet kommer fra.

Anonymous poster hash: 53871...a36
Skrevet

Skriver under på inderal retard jeg også! Det er betablokkere som du tar hver dag forebyggende. Jeg har fått et nytt liv! Mye mildere anfall og MYE sjeldnere! Syns det er rart legen din ikke har foreslått dette? Jeg har ikke opplevd noen bivirkninger med de.

Skrevet

Skriver under på inderal retard jeg også! Det er betablokkere som du tar hver dag forebyggende. Jeg har fått et nytt liv! Mye mildere anfall og MYE sjeldnere! Syns det er rart legen din ikke har foreslått dette? Jeg har ikke opplevd noen bivirkninger med de.

De kan ikke tas mens du er gravid, men av en eller annen grunn har jeg nesten ikke hatt noen anfall under graviditeten :)

Skrevet

Har du betalt botoxen selv eller får du det dekket?

Jeg var til vurdering for dette for 8-10 år siden, men da måtte jeg dekke behandlingen selv.......

Må dessverre betale selv. Prøvde det etter nevrologen sa mange hadde god effekt av det. Tar det ikke like ofte som "vanlige" botox-brukere, har ikke hatt behov for det, og heller ikke råd..

Og til info, det synes ikke, lammer ingen muskulaturer som går til øynene etc.

Skrevet

Prøv akupungtur!

Jeg har ikke migrene, men konstant hodepine etter en ulykke. Fikk henvisning av legen til en fysioterapaut som også er akupungtør i ett siste forsøk. Damen spurte mye om hvordan vondt, hvordan, ofte, hvor sterke, kjente på muskler, hvor mye jeg trente og hva jeg spist. Brukte en time bare på alle spm. To ganger i uka var jeg og fikk akupungtur de første gangene så var det en før det var lenge mellom hver gang. Smertene forsvant ikke, men de ble så redusert at smertestillende tok resten. Med sterke smertestillende før dette så vsr det såvidt smertene ble dempet. Så det ble nesten som å komme til himmelen når hverdagen endelig kom tilbake. Nå er det mange år siden jeg tok akupungtur sist, kjenner jeg må det igjen snart siden det begynner å bli værre, frem til nå har det holdt med vanlig smertestillende de fleste dager.

Har to barn med migrene også, ulike former for migrene begge to. Hun ene har funnet ut st en kald dusj med engang hun begynner å få vondt sammen med smertestillende gjør at migreneanfallet somoftes uteblir. Dusjen må være kald, så kald at hun begynner å fryse.

Hun andre må ha smertestillende når hun begynner å føle seg rar. Hun får ikke vondt i hodet før migreneanfallet er på det værste. Feber og oppkast kommer før hodepinen. Tar hun da smertestillende og spiser samtidig har hun fått de fleste migreneanfall avverget. Hun er den som er værst rammet og har en spesiell migrene. Hun har ofte lite matlyst, så hun må presse i seg mat når hun får dette. En veldig aktiv jente som spiser veldig bra til vanlig, så hun har det vært vanskelig å få til å skjønne at hun må lære seg når hun må kaste inn honkle. Hun har som sagt ikke vondt i hodet før migreneanfallet er på det værste, så har tatt tid å lære når starten er. Hun har hatt det i mange år uten at vi har vist det har vært dette.

Hun har vært utredetet på sykehuset over lengre tid. Legen der anbefalte oss akupungtur om hun slet mer, men nå har hun ikke ahtt skikkelig anfall på ett halvt år.

Anonymous poster hash: ded0e...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...