Gå til innhold

En liten hilsen fra mamma til et annerledesbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nydelig vinterdag for snart 6 år siden skulle bli en veldig spesiell dag for oss.

Tenk at en og samme dag kan by på et så stort spekter av følelser.

Den lykken man føler når man har satt et barn til verden og den fortvilelsen og redselen vi fikk da vi fikk vite at vår lille gutt hadde Downs syndrom.

Fortvilelsen og redselen skyldes naturligvis usikkerhet og mangel på kunnskap.

Redselen skulle vise seg å henge over oss en stund.

Han hadde i tillegg en medfødt hjertefeil som mest sannsynlig måtte opereres med tiden.

Med et svakere hjerte fungerer ikke luftveiene på samme måte som hos et friskt barn, og et lite barn på 3 uker er uavhengig av diagnose  et skjørt lite liv.

Da han ble blålig i huden en formiddag bar det avgårde med oss til Haukeland sykehus med luftambulanse.

Han hadde fått en kraftig virusinfeksjon og ble lagt på intensiven til observasjon og medisinering.

Jeg var så redd for den søte lille gutten vår.

I tre uker våket jeg over han på sykehuset, og han ble heldigvis bedre og bedre for hver dag når det først snudde.

Barseltiden hadde vært en veldig spesiell tid, den kosen som jeg hadde sett for meg med en nyfødt liten guttebaby hadde vært veldig anderledes enn hva jeg hadde sett for meg. 

Han fikk medisiner for hjertet sitt og utviklet seg til å bli en aktiv liten kar.

Ukentlig fysio og regelmessig vektkontroll.

Hverdagen ble tilnærmet vanlig for oss som for andre med små barn selv om hjertespøkelset alltid lurte litt i kulissene.

Han ble døpt og vi holdt stort selskap en vakker vårdag;-)

Med et stort nettverk av familie og venner har vi heldigvis så mange rundt oss å dele bekymringer og gleder.

Da du var et halvt år viste deg seg at hullet i hjertet måtte tettes igjen og det ble klargjort for operasjon på Rikshospitalet i Oslo

I var ikke akkurat høye i hatten verken meg eller mannen min da de trillet han inn på operasjonsbordet.

Vi visste han var i de beste hender og måtte jo bare stole på ekspertisen.

Operasjonen var vellykket heldigvis!

Etter opersjonen fikk han et nytt liv, han utviklet seg fremdeles i ditt eget tempo både motorisk og fysisk men vi merket stor forskjell på deg i tiden før og etter;-)

Da han var rundt året begynte han i barnehagen- en ny og spennende epoke forbåde han og oss.  Han fikk innvilget 100 % assistent i barnehage. 

Hun er en fantastisk dame som er rik på kunnskap og kjærlighet.

Hverdagen med han er aldri kjedelig, han har masse energi og finner på mye sprell.

Humøret hans er upåklagelig og smilet kan få selv en sten til å smelte.

Utviklingen skjer fremdeles i eget tempo og han ligger etter i språkutvikling spesielt, i forhold til jevnaldrende.

Neste høst blir det skolestart og enda en ny epoke står for døren.

Vi går en spennende tid i møte;)

Assistenten fra barnehagen skal følge han videre til skolen og vi er 100% sikre på at han har de beste forutsetninger for god oppfølging.

Som mor vil man alltid bekymre seg og ønske det beste for sitt barn.

Denne bekymringen blir nok forsterket når man har et anderledes barn.

Jeg velger i det lengste å ikke ta sorger på forskudd men ta livet som det kommer og en dag av gangen

Ønsker dere alle en fin førjulstid og ta vare på de gode øyeblikkene.

post-630373-377170_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott skrevet! God førjulstid til deg og dine også :)

Anonymous poster hash: 85090...619

Skrevet

Vakre ord om en nydelig gutt med fantastiske foreldre <3

Anonymous poster hash: b7641...a5f

Skrevet

<3

Anonymous poster hash: 0ca2d...373

Skrevet

Jeg blir så glad hver gang noen med "annerledes barn" forteller sin historie! Det er så mange som velger bort dette livet..

God jul, og lykke til med alle utfordringer og gledefulle dager som vil komme! :)

Anonymous poster hash: 31293...201

Skrevet

Skjønn gutt du har :) Takk for at du deler litt av historien din. Vi har alle godt av å kjenne litt på hverdagen til dem med "annerledesbarn"!

Skrevet

Så hyggelig at du deler. Nydelige er dere, begge to. God jul og lykke til med skolegutt neste år.

Anonymous poster hash: f61fd...ee7

Skrevet

Å, så koselig! Takk for en fin hilsen og tekst - og så skjønne dere er begge to!!

Anonymous poster hash: ef343...72c
Skrevet

Fine ord om en nydelig gutt :-)

I barnehagen til min sønn går det to barn med Downs syndrom. Alle barna og de ansatte lærer tegn til tale. Og det er kjempe fint og se at barnehagen tilrettelegger så bra for alle barna som trenger det.

Lykke til med skolestart :-)

Skrevet

Dette var veldig flott skrevet. Ønsker dere alt det beste i tiden fremover :kghjerte:

Skrevet

Så fantastisk skrevet, og for en nydelig liten gutt du har! <3

Jeg nominerer deg herved til månedens bruker/innlegg! :)

Gjest meg&mini
Skrevet

Fantastisk skrevet av en herlig mor.

Jeg ønsker deg og dine en riktig fin førjulstid:)

Skrevet

Tusen takk søte dere♡

Skrevet

Anonymous poster hash: 74fe8...99c

Skrevet

Så nydelige dere er <3

Anonymous poster hash: 5846c...82f
Skrevet

kjempe vakkert skrevet :) du har en helt nydelig sønn :hjerte:  :smilyblomst:

Skrevet

Så vakkert skrevet, kjenner meg godt igjen i det du skriver da jeg også er mamma til ett annerledes barn.

Vakkert bilde av deg og din sønn <3

Skrevet

Vakkert skrevet, du fikk frem en tre hos meg <3

Lykke til med skolestart, og ha en riktig god adventstid :)

Skrevet

Så fint skrevet <3

Du setter fokus på det positive ved et annerledes barn. Så klart har dere nok litt større utfordringer i hverdagen, men det virker som dere håndterer det fint og kanskje kan innlegget bidra til at andre ikke er så redde for å få et annerledes barn.

Jeg synes det er så trist at så mange velger bort barnet i magen som er annerledes, det finnes jo så mange andre og verre diagnoser som man ikke kan oppdage!

Har selv et søskenbarn med downs. Han er nå 40 år, jobber i en vernet bedrift og bor i egen leilighet med tilsyn. Vil si han lever et veldig godt liv :-)

Skrevet

Tusen takk damer♥

Morrafjes på både mor og sønn hihi

Sjekk sjarmøren:)

post-630373-33485_thumb.jpg

Skrevet

Takk for at du delte din historie, det er fint å høre hvordan livet med et annerledesbarn er .Du er sterk!

God jul!

Anonymous poster hash: 85822...675
Skrevet

Utrolig bra skrevet! Så skjønn liten gutt du har <3

God jul til deg også, sender en klem fra meg, som har ei jente med downs :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...