Gå til innhold

Really? At leger jobber opp til/over 22 timer i strekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jobber jo med mennesker? Hva med kirurger... Stå der under en operasjon og har vært på jobb i så mange timer allerede! Er ikke det farlig da?! Hvorfor får de ikke pauser? 

Anonymous poster hash: 9f62a...97c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det yrket som dere sikkert ser, men jeg synes det holder med 8 timers arbeidsdag, inkludert pause på 30.min. Fatter ikke at de holder ut jeg... 

Anonymous poster hash: 9f62a...97c
Skrevet

Det er helt vanlig at leger går 36 timersvakter der jeg jobber.

Anonymous poster hash: 24e98...4c2

Skrevet

Mange leger vil ha det sånn. Da får de lange friperioder mellom hver vakt og en god el bruker dem til å jobbe ekstra. Det er sprøtt at det er lov, men det finnes en del leger som har full sykhusstilling både i Norge og i Sverige. Da kan de tjene veldig godt, men trygt er det jo ikke med mindre de får bruke en del av arbeidstiden til å sove.

Anonymous poster hash: 4fea7...4b4
Skrevet

Leger på sykehus jobber ofte 24-timers vakter. Om det er mye å gjøre så får de ikke sovet på natta. Opererte i går morges med en lege som hadde fått tre timers søvn i løpet av vakta. Men de har svært høy arbeidsmoral og er langt mer fokuserte og motiverte/interesserte i yrket sitt enn de fleste andre yrkesgrupper. Og de har selv forhandlet frem disse ordningene for å få høyere lønn. Men ja det er en uting!

Anonymous poster hash: ac658...81a
Skrevet

Mannen min har 29 timers vakter. De jobber jo ikke hele tiden. De har soverom og legger seg på natta når det er rolig. Forvakta ( assistentlegen) har ofte bare 18 timers vakter, da de er mer oppe på natta. Når mannen min er på jobb på luftambulansen er han på jobb 168 t, Dvs en hel uke.

Anonymous poster hash: faf0a...43c

Skrevet

Jeg ser at det er mange her som tror at legene ønsker å jobbe så mye pga lønn. Det er ikke riktig. Vi jobber altfor mye, mye mer enn vi selv ønsker pga veldig mye overtid. Overtiden er ubetalt så hvis man regner på det så er timelønnen min nokså lav ift det andre tror. Jeg er lei av 19 timer på jobb. Jeg er lei av å bli pisket rundt, lei av å jobbe helg og helligdager uten tillegg. Jeg er lei av å tisse svart hver morgen etter vakt.

Anonymous poster hash: 520ab...df9

Skrevet

Jeg ser at det er mange her som tror at legene ønsker å jobbe så mye pga lønn. Det er ikke riktig. Vi jobber altfor mye, mye mer enn vi selv ønsker pga veldig mye overtid. Overtiden er ubetalt så hvis man regner på det så er timelønnen min nokså lav ift det andre tror. Jeg er lei av 19 timer på jobb. Jeg er lei av å bli pisket rundt, lei av å jobbe helg og helligdager uten tillegg. Jeg er lei av å tisse svart hver morgen etter vakt.

Og hvorfor jobber dere så "mye" hvis dere ikke vil det selv? Lange vakter gir ikke automatisk mange arbeidstimer i året.

Anonymous poster hash: 4fea7...4b4

Skrevet

Hei......

er selv lege.... på føden faktisk...

Uansett... når en lege har aktiv vakt så er 19 timer grensen, man kan ha lengre vakter men da må noen timer av vakten være passiv...

Hos oss er alle vakter aktive (stor fødeavdeling)...... så de 19 timene går unna.....

Hvorfor det er slik vet jeg ikke.....

men å ha en full legestilling her og i Sverige som nevnt ovenfor, vel, det går nok ikke :-)..... har heller ikke lengre friperioder....

Anonymous poster hash: be637...01f
Skrevet

Jeg er og skeptisk til at det går an å ha full jobb både her og i Sverige.

Skrevet

Jeg ser at det er mange her som tror at legene ønsker å jobbe så mye pga lønn. Det er ikke riktig. Vi jobber altfor mye, mye mer enn vi selv ønsker pga veldig mye overtid. Overtiden er ubetalt så hvis man regner på det så er timelønnen min nokså lav ift det andre tror. Jeg er lei av 19 timer på jobb. Jeg er lei av å bli pisket rundt, lei av å jobbe helg og helligdager uten tillegg. Jeg er lei av å tisse svart hver morgen etter vakt.Anonymous poster hash: 520ab...df9

Og hvorfor jobber dere så "mye" hvis dere ikke vil det selv? Lange vakter gir ikke automatisk mange arbeidstimer i året. Anonymous poster hash: 4fea7...4b4

Hvorfor skriver du "mye"? Jeg synes iallefall at et gjennomsnitt påm50 timer/uke er mye. Jeg vet ikke hvordan andre har det, men på hjerteavd. hvor jeg jobber er det iallefall slik at lange vakter hører med, og gjenspeiler arbeidsbelastningen totalt sett. Jeg vet ikke hvilke steder hvor man har lange vakter og jobber lite per år så det må du gjerne tipse meg om. Sykehusene driver rovdrift på sine ansatte, og vi jobber så mye fordi det er slik det er å jobbe som sykehuslege nå for tiden. Overtiden kommer fordi vi ikke kan overlate arbeidet vårt til påtroppende vakthavende. Ergo vi kan ikke gå fra dårlige pasienter. Jeg synes forøvrig det er litt slitsomt å diskutere med slike som ikke vet noe særlig om sykehusdrift.

Skrevet

Jeg traff på kirurgen min i gangen, få timer etter min ene ryggoperasjon. Ville takke for godt utført jobb. Han avfeide meg med at han hadde vært på jobb i over to døgn, og nå skulle han hjem for å sove. Må si jeg ble litt paff da, og lurte på om det egentlig var hell at alt hadde gått så bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...