Gå til innhold

Kan min arbeidsgiver bli straffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

..når hun gir bort min stilling til en annen, slik at jeg ikke har noe jobb å komme tilbake til etter permisjonen?

Jeg hadde opprinnelig 2 faste vakter, men var ekstrahjelp på kontrakten. Hun nektet å endre på den da jeg etterhvert fikk faste vakter, uten å begrunne dette noe nærmere..

På kontrakten var det ingen sluttdato, så jeg anser meg heller ikke som oppsagt..

Har kontaktet arb.giver ang.jobb, og får til svar at hun ikke har noe til meg.

Hvilket betyr at hun nå har kvittet seg med meg, forde jeg valgte å få barn.

Har heller ikke fått permisjonspapirene mine fra henne, hvor det bla.skal opplyses om stilling og 100% permisjon.

Har etterlyst dette hos henne nå, men får ikke svar på tlf:)

Og jeg ser at hun har vært aktiv på facebook, der hun likte et bilde som den ene kollegaen min hadde lagt ut.

Tror arbeidsgiveren min ikke var helt forberedt på det jeg kom med nå.

Men skal innrømme at jeg har vært naiv, og endelig fått opp øynene ved hjelp av flinke folk.

Arbeidstilsynet er kontaktet, men er nå likevel nysgjerrig på om min arbeidsgiver kan vente seg en saftig straff (noe jeg noe jævlig håper på!)

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 0e220...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må også få tilføye at jeg arbeidet i bedriften i 14 måneder! :)

Skrevet

Om du kun har kontrakt som ekstrahjelp så har du dessverre en dårlig sak

Anonymous poster hash: f64fc...bdb
Skrevet

Du håper jævlig hun skal få en saftig straff fordi du ikke lengre har to -2- faste vakter der?

Anonymous poster hash: f36ed...08b

Skrevet

Ja, jeg vil jo helst slippe å leve på skattepengene deres;)

Jeg arbeidet 50%, og har rett til å få den samme stillingen tilbake. Og da spesielt forde jeg har vært ute i 100% permisjon..

Hun har lenge visst at jeg ville tilbake, men har likevel valgt å ansette en gutt nå. Hun kunne i det minste ha ansatt han på midlertidig grunnlag fram til jeg var ferdig med permisjonen:)

Skrevet

Arbeidstilsynet er kontaktet, men er nå likevel nysgjerrig på om min arbeidsgiver kan vente seg en saftig straff (noe jeg noe jævlig håper på!)

Dette sier vel alt??? Din første reaksjon er at du håper noe jævlig at hun får straff? Hadde det ikke vært mer på sin plass å tenke på hvordan du skal forsørge barnet ditt?

Det kan jo hende at arbeidgiveren din er flink til å lese mennesker, og derfor ikke ga deg fast ansettelse. Hevngjerrige mennesker er de "farligste" ansatte. Trusler og hevn er dårlig for et hvert arbeidsmiljø! 

Anonymous poster hash: e62f3...90c

Skrevet

Dette sier vel alt??? Din første reaksjon er at du håper noe jævlig at hun får straff? Hadde det ikke vært mer på sin plass å tenke på hvordan du skal forsørge barnet ditt? Det kan jo hende at arbeidgiveren din er flink til å lese mennesker, og derfor ikke ga deg fast ansettelse. Hevngjerrige mennesker er de "farligste" ansatte. Trusler og hevn er dårlig for et hvert arbeidsmiljø!  Anonymous poster hash: e62f3...90c

Alle kollegene sier at sjefen er meget spesiell:) Så der kan jeg føle meg trygg.

Har jobbet i butikk siden jeg var 18 år, så dette kan jeg.

Emner av meg er enig med meg i det at hun kvittet seg med meg og en annen kollega bare forde vi valgte å få barn..

Håper hun får seg en bot, da hun har gjort noe som er ulovlig.

Det er ikke lov å diskriminere gravide.

Skrevet

..når hun gir bort min stilling til en annen, slik at jeg ikke har noe jobb å komme tilbake til etter permisjonen?

Jeg hadde opprinnelig 2 faste vakter, men var ekstrahjelp på kontrakten. Hun nektet å endre på den da jeg etterhvert fikk faste vakter, uten å begrunne dette noe nærmere..

På kontrakten var det ingen sluttdato, så jeg anser meg heller ikke som oppsagt..

Har heller ikke fått permisjonspapirene mine fra henne, hvor det bla.skal opplyses om stilling og 100% permisjon.

Og jeg ser at hun har vært aktiv på facebook, der hun likte et bilde som den ene kollegaen min hadde lagt ut.

Men skal innrømme at jeg har vært naiv, og endelig fått opp øynene ved hjelp av flinke folk.

Hva mener dere?Anonymous poster hash: 0e220...e23

Skrevet

Hva mener dere?Anonymous poster hash: 0e220...e23

Jeg vil gjerne ha jobben min tilbake, slik at jeg kan forsørge familien:)

Vil helst slippe å leve på skattepengene deres..

TS

Skrevet

Siden du bare har vært ekstrahjelp så kommer det nok ikke til å få noen konsekvenser for henne.
Det er jo kjipt for deg at du ikke får tilbake jobben. Men når man bare har kontakt på at man er ekstrahjelp så stiller man ikke så veldig sterkt,  arbeidsgiver er da ikke forpliktet til å gi deg vakter.

Har selv opplevd noe lignene og man er sjangseløs, anbefaler deg å heller søke etter ny jobb.

Anonymous poster hash: e1c58...f93
Skrevet

Dette sier vel alt??? Din første reaksjon er at du håper noe jævlig at hun får straff? Hadde det ikke vært mer på sin plass å tenke på hvordan du skal forsørge barnet ditt? Det kan jo hende at arbeidgiveren din er flink til å lese mennesker, og derfor ikke ga deg fast ansettelse. Hevngjerrige mennesker er de "farligste" ansatte. Trusler og hevn er dårlig for et hvert arbeidsmiljø!  Anonymous poster hash: e62f3...90c

Alle kollegene sier at sjefen er meget spesiell:) Så der kan jeg føle meg trygg.

Har jobbet i butikk siden jeg var 18 år, så dette kan jeg.

Emner av meg er enig med meg i det at hun kvittet seg med meg og en annen kollega bare forde vi valgte å få barn..

Håper hun får seg en bot, da hun har gjort noe som er ulovlig.

Det er ikke lov å diskriminere gravide.

Venner av deg er selvfølgelig enig med deg, da jeg regner med at de bare har din side av saken

Anonymous poster hash: 4e971...b22

Skrevet

Siden du bare har vært ekstrahjelp så kommer det nok ikke til å få noen konsekvenser for henne.Det er jo kjipt for deg at du ikke får tilbake jobben. Men når man bare har kontakt på at man er ekstrahjelp så stiller man ikke så veldig sterkt,  arbeidsgiver er da ikke forpliktet til å gi deg vakter.Har selv opplevd noe lignene og man er sjangseløs, anbefaler deg å heller søke etter ny jobb. Anonymous poster hash: e1c58...f93

Hun skal likevel gi meg permisjonspapirene, for det har jeg rett på.

Jeg hadde 2 faste vakter også, og det bør komme fram når permisjonspapirene blir skrevet.

Har hørt at man automatisk er fast ansatt når man jobber lengre enn ett år.

Skrevet

Alle kollegene sier at sjefen er meget spesiell:) Så der kan jeg føle meg trygg.Har jobbet i butikk siden jeg var 18 år, så dette kan jeg.Emner av meg er enig med meg i det at hun kvittet seg med meg og en annen kollega bare forde vi valgte å få barn..Håper hun får seg en bot, da hun har gjort noe som er ulovlig.Det er ikke lov å diskriminere gravide.Anonymous poster hash: 0e220...e23

Venner av deg er selvfølgelig enig med deg, da jeg regner med at de bare har din side av saken Anonymous poster hash: 4e971...b22

Hun jeg har pratet med jobber som sjef:)

Tabbekommentar..

TS

Skrevet

Alle kollegene sier at sjefen er meget spesiell:) Så der kan jeg føle meg trygg.Har jobbet i butikk siden jeg var 18 år, så dette kan jeg.Emner av meg er enig med meg i det at hun kvittet seg med meg og en annen kollega bare forde vi valgte å få barn..Håper hun får seg en bot, da hun har gjort noe som er ulovlig.Det er ikke lov å diskriminere gravide.Anonymous poster hash: 0e220...e23
Venner av deg er selvfølgelig enig med deg, da jeg regner med at de bare har din side av saken Anonymous poster hash: 4e971...b22

Hun jeg har pratet med jobber som sjef:)

Tabbekommentar..

TS

Hvorfor var det tabbekommentar?

Anonymous poster hash: 4e971...b22

Skrevet

Her hadde jeg snakket med noen som faktisk kan noe om arbeidsrett. Det kan hende du har rettigheter som fast ansatt hvis du i realiteten har fungert som dette, men kontrakt ikke er oppdatert.

Hvis arbeidsgiver hadde kunnet oppføre seg slik uten konsekvenser, så hadde jo de fleste gjort det.

Anonymous poster hash: ada06...a63

Skrevet

Hun jeg har pratet med jobber som sjef:)Tabbekommentar..TSAnonymous poster hash: 0e220...e23

Hvorfor var det tabbekommentar? Anonymous poster hash: 4e971...b22

Forde hun ikke nødvendigvis støtter meg på grunn av at hun kjenner meg, men forde hun kjenner til reglene;)

Outch!

Skrevet

Her hadde jeg snakket med noen som faktisk kan noe om arbeidsrett. Det kan hende du har rettigheter som fast ansatt hvis du i realiteten har fungert som dette, men kontrakt ikke er oppdatert.

Hvis arbeidsgiver hadde kunnet oppføre seg slik uten konsekvenser, så hadde jo de fleste gjort det.Anonymous poster hash: ada06...a63

Enig:)

Hun har nok spilt på min uvitenhet.

Trodde jo hele tiden at jeg var uten rettigheter..

Men det var nok en del som skurrer mens jeg var ansatt før..

Jeg fikk jo ikke avanserte oppgaver, og jobbet omtrent bare på gulvet. Mens de andre fikk varierte oppgaver..

Fikk heller ingen gratulasjon etter at jeg fødte barnet mitt.

Ingen gratulere meg heller på jobben da jeg fortalte at jeg var gravid:)

Mange troll vil sikkert mene at slik oppførsel er helt normalt og akseptabelt.

Ja for jeg og barnet mitt fortjente det helt sikkert.

Skrevet

Du sier du vil forsørge familien din, men 2 vakter i uka (?) er vel ikke nok til det ?

Du er ansatt som ekstrahjelp, og får ikke automatisk rettigheter til 100% stilling selv om du blir gravid.

Stillingen din får du tilbake, men den er jo definert av kontrakten.

Anonymous poster hash: e516e...490

Skrevet

Du sier du vil forsørge familien din, men 2 vakter i uka (?) er vel ikke nok til det ?

Du er ansatt som ekstrahjelp, og får ikke automatisk rettigheter til 100% stilling selv om du blir gravid.

Stillingen din får du tilbake, men den er jo definert av kontrakten. Anonymous poster hash: e516e...490

Jeg dro inn ca.14.000 hver måned :)

Så jeg synes ikke det var småpenger akkurat..

Fikk jo tilbud hele tiden om å få vakter..

TS

Skrevet

Det vil du jo få muligheten til fortsatt, som ekstrahjelp. Men hun er ikke forpliktet til å gi deg noen vakter ut over kontrakt.

Inntekten blir jo svært usikker uten noe fast, så du bør se deg rundt etter en annen og sikrere jobb.

Anonymous poster hash: e516e...490

Skrevet

Siden du bare har vært ekstrahjelp så kommer det nok ikke til å få noen konsekvenser for henne.Det er jo kjipt for deg at du ikke får tilbake jobben. Men når man bare har kontakt på at man er ekstrahjelp så stiller man ikke så veldig sterkt,  arbeidsgiver er da ikke forpliktet til å gi deg vakter.Har selv opplevd noe lignene og man er sjangseløs, anbefaler deg å heller søke etter ny jobb. Anonymous poster hash: e1c58...f93

Jeg hadde 2 faste vakter også, og det bør komme fram når permisjonspapirene blir skrevet.

Du tar nok feil, man må være ansatt som vikar i samme stilling i 4 år for å kunne kreve å få fast stilling. Ditt problem er jo at du i kontrakten er ansatt som ekstravakt og så lenge du ikke har noe bevis for at du er fast ansatt i form av kontrakt eller mail etc så stiller du veldig svakt... Som ekstravakt har du ingen rett på vakter og er helt og holdent avhengig av arbeidsgivers velvillighet til å gi deg vakter.... 

Du kan jo gjerne snakke med advokat i arbeidsrett så får du sikkert svar om dette er en sak å gå videre med, men jeg hadde sett meg om etter ny jobb om jeg var deg... 

Anonymous poster hash: 63a3a...4e7

Skrevet

du må ha vært ansatt som vikar i 4 år for å ha rettigheter til stilling. og da kan du ikke ha kontrakt på ekstravakter, for da er du utenpå de som allerede er ansatt. som ekstravakt har du desverre ingen rettigheter. 

Anonymous poster hash: 0d7a0...183
Skrevet

Siden du bare har vært ekstrahjelp så kommer det nok ikke til å få noen konsekvenser for henne.Det er jo kjipt for deg at du ikke får tilbake jobben. Men når man bare har kontakt på at man er ekstrahjelp så stiller man ikke så veldig sterkt, arbeidsgiver er da ikke forpliktet til å gi deg vakter.Har selv opplevd noe lignene og man er sjangseløs, anbefaler deg å heller søke etter ny jobb. Anonymous poster hash: e1c58...f93

Du er fast ansatt når du har jobbet i vikariat i 4 år!

Skrevet

Siden du bare har vært ekstrahjelp så kommer det nok ikke til å få noen konsekvenser for henne.

Det er jo kjipt for deg at du ikke får tilbake jobben. Men når man bare har kontakt på at man er ekstrahjelp så stiller man ikke så veldig sterkt,  arbeidsgiver er da ikke forpliktet til å gi deg vakter.

Har selv opplevd noe lignene og man er sjangseløs, anbefaler deg å heller søke etter ny jobb.

Anonymous poster hash: e1c58...f93

Hun hadde som sier hun sier fått faste vakter, bare ikke fått det skriftlig- noe hun skulle hatt og som er arbeisdgiverens ansvar.

Skrevet

Dette sier vel alt??? Din første reaksjon er at du håper noe jævlig at hun får straff? Hadde det ikke vært mer på sin plass å tenke på hvordan du skal forsørge barnet ditt?

Det kan jo hende at arbeidgiveren din er flink til å lese mennesker, og derfor ikke ga deg fast ansettelse. Hevngjerrige mennesker er de "farligste" ansatte. Trusler og hevn er dårlig for et hvert arbeidsmiljø! 

Anonymous poster hash: e62f3...90c

Og arbeidsgivere som tror de er "flinke til å lese mennesker", er de farligste sjefene. De stiller ikke spørsmål eller lytter, og skaper sine egne selvoppfyllende profetier.

Bortsett fra det så er jeg enig i at hevngjerrighet og lite løsningsorientering ikke er sunt, enten det kommer fra arbeidsgivere eller de ansatte selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...