Gå til innhold

Barnehagespørsmål... hjelp!!

tilly13

Anbefalte innlegg

Hei. Da sitter jeg her med en drøss av spørsmål om barnehageopptak.

Mulig jeg har tungt for det, men synes det er vanskelig å forstå disse "reglene" på hvordan man skal gjøre det   :P  :unsure:

Skal søke på supplerende opptak, når det har tippet over til et nytt år, da vi håper å få plass i løpet av våren (i alle fall en gang før august). Også hører jeg så mye om at man må ringe å høre med barnehagene hvordan det ligger an. Ringer jeg rett til barnehagen jeg tenker å søke på å hører om de tror de har plass til sønnen min til våren da eller?  Og når jeg har søkt, skal jeg da ringe igjen å høre/"mase" ?  

Og hvordan er det egentlig, han blir 1 år i februar og har han da krav på bhg-plass etter han har fylt ? Hørte noen si at vi ikke har krav på plass etter nyttår.... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du har ikke krav på plass før 1.august. Da starter det nye bhg-året og ditt barn er regnet med i det yngste kullet.

Ring bhg og spør om det er ledige plasser. Du vil nok få svar om at du må søke, men da har du vist interesse og kartlagt litt. Vær obs på at det kan være vanskelig å få plass til en 1åring midt i året. I vår bhg er det umulig, om man ikke søker fra 1.august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai spurte jeg bhg leder(der storebror gikk i øyeblikket, begynte på skolen nå i høst) om plass fra mai 2014 til snupp(hun ble født april) hun sa de hadde mange plasser så var bare å søke. Så i august søkte vi og fikk plass 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barnehagene som sitter med opptaket,de bare får barn utdelt de. Du må snakke med kommunen og oppvekstkontoret,det er de som sitter "med makta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for søking varierer fra kommune til kommune, så du må finne ut hvordan det fungerer der du bor.

For eksempel i Trondheim så kan du ha søknad inne til maksimalt to barnehager (det er felles opptak for kommunale og private barnehager). Da er det viktig å finne to barnehager du har sjans til å få plass i, og for å finne ut av det må man nesten ringe rundt og spørre om de vet om det blir noen ledige plasser (utenom hovedopptaket). Det er også lurt å sjekke antall plasser og aldersfordelingen. I en stor barnehage er det større sjanse for ledige plasser enn i en liten, og særlig i forhold til hovedopptaket (det med søknadsfrist 1. mars) er det viktig at barnehagen får frigjort nok plasser på høsten - dvs har nok 5-åringer. Husk også at søsken har prioritet, så om det er noen få ledige plasser så går de sannsynligvis til søsken.

Private barnehager kan til en viss grad velge barn selv (opptaksreglene står i reglementet for barnehagen), så lenge de prioriterer barn som har rett på prioritering iflg barnehageloven (barnevernstiltak og sosiale tiltak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...