Gå til innhold

HOLD BIKKJENE DERES I BÅND!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var redd for hunder når jeg var liten, turde ikke gå på fortauet om det gikk en hund der (selv om den var i bånd). Tror jeg ville truet med politianmeldelse om jeg opplevde en hund angripe meg eller barnet mitt, jeg. Og om eier lar en hund gå løs og den plutselig skal bort til fremmede og hoppe opp skal du se at de også får svare for seg. Evt en melding til politiet der og om det føles truende.

Nei, det er ikke lov å ikke ha hunden i bånd om man ikke har 110 % styr på den, noe de færreste hundeeiere har. At hundeeiere driter i hva andre mennesker måtte mene om hunden deres burde være straffbart. Barn dør hvert år når de blir angrepet av "snille" hunder.

Anonymous poster hash: 96564...319
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke hund men mange i nabolaget har det. Har opplevd løse hunder som kommer bort til oss flere ganger. Men aldri møtt en hund som er farlig selv om den har hoppet eller vært ivrig. Verken jeh ellee barnet mitt er redd for hunder så viverken hyler eller løper vis det kommer en løs hund. Når vi overser løse hunder så kommer de som regel ikke bort til oss.

Men har man angst for hunder så skjønner jeg at det må være forferdelig.

Anonymous poster hash: 81e9c...997

De fleste hunder er jo bare gode, og vil bare leke og er ivrige. Men er man redd, så er man redd. Det er jo som med alle andre fobier og redsler. Det blir ikke bedre av at noen bare sier "hunden er snill".

Ja det forstår jeg veldig godt. Men når voksne er redd for hunder så er det ofte jeg ser at de overfører denne frykten til barna sine. Og det er jo veldig syn. Da tenker jeg at som voksen så har man et ansvar for å gjøre barna trygge i nærmiljøet. Og hunder er ikke en reell fare som man bør ha frykt for. Det er helt greit å ikke like hunder men synes veldig synd på de barna som er redd for hunder fordi foreldrene er det.

Det er fullt mulig å gjøre noe med denne angsten. Betyr jo ikke at man skal begynne å like hunder. Men at man klarer å oppføre seg normalt vis man møter en hund.

Hilsen en som vokste opp med foreldre som hatet hunder og var redd for de.

Skrevet

få dem til å tørke opp dritten etter seg også, i samme slengen !!!!

Anonymous poster hash: 00163...240
Skrevet

ikke bare er man "redd er man redd", finnes folk som er ALLERGISKE mot hunder, og mange som synes at bikkjer er ekle dyr, jeg er ikke interessert i å få skitnet til klærne, strømpebukser revet opp på vei ut for eksempel... man har ingen rett til å si at "synd folk er redd for dyr" for det er MITT valg om jeg vil klappe eller kose en bikkje eller ei....

Anonymous poster hash: 00163...240
Skrevet

Vi har ikke hund men mange i nabolaget har det. Har opplevd løse hunder som kommer bort til oss flere ganger. Men aldri møtt en hund som er farlig selv om den har hoppet eller vært ivrig. Verken jeh ellee barnet mitt er redd for hunder så viverken hyler eller løper vis det kommer en løs hund. Når vi overser løse hunder så kommer de som regel ikke bort til oss.

De fleste hunder er jo bare gode, og vil bare leke og er ivrige. Men er man redd, så er man redd. Det er jo som med alle andre fobier og redsler. Det blir ikke bedre av at noen bare sier "hunden er snill".

Ja det forstår jeg veldig godt. Men når voksne er redd for hunder så er det ofte jeg ser at de overfører denne frykten til barna sine. Og det er jo veldig syn. Da tenker jeg at som voksen så har man et ansvar for å gjøre barna trygge i nærmiljøet. Og hunder er ikke en reell fare som man bør ha frykt for. Det er helt greit å ikke like hunder men synes veldig synd på de barna som er redd for hunder fordi foreldrene er det.

Det er fullt mulig å gjøre noe med denne angsten. Betyr jo ikke at man skal begynne å like hunder. Men at man klarer å oppføre seg normalt vis man møter en hund.

Ingen av mine foreldre er redd for hunder.. Hvor frykten min kom fra aner jeg ikke. Den bare var der, fra tidlig av. Men jeg vokste den av meg, heldigvis. 

Men uansett, redd eller ikke. En hund skal ikke ha muligheten til å traske bort til en vilt fremmed på gata.. absolutt ikke!

Skrevet

Ingen av mine foreldre er redd for hunder.. Hvor frykten min kom fra aner jeg ikke. Den bare var der, fra tidlig av. Men jeg vokste den av meg, heldigvis.

Men uansett, redd eller ikke. En hund skal ikke ha muligheten til å traske bort til en vilt fremmed på gata.. absolutt ikke!

Nei det er sant. Men dessverre er det slik at man kan ikke kontrollere de tingene. Akkurat som at man ikke hindre overfall, voldtekt osv. Men man kan kun ta sine egne forhåndsregler. Dvs vite hvordan man bør oppføre seg vis man møter en løs hund. Dvs ikke rope, hyle eller løpe. Men kun overse hunden.

Skrevet

Nei det er sant. Men dessverre er det slik at man kan ikke kontrollere de tingene. Akkurat som at man ikke hindre overfall, voldtekt osv. Men man kan kun ta sine egne forhåndsregler. Dvs vite hvordan man bør oppføre seg vis man møter en løs hund. Dvs ikke rope, hyle eller løpe. Men kun overse hunden.

Ja det har du rett i, og det er jo foreldrenes ansvar å lære barna dette. Men mange er rett og slett bare redde uten grunn.. Det er jo ikke alltid en grunn til at fobier oppstår..

Tviler på at alle med slangefobi har blitt kvelt/bitt av en slange:p 

Samme med edderkopper.

Alle med klaustrofobi har jo ikke blitt innesperret i et lite trangt rom, osv.

Skrevet

Helt enig i at alt for mange hundeeiere ikke har kontroll, like oppgitt over idioter som ignorerer båndtvang. Mener også at vi hundeeiere bør være litt obs når vi ferdes ute. Ser jeg barn som nærmere seg og tydelig er redd, stopper jeg opp og går til siden med hunden inntil på motsatt side for å vise at "hei, jeg ser du er redd, jeg holder hunden unna så du kan føle deg trygg når du går forbi!" Har hatt løse hunder som har angrepet mine i bånd ved et par anledninger- grusomt det også! Og jeg har en liten søt cavalier! Ikke det at det har noe med redsel/fobi å gjøre, men den er liksom ikke så truende pga størrelse i utgangspunktet..

Anonymous poster hash: 5d806...d44

Skrevet

Enig med HI. Redd hunder over en viss str siden jeg ble rent over ende og glefsa til i trynet som 4 åring. Jeg hadde jakta hunden og drept den om den rørte noen av mine unger. Enkelt og greit! Og dere hundeeiere som skal skrike opp om noe, er de i bånd biter de ikke mine barn og slipper bli slakta ned av meg og mannen min . Og nei :) er imot vold og er snill mot de som er snille mot meg og mine men prøv å et ungen min og du er ferdig ;)

Anonymous poster hash: 463ba...598

Skrevet

Helt enig i at alt for mange hundeeiere ikke har kontroll, like oppgitt over idioter som ignorerer båndtvang. Mener også at vi hundeeiere bør være litt obs når vi ferdes ute. Ser jeg barn som nærmere seg og tydelig er redd, stopper jeg opp og går til siden med hunden inntil på motsatt side for å vise at "hei, jeg ser du er redd, jeg holder hunden unna så du kan føle deg trygg når du går forbi!" Har hatt løse hunder som har angrepet mine i bånd ved et par anledninger- grusomt det også! Og jeg har en liten søt cavalier! Ikke det at det har noe med redsel/fobi å gjøre, men den er liksom ikke så truende pga størrelse i utgangspunktet..

Anonymous poster hash: 5d806...d44

Jeg har en liten "rotte" (pomme-mix), som mange så fint kaller det, og selv de som vanligvis er redd hunder kommer ofte bort og skal kose. Tror fortsatt ikke jeghar opplevd noen som ikke har likt han, eller virket rett for han, men jeg lar han ALDRI gå bort til noen før han har blitt invitert. 

Skrevet

Men så er det jo de som er sååååå flinke og setter igjen hunden i bånd ca rett  utenfor butikkdøra.

Har opplevd å måtte reise til neste butikk å handle fordi guttungen ikke tør å gå inn. Han er livredd hunder han ikke "kjenner". Det går stort sett greit med hunder til venner som han har hilst på tidligere, men ikke fremmede.

Jeg er selv ikke redd for hunder og er veldig  glad i hunder, men har veldig respekt for de.

Uansett hvor snill eieren sier hundene er, så vet man desverre aldri.

Anonymous poster hash: 0793d...8b3
Skrevet

Hvis det er slik at man har rett til å ta livet av de bikkjene som kommer opp til barna deres og skremmer dem så betyr vel det at jeg kan gjøre det samme med deres barn når de plager bikkja mi (satt veldig på spissen). Jeg har ikke tall på hvor mange ganger det har kommet vilt fremmende mennesker (både voksne og barn) som bare busende oppsøker hunden min og skal ta på hunden, klå på den bare fordi den er såååå søt og bare må like å bli tatt på av fremmede mennesker (og nei det er faktisk ikke alle bikkjer eller eiere som sette pris på uoppdragne unger eller som må plage oss). Jeg holder bikkja mi i bånd og har steinkontroll på den så vennligst kontroller dere selv og barna deres i forhold til fremmede hunder!

Anonymous poster hash: 422ca...405
Skrevet

Den dagen alle foreldre har 100 % kontroll på barna sine, slik at de ikke skriker til og plager mine hunder. Den dagen alle katte eiere holder kattene sine unna min eiendom. Den dagen alle mennesker viser respekt for alle de dyrene som er livredde på nyttårsaften, altså slutter å sende opp raketter. DEN dagen skal jeg vise respekt for de som er redd for hunder. Inntil da, så går hundene våre løse.

Skrevet

Den dagen alle foreldre har 100 % kontroll på barna sine, slik at de ikke skriker til og plager mine hunder. Den dagen alle katte eiere holder kattene sine unna min eiendom. Den dagen alle mennesker viser respekt for alle de dyrene som er livredde på nyttårsaften, altså slutter å sende opp raketter. DEN dagen skal jeg vise respekt for de som er redd for hunder. Inntil da, så går hundene våre løse.

Haha... Dagens! Ja, la oss legge opp samfunnet etter hundene sine ønsker og velferd :)

Anonymous poster hash: a686c...3a2

Skrevet

Hvis det er slik at man har rett til å ta livet av de bikkjene som kommer opp til barna deres og skremmer dem så betyr vel det at jeg kan gjøre det samme med deres barn når de plager bikkja mi (satt veldig på spissen). Jeg har ikke tall på hvor mange ganger det har kommet vilt fremmende mennesker (både voksne og barn) som bare busende oppsøker hunden min og skal ta på hunden, klå på den bare fordi den er såååå søt og bare må like å bli tatt på av fremmede mennesker (og nei det er faktisk ikke alle bikkjer eller eiere som sette pris på uoppdragne unger eller som må plage oss). Jeg holder bikkja mi i bånd og har steinkontroll på den så vennligst kontroller dere selv og barna deres i forhold til fremmede hunder!

helt enig her og!

Jeg med min lille ulldott av en sjarmør er veldig utsatt for barn, spesielt unge jenter som skal hilse. Det er jo ofte bare koselig, men det er IKKE koselig for hunden når den plutselig er omringet av 5-6 7'åringer som piller på han. Da gir han til slutt beskjed i form av et knurr eller to. Og det ender med at jeg må be barna om å trekke unna. Hunden min er ikke spesielt glad i barn i alderen 3-6 ca. De har ikke kontroll over bevegelsene sine og er ikke trygge på seg selv i møtet ned hunden, dette merker hunden med EN gang, og blir skeptisk. 

Skrevet

Haha... Dagens! Ja, la oss legge opp samfunnet etter hundene sine ønsker og velferd :)

Vet du hva? Hundene våre er verdt mye mer enn egoistiske og hensynsløse mennesker, som ikke tar hensyn til dyrene! Å ja samfunnet burde lagt opp til at dyrene fikk det mye bedre.

Skrevet

Du verden for er sjarmtroll.....

Jada selvsagt skal alt endres før vi kan ta hundene våre i bånd. Intill da blåser vi langt i at andre er redde for å gå tur visse steder pga det er løse hunder.

Som du kanskje vet så kan redde personer gjøre dumme ting som å løpe vekk eller slå/sparke mot hunden din, stoler du da 100% på at hunden er like snill? Hunder har instinkter, selv om de er tamme så har de det fremdeles i blodet...

Det er vi som har valgt å skaffe oss hunder så da får vi søren meg ta det ansvaret også, både å holde andre trygge og å passe på våre hunder når de er redde f.eks for raketter! Vi kan ikke forvente at andre endrer seg for vår skyld,

Skrevet

Du verden for er sjarmtroll.....

Jada selvsagt skal alt endres før vi kan ta hundene våre i bånd. Intill da blåser vi langt i at andre er redde for å gå tur visse steder pga det er løse hunder.

Som du kanskje vet så kan redde personer gjøre dumme ting som å løpe vekk eller slå/sparke mot hunden din, stoler du da 100% på at hunden er like snill? Hunder har instinkter, selv om de er tamme så har de det fremdeles i blodet...

Det er vi som har valgt å skaffe oss hunder så da får vi søren meg ta det ansvaret også, både å holde andre trygge og å passe på våre hunder når de er redde f.eks for raketter! Vi kan ikke forvente at andre endrer seg for vår skyld,

Det er heller ikke alle hunder som er redde for raketter:p

Min er ikke redd, og vi går alltid tur ute kl 12 for å se på rakettene :D

Skrevet

Vet du hva? Hundene våre er verdt mye mer enn egoistiske og hensynsløse mennesker, som ikke tar hensyn til dyrene! Å ja samfunnet burde lagt opp til at dyrene fikk det mye bedre.

Kaller du et lite barn som syntes hunden din er søt for egoistisk og hensynsløs? .... 

Skal man begynne å holde barna i bånd, fordi DU ikke kan ha bikkja di i bånd?

Jeg pleier å få kjeft her inne, fordi jeg likestiller dyr og menesker, men her må til og med jeg reagere:p 

Ser det for meg.. Hundene løper fritt, mens barna er i bånd :D

Skrevet

Jeg tror du er den her inne som har de rareste innleggene her på forumet. Døveste innlegget så langt i denne debatten.

Anonymous poster hash: 8fb6b...839

Skrevet

Er vel et lite poeng at du bryter loven når du ikke har hunden i bånd de andre tingene er ikke ulovlig.

Selvsagt skal ingen rope til hunder eller plage de men om de er redde og hunden kommer bort er det en naturlig respons å skrike til eller dytte unna med hånd eller bein. Ja vi vet jo at det ikke er en god måte å reagere på og kan forutsake en dårlig reaksjon hos hunden men det er ikke en reaksjon den redde personen styrer.

Det er som å se på de som har angst for veps jeg er nå helt sikker at de alle som en vet at å veie med armene, løpe rundt og skrike ikke er en produktiv måte å reagere på.

Jeg er ikke redd for hunder og ikke barna mine heller. Men jeg har opplevd å få en stor hund helt oppi barnevogna og dra maten ut av hånda på min da et år gamle datter for.eksempel. 

Uten at eieren så det som det minste problem for hunden hans var jo så snill og var jeg så dum at jeg lot ungen min spise mat mens vi gikk langs en tursti........

Jeg var rasende, ikke fordi jeg var redd hunden hans eller for det hunden gjorde men for eierens reaksjon og meninger.

Og som jeg påpekte for denne mannen så kunne hunden skadet barnet ved et uhell om han er aldri så snill.

Han hadde ingen kontroll over hunden når den går rett bort til fremmede og gjør slike ting.

Og det finnes mennesker som er allergiske mot dyr,  noen i så stor grad at å plutselig få en stor hund oppi trynet kan føre til at kroppen går i sjokk og i verste fall stryker med.

en annen gang var det en annen hundeeier som mente at jeg måtte tåle at den svære hunden hans løp bort å dyttet ene barnet mitt overende fordi de holdt en pinne og hunden ville jo bare leke!

To av uendelige mange historier jeg kunne fortelle.

Og så hjelper det jo lite for de som er flinke å holde hundene i bånd når de opplever at deres hund igjen blir angrepet eller plaget av løse hunder hvor eierne enten ikke har kontroll, eller ikke engang gidder å prøve å få den under kontroll.

Selv verdens snilleste og mest tålmodige hun kan plutselig angripe, og selv det som er sett som lek fra hundens side kan gjøre stor skade.

Mine barn er strengt opplært til å ikke gå bort til hunder og andre dyr (bor på gård) uten tillatelse og følge av eier eller den voksene de er med.

Og vi voksene går igjen ikke bort til dyr vi ikke kjenner. Men det hjelper lite å lære de dette om andre lar hundene sine løpe løst slik at de kommer bort til barna. Selv hunder på gården her vi bor som de kjenner ut og inn går de ikke bort til uten en voksen der. Og det selv om jeg anser disse som verdens snilleste hunder...

Anonymous poster hash: 5f441...382

Skrevet

Jeg liker store bikkjer bedre enn små, men vil ikke under noen omstendigheter røre noen av dem. Hunder er ekle, jeg skjønner ikke kroppsspråket deres og ser helst at folk har bikkja i bånd så jeg slipper å tvinges til å møte hundene. 

De små ekle krypene som bjeffer, hopper og spretter er mye verre enn de større, sånne små er ofte elendig oppdratt pga størrelsen, og de slipper unna med ALT fordi de er så søøøøte.

Anonymous poster hash: cd385...be4
Skrevet

Kaller du et lite barn som syntes hunden din er søt for egoistisk og hensynsløs? .... 

Skal man begynne å holde barna i bånd, fordi DU ikke kan ha bikkja di i bånd?

Jeg pleier å få kjeft her inne, fordi jeg likestiller dyr og menesker, men her må til og med jeg reagere:p 

Ser det for meg.. Hundene løper fritt, mens barna er i bånd :D

Barnet skal ikke holdes i bånd, men alle foreldre bør lære barna sine at de ikke oppsøker hunder som er i bånd uansett hvor søte de er. Og hvis barna ikke skjønner det så får faktisk foreldrene påse at barna ikke kommer i en situasjon hvor de får muligheten til å oppsøke hundene. Det er ikke slik at vi som er hundeeiere skal gjøre alt som står i vår makt for at hundene ikke skal være et problem for omgivelsene, mens barn og foreldre kan ture frem akkurat som de vil uten å ta hensyn til hverken hundeeieren eller hunden. I denne debatten er det to grupper (hundeeiere og hunder og de som er redde/misliker hunder) og for at to grupper skal kunne omgås (noe som alle må da det faktisk er fullt lovlig å ha hund og faktisk er det lov å ha hunder løse også hvis man holder seg innenfor gitte perioder og gitte plasser) må begge grupper tilpasse seg og ta hensyn til den andre gruppen.

Skrevet

helt enig her og!

Jeg med min lille ulldott av en sjarmør er veldig utsatt for barn, spesielt unge jenter som skal hilse. Det er jo ofte bare koselig, men det er IKKE koselig for hunden når den plutselig er omringet av 5-6 7'åringer som piller på han. Da gir han til slutt beskjed i form av et knurr eller to. Og det ender med at jeg må be barna om å trekke unna. Hunden min er ikke spesielt glad i barn i alderen 3-6 ca. De har ikke kontroll over bevegelsene sine og er ikke trygge på seg selv i møtet ned hunden, dette merker hunden med EN gang, og blir skeptisk.

Det er faktisk ditt ansvar å påse at hunden ikke havner i en situasjon der den føler seg presset nok til at den må knurre for å bli hørt. Den har nok vist ganske mange tegn før den tyr til knurring...

Skrevet

Jeg liker store bikkjer bedre enn små, men vil ikke under noen omstendigheter røre noen av dem. Hunder er ekle, jeg skjønner ikke kroppsspråket deres og ser helst at folk har bikkja i bånd så jeg slipper å tvinges til å møte hundene. 

De små ekle krypene som bjeffer, hopper og spretter er mye verre enn de større, sånne små er ofte elendig oppdratt pga størrelsen, og de slipper unna med ALT fordi de er så søøøøte.

Anonymous poster hash: cd385...be4

Glad mitt lille kryp verken er ekkel eller bjeffer.

Hopper og spretter gjør han da, det er fordi han er så innmari glad og leken! Så når noen inviterer han bort for å hilse, så steller han set på 2, og danser rundt som en liten ballerina. og de fleste som inviterer han bort, vil jo faktisk klappe og leke. 

Men han får ikke lov til å hoppe og sprette på noen uten tillatelse . Han kunne vel funnet på å gjøre det da, hvis han hadde vært løs. Men, det skjer ikke, fordi jeg bruker bånd! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...