Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #1 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Spør henne om hun skriver "Kong Harald den femte" eller "Kong Harald den 5" (sistnevnte er korrekt). Anonymous poster hash: 14995...0eb
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Er det ikkeikke strengt tatt Kong Harald V? Hvis du skal skrive med et fem tall må du vertfall ha punktum etter. Ellers tror jeg at når man skriver litterære tekster, som f.eks. en norsk stil, så skal man fra tallet en til tallet ti bruke bokstaver, mens man over ti kan bruke tall? Mener å huske det fra jeg gikk på skolen. Anonymous poster hash: 604cb...98a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Spør henne om hun skriver "Kong Harald den femte" eller "Kong Harald den 5" (sistnevnte er korrekt). Anonymous poster hash: 14995...0eb Du må ha punktum etter femtallet for at setningen skal bli riktig. Anonymous poster hash: 8eb0a...364
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 "Regelen er at små tall (til og med tolv) helst skrives med bokstaver, mens større tall helst skrives med siffer: 17, 49, 156 osv. (også store runde tall som "femti", "hundre" osv. skrives ofte med bokstaver). Det finnes unntak fra dette mønsteret, for man kan bruke siffer overalt hvis tallverdiene er spesielt viktige, som i matematikken. Videre bør man unngå å veksle vilkårlig mellom bokstaver og siffer i samme avsnitt eller på samme side. Det siste syndes det en del mot. Innenfor en setning eller innenfor et avsnitt bør vi jevne ut bruken og skrive tallene enten bare med bokstaver eller bare med siffer. Da ser vi på hva som passer best i sammenhengen. Et par eksempler på det siste: "Seks av tretten bibliotek har bil." "De var 4, 16 og 46 år gamle."" http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#tallord Anonymous poster hash: 4f71b...05a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Kan det kanskje være at de jobber med ordenstall med bokstaver? Anonymous poster hash: cecd7...623
Iiiiik Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Jeg har lært det samme som anonym # 5. Tall og ordenstall opp til tolv skal skrives med bokstaver, større tall enn dette skrives med sifre.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling.
sug lut Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba
sug lut Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba Komplett upedagogisk. Men deg om det.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #12 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba Komplett upedagogisk. Men deg om det. Knis. Litt usikker på hva som er upedagogisk med å lære utvide ordforrådet, men dette vet du sikkert mye mer om enn meg. F.eks hadde jeg glosen avtale på forrige gloseprøve. Da de aller fleste allerede kan ordet agreement, ønsket jeg nå at de skulle lære seg termen treaty. Da kan de ikke la være å lese til prøven, svare agreement på avtale og få rett på det. Hele poenget er jo at de skal lære seg et nytt ord, ikke et de kunne fra før. Anonymous poster hash: 64d40...bba
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #13 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba Komplett upedagogisk. Men deg om det. Knis. Litt usikker på hva som er upedagogisk med å utvide ordforrådet, men dette vet du sikkert mye mer om enn meg. F.eks hadde jeg glosen avtale på forrige gloseprøve. Da de aller fleste allerede kan ordet agreement, ønsket jeg nå at de skulle lære seg termen treaty. Da kan de ikke la være å lese til prøven, svare agreement på avtale og få rett på det. Hele poenget er jo at de skal lære seg et nytt ord, ikke et de kunne fra før. Anonymous poster hash: 64d40...bba Anonymous poster hash: 64d40...bba
sug lut Skrevet 27. november 2013 #14 Skrevet 27. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba Komplett upedagogisk. Men deg om det. Knis. Litt usikker på hva som er upedagogisk med å utvide ordforrådet, men dette vet du sikkert mye mer om enn meg. F.eks hadde jeg glosen avtale på forrige gloseprøve. Da de aller fleste allerede kan ordet agreement, ønsket jeg nå at de skulle lære seg termen treaty. Da kan de ikke la være å lese til prøven, svare agreement på avtale og få rett på det. Hele poenget er jo at de skal lære seg et nytt ord, ikke et de kunne fra før. Anonymous poster hash: 64d40...bba Anonymous poster hash: 64d40...bba Men da kjører du det ikke som en glosetest, for "agreement" er riktig svar på "avtale". Da må det kjøres som synonymtest, eller du må lage en oversettelse der du skaper en kontekst som tilsier at det ikke er "agreement" som er svaret, for eksempel ved å kjøre tverrfaglig med historie og peile deg inn på Versailles-traktaten.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #15 Skrevet 28. november 2013 Sønnen i huset har fått feil på denne setningen. Læreren har streket over "5.", og skrevet at han må skrive "femte". Trodde man kunne skrive slik som poden har gjort jeg. Anonymous poster hash: 546b0...d91 Litt voldsomt å si at dette er feil, synes jeg. Til mine elever skriver jeg i lignende tilfeller at jeg anbefaler at de skriver sånn og slik, samtidig som jeg gjerne lenker til f.eks. språkrådets anbefaling. Ungene mine burde hatt deg som lærer. Jeg er så avsindig lei av lærere som kan EN bitteliten ting og tror den appliseres absolutt. Og det gjelder i flere fag - ikke bare norsk som i eksemplet her, men også for eksempel i engelsk (lærer kan og aksepterer ENTEN britisk eller amerikansk stavemåte/uttale; lærer kan ikke synonymer og gir feil på gloseprøver selv om ordene er synonyme) og andre fag. Og jeg er drit lei av å oppdra lærere. Jøye meg, du må ha det slitsomt med så mye oppdrageransvar. Jeg godtar heller ikke synonym på gloseprøver. Glosene har jeg valgt ut for at jeg ønsker at de skal lære akkurat dette ordet, ikke vise at de kan et synonym til ordet. Grunnen er ikke at jeg ikke kan synonymet. Anonymous poster hash: 64d40...bba Komplett upedagogisk. Men deg om det. Knis. Litt usikker på hva som er upedagogisk med å utvide ordforrådet, men dette vet du sikkert mye mer om enn meg. F.eks hadde jeg glosen avtale på forrige gloseprøve. Da de aller fleste allerede kan ordet agreement, ønsket jeg nå at de skulle lære seg termen treaty. Da kan de ikke la være å lese til prøven, svare agreement på avtale og få rett på det. Hele poenget er jo at de skal lære seg et nytt ord, ikke et de kunne fra før. Anonymous poster hash: 64d40...bba Anonymous poster hash: 64d40...bba Men da kjører du det ikke som en glosetest, for "agreement" er riktig svar på "avtale". Da må det kjøres som synonymtest, eller du må lage en oversettelse der du skaper en kontekst som tilsier at det ikke er "agreement" som er svaret, for eksempel ved å kjøre tverrfaglig med historie og peile deg inn på Versailles-traktaten. Nei, det må jeg ikke. Jeg kjører alltid glosetest som en del av et større tema, og da vet elevene at nå er det disse ordene de skal lære og de har selvfølgelig fått forklaring på termen OG fått satt det i kontekst. Man trenger heller ikke kjøre tverrfaglig for å kunne vise konteksten til treaty. Det ligger inne i flere av kompetanse målene innenfor kultur og samfunn, der både britisk og amerikansk historie er med. Anonymous poster hash: 64d40...bba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå