Gå til innhold

Hvorfor sende barn i barnebursdag med "vanlige" klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

???? Hvorfor ikke la barnet få gleden av å pynte seg litt?? 

Anonymous poster hash: 3ca1a...8e7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ikke alle barn liker/vil/ønsker å pynte seg. 

Skrevet

Fordi de vokser fort, og det er ikke alltid man har finklær som passer til enhver tid? ;) Det var i allefall grunnen til at min 2-åring gikk i skjorte og vanlig bukse i den forrige bursdagen han var i.

Ellers kan det jo være at man ikke har tid til å skifte hvis det er rett etter jobb og bhg f.eks...

Anonymous poster hash: a79d7...32a
Skrevet

Ikke alle barn liker å pynte seg..... Jeg har en datter med Aspergers, hun ser ut som alle andre små jenter men nekter å pynte seg. Hun liker ikke følelsen av andre klær enn joggebukser og feks onepiece.

Det var flaut for meg i begynnelsen, fordi jeg tenkte på hva alle andre ville tenke.

Men kom til slutt frem til at det viktigste er at hun deltar, og selv er komfortabel. Ikke hva alle andre synes og tenker.

Det samme gjelder julaften, 17 mai osv.

Så det er ikke alltid det at foreldrene ikke gidder/ bryr seg, men det kan være at barn har sensoriske vansker, og ikke klarer følelsen av penklær...

Anonymous poster hash: 8ef5e...ce9

Skrevet

Mange grunner til det.

Mange barneselskap er rett etter barnehage/skole, og man rekker ikke alltid hjem for å skifte.

Ikke alle barn finner noen glede i å pynte seg. Noen trives best i hverdagsklær.

Noen ganger leker barna i barneselskaper, også ute, og jeg synes det er greit at de skal få lov å skitne seg til uten å tenke på klærne.

Når dét er sagt, jeg prøver å pynte mine barn litt når de skal i bursdag. Men ett av mine er totalt negativ til penklær, og det er ikke alltid jeg gidder å lage en krig ut av det.

Skrevet

Fordi barn må få lov til å være barn, og fordi man skal velge sine kamper?

Skrevet

Pynte seg for hva da? Når jeg vokste opp lekte vi rundt i joggedresser hele barndommen. Ser ikke vitsen å hive på masse upraktiske klær, når barna uansett er mest interessert i å leke og ha det gøy.

Anonymous poster hash: 53716...ccd
Skrevet

Med mindre det er godt forkarlige grunner så synes jeg også det er rart og ikke pynte seg når skal i bursdag. Bare en nystrøket skjorte med olabukse, behøver ikke være mer pyntet enn som så.

Er trist med de som kommer i joggebukser med knær i bursdag.

Anonymous poster hash: f782e...6b1
Skrevet

Gutten min hater å pynte seg!

Anonymous poster hash: 1977a...bb6

Skrevet

Jeg har en 2-åring som hater å pynte seg. Nekter plent å ha på kjole, så jeg slåss ikke for å få på henne kjole, slik at det blir en negativ opplevelse rundt bursdagen..

Anonymous poster hash: 10b11...0ef
Skrevet

Kan jo være forskjeller på hva du mener er pyntet og hva barnets foreldre mener er pyntet da...

Skal jenta mi i bursdag så får hun på enten kjole eller en finere genser og bukse. Hun elsker å pynte seg da.

Gutter synes jeg er pyntet nok så lenge de har på en f.eks olabukse og tøff skjorte eller finere genser.

Alt unntatt joggedressen er jo egentlig pyntet?

Skrevet

Hehe, ikke alle barn liker/vil/ønsker å pynte seg. 

Nei, forstår... Men ikke sende barnet i bursdag med klær de mer eller mindre har hatt på seg hele dagen... De fleste får jo invitasjon, og foreldrene har god tid til å samarbeide med barnet, slik at de kan finne en skjorte,bukse, bluse, kjole, tunika o.l? Ikke så vanskelig! De fleste har sikkert noe liggende hjemme i skapet sitt... 

Anonymous poster hash: 7bec9...e22

Skrevet

Pynte seg for hva da? Når jeg vokste opp lekte vi rundt i joggedresser hele barndommen. Ser ikke vitsen å hive på masse upraktiske klær, når barna uansett er mest interessert i å leke og ha det gøy.

Så hvis du er invitert i bursdag, kommer du i utvasket joggebukse og hettegenser?! 

Skrevet

Gutten min er fin nok uten pynt

Anonymous poster hash: d6c0b...f5a

Skrevet

Hos oss (altså barnehagegjengen til småen) er det vanlige klær så lenge man går rett fra barnehagen. Pynter seg om bursdagen er i helgene, men det er sjelden:)

Anonymous poster hash: 54e4b...51d

Skrevet

Kanskje det har noe med holdningene til foreldrene? Selv har min barn elsket å pyntet seg for bursdager og vi gjorde stas ut av det. Skulle bare mangle!

Anonymous poster hash: 357ba...63f
Skrevet

Ville svare til "Gutten min er fin nok uten pynt", men får ikke til å sitere.

Her er det jeg ville si i så fall:

Klart han er fin nok, det er jo alle unger, men jeg synes det har noe med respekten overfor bursdagsbarnet å gjøre.

Til deg med asberger-barn; det må da gå an å finne en kjole i velour eller noe slikt? Veldig behagelig og hun vil gli inn på en helt annen måte.

Anonymous poster hash: 35457...166

Skrevet

Jeg syns det at barna kommer pyntet i bursdag er en fin møte å "hedre" bursdagsbarnet på.

Anonymous poster hash: ba533...158

Skrevet

Jeg synes det er ganske uhøflig å komme i selskap uten å ha pyntet seg litt. Det vitner om liten respekt for vertskapet som fotsøker å skape stemning. Som gjest i et selskap er man ikke en passiv tilskuer men del av arrangementet. Selv om barnet ikke har lyst til å pynte seg bør det lære at det er normal høflighet å gjøre det.

Skrevet

Så du mener man skal tvinge barn med sensoriske vansker inn i klær som er smertefulle for dem? For noe tøv!!! De fleste barn er vel uansett pyntet til en bursdag, de som ikke er det har nok sine grunner! Og det har nok ikke med høflighet å gjøre!

Skrevet

Som i alle andre sammenhenger finnes det gode grunner til å ikkke følge vanlig skikk og bruk. Du kan sikkert finne tilfeller der det er ok å gå i brlup i bikini også, men vanligvis ville det vært ganske uhøflig.

Skrevet

Når det er barn med spesielle behov så stiller det seg jo annerledes, men da vet jo også som regel andre om dette også.

Ellers så må jeg si det er litt uhøflig ja å stille opp i bursdag i joggedress. Her har de pynet med ballonger, laget kake og stelt i stand og da kan man kle seg litt også synes jeg :-)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er viktig å lære barn forskjell på hverdag og fest. Det har noe med sosiale koder å gjøre, samt vi har behov for et avbrekk fra hverdagen.

Skrevet

Selvfølgelig skal barnet pynte seg for å gå i bursdag! Det går ikke an å troppe opp i joggebukse da. Det er viktig å lære barna skikk og bruk, og kleskodeks er den del av pakka. Vil ikke pynte seg? Vil ikke ha på kjole? Hvis barna ikke vil legge seg, ikke gå i barnehagen, får barna lov til å bestemme det også?

her er det Ingen kjole eller pent tøy = ingen bursdag. Da tror jeg de fleste barn velger å pynte seg litt.

Skrevet

Er jo ikke upraktiske da! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...