Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #1 Del Skrevet 27. november 2013 Og gjorde du noe spesielt for å få det til, eller kom det av seg selv? Andre matrutiner, soverutiner? Takknemlig for svar Anonymous poster hash: 00bcb...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsinpiken Skrevet 27. november 2013 #2 Del Skrevet 27. november 2013 Sov ikke natten igjennom før etter fylte 1 år og ammeslutt. Og selv da tok det lang tid før det gikk seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zora-okt10+jun13 Skrevet 27. november 2013 #3 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Min har delvis sovet natten igjennom siden 5 mnd (19-6). Ikke alltid ennå, men oftere og oftere. Her er det mer mat om dagen som hjelper. Endret 27. november 2013 av Zora-okt10+jun13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #4 Del Skrevet 27. november 2013 Mi har sovet hele natta igjennom fra 5 mnd (er 9 mnd nå), fra kl 19 - 06/08. Begynte med grøt rett før hu var 5 mnd. Anonymous poster hash: 0f8ac...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 27. november 2013 #5 Del Skrevet 27. november 2013 Med unntak av tannfrembrudd begynte førstemann generelt å sove nayta gjennom da vi flyttet han på eget rom fra ca 6 mnd. Da var vi også ganske langt på vei inn i fast-føde-land. Minstemann sover allerede ofte hele natta ved 4 mnd, men er ikke uvanlig med en våkning heller. Alt er litt avhengig av hvor mye han har spist i løpet av dagtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammasgull:) Skrevet 27. november 2013 #6 Del Skrevet 27. november 2013 Min startet ved 6 uker, og nå 3 mnd våkner han aldri mer enn en gang for mat. Sover fra 20 til 06, får mat og sover til 08. Har egentlig ikke gjort noe spesielt for å få det til, han bare er veldig enkel å ha med å gjøre. Om han våkner midt på natten gir jeg alltid tutt først, og som regel sover han videre med den. Han klarer å sovne av seg selv på kvelden, og det tror jeg har mye å si for at han sover hele natten. Storesøsteren ble ammet i søvn om kvelden, og om hun våknet på natta var hun nok avhengig av å bli ammet i søvn da også. Hun trengte hjelp for å sove til hun var nærmere ett år. Når hun lærte å finne søvnen selv, sluttet hun også å våkne på natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Angelica:) Skrevet 27. november 2013 #7 Del Skrevet 27. november 2013 Min startet ved 6 uker, og nå 3 mnd våkner han aldri mer enn en gang for mat. Sover fra 20 til 06, får mat og sover til 08. Har egentlig ikke gjort noe spesielt for å få det til, han bare er veldig enkel å ha med å gjøre. Om han våkner midt på natten gir jeg alltid tutt først, og som regel sover han videre med den. Han klarer å sovne av seg selv på kvelden, og det tror jeg har mye å si for at han sover hele natten. Storesøsteren ble ammet i søvn om kvelden, og om hun våknet på natta var hun nok avhengig av å bli ammet i søvn da også. Hun trengte hjelp for å sove til hun var nærmere ett år. Når hun lærte å finne søvnen selv, sluttet hun også å våkne på natta. Her i huset har det vært vugging, vipping, rugging, byssing osv. Dette er jeg rimelig lei, og nå er han over 5 mnd. Han veier 11,3 kg, så det begynner å bli rimelig tungt å skulle gjøre alt dette for å få han til å sove :/ (jeg er alene om alt) Men jeg klarer ikke å høre at han gråter så mye. Synes det er for tøft, men kanskje jeg burde begynne å ta litt grep for å få til en bedre legging? Tips mottas med stor takk Han har startet med eget rom, og trives der, men innsovningen er et mareritt, og han våkner x antall ganger pga smokk. Vill ikke ha så mye mat på natta lenger. Det er den dumme smokken som er "problemet" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 27. november 2013 #8 Del Skrevet 27. november 2013 Min har fra ca 2 mnd alder sovet fra 19.30 til alt mellom 5 og 7. Det kaller jeg å sove hele natten:) Det hender dog at han våkner og må ha smokk. Alt fra ingen til flere ganger. Avhengig av formen som regel. Vært litt sykdom her i det siste. Men jeg har holdt igjen hardt på melka, og han har sovna igjen uten hver gang. Mine to eldste har våknet mye oftere for mat, så jeg er overlykkelig over at jeg slipper å sitte i senga å amme flere ganger i løpet av natten. Stort sett dreier det seg om flaks. Han sovner av seg selv, men det gjorde de to andre også. Det at han tar smokk er jo en fordel. Når han våkner for smokk, så tar jeg bare hånda ut og gir han dem, så det krever så lite at det foreløpig ikke er plagsomt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Angelica:) Skrevet 27. november 2013 #9 Del Skrevet 27. november 2013 Min har fra ca 2 mnd alder sovet fra 19.30 til alt mellom 5 og 7. Det kaller jeg å sove hele natten:) Det hender dog at han våkner og må ha smokk. Alt fra ingen til flere ganger. Avhengig av formen som regel. Vært litt sykdom her i det siste. Men jeg har holdt igjen hardt på melka, og han har sovna igjen uten hver gang. Mine to eldste har våknet mye oftere for mat, så jeg er overlykkelig over at jeg slipper å sitte i senga å amme flere ganger i løpet av natten. Stort sett dreier det seg om flaks. Han sovner av seg selv, men det gjorde de to andre også. Det at han tar smokk er jo en fordel. Når han våkner for smokk, så tar jeg bare hånda ut og gir han dem, så det krever så lite at det foreløpig ikke er plagsomt... Han har gått fra 3 til 1 flaske på natta nå, og er heller ikke veldig ivrig på den hele tiden, så det frister å være litt hard på den, og heller prøve smokken, men problemet er at han vekker hele huset om han bestemmer seg for at han vil ha 5 super melk før han sovner igjen. Jeg har en datter på 7 og en fostersønn på 17, og her i huset er det rimelig lytt Så det spørs om jeg klarer å være så hard på melka. Om han hadde kuttet ut siste flaska, så hadde han sovet fra 19.30 til 7.30 i strekk, og det hadde vært helt himmelsk for å være ærlig Men håper det går seg til av seg selv snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 27. november 2013 #10 Del Skrevet 27. november 2013 V Min har fra ca 2 mnd alder sovet fra 19.30 til alt mellom 5 og 7. Det kaller jeg å sove hele natten:) Det hender dog at han våkner og må ha smokk. Alt fra ingen til flere ganger. Avhengig av formen som regel. Vært litt sykdom her i det siste. Men jeg har holdt igjen hardt på melka, og han har sovna igjen uten hver gang. Mine to eldste har våknet mye oftere for mat, så jeg er overlykkelig over at jeg slipper å sitte i senga å amme flere ganger i løpet av natten. Stort sett dreier det seg om flaks. Han sovner av seg selv, men det gjorde de to andre også. Det at han tar smokk er jo en fordel. Når han våkner for smokk, så tar jeg bare hånda ut og gir han dem, så det krever så lite at det foreløpig ikke er plagsomt... Han har gått fra 3 til 1 flaske på natta nå, og er heller ikke veldig ivrig på den hele tiden, så det frister å være litt hard på den, og heller prøve smokken, men problemet er at han vekker hele huset om han bestemmer seg for at han vil ha 5 super melk før han sovner igjen. Jeg har en datter på 7 og en fostersønn på 17, og her i huset er det rimelig lytt Så det spørs om jeg klarer å være så hard på melka. Om han hadde kuttet ut siste flaska, så hadde han sovet fra 19.30 til 7.30 i strekk, og det hadde vært helt himmelsk for å være ærlig Men håper det går seg til av seg selv snart Jeg har også to småttiser, men skal myyyye til for at dem våkner. Og jeg lar ham ikke ligge å gråte. Men kan putte inn smokken ti ganger på fem minutter, dersom han er litt sta;) Og av og til har jeg også vugget litt. Men hyl og skrik er han for liten til enda, bare snart fire måneder gammel. Så jeg "avvenner" jo ikke, bare prøver å opprettholde den rytmen han har tatt initiativ til selv:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 27. november 2013 #11 Del Skrevet 27. november 2013 Min 11 måneder gamle datter hadde jo netter innimellom hun sov hele natten, deriblant en periode rundt 2-3 måneder, men først da hun var 10måneder begynte det å bli regelen at hun sov natten gjennom. Vi begynte med fast føde da hun var 4 måneder uten at det egentlig har hatt noe å si. Hun fikk flaske når hun våknet på natta, men den har hun kuttet ut, og etter at hun sluttet med nattmelk har hun altså sovet rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 27. november 2013 #12 Del Skrevet 27. november 2013 Dobbeltposting fjernet. Himmel og hav Brukermoderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Connie86 Skrevet 4. desember 2013 #13 Del Skrevet 4. desember 2013 Gutten vår våknet en gang om natten for mat fra han var 4 mnd til 6 mnd. Fra 6-8 mnd sov han natten gjennom (18.30-06.00) Første tanna kom når han var 8 mnd og da sluttet han også å sove om natta:( Nå er han 11 mnd og vi er heldige hvis han KUN våkner 2 ganger om natten. Når han sov natten gjennom gjorde vi ingenting, han regulerte dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagflisiHåret Skrevet 5. desember 2013 #14 Del Skrevet 5. desember 2013 Igår leste jeg denne tråden, helt motløs etter mange netter med oppvåkninger minst annenhver time...og gjett hva??? Inatt sov lillesøster 9 1/2 time i strekk! DET er et under!!! Sikkert bare et engangstilfelle haha, men nå vet jeg at det går an. Det er håp for fremtida:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mam&mam Skrevet 6. desember 2013 #15 Del Skrevet 6. desember 2013 Her soves det fortsatt ikke natten gjennom og ho er 21 mnd er bittelitt sjalu på alle dere som barn som sover natta over asså.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 7. desember 2013 #16 Del Skrevet 7. desember 2013 Her er alfa og omega fast føde. Uten nok fast føde= 1-2 våkninger pr natt. Med nok fast føde:0-1 våkninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 7. desember 2013 #17 Del Skrevet 7. desember 2013 Vi har en på 2, 5 år også. I perioder sover han hele natta, i andre perioder våkner han.... ikke helt logisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julibaby 2013 Skrevet 9. desember 2013 #18 Del Skrevet 9. desember 2013 Min er 4 måneder og begynte nylig å sove fra 7-7. Hun får en stor porsjon med grøt og MME før hun tar natta. Etter hun begynte å få grøt trenger hun ikke mat om natta. Herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 9. desember 2013 #19 Del Skrevet 9. desember 2013 7,5mnd men våkner en til to ganger. Spiser knapt en halv porsjon grøt til kvelds og mellom 100-150ml mme. Ønsker sånn at hun sover gjennom snart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 14. desember 2013 #20 Del Skrevet 14. desember 2013 Vegrer meg som regel veldig for tråder som det her da jeg nesten blir sur av å lese om babyer som sover 12-13 timer i strekk fra de er 2-3 uker gamle.. Men i denne tråden er det jo faktisk ikke slik!! Min første sov natta gjennom fra han var 7 1/2 mnd gammel. Da hadde vi holdt på i noen uker med utvanning av mme-flaskene hans (han var en stoor gutt, 10 kg på 6 mnd kontroll). Gutt nr 2 er snart 8 mnd og våkner fremdeles 3 ganger for mme-flaske mellom kl 19-06 Han ligger litt tynt an, lurer på nattavvenning i romjula... Spiser tross alt 4 måltider med fast føde hver dag og har rundet 9 solide kilo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Angelica:) Skrevet 15. desember 2013 #21 Del Skrevet 15. desember 2013 Vegrer meg som regel veldig for tråder som det her da jeg nesten blir sur av å lese om babyer som sover 12-13 timer i strekk fra de er 2-3 uker gamle.. Men i denne tråden er det jo faktisk ikke slik!! Min første sov natta gjennom fra han var 7 1/2 mnd gammel. Da hadde vi holdt på i noen uker med utvanning av mme-flaskene hans (han var en stoor gutt, 10 kg på 6 mnd kontroll). Gutt nr 2 er snart 8 mnd og våkner fremdeles 3 ganger for mme-flaske mellom kl 19-06 Han ligger litt tynt an, lurer på nattavvenning i romjula... Spiser tross alt 4 måltider med fast føde hver dag og har rundet 9 solide kilo... Jeg har også tenkt tanken på å prøve å tynne ut melka, og etter å ha lest innlegget ditt, så er det vel ikke så mye mer å tenke på. Min "minstemann" var 11,3 kg på 5 mnd kontroll!! Han blir 6 mnd lille julaften, og har selv kuttet ut et måltid på natten, men vil fortsatt ha to ganger. Først i 23-00 tiden og i 3-4 tiden. Da drikker han 160 ml. Denne mengden har han drukket siden han var 2,5 mnd, hverken mer eller mindre. Kanskje litt for tidlig å nattavenne (?) men greit å vanne ut melken, da helsesøster puster meg rimelig hardt i nakken pga vekten hans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 15. desember 2013 #22 Del Skrevet 15. desember 2013 Tuppa har akkurat oppi 7kg...er det greit å vanne ut om natta da, hun er straks 8 mnd...har veldig lyst å sove...😴😴 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 15. desember 2013 #23 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Begge våre gutter var oppe i 4 fulle måltider hver dag med fast føde når de var 6,5-7 mnd gamle. Og begge var gode og lubne. Hadde ikke vannet ut mme til en baby som spiste mindre enn 4 måltider med fast føde per dag, eller som var mer tynn enn tykk. Når man vanner ut mme så minker man jo kcal-innholdet betraktelig, og det er neppe heldig til babyer som er på den slanke siden. Med mindre det får dem til å spise mer på dagtid da Dette med utvanning var aldri noe helsesøster snakket med oss om, vi bare startet med det selv da vi så at de runde guttene våre våknet mer av rutine enn sult. Kan ikke anbefale deg hverken for eller imot Rene82, dette vet nok ditt mammahjerte best selv Endret 15. desember 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 15. desember 2013 #24 Del Skrevet 15. desember 2013 Hun er ikke den storspiste av seg. Halv brødskive og toppen 100ml mme til frokost, fruktglass(ofte halve av de store) og ca 60ml mme til lunsj..bitte litt fra middagsglass og ca 100ml +- mme til middag, halv porsjon(i forhold til måling på esken) grøt til kvelds og 100-150 ml mme før senga. Så 150-180 ml mme en til to ganger i løpet av natta(sjelden to ganger). Men hun er blid og fornøyd, så stresser ikke med noe. Skal på vektkontroll til onsdag, men hun veide 7 da jeg satt henne på vekta hjemme denne uka. Har vel ikke opplevd ennå at hun har lagt på seg over 100 g i uka. Mammahjerte vet best ja 😉 men greit med råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaliMa Skrevet 22. desember 2013 #25 Del Skrevet 22. desember 2013 Hun har sovet 6-10t i strekk siden hun var to og en halv mnd, altså i en mnd nå. Før det slet vi veldig med at jeg hadde lite melk, noe vi ikke fant ut av før på 6 ukers kontroll, da var hun mye urolig og våken på natta stakkar. Etter en operasjon pga morkakerester ble det fortsatt amming døgnet rundt for å få opp produksjonen. Nå sover hun som en drøm! Men det skal sies at hun sover veldig lite på dagtid, som regel bare små powernaps med mindre vi er ute å triller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå