Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 2.klassingen har kommet hjem fra leksehjelp nu for 4.gang etter sommeren og har lært matten feil av hun som har leksehjelpen. Idag hadde hun også sagt at hun hatet matte og slike regnestykker. Barnet mitt fyller ikke 7 før i romjulen og jeg føler det er altfor ungt til at voksne skal begynne fortelle at matte e et grusomt fag. Jeg har bestandig sett over leksene og har lært han det på nytt igjen, men det er frustrerende. Har gitt beskjed til læreren, og hun er enig i at leksehjelpen er et dårlig tilbud. Likevel ønsker jeg ikke ta han ut da alle andre i klassen har denne leksetiden på slutten av hver skoledag. Hvordan er leksehjelpen hos dere? Skal en bare godta dette dårlige tilbudet eller? Anonymous poster hash: ab423...aaa Anonymous poster hash: b85de...992
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 2.klassingen har kommet hjem fra leksehjelp nu for 4.gang etter sommeren og har lært matten feil av hun som har leksehjelpen. Idag hadde hun også sagt at hun hatet matte og slike regnestykker. Barnet mitt fyller ikke 7 før i romjulen og jeg føler det er altfor ungt til at voksne skal begynne fortelle at matte e et grusomt fag. Jeg har bestandig sett over leksene og har lært han det på nytt igjen, men det er frustrerende. Har gitt beskjed til læreren, og hun er enig i at leksehjelpen er et dårlig tilbud. Likevel ønsker jeg ikke ta han ut da alle andre i klassen har denne leksetiden på slutten av hver skoledag. Hvordan er leksehjelpen hos dere? Skal en bare godta dette dårlige tilbudet eller? Anonymous poster hash: ab423...aaa Anonymous poster hash: b85de...992 Leksehjelpen er oftest ikke pedagoger, så da kan en ikke forvente noe mer heller. Jeg er kontaktlærer på 2.trinn og syns leksehjelp er noe stort tull. Leksene blir ofte slurvete gjort og lesingen må de uansett gjøre med en voksen hjemme. Barna får en liten pause før de skal gjøre lekser i et rom med mange andre, sammen med en assistent som ikke vet å få ro. I tillegg kan ikke barna gå ut når de er ferdige og må kanskje sitte 40 minutter uten noe vettug å gjøre på. Nei, la dem heller få fri og gjør leksene ordentlig hjemme. Jeg vet det kan være ulik organisering rundtom, men dette er mine erfaringer fra skoler jeg har jobbet på. Anonymous poster hash: b9344...916
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 2.klassingen har kommet hjem fra leksehjelp nu for 4.gang etter sommeren og har lært matten feil av hun som har leksehjelpen. Idag hadde hun også sagt at hun hatet matte og slike regnestykker. Barnet mitt fyller ikke 7 før i romjulen og jeg føler det er altfor ungt til at voksne skal begynne fortelle at matte e et grusomt fag. Jeg har bestandig sett over leksene og har lært han det på nytt igjen, men det er frustrerende. Har gitt beskjed til læreren, og hun er enig i at leksehjelpen er et dårlig tilbud. Likevel ønsker jeg ikke ta han ut da alle andre i klassen har denne leksetiden på slutten av hver skoledag. Hvordan er leksehjelpen hos dere? Skal en bare godta dette dårlige tilbudet eller? Anonymous poster hash: ab423...aaa Anonymous poster hash: b85de...992 Leksehjelpen er oftest ikke pedagoger, så da kan en ikke forvente noe mer heller. Jeg er kontaktlærer på 2.trinn og syns leksehjelp er noe stort tull. Leksene blir ofte slurvete gjort og lesingen må de uansett gjøre med en voksen hjemme. Barna får en liten pause før de skal gjøre lekser i et rom med mange andre, sammen med en assistent som ikke vet å få ro. I tillegg kan ikke barna gå ut når de er ferdige og må kanskje sitte 40 minutter uten noe vettug å gjøre på. Nei, la dem heller få fri og gjør leksene ordentlig hjemme. Jeg vet det kan være ulik organisering rundtom, men dette er mine erfaringer fra skoler jeg har jobbet på. Anonymous poster hash: b9344...916 Takk for svar. Er klar over at det ikke er pedagoger til stede, vet også at læreren deres nå og da har jobbet ekstra for å være sammen med dem slik at det blir litt ro og at de skal få noe ut av hjelpen. Er det slik at en bare må godta at det er slik? Jg er matteentuiast selv og utdannet innen den retningen, og jeg syns jo at når en lærer små barn feil måte å regne på kan en ødelegge mye. I din klasse- har alle denne leksehjelpen? Anonymous poster hash: b85de...992
Elsker livet Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Jeg ser ikke det store poenget med leksehjelp til de yngste. Det meste av leksene til 1. og 2. klassingene er lagt opp slik at de trenger veiledning nesten hele tiden. Lesing, regne med fingrene, sortere med selvvalgte ting osv. er vanskelig å gjennomføre uten en voksen som sitter sammen med dem hele tiden. En må nok godta tilbudet som det er så lenge skolen følger reglene for leksehjelp.
marmamma Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Er du sikker på at skolen tilbyr leksehjelp, og ikke leksetid? Skolene har ulike tilbud og er ikke pålagt å ha pedagoger tilstede. Til syvende og sist er det uansett foreldrene sitt ansvar å sjekke leksene og sørge for å følge opp barnet på hjemmebane.
Elsker livet Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 På vår skole er det ikke så mange som har leksehjelp da rektor og lærer frarådet det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 Er du sikker på at skolen tilbyr leksehjelp, og ikke leksetid? Skolene har ulike tilbud og er ikke pålagt å ha pedagoger tilstede. Til syvende og sist er det uansett foreldrene sitt ansvar å sjekke leksene og sørge for å følge opp barnet på hjemmebane. Det er leksehjelp barnet mitt er påmeldt ja! Og ja- jeg skjønner at det er mitt ansvar å følge opp barnet men minstekravet bør være at de som er satt inn som leksehjelp klarer matte som en 6- åring skal lære. Og ikke minst bør det være krav om at en ikke ytrer meninger som at en hater et fag! Eller er det slik at en skal godta alt? Elsker livet; ja, jeg tror nok læreren her heller ikke er så imponert over denne ordningen. Anonymous poster hash: b85de...992
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Jeg ser ikke det store poenget med leksehjelp til de yngste. Det meste av leksene til 1. og 2. klassingene er lagt opp slik at de trenger veiledning nesten hele tiden. Lesing, regne med fingrene, sortere med selvvalgte ting osv. er vanskelig å gjennomføre uten en voksen som sitter sammen med dem hele tiden. En må nok godta tilbudet som det er så lenge skolen følger reglene for leksehjelp.. Er helt enig. Leksehjelpen burde heller vært for de som var eldre. Kan hende en bare må godta ja. Synd det brukes så masse ressurser rundt om i landet på noe som ikke ser ut til å funke! Anonymous poster hash: b85de...992
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Ingen skoler tilbyr leksehjelp. Det er et feilbegrep. De tilbyr tid etter skoletid for å gjøre lekser. Detter er det mest meningsløse tilbudet som finnes. De voksne på leksehjelpen er ikke der for å hjelpe barna, ei heller å se til at leksene blir gjort. Det er en oppbevaringsplass hvor elevene får mulighet til å gjøre lekser. Ta barnet ut av leksehjelpen, og gjør leksene hjemme. Selv om de andre går der. Du må ikke godta at voksne forteller barnet ditt at de hater matte og slike oppgaver, men du må nok godta at han ikk får hjelp til å gjøre leksene sine. Den jobben er din, selv om mange tror at leksehjelp er til for at foreldrene skal få slippe å gjøre lekser med barna selv. (Høres ikke ut som du er slik altså) Anonymous poster hash: c14b6...101
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Ingen skoler tilbyr leksehjelp. Det er et feilbegrep. De tilbyr tid etter skoletid for å gjøre lekser. Detter er det mest meningsløse tilbudet som finnes. De voksne på leksehjelpen er ikke der for å hjelpe barna, ei heller å se til at leksene blir gjort. Det er en oppbevaringsplass hvor elevene får mulighet til å gjøre lekser. Ta barnet ut av leksehjelpen, og gjør leksene hjemme. Selv om de andre går der. Du må ikke godta at voksne forteller barnet ditt at de hater matte og slike oppgaver, men du må nok godta at han ikk får hjelp til å gjøre leksene sine. Den jobben er din, selv om mange tror at leksehjelp er til for at foreldrene skal få slippe å gjøre lekser med barna selv. (Høres ikke ut som du er slik altså) Anonymous poster hash: c14b6...101 Hilsen lærer Anonymous poster hash: c14b6...101
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Her er det nesten ingen som benytter seg av leksehjelpen. Vi har ikke brukt leksehjelpen for våre 2 barn, som er 9 og 6 nå. Vi føler at vi så langt har klart fint å hjelpe dem med leksene de har, og at vi klarer å følge dem opp på en bra måte. I forhold til det med matte, er du sikker på at hun har lært det feil? Får hun feil svar? Ser at i matten på vår skole lærer de ulike måter å regne på, ofte 2-3 måter å gjøre tingene på. 1 av måtene er ofte slik jeg lærte på skolen, mens de 2 andre ofte kan være ukjente for meg. Likevel er jeg utrolig glad for at de får valgmuligheten. da jeg gikk på skolen var det nemlig slik at hvis du ikke regnet på den måten vi lærte på skolen, men likevel kom fram til riktig svar, så fikk man feil på prøver.... Vet ikke hvor mange ganger foreldrene mine konfronterte lærerne med dette, men nei - kun 1 regnemåte var godkjent. Jeg synes leksehjelp skulle vært innført fra 5. klasse og oppover. 1. - 4. trinn bør være såpass enkelt at foreldrene klarer å henge med, det er jo videre oppover i trinnene at leksene begynner å bli virkelig utfordrende. Anonymous poster hash: f89ed...105
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Her er det nesten ingen som benytter seg av leksehjelpen. Vi har ikke brukt leksehjelpen for våre 2 barn, som er 9 og 6 nå. Vi føler at vi så langt har klart fint å hjelpe dem med leksene de har, og at vi klarer å følge dem opp på en bra måte.I forhold til det med matte, er du sikker på at hun har lært det feil? Får hun feil svar? Ser at i matten på vår skole lærer de ulike måter å regne på, ofte 2-3 måter å gjøre tingene på. 1 av måtene er ofte slik jeg lærte på skolen, mens de 2 andre ofte kan være ukjente for meg. Likevel er jeg utrolig glad for at de får valgmuligheten. da jeg gikk på skolen var det nemlig slik at hvis du ikke regnet på den måten vi lærte på skolen, men likevel kom fram til riktig svar, så fikk man feil på prøver.... Vet ikke hvor mange ganger foreldrene mine konfronterte lærerne med dette, men nei - kun 1 regnemåte var godkjent.Jeg synes leksehjelp skulle vært innført fra 5. klasse og oppover. 1. - 4. trinn bør være såpass enkelt at foreldrene klarer å henge med, det er jo videre oppover i trinnene at leksene begynner å bli virkelig utfordrende. Anonymous poster hash: f89ed...105 Leksehjelp er ikke for at de skal få hjelp til leksene. Det er et tilbud for at leksene skal bli gjort rett etterrskole. Elever på 5-7 går rett hjem og gjør leksene. Elever på 1-4 er gjerne på SFO til langt utpå ettermiddagen. Anonymous poster hash: c14b6...101
marmamma Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Ingen skoler tilbyr leksehjelp. Det er et feilbegrep. De tilbyr tid etter skoletid for å gjøre lekser. Detter er det mest meningsløse tilbudet som finnes. De voksne på leksehjelpen er ikke der for å hjelpe barna, ei heller å se til at leksene blir gjort. Det er en oppbevaringsplass hvor elevene får mulighet til å gjøre lekser. Ta barnet ut av leksehjelpen, og gjør leksene hjemme. Selv om de andre går der. Du må ikke godta at voksne forteller barnet ditt at de hater matte og slike oppgaver, men du må nok godta at han ikk får hjelp til å gjøre leksene sine. Den jobben er din, selv om mange tror at leksehjelp er til for at foreldrene skal få slippe å gjøre lekser med barna selv. (Høres ikke ut som du er slik altså)Anonymous poster hash: c14b6...101 Enig. Man må godta at barnet ikke får tilstrekkelig hjelp, men voksne som omtaler skole og fag negativt bør du ikke akseptere. Jeg ville nok varslet skolen om dette. NOEN skoler tilbyr leksehjelp. Min skole tilbyr 2 pedagoger tilstede (kontaktlærere på trinnet) samt andre medarbeidere som barna kjenner en dag i uka. Den andre dagen er kun medarbeidere tilstede. Jeg vil si at skolen har strukket seg langt for å møte barnas og foreldrenes behov.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Ingen skoler tilbyr leksehjelp. Det er et feilbegrep. De tilbyr tid etter skoletid for å gjøre lekser. Detter er det mest meningsløse tilbudet som finnes. De voksne på leksehjelpen er ikke der for å hjelpe barna, ei heller å se til at leksene blir gjort. Det er en oppbevaringsplass hvor elevene får mulighet til å gjøre lekser. Ta barnet ut av leksehjelpen, og gjør leksene hjemme. Selv om de andre går der. Du må ikke godta at voksne forteller barnet ditt at de hater matte og slike oppgaver, men du må nok godta at han ikk får hjelp til å gjøre leksene sine. Den jobben er din, selv om mange tror at leksehjelp er til for at foreldrene skal få slippe å gjøre lekser med barna selv. (Høres ikke ut som du er slik altså)Anonymous poster hash: c14b6...101 Tilbudet heter leksehjelp og jo: der er ansatt noen til å hjelpe barna med leksene. De hjelper dem en og en eller har undervisning på tavla. De har lært barna feil både på tavla og til kun mitt barn. Jeg har sett på tilbudet som et supplement til min hjelp men slik det er nå fungerer det ikke. Han vil ikke slutte selv, så vil ikke ta han ut da. Skal derimot ta opp utsagnet hennes. Anonymous poster hash: b85de...992
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Her er det nesten ingen som benytter seg av leksehjelpen. Vi har ikke brukt leksehjelpen for våre 2 barn, som er 9 og 6 nå. Vi føler at vi så langt har klart fint å hjelpe dem med leksene de har, og at vi klarer å følge dem opp på en bra måte.I forhold til det med matte, er du sikker på at hun har lært det feil? Får hun feil svar? Ser at i matten på vår skole lærer de ulike måter å regne på, ofte 2-3 måter å gjøre tingene på. 1 av måtene er ofte slik jeg lærte på skolen, mens de 2 andre ofte kan være ukjente for meg. Likevel er jeg utrolig glad for at de får valgmuligheten. da jeg gikk på skolen var det nemlig slik at hvis du ikke regnet på den måten vi lærte på skolen, men likevel kom fram til riktig svar, så fikk man feil på prøver.... Vet ikke hvor mange ganger foreldrene mine konfronterte lærerne med dette, men nei - kun 1 regnemåte var godkjent.Jeg synes leksehjelp skulle vært innført fra 5. klasse og oppover. 1. - 4. trinn bør være såpass enkelt at foreldrene klarer å henge med, det er jo videre oppover i trinnene at leksene begynner å bli virkelig utfordrende. Anonymous poster hash: f89ed...105 Ja, svarene blir feil og oppgavene idag ble bare halvgjorte, og selv det var feil. Var da hun hadde sagt at hun hatet matte og slike oppgaver og hadde deretter gått fra han. Jeg har ingen problemer med å følge opp selv, men når det kommer et slikt tilbud trodde jeg jo det skulle være noe positivt med det. Kan følge han opp alle år med matten men det fins veldig mange som ikke vil klare det. Anonymous poster hash: b85de...992
Syrin84 Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 Leksehjelpen er her veldig dårlig.. Eller.. Barna trenger mer oppfølging enn de på leksehjelp har tid til.. Problemer ligger vel heller der..? Vi måtte alltid viske ut mye, og gjøre leksene på nytt. Dette var ikke bra for motivasjonen til datteren min. Enkelte ganger hadde hun brukt kulepenn (???), så vi fikk ikke tatt det bort. Jeg tok henne ut av leksehjelp, og er veldig fornøyd med den avgjørelsen Liker uansett å følge opp datteren min når hun er så liten. På hennes skole er det mange som ikke har leksehjelp. Men, tror uansett jeg hadde tatt henne ut..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Barnet ditt går i 2. klasse? Du skal være bra dårlig i matematikk hvis de lærer barna feil da! Det er jo ikke akkurat matte på høyt nivå, de er jo helt i begynnerstadiet. KLAG på leksehjelpen, de må sette inn kompetente folk! Anonymous poster hash: eaada...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå