IHHE Skrevet 26. november 2013 #1 Del Skrevet 26. november 2013 Nysgjerrig på hva deres 1 åringer kan, til sammenligning med min. Jeg føler det er ting han kan kanskje litt før andre, og ting andre kan som ikke min har lært enda. Hvordan er det med deres? Med spising, motorikk, språk osv? Flink til å spise, men akkurat nå er han i en periode hvor han nekter å spise selv, men jeg håper det går over snart Så nå går det mest i middag, grøt og fruktmos. Ting han virkelig må tygge nekter han å spise om dagen.. ( er det vanlig å ha sånne perioder? ) Spiser vanligvis brødskiver og andre ting som er lette å tygge, selv. Begynte med skorpe på skiva for ca 1.5 mnd siden. Lærte å gå for 2 uker siden, det var noen dager før han fylte 1 år. Ellers flink til å gripe ( litt for flink ). Reiser seg opp selv på gulvet og begynner å finne teknikken på å sette seg ned, og ikke bare ramle sammen Sover hele natten, med mindre han er forkjølet eller syk. Fra 19 til alt mellom 05 og 09.. Han har ikke noe særlig språk enda. Sier pappa, baba, tutut, og noen lyder til. Ikke mamma enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 27. november 2013 #2 Del Skrevet 27. november 2013 mi jente er 12,5 måneder hun spiser selv drikker av kopp med tut, spiser alt vi gir henne hun er et skikkelig matvrak. hun går ikke enda men slipper seg og setter seg ned helt fint selv. flink med finmotorikken, klarer å bygge dupplo pluss at hun hoder blyanten rett. sier mamma, pappa, bleie, nammenamm, æsj, hallo, jada, hade, nei,pusi,heia,borte,suss, "aaa"( når hun gir en klem) tutta,tapå (tapåklærne til dukka) meire, der, brøsi (brØdskive) hun lager også lydene til katta, kua, søuen og grisen,pluss masse babbel kun gi suss, klem og kos og slike ting også når vi ber om det. SOVER ENDA IKKE HELE NATTA, HUN SOVER FAKTISK IKKE HALVE NATTA SÅ VI ER PÅ TUR Å BLI GALE !!:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 27. november 2013 #3 Del Skrevet 27. november 2013 mi jente er 12,5 måneder hun spiser selv drikker av kopp med tut, spiser alt vi gir henne hun er et skikkelig matvrak. hun går ikke enda men slipper seg og setter seg ned helt fint selv. flink med finmotorikken, klarer å bygge dupplo pluss at hun hoder blyanten rett. sier mamma, pappa, bleie, nammenamm, æsj, hallo, jada, hade, nei,pusi,heia,borte,suss, "aaa"( når hun gir en klem) tutta,tapå (tapåklærne til dukka) meire, der, brøsi (brØdskive) hun lager også lydene til katta, kua, søuen og grisen,pluss masse babbel kun gi suss, klem og kos og slike ting også når vi ber om det. SOVER ENDA IKKE HELE NATTA, HUN SOVER FAKTISK IKKE HALVE NATTA SÅ VI ER PÅ TUR Å BLI GALE !! :) beklager skrivefeil, jeg magler noen knapper på tastaturet som en hilsen fra lillemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiness4life Skrevet 28. november 2013 #4 Del Skrevet 28. november 2013 Nå er min 18, nesten 19 mnd da, men han er jo forstsatt en 1åring Han går, løper, danser og hopper uten problemer, han var tidlig ute og tok sine første skritt når han var 9 mnd. Han er veldig tidlig ute grovmotorisk, men finmotorikken er ikke helt på plass ennå. Han har ikke tid til å sitte med duplo eller puslespill og ingen interesse for tegning eller noe slikt, så han er heller ikke noe flink til det. Prøver å oppmuntre han til det, men nå er det kun ting meg hjul, fart og spenning, som er tingen. Han spiser all mat selv, og er så og si altetende. men det blir jo en del grising så klart, men det er sånn de lærer. Kan drikke av vanlig kopp, meeeen liker å teste meg og helle all drikken ut på gulvet, så vi holder oss til tutekopp inn til videre! Han har veldig god språkforståelse, og forstår nesten alt jeg sier til han. Han kan en del ord, pappa, mamma, hei, hade, nei, ja, se, der, suss også sikker noen jeg har glemt. Kan også lage diverse dyrelyder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Connie86 Skrevet 10. desember 2013 #5 Del Skrevet 10. desember 2013 Gutten min blir 1 år om 2 uker. Han går, har så vidt begynt å prøve seg på løping. Reiser seg og setter seg uten å støtte seg til noe. Drikker av tutekopp og spiser selv. Begynt å bli interessert i bygging med lego og sette korkene på flaskene. kan holde en blyant og tegne på et ark. Sier mamma, pappa, hei, nei og se. Griper etter alt, kaster ting fra seg. danser og hopper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BinaBaby Skrevet 10. desember 2013 #6 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg har en jente på akkurat 13mnd som har lært seg så utrolig mye og så fort!!! .. Hun kan si flere ord og forstår enda flere for hun peker eller henter det man ber om, hun kan sitte rolig og tegne en strek eller fire, hun kan løfte en pusslespill brikke og prøve å sette den i et av hullene, hun kan sammle alle koppene som skal inn i hverandre leken i riktig rekkefølge og hun tar den ene ut for å prøve å putte den andre inn - man ser at hun virkelig konsentrerer seg og finner ut av det, hun kan gå, løpe,gå opp trapper og holde seg fast (jeg står selvsagt rett bak), hun kan krabbe opp trapper, hun kan krabbe baklengs ned trapper, hun kan komme seg oppi sofaen eller jyngestolen og hun klarer å komme seg ned på riktig måte hittil, hun går til sengen (hun samsover med meg og vi har tatt av bena på sengen slik at hun kan komme og gå og ikke risikerer og falle ut) og legger seg og roper på pappa når han passer på henne alene og hun vil sove, hun henter en bleie og gir den til meg når hun vil ha ny, hun sier bæsj når hun har bæsja og banker på do døren og roper mamma når hun vil inn og setter seg ved siden av doen og bæsjer - vi skal begynne med do trening allerede nå for hun er nok klar, hun kan spise alt som passer seg for en 1 åring, dvs ikke store kjøttbiter som kan feste seg i halsen,- men alt annet og hun spiser selv og drikker selv osv Hun prøver nå å ta på seg sko og lue selv men det er ikke lett:) men så flott og søtt at hun ønsker å prøve selv:) .... hun kan alle bevegelsene til hjulene på bussen, bæbæ lille lam, bakebake kake og flere andre, hun kan jynge med kroppen på dumpe eller hest så den faktisk jynger uten hjelp! det er så utrolig mye og det er bare så fantastisk!!!!!!! Jeg er bare en så stolt mamma! Og i dag etter at hun hadde sugd opp all smotthien sa hun TOMT haha:) Endret 10. desember 2013 av BinaBaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salomine Skrevet 16. desember 2013 #7 Del Skrevet 16. desember 2013 Vesla vår er 13 måneder. Sier ikke så veldig mye enda men; hei, takk, mamma, pappa, bææ og av alle ting levepostei , (skive med leverpostei er yndlingsmaten hennes), Går rundt i rommet ved å holde seg i møbler osv. Står uten å holde seg i noe, sitter på huk uten å holde seg i noe. Tegner streker. Setter "klosser" inni hverandre. Spiser brødskiver selv og drikker fra kopp med sugerør selv. (Nekter tutekopp etter at hun fikk drikke med sugerør fra juicekartong.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salomine Skrevet 16. desember 2013 #8 Del Skrevet 16. desember 2013 Ja også prøver hun også å kle seg, ta på sokker og jakke o.l.(men det er vanskelig, men hun prøver.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 2. januar 2014 #9 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg har en jente på akkurat 13mnd som har lært seg så utrolig mye og så fort!!! .. Hun kan si flere ord og forstår enda flere for hun peker eller henter det man ber om, hun kan sitte rolig og tegne en strek eller fire, hun kan løfte en pusslespill brikke og prøve å sette den i et av hullene, hun kan sammle alle koppene som skal inn i hverandre leken i riktig rekkefølge og hun tar den ene ut for å prøve å putte den andre inn - man ser at hun virkelig konsentrerer seg og finner ut av det, hun kan gå, løpe,gå opp trapper og holde seg fast (jeg står selvsagt rett bak), hun kan krabbe opp trapper, hun kan krabbe baklengs ned trapper, hun kan komme seg oppi sofaen eller jyngestolen og hun klarer å komme seg ned på riktig måte hittil, hun går til sengen (hun samsover med meg og vi har tatt av bena på sengen slik at hun kan komme og gå og ikke risikerer og falle ut) og legger seg og roper på pappa når han passer på henne alene og hun vil sove, hun henter en bleie og gir den til meg når hun vil ha ny, hun sier bæsj når hun har bæsja og banker på do døren og roper mamma når hun vil inn og setter seg ved siden av doen og bæsjer - vi skal begynne med do trening allerede nå for hun er nok klar, hun kan spise alt som passer seg for en 1 åring, dvs ikke store kjøttbiter som kan feste seg i halsen,- men alt annet og hun spiser selv og drikker selv osv Hun prøver nå å ta på seg sko og lue selv men det er ikke lett:) men så flott og søtt at hun ønsker å prøve selv:) .... hun kan alle bevegelsene til hjulene på bussen, bæbæ lille lam, bakebake kake og flere andre, hun kan jynge med kroppen på dumpe eller hest så den faktisk jynger uten hjelp! det er så utrolig mye og det er bare så fantastisk!!!!!!! Jeg er bare en så stolt mamma! Og i dag etter at hun hadde sugd opp all smotthien sa hun TOMT haha:) du må jo ha et gen. Eller noe sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå