Gå til innhold

Influensavaksine?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg skal ta den. Er ikke spesielt utsatt og hadde min første influensa i fjor. Leste at det var i første trimester det var farlig å få influensa, og de setter jo uansett ikke vaksinen før i andre? Jeg er ikke veldig bastant her altså, ikke mitt felt:)

Kikker inn fra 3. Trimester fordi dette er noe jeg syns er interessant.

Jeg kan få vaksinen på jobben og er jo i den gruppen som ifølge helsemyndighetene burde ta den. Gravid i 3. Trimester.

Snakket med infeksjonsoverlegen på jobben igjen og hun sa bastant ikke ta den !! Hn hadde ikke tatt den hvis hun var gravid.

Spurte en kollega som er helsesøster hva hun hadde gjort og hun sa at dersom en gravid hadde spurt henne i jobbsammenheng hva hun burde gjøre hadde hun anbefalt å ta den siden det er det myndighetene anbefaler, men selv hadde hun ikke tatt den.

Spurte jordmorens min og hun sa det var e veldig omdiskutert tema, men at hun aldri hadde tatt den selv som gravid. Før svineinfluensaen i 2009 var det aldri snakk om å vaksinere gravide, men nå er vi plutselig anbefalt vaksinert....vaksinasjon av gravide er jo noe soml bør unngås så langt det er mulig.

Annonse

Jeg stoler ikke på bivirkningene...og tror ikke nødvendigvis på at det er verre for barnet med en syk mamma enn med bivirkningene man kan få etter en slik vaksine...har sett nok eksempler på de som har slitt med senskader til at jeg ikke tar sjansen..

Annonse

Jeg har aldri tatt den, ikke latt noen av mine barn tatt den og aldri i verden med baby i magen at jeg kommer til å ta den!! Den er altfor lite testet og bivirkningene er av langt alvorligere grad enn dersom man blir syk selv - da holder man senga, lytter til kroppen, holder feberen stabilt lav, og får i seg nok væske. Litt influensa er ikke alvorlig for hverken barn, unge eller gravide med normalt immunforsvar. Så nei, ikke om jeg hadde fått en million !

Vel.. Enig i at man skal være forsiktig, men en skikkelig influensa er ikke bare bare. Jeg synes det er så mange som misbruker ordet influensa når de egentlig har en forkjølelse. Jeg har hatt influensa en gang og da var jeg så dårlig at jeg ikke orket å røre meg fra senga på en uke, null matlyst, høy feber, vondt i hele kroppen, kvalm osv, og jeg hadde ikke følt det var særlig trygt å ha det sånn hvis jeg var gravid. Men som sagt.. jeg er redd for bivirkningene selv, men syntes ikke det er åpenbart hva som er best valg..! :)

Jeg har tatt den, etter anbefaling fra tre ulike leger. To av disse var selv gravide og tok den. Dette er en vaksine som har vært gitt i mange år, og som er godt utprøvd, både i Norge og andre land. Det er mange farlige komplikasjoner man kan få som gravid med influensa.

Ja, dette er en velutprøvd vaksine. Finnes ikke farlig!

Den må ikke blandes med vaksinen mot svineinfluensa som ble gitt for fire år siden, som var full av kvikksølv etc, og var dårlig utprøvd. Det var en feil med enorme konsekvenser, ikke minst fordi skepisien mot vaksiner generet har økt etter den. Det ser  vi jo her inne på siden også. 

Jeg har en sønn i risikogruppen, og han vaksinerer seg. Men ikke alle i risikogruppen er sterke nok til å ta vaksine, og man kan også ta den av lojalitet mot de svakeste i samfunnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...