Gå til innhold

Når bør barn kunne gå i trapp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke trapp i huset og har derfor ikke øvd så mye på trappegåing. Hun krabber opp og ned trapper fortsatt. Når bør barn gå vanlig i trapp selv?

Anonymous poster hash: fa339...3b4

Skrevet

Før 18 mndalder vil jeg si.

Anonymous poster hash: 90e56...f0b

Skrevet

Mine gikk lenge før de var 2 år. Eldste litt før yngste siden hun hadde mye kortere ben enn han. Men tror dette er veldig forskjellig.

Anonymous poster hash: 8e7dc...184
Skrevet

Det kommer litt an på når de begynte å gå. Mine to minste er nå 18 mnd og kan ikke gå i trapper alene. Men de har bare gått i seks uker, så jeg forventer ikke trappegang nå.

Anonymous poster hash: c0cf8...789

Skrevet

1,5 år synes jeg barna bør klare det.

Skrevet

Hmmm min er 20 mndr og kan gå i trapper, men ikke alene. Og får heller ikke lov riktig ennå. Litt skummel trapp her i huset :/

Skrevet

18 mnd syns jeg var tidlig, er vel mange barn som ikke engang går før de er 13-14 mnd? Gå alene i trappa uten støtte altså?

Anonymous poster hash: 97f5d...b47
Skrevet

Hva mener dere med å gå vanlig i trapp selv? Gutten min på 22 mnd går baklengs nedover, og aldri uten at en av oss er der i tilfelle. Oppover går han med hendene nedi, men krabber ikke. Om det gir mening. Men dere mener at de bør gå uten hendene nedi, og forover ned trappa, før 18 mnd? I såfall er gutten min milevis bak...

Anonymous poster hash: d8df8...41d

Skrevet

Hmm.. Mi gikk ikke før hun var 18 mnd engang, så synes noen stiller litt høye "krav" her :P

Vi har mange trapper i hus , og det var vel ikke før hun var omtrent 2,5 år jeg følte meg trygg på at hun hadde full kontroll.

Skrevet

Her er det ikke før nylig at vi slapp gutten vår løs alene i trappa og han er 2 1/2. Har en litt bratt trapp med krapp sving så det har jo også spilt inn. Men han krabber like gjerne baklengs ned som å gå selv mens han holder seg i rekkverket.

Anonymous poster hash: 97f5d...b47
Skrevet

Min blir to i februar, og er ikke i nærheten av å gå i trapper alene altså;) Hun gikk ikke før hun var 19 mndr da, så hun har ikke så mye trening generelt. Hun går opp trappen, men er ikke trygg i den forstand at hun kunne gått uten hjelp. Jeg går alltid bak henne. Ned trappa klarer hun ikke enda..

Anonymous poster hash: 5dd89...796
Skrevet

Min gikk i trapper uten å holde seg i noe rett før 17 måneder. Gikk trapper med støtte i gelenderet fra 9 måneder. Det var langt tidligere enn normalen.

Anonymous poster hash: af41f...d54
Skrevet

Min gutt gikk da han var 13 mnd, og da han var 18 mnd gikk han trappen selv med oss foreldre som passet på selvfølgelig.

Skrevet

Dette har nok også med når barnet begynner å gå. Noen går når de er 10 måneder og noen når de 20 måneder.

Skrevet

Helsesøster spurte hvordan han lå an med dette da vi var på toårskontroll (2 år og 2 mnd). Da hadde vi akkurat tatt vekk trappegrinda fordi vi følte han hadde fått god nok kontroll. Det var hun veldig godt fornøyd med, så jeg tror ikke de med 18 mnd gamle barn som ikke har kontroll på trappa trenger å stresse. ;)

Anonymous poster hash: ecf1f...fea
Skrevet

Min har 'gått' alene i trappa siden han var ca 15 måneder, men han går jo ikke sånn som meg. Han krabber litt og støtter seg litt. At han går i en trapp uten å holde seg tror jeg er lenge til ennå og han er nå 20 mnd.

Skrevet

Vet ikke helt om det har så mye å gjøre med når barna begynner å gå. Min gutt gikk når han var 10 måneder, men vi lot ham ikke gå alene i trappa før han var 2 1/2 år. Ungen kan jo faktisk slå seg i hjel om han faller ned fra de øverste trinnene så det har vi ikke ønsket å risikere.

Skrevet

Vet ikke helt om det har så mye å gjøre med når barna begynner å gå. Min gutt gikk når han var 10 måneder, men vi lot ham ikke gå alene i trappa før han var 2 1/2 år. Ungen kan jo faktisk slå seg i hjel om han faller ned fra de øverste trinnene så det har vi ikke ønsket å risikere.

Nei det er en ting. Men man forventer ikke at en på 20 måneder som akkurat har begynt å gå går alene i trapper. ;)

Skrevet

Jenta vår er litt forsiktig av seg. Hun gikk i trappa her hjemme, litt spesiell trapp med halve trappetrind, når hun var 2.5 år.

Dessverre så falt hun ned halve trappen et par måneder senere og da gikk det faktisk 6 mnd (!!!!) før hun turte å gå alene igjen selv om hun ikke skadet seg mer enn et par blåmerker. Skrekken satt skikkelig i henne.

Skrevet

Vi har ikke trapp i huset og har derfor ikke øvd så mye på trappegåing. Hun krabber opp og ned trapper fortsatt. Når bør barn gå vanlig i trapp selv?

Anonymous poster hash: fa339...3b4

Min på 18 måneder har gått i 6 mnd, men trapper tør jeg ikke å slippe henne ned alene med det første.

Anonymous poster hash: 282c4...ce6

Skrevet

Jeg jobber i praksis i barnehage å er på en gruppe med kun 2 åringer.

Det er det bare 2 av barna som går ned trappen selv,de andre aker seg ned på rumpen.

Skrevet

Vi bor i 4. etasje uten heis, gutten gikk ned trappen selv (vi holdte han i hånden) fra vi flyttet inn like etter at han ble 1 år fordi det var tryggere enn å bære han i en bratt og ujevn trapp. Oppover tok vi det gradvis, men når han begynte i bhg 6 mndr senere kunne han stort sett kommer seg opp til 4. på egen maskin, selvsagt med noen som holdte hånden. Det tok sin tid å komme opp, men det er bra trening for store og små.

Anonymous poster hash: a0f70...a16

Skrevet

Jeg vil si rundt 10 mnd. Altså før de fleste begynner å gå. Trapper er overalt og de er veldig tiltrekkende på små barn. Jeg har alltid øvd med mine fra de vært veldig små. Latt de krabbe opp selv og lært de hvordan de skal krabbe nedover med ansiktet innover mot trappen. Vi har aldri hatt ulykker i trapper og de har mestret det tidlig.

Anonymous poster hash: f6e35...51f

Skrevet

Mi jente er 19mnd og går helt greit i trapper, men ho må holde seg i veggen (er lita så ho rekker ikke opp til rekkverket). men aldri i livet om jeg hadde tatt bort trappegrinda nå, den dagen ho løper i trappa, da kan den tas bort. (kanskje litt ekstremt men bedre å være sikker enn å risikere skader evt livet til barnet)

Anonymous poster hash: 63def...af6
Skrevet

Jenta mi krabbet opp trapper fra 8 mnd og gikk fra 1,5 år. Men hun var veldig rask og uforsiktig av seg, så hun var nok drøyt 2,5 før jeg lot henne gå i større trapper helt på egenhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...