Gå til innhold

epidural eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fordelene ute og hva er fordelen med (utenom smertelindring så klart)? Aner ikke åssen jeg vil takle smertene som rier osv. Vil selvfølgelig det beste for babyen, kan epidural være skadelig for babyen?

Anonymous poster hash: 54f15...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fødsler med epidural regnes som risikofødsler og må overvåkes. Det er en stor risiko for at riene blir dårligere og at det må gis drypp. I tillegg tar det ofte lenger tid.

Anonymous poster hash: 2af33...7a8

Skrevet

Epiduralen var HERLIG! Vil ikke føde igjen uten, riene var helt fæle før de endelig fikk satt den. 

Anonymous poster hash: 3bc25...c35
Skrevet

Alle fødsler med epidural regnes som risikofødsler og må overvåkes. Det er en stor risiko for at riene blir dårligere og at det må gis drypp. I tillegg tar det ofte lenger tid.

Oi det hørtes skummelt ut. Er det også større risiko for at det skjer babyen no? Surstoff mangel osv?

Skrevet

Epidural er ikke skadelig for babyen.

Ulempen er at riene også blir svakere og du må på riestimulerende drypp, noen mister riene helt eller de blir veldig ineffektive.

Jeg har lange fødsler hvor kroppen blir sliten og riene dabber av, helt avhengig av riestimulerende drypp for å klare få ungen ut den naturlige veien. For meg er derfor ikke epidural noe alternativ i det hele tatt, da risikerer jeg at riene blir for svake til at jeg i det hele tatt hadde klart føde og antagelig måtte hatt keisersnitt. Så jeg har født tre ganger uten epidural.

Anonymous poster hash: 8deea...4da
Skrevet

Jeg ville helt klart født med epidural om jeg kunne valgt :) Og jeg har en fødsel med og en uten bak meg...

Anonymous poster hash: f311a...dae
Skrevet

Det er ikke stor risiko for at riene blir svakere, men de kan bli det. 

Anonymous poster hash: 3ab9b...d39

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg hadde epidural den første gangen, og angra. Det tar lang tid å sette den inn, det er ikke garantert at den blir satt riktig, som hos meg. Funka sykt bra på halve ene siden liksom, men det hjelper jo ikke til stort annet enn at det blir enda vondere på andre siden :P Jeg var så og si lam i det ene benet et helt døgn etterpå, og kunne derfor ikke gå selv.

Andre gangen tok jeg uten, og det var veldig befriende å slippe. Følte meg mye mer oppegående etter fødsel, selv om riene kom tettere den gangen enn første, fødslene tok ca like mange timer også..Klarer man, så ville jeg gått for uten, men noen ganger har en ikke noe valg, og det blir anbefalt av jordmødrene, da er det lurt å høre på de ;)

Skrevet (endret)

Fødte førstemann uten smertelindring og det var en helt grusom opplevelse som jeg slet med lenge. Gikk fra 0-10 cm i løpet av 3 timer (fra 6 til 9 cm ila 10 min) og hadde null kontroll. Kroppen fikk sjokk og skrudde seg av når jeg hadde fått full åpning, og etter en time uten pressetrang så måtte jeg få et riestimulerende drypp.

Med nr 2 fikk jeg derfor lovnad om epidural. Jeg rakk imidlertid ikke å få epidural da jeg åpnet meg veldig raskt fra 5-10 cm. Men jeg rakk derimot å få fødespinal! Den virker mye raskere og er en engangsdose som varer i en times tid. Jeg fikk den når jeg var på 8-9 cm og det var superdeilig! Anestesilegen satte den midt under en rie så jeg kjente ikke stikket engang. I forhold til riesmertene så var den som et bittelite myggstikk. Alle de intense smertene forsvant, jeg kunne puste lettet ut og samarbeide med jordmor :) Var utrolig herlig følelse å være tilnærmet smertefri og vite at snart kom jeg til å ha den skjønne lille babyen i armene mine etter 9 mnd ventetid. What a rush! Brukte 11 minutter på å presse ham ut, og var i dusjen 35 minutter etter at han kom til verden :hjertesmil:

Om jeg skulle føde igjen så ville jeg definitivt ha valgt fødespinal/epidural igjen.

Endret av Madolyn
Skrevet

Har hatt to uten og en med (måtte ha på siste pga mulig keisersnitt så hadde ikke noe valg.)

Jeg syns hele epiduralopplevelsen var fæl, den ble satt feil, det kom ingen rier, fikk heftig drypp og topprier i flere timer i strekk. Viste seg til slutt av den var satt feil og virket ikke. Når de fikk ordnet det så var det greit, fikk slappe litt av, men begynte å le da jordmor skulle ha meg til å gå fra fødestuen til rommet for jeg hadde ikke følelse i lilletåen engang. Var helt lammet i hele underkroppen, og det var utrolig ekkelt.

Ble litt på siden dette, men pga alle omstendighetene jeg hadde, så foretrekker jeg fødsel uten epidural. Den jeg hadde uten noe smertestillende var den beste, men den tok under to timer også. Har hatt tre vidt forskjellige fødsler som egentlig ikke kan sammenlignes.

Gjest Østfold-80
Skrevet

Har født 1 gang,og det med epidural. Det var helt ypperlig!:) tror jeg skal det denne gang og.

Skrevet

Førstemann her kom uten epidural for 11 år siden, et helvete på 25 timer!

I sommer kom nr to, og jeg hadde lyst til å prøve igjen uten epidural, dessuten var jeg dritredd den sprøyta.

Angret fort på det og fikk satt epiduralen etter to timer - Oh sweet Jesus, jeg elsket den anestesidama!

Hadde dog bare virkning på venstre side så det reiv skikkelig i høyre side, men uansett himmelrike å slippe litt.

Dessuten tok denne fødselen bare 5 timer så det hjalp jo også.

Blir det en nr 3 så blir det LETT epidural igjen!

Anonymous poster hash: d0c67...e74

Skrevet

Dette kan ingen andre svare på enn deg selv. Du kan ta et standpunt på forhånd, men kommer lengst med å være åpen. Ved fødsler som trekker ut blir det ofte anbefalt av jordmor, mens for enklere, kortere fødsler er det ikke anbefalt. Man vet ikke på forhånd hvordan det blir.

Anonymous poster hash: cfef0...65c
Skrevet

Om fødselen tar lang tid, som den ofte gjør på førstegangsfødene anbefaler jeg epidural:) Er himmel på jord! Er ikke farlig heller for baby, da kunne de ikke gitt det sa legen til meg. 

Fordeler: 

- Hjelper sykt på smertene om den blir satt riktig

- Man får hente seg inn og sove litt om man er trøtt

Ulemper

- Riene kan stoppe opp, og da tar fødselen som regel lenger tid

- Epiduralen kan bli satt feil med mindre virkning

- Man får ikke trykketrang..

Anonymous poster hash: 01ae9...44a
Skrevet

Jeg syns du skal bestemme deg for det når du er i situasjonen. For noen blir det ikke tid, det er ikke anestestipersonell tilgjengelig i øyblikket og for noe så har de nærmest ikke et valg fordi legen mener du trenger det.

Jeg var åpen for det meste under fødslene mine, men mens det stod på ville jeg ikke ha noe tukling. Ville være mest mulig i fred. Det gikk helt fint for min del, og er litt glad for at jeg slapp epidural som lett kludrer til riene.

Skrevet

Men hva gir minst risiko for komplikasjoner osv? Livredd for surstoff mangel og slikt da jeg kjenner to stk som har opplevd dette og fått babyer som har blitt hjerneakadet..

Hi

Skrevet

Ikke direkte farlig for barnet, men sansynligheten for hastekeisersnitt øker, med de ulempene det medfører for barnet. Har to fødsler bak meg, begge 12 timer uten epidural. Forferdelig vondt men heller det enn å øke sannsynligheten for keisersnitt, som jeg har vært så "heldig" å oppleve.

Skrevet

Men hva gir minst risiko for komplikasjoner osv? Livredd for surstoff mangel og slikt da jeg kjenner to stk som har opplevd dette og fått babyer som har blitt hjerneakadet..

Hi

Det beste for både deg og barnet er en naturlig fødsel uten smertelindring. Det går ofte raskest og gir minst komplikasjoner. I tillegg kommer du deg raskere og barnet får ingen påvirkning.

Skrevet (endret)

Epidural gir jo selvfølgelig mer risiko for komplikasjoner under fødselen. Det er større sjanse for bortfall av rier og pressrier, det er større sjanse for at babyen må tas med tang eller vakuum. Men det er du som vet hvor din smertegrense går. Om du mister fullstendig kontroll over kroppen og hylskriker i panikk pga intense smerter så er definitivt det beste for både mor og baby at du får smertelindring. Min første fødsel gikk fort over i intense styrtrier. Jeg fikk fullstendig panikk, motarbeidet hver eneste rie og klarte ikke å samarbeide med jordmor. Min ukontrollerte styrtåpning endte med forlenget utdrivingsfase og fullstendig bortfall av pressrier selv om jeg altså ikke fikk noe smertelindring. Og når mor har panikk så overføres jo også stresshormoner over til barnet. Traumatiske fødsler kan også gi mor tilknytningsvansker til den nyfødte, selv var jeg 95 % glad for å være ferdig med fødselen og 5 % glad for å se ungen. Veldig vond følelse! 

Min fødsel nr 2 hadde fine og regelmessige rier i mange timer, og først når det plutselig gikk fra 5-9 cm i løpet av 20 minutter så merket jeg at nå trengte jeg hjelp for å bevare kontrollen over egen kropp. Fikk da fødespinal og syntes det var helt fantastisk. Mitt livs beste øyeblikk var når jeg fikk nr 2 på brystet.

Men om du underveis føler at du har kontroll og kan klare deg uten, så er jo det beste å la være å tukle med naturen.

Endret av Madolyn
Skrevet

Hi

Epidural gir større risiko for komplikasjoner.  Som tidligere sagt så blir ofte riene dårligere, de kjøer dermed på med riestimulerende som ofte ikke gir like gode og effektive rier som de naturlige. Fødselen kan trekke lengre ut noe som igjen kan øke risikoen for babyen. Det er vel også større sjansen pga. det at babyen trenger hjelp til å komme ut ved bruk av vakuum eller tang. Uten at jeg kan dokumentere det. Men samtidig om de ser at fødselen drar veldig ut eller begynner å bli komplisert så ser gjerne lege på epidural som en hjelp til å senke blodtrykk og for å spare krefter. De som føder i sete blir som regel anbefalt epidural. Men dette kan jo variere fra sted til sted.

Skrevet

Slikt kan ikke planlegges. Om du orker det føder du uten. Lang tøff fødsel så sprø du etter det. Har født alle mine uten, men de hadde dessverre ikke epidural der jeg fødte. Kunne absolutt tenkt meg det på slutten ;)

Skrevet

Epidural gir vel også en viss risiko for plager etter fødsel. Barnet kan bli slapt og mindre interessert i å suge, mor kan få hodepine og noen andre plager (husker ikke helt hva). Av denne grunn ville jeg heller prøve å hoder ut litt mer smerter under fødsel enn å risikere plager etterpå. Det har også gått greit, har født to ganger uten.

Anonymous poster hash: 36ad1...960

Skrevet

Elsker Livet skriver det jeg tenkte å skrive om epidural. ;)

Det kan gi komplikasjoner som mindre effektive rier og som igjen kan gjøre at fødselen trekker i langdrag og/eller krever inngripen som tang/vakuum/keisersnitt. Men det er det jo ingen automatikk i.

I tillegg kan det gi midlertidige lammelser hos mor, spinalhodepine etterpå, samt en økt risiko for blødning i ryggmargen og gjøre en lam. Dette skjer imidlertid svært sjeldent- men er årsaken til at jeg som er bløder ikke kan få hverken epidural eller spinalbedøvelse pga den forhøyede risikoen for blødning.

Samtidig kan epidural være et fint hjelpemiddel i en lang og utmattende fødsel og gi mor litt "hvile" mellom slagene, roe mor ned og bidra til at den fødende føler hun har mer kontroll over kroppen sin og smertene. Så medisinsk sett er det jo en helhet man må ta hensyn til, og hva som er best for den enkelte totalt sett.

Selv kan jeg som sagt ikke benytte det- og jeg hadde heller ikke tenkt til det før jeg visste om akkurat det. 

Jeg har hatt to greie fødsler uten epidural, mindre vondt enn jeg hadde trodd, og jeg har kun fått akupunktur og et par sup lystgass utenom, samt steriltvannspapler ved førstemann. Gikk helt fint, ikke verre enn at jeg kom meg gjennom det og ikke hadde vært rett for å føde uten epidural en gang til om det ble aktuelt. :)

Når det er sagt er det veldig greit å gå inn i en fødsel med et åpent sinn, for ingen er like, og alt kan skje. Kanskje det går helt fint uten smertestillende, kanskje man MÅ ha det for å komme gjennom det. Noen ganger blir det ikke tid, for andre virker det ikke slik det skal. Og atter andre igjen ender i keisersnitt. Poenget er at slikt aner man lite om på forhånd. 

Man kan fint gjøre seg opp en mening om hvordan man ideelt sett ønsker det, om man feks vil ha epidural eller ikke, og så ha det som utgangspunkt, men som sagt er det lurt å ikke være for bastant.

Uansett går det jo bra for de aller fleste uansett hva man ender opp med. :)

Skrevet

Jeg foretrakk fødsel med epidural. Den varte kortere, og jeg var fortere oppegående og mindre utslitt enn den uten. Har bedt om å få det igjen i journalen min :) håper det går bra. Eneste bivirkningen jeg har opplevd er kløe.

Anonymous poster hash: 8cf96...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...