Gå til innhold

Drittforeleser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går et biologisk studie, men har et fag der foreleser er over gjennomsnittet interessert i engelsk språk. Til tross for at vi har ingen engelske elever som tar faget er alle forelesningene på engelsk, oppgavene vi leverer vi inn på engelsk og eksamen skal også være på engelsk.

Jeg har nettopp fått tilbake en oppgave der han skriver kort at jeg mangler noe essensielt, uten å gi meg noen hint om HVA. Men hengt seg totalt opp i hvor mye skrivefeil jeg har og hvilke ord jeg burde brukt i stedet. For eksempel har jeg skrevet "litters" en plass og da har han kommentert at det er mer passende med "offspring".

Uansett, han har satt karakteren til E, pga det dårlige språket. Han har nesten ikke kommentert det faglige. Jeg skjønner at det er viktig med et godt språk, men HALLO det er biologi jeg studerer og ikke engelsk. Kjenner jeg blir så sur fordi han burde ikke vektlegge språket SÅ mye!

Anonymous poster hash: a7854...9dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm…hvis det ikke er spesifisert i studiehåndboken at deler av studiet foregår på engelsk, ville jeg klagd, først til foreleser og så videre opp i systemet om du ikke nådde frem. Har studert i 6 år på 3 forskjellige høyskoler/universitet og aldri opplevd noe lignende (bortsett fra da jeg studerte i utlandet, det var selvsagt på engelsk men det visste jeg om, der rettet de forøvrig sjelden på språket så lenge det ikke var sprute galt men kom med forslag til andre ord som kunne blitt brukt istedet og grammatikken var jo allerede på plass).

Merkelig foreleser, norsk eller engelsk som morsmål?

Anonymous poster hash: 81758...273
Skrevet

Hmmm…hvis det ikke er spesifisert i studiehåndboken at deler av studiet foregår på engelsk, ville jeg klagd, først til foreleser og så videre opp i systemet om du ikke nådde frem. Har studert i 6 år på 3 forskjellige høyskoler/universitet og aldri opplevd noe lignende (bortsett fra da jeg studerte i utlandet, det var selvsagt på engelsk men det visste jeg om, der rettet de forøvrig sjelden på språket så lenge det ikke var sprute galt men kom med forslag til andre ord som kunne blitt brukt istedet og grammatikken var jo allerede på plass).

Merkelig foreleser, norsk eller engelsk som morsmål?

Anonymous poster hash: 81758...273

Han er Norsk. Hadde han hvert Engelsktalende hadde hvert en god grunn til alt dette engelskstyret hans, men han er Norsk. HI

Anonymous poster hash: a7854...9dc

Skrevet

Høres helt tullete ut! Be om en samtale der dere går gjennom oppgaven din, og spør spesifikt om hvilke faglige mangler som gjorde at du fikk så dårlig karakter. Hva er oppgaven din verdt hvis man ser bort fra det dårlige språket - ville det vært en A-oppgave eller en D-oppgave? Greit nok at språk kan vippe en karakter opp eller ned.

Skrevet

Ut i fra Universitetsloven, er undervisningsspråk norsk, svensk eller dansk og unntaksvis engelsk. Du kan faktisk levere alle oppgavene dine inkludert masteroppgave, på norsk om du måtte ønske dette, og foreleser kan faktisk ikke kreve at du leverer på engelsk!

Om foreleser velger å undervise på engelsk er som regel opp til dem selv, personlig har jeg aldri vært ute for at en foreleser velger dette dersom det ikke er utenlandsstudenter med på kurset eller om foreleser selv er utenlandsk.

Problemet er at du har allerede levert på engelsk, så du må evt ta faget opp igjen om du vil forbedre karakteren siden det faktisk er selvvalgt. Eller du kan forsøke å klage til studieadministrasjonen og si at du ikke var klar over at du kunne ha levert på norsk, og spørre om du kan få lever ny oppgave med begrunnelse i feilinformasjon fra foreleser.

Uansett, du vil måtte, som biolog, møte langt mer engelsk enn norsk, så selv om det er vanskelig for deg språklig, er det faktisk en investering å fortsette å skrive ppgaver, og ha kurs på engelsk. Dessuten er mesteparten av literaturen oghså på engelsk. Ønsker deg masser av lykke til på studiet :)

Anonymous poster hash: 7df23...1dd
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt og instituttleder. Først faglærer, men om du ikke kommer noen vei der går du videre oppover i systemet. Høres helt på tryne ut spør du meg!

Anonymous poster hash: 844ca...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...