Gå til innhold

Svart eller hvit vaskehjelp - that's the question!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå kommet til den erkjennelse at jeg enten må gå ned i stilling eller gjøre livet lettere på andre måter. Det billigste er da å gjøre livet lettere på andre måter, og jeg har nå bestemt meg for vaskehjelp. 

For noen dager siden hadde jeg besøk av et vaskebyrå. De skal ha 230 kr timen og tenker å bruke 2,5 time på 85 kvm. Dette blir fort ganske dyrt! Det som er pluss ved hvitt er at jeg da har lovlig vaskehjelp og at unge Natalia fra øst-europa har et stykke arbeid å gjøre her i Norge. 

Ved svart arbeid gir jeg antakelig også en østeuropeer etc arbeid, dog ikke like lovlig. Det positive derimot med svart er at det blir betydelig billigere for meg med min inntekt på 16 000 kr i mnd... Jeg er ikke akkurat rik selv. 

Så... Definitivt valgets kvaler - hva ville dere valgt? Det er veldig godtatt å bruke svart vaskehjelp, men jeg er likevel litt imot det. 

Anonymous poster hash: 5fa13...dd9
Skrevet

Hater å innrømme det, men jeg hadde valgt svart vaskehjelp i din situasjon. Antakelig sitter den østeuropeiske jenta også igjen med flere kroner da...

Anonymous poster hash: fca6c...5e0
Skrevet

Hadde nok også gått for svart i ditt tilfelle. 

Selv har vi et firma og de arbeider hvitt, men det er siden vi har råd til det og faktisk er redd for å bli tatt. Ikke sagt at dette er tryggere med tanke på de som arbeider (stjeling ol), men vi er fornøyde. Vi betaler 210 kr timen, og de bruker ca. 4,5 time på huset (ca. 250 kvm) inkl. litt oppvask og rydding på kjøkkenet :P

Har vaskehjelp hver fredag, men kun annen hver gang di tørker støv da det ikke er behov for mer. Selv vasker jeg lett over kjøkken og stue daglig, og støvsuger hele huset ett par ganger i uka. Alle badene blir vakset helt hver gang. Synes de er veldig snar med tanke på hvor stort og så mange rom vi har. Har ingenting å klage på! :)

Men somsagt, i ditt tilfelle ville jeg gått for svart, da dette vil komme til begges fordel (sålenge du ikke har noen jævlige naboer som sitter og glaner ut gardinene og melder deg).

Anonymous poster hash: 90df2...3ea
Skrevet

Ja antagelig sitter den østeuropeiske jenta - om det er det du velger å ansette- igjen med flere kroner i mnd om du betaler henne svart. Men antagelig er det ikke snakk om mange kronene. Dessuten sitter hun igjen uten noen rettigheter, ikke pensjonspoeng, ikke sykepenger, ikke evt fødselspenger - ikke noenting. For ikke å snakke om hva som skjer om hun i tillegg blir avslørt, og må betale både skatt og tilleggsskatt.

Dessuten er det ulovlig, at det er såpass akseptert likevel er bare trist og ikke noen grunn til gjøre ulovlige handlinger. Jeg synes ikke det gjør det noe mer akseptabelt.

Man kan forresten betale opp til 60.000 kr for slikt arbeid privat før man må betale arbeidsgiveravift ++ Om du holder deg under denne summen i løpet av et år så er det bare skattepliktig (og evt momspliktig om vilkårene for det er oppfylt) for hennes del. Og skatt bør hun betale om hun bor i dette landet og drar nytte av de godene vi tross alt har.

http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Lonn-opptil-60-000-kr--ingen-arbeidsgiveravgift/

Med andre ord kan du ansette henne og betale henne inntil 1000 kr uken, og hun betaler sin skatt, og det er lovlig og sannsynligvis billigere enn å leie gjennom byrå.

Anonymous poster hash: 2da37...5e8
Skrevet

Ja antagelig sitter den østeuropeiske jenta - om det er det du velger å ansette- igjen med flere kroner i mnd om du betaler henne svart. Men antagelig er det ikke snakk om mange kronene. Dessuten sitter hun igjen uten noen rettigheter, ikke pensjonspoeng, ikke sykepenger, ikke evt fødselspenger - ikke noenting. For ikke å snakke om hva som skjer om hun i tillegg blir avslørt, og må betale både skatt og tilleggsskatt.

Dessuten er det ulovlig, at det er såpass akseptert likevel er bare trist og ikke noen grunn til gjøre ulovlige handlinger. Jeg synes ikke det gjør det noe mer akseptabelt.

Man kan forresten betale opp til 60.000 kr for slikt arbeid privat før man må betale arbeidsgiveravift ++ Om du holder deg under denne summen i løpet av et år så er det bare skattepliktig (og evt momspliktig om vilkårene for det er oppfylt) for hennes del. Og skatt bør hun betale om hun bor i dette landet og drar nytte av de godene vi tross alt har.

http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Lonn-opptil-60-000-kr--ingen-arbeidsgiveravgift/

Med andre ord kan du ansette henne og betale henne inntil 1000 kr uken, og hun betaler sin skatt, og det er lovlig og sannsynligvis billigere enn å leie gjennom byrå.

Anonymous poster hash: 2da37...5e8

Jeg er imot svart arbeid uansett, men dette hørtes ut som et veldig godt forslag!

Anonymous poster hash: fdd16...4f9

Skrevet

Mitt største problem i svart-hvitt debatten var at den tiden jeg brukte firma til å vaske boligen, så var det så vidt de vasket i det hele tatt. Aldri har jeg sett en så dårlig vaskejobb, og jeg har hatt vaskefolk (hvitt, gjennom firma) i flere europeiske land før.

Men den dagen jeg fikk en yngre kvinne svart, så vasket hun så rent som om jeg hadde gjort det selv. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet, men uansett hvor mange ganger jeg snakket med det gamle firmaet hjalp det ikke på husvasken. Min mor var der en gang mens det ble vasket, og de 2 ble "ferdig" med rengjøring av en 135 kvm bolig med baby og katt på 45 min...

Jeg foretrekker hvitt, men aller helst foretrekker jeg rent hus når jeg først betaler for husvask.

Anonymous poster hash: fd566...6f0

Skrevet

Det er en enkel sak å få det rimelig samtidig som du gjør det lovlig. Du kan ansette personen og fylle ut et skjema på Altinn som kalles rf-1049. Du slipper arbeidsgiveravgift, du må trekke skatt for personen og betale dette inn når du leverer skjemaet. Du betaler kun timelønn, ikke aga eller otp. I mine øyne er det ganske kynisk å bruke svart arbeidskraft. Vi forventer selv å få anstendig lønn og goder, det er ganske egoistisk å sørge for at andre ikke for det samme.

Skrevet

Haha, så for meg en annen debatt. Men var jo selvfølgelig arbeidet, ikke personen det var snakk om :P

Her hadde det blitt svart ja! Betaler ikke skatt for barnevakten heller :cool:

Skrevet

Ja, jeg forventer selv anstendig lønn. Men jeg hadde ikke forventet samme timelønn og feriepenger hvis jeg arbeidet som dagmamma eller vasket noen hus i uka. Gaah.. Nei, må sjekke opp noen svarte alternativ også. Men hvor finner man dem? Lapp på butikken?

Anonymous poster hash: 4bc55...182

Skrevet

Betal svart :-)

Anonymous poster hash: 62f2a...7e7

Skrevet

Mitt største problem i svart-hvitt debatten var at den tiden jeg brukte firma til å vaske boligen, så var det så vidt de vasket i det hele tatt. Aldri har jeg sett en så dårlig vaskejobb, og jeg har hatt vaskefolk (hvitt, gjennom firma) i flere europeiske land før.

Men den dagen jeg fikk en yngre kvinne svart, så vasket hun så rent som om jeg hadde gjort det selv. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet, men uansett hvor mange ganger jeg snakket med det gamle firmaet hjalp det ikke på husvasken. Min mor var der en gang mens det ble vasket, og de 2 ble "ferdig" med rengjøring av en 135 kvm bolig med baby og katt på 45 min...

Jeg foretrekker hvitt, men aller helst foretrekker jeg rent hus når jeg først betaler for husvask.Anonymous poster hash: fd566...6f0

City maid??

Vi har dem. Utrolig dyrt og dårlig. Bruker dem fortsatt kun fordi jeg ikke gidder si dem opp, og fordi jeg ikke har noe annet alternativ på hånden...

Anonymous poster hash: bff42...1a8

Skrevet

Innhentet tilbud fra CityMaid nå, de skulle ha 1400kr per gang for 100kvm. Synes jeg rett og slett var drøyt!

Skrevet

Jeg foretrekker hvitt, men aller helst foretrekker jeg rent hus når jeg først betaler for husvask.Anonymous poster hash: fd566...6f0

City maid??

Vi har dem. Utrolig dyrt og dårlig. Bruker dem fortsatt kun fordi jeg ikke gidder si dem opp, og fordi jeg ikke har noe annet alternativ på hånden...Anonymous poster hash: bff42...1a8

Jepp, City Maid. Dårlig utført arbeid i den ene byen, dukket aldri opp på møte og sendte tilbud som var helt på trynet i en annen by. Må si at jeg har meget god erfaring med vaskebyrå fra utlandet, så jeg var ikke forberedt på City Maid opplevelsen. Til slutt valgte jeg å betale au pairen til en kollega svart, hun fikk godt betalt og gjorde en meget god jobb. Nå er vi i utlandet og bruker byrå igjen, veldig fornøyde.

Anonymous poster hash: fd566...6f0

Skrevet

Foreldrene mine hadde svart vaskehjelp. Så hadde de innbrudd. Når du skal anmelde innbrudd må du krysse av på om noen har tilgang til boligen og utfører arbeid der. En ting er å betale svart,en annen ting er å juge til politiet...så da ble ikke innbruddet anmeldt, og de fikk ingen utbetaling fra forsikringsselskapet. De kronene de hadde "spart" på svart arbeid ble raskt spist opp av å erstatte pc, kamera, kunst og smykker.

Jeg har hvit vaskehjelp og betaler 260 per time pluss mva. Og har sørget for å bruke noen som er registrert i renholdsregisteret.

Anonymous poster hash: 908cc...221

Skrevet

Jeg faller faktisk mer og mer over på hvitt. På de som var her. Jeg er så dødssliten at jeg bare vil ha det rent og fint uten å løfte en finger og med en viss form for sikkerhet. Kontrakter etc. Jupp, det blir bra.. 

Takk for svarene :)

Skrevet

Det er ikke et spørsmål. Selvsagt ansetter du hvitt, alt annet er forkastelig overfor både arbeidstaker og samfunnet. Vil du ikke vaske møkka di sjøl må du faktisk regne med å betale for det.

Skrevet

Det er ikke et spørsmål. Selvsagt ansetter du hvitt, alt annet er forkastelig overfor både arbeidstaker og samfunnet. Vil du ikke vaske møkka di sjøl må du faktisk regne med å betale for det.

Vil og vil. Er ikke direkte viljen det står på, men mulighetene for å overleve en stund til. Ut over det, ja, jeg ser poenget ditt. Nettopp derfor jeg er i tvil. Være forkastelig eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...