Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #26 Skrevet 26. november 2013 Hadde det vært bedre om faren bygde hus mens han passet ungen og den f.eks satt i vogna? Kan jo bare si at det er en hobby! Og permisjonstiden er jo en ypperlig tid til å bygge på, særlig når mor er student og kan være hjemme Pengene får dem da uansett, så hva er problemet?Di er bare heldig at mor har denne muligheten at hun kan være hjemme Anonymous poster hash: 7dd6b...8c3
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 26. november 2013 #27 Skrevet 26. november 2013 Som sagt, anonym # 25, permisjonen er ment for at foreldrene skal være hjemme med barnet. Hva slags verdier, religion eller forhold mellom foreldre og barn den enkelte familien har, er helt på siden av det som velferdsgode "foreldrepermisjon" er ment til å dekke.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #28 Skrevet 26. november 2013 Så lenge han ikke er håndtverker er det lov. Vel, det er uansett lov, men er han håndtverker skal fordelen rapporteres inn og skattlegges som personinntekt. Det er derimot ikke mange som gjør! Anonymous poster hash: 40e7a...2da Han er faktisk håndtverker, hvem kan jeg tipse da. Nav eller skattekontoret, de har tyeligvis ikke tenkt å melde fra! HI Anonymous poster hash: 26ed3...45f Gosj, har sett mange innlegg her inne som går på å melde ifra både det ene og det andre... Men dette er jo krampaktig desperat ! Du virker jo helt desperat etter å stikke noen kjepper i hjulet på dette paret så de ikke får bygd hus, jeg trur vi kan konkludere med at du er ekstremt sjalu... Før du peker på flisa i noen sitt øye, bør du ta ut bjelken i ditt eget... Anonymous poster hash: b0a88...dc8
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #29 Skrevet 26. november 2013 Så lenge han ikke er håndtverker er det lov. Vel, det er uansett lov, men er han håndtverker skal fordelen rapporteres inn og skattlegges som personinntekt. Det er derimot ikke mange som gjør! Anonymous poster hash: 40e7a...2da Han er faktisk håndtverker, hvem kan jeg tipse da. Nav eller skattekontoret, de har tyeligvis ikke tenkt å melde fra! HI Anonymous poster hash: 26ed3...45f Det er i tilfelle en sak for skatteetaten. Men du oppnår nok ingenting med å melde fra. Hva vet du om at ikke de skriver dette på selvangivelsen sin neste år egentlig? Men han kan gjøre akkurat hva han vil i permisjonen sin, så nav har ingenting med det å gjøre. Anonymous poster hash: 40e7a...2da Det er vell selvstendignæringsdrivende den skatteregelen er for?Nei, det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 40e7a...2da Eh jo, det stemmer. Gjelder kun de som er selvstendig næringsdrivende. Anonymous poster hash: fcdd2...abf ehh.. NEI! Hvorfor spre ting som ikke er sant... Fortjeneste som er opptjent i regi av yrket man har skal skattlegges som normal arbeidsinntekt. Helt irrelevant hvorvidt man er selvstendig eller ikke. Anonymous poster hash: 40e7a...2da Ut i fra denne artikkelen kan det virke som det er bare selvstendig næringsdrivende som blir rammet. Jeg kjenner mange som har gjort tjenester til seg selv uten å betale mva og skatt. Men jeg vet ikke eksakt hva som står i merverdiavgiftsloven. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/handverkertjenester/bygging-pa-fritiden-kan-bli-dyrt/ Jeg skrev lengre oppe at jeg hadde et vennepar hvor far bygde hus under permisjonen. Han var håndverker, ikke selvstendig næringsdrivende. Det er vel to år siden nå. Han sjekket selvfølgelig opp i reglene for dette, og så lenge han jobbet på/med sin egen bolig, var han ikke skattepliktig. Jeg vet ikke hvordan reglene er for selvstendig næringsdrivende når det gjelder egen bolig. Anonymous poster hash: 1eb74...438
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #30 Skrevet 26. november 2013 La oss si at de deler dagen i to da, den ene delen av dagen er mor bare mamma og den andre delen er hun fulltidsstudent og studerer hjemmefra. Pappa er bare pappa (i permisjon) mens mamma studerer, og den andre delen av dagen har han fritiden sin og i fritiden sin bygger han hus til familien mens mammaen er sammen med barnet. Ser ikke helt problematikken din jeg. Far må jo ha barnet mens mammaen driver egenstudier for å ta eksamen, mens han selvfølgelig også har fritid når mammaen ikke studerer og den bruker han på å bygge hus. Anonymous poster hash: fc025...3ec
Natti11 Skrevet 26. november 2013 #31 Skrevet 26. november 2013 Synes ikke du skal legge deg opp i det. Pass dine egne saker. Det finnes da større katastrofer her i verden. Hva han og familien velger å bruke foreldre permisjon til er vel ikke noe du skal bry deg med.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #32 Skrevet 26. november 2013 Skjønner ikke hvorfor enkelte er så smålige. Pass på dere selv heller enn naboene/venner. Anonymous poster hash: 7527e...b3f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #33 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb. Anonymous poster hash: 46ab8...b06
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #34 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb. Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Eh nei, det kan han ikke. Anonymous poster hash: fcdd2...abf
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #35 Skrevet 26. november 2013 Hvilken rolle spiller det om hun studerer på dagtid eller kveldstid egentlig? Om mannen var hjemme og passet barnet på dagtid mens hun leste, og så reiste på nybygget hver kveld hadde ingen reagert. Men siden han jobber på nybygget på dagtid og har barnet på kveldstid mens hun leser er skal det liksom være ulovlig? HI skriver jo at mammaen tar et fulltidsstudie og tar alle sine eksamener, da må hun nødvendigvis lese en eller annen gang, om det er på dag eller kveld har vi da ingenting med. De legger jo opp sitt familieliv som det passer dem best, og ved å bestå sine eksamener innfrir hun kravet om aktivitet når far skal ha fellesdelen av permisjonen. Anonymous poster hash: fc025...3ec
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #36 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #37 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95 Det er faktisk sant. Får du fri for å passe barn er det det du må gjøre. Aktiviteter som kan kombineres med å passe barnet er det ikke noe problem med, men om du egentlig bruker tiden til noe helt annet kan arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake på jobb. Det er det samme som om du for eksempel får permisjon for å reise. Da kan du ikke i steden bruke tiden til å jobbe et annet sted. Får du permisjon for å gjøre noe spesielt gjelder permisjonen bare så lenge du faktisk gjør det du har fått permisjon for å gjøre. Anonymous poster hash: 46ab8...b06
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #38 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95 Det er faktisk sant. Får du fri for å passe barn er det det du må gjøre. Aktiviteter som kan kombineres med å passe barnet er det ikke noe problem med, men om du egentlig bruker tiden til noe helt annet kan arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake på jobb. Det er det samme som om du for eksempel får permisjon for å reise. Da kan du ikke i steden bruke tiden til å jobbe et annet sted. Får du permisjon for å gjøre noe spesielt gjelder permisjonen bare så lenge du faktisk gjør det du har fått permisjon for å gjøre. Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Ha ha, den må du lenger ut på landet med... Vennligst vis meg lovtekst. Anonymous poster hash: fcdd2...abf
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #39 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95 Det er faktisk sant. Får du fri for å passe barn er det det du må gjøre. Aktiviteter som kan kombineres med å passe barnet er det ikke noe problem med, men om du egentlig bruker tiden til noe helt annet kan arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake på jobb. Det er det samme som om du for eksempel får permisjon for å reise. Da kan du ikke i steden bruke tiden til å jobbe et annet sted. Får du permisjon for å gjøre noe spesielt gjelder permisjonen bare så lenge du faktisk gjør det du har fått permisjon for å gjøre.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Ha ha, den må du lenger ut på landet med... Vennligst vis meg lovtekst. Anonymous poster hash: fcdd2...abf Orker kirkeledere det frem nå. Det er ikke jeg som er i situasjonen, men de som tenker å be om permisjon for å gjøre en ting, men heller gjøre noe annet bør sjekke regelverket skikkelig. Det er dem det kan gå ut over. Anonymous poster hash: 46ab8...b06
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #40 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95 Det er faktisk sant. Får du fri for å passe barn er det det du må gjøre. Aktiviteter som kan kombineres med å passe barnet er det ikke noe problem med, men om du egentlig bruker tiden til noe helt annet kan arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake på jobb. Det er det samme som om du for eksempel får permisjon for å reise. Da kan du ikke i steden bruke tiden til å jobbe et annet sted. Får du permisjon for å gjøre noe spesielt gjelder permisjonen bare så lenge du faktisk gjør det du har fått permisjon for å gjøre.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Ha ha, den må du lenger ut på landet med... Vennligst vis meg lovtekst. Anonymous poster hash: fcdd2...abf Orker kirkeledere det frem nå. Det er ikke jeg som er i situasjonen, men de som tenker å be om permisjon for å gjøre en ting, men heller gjøre noe annet bør sjekke regelverket skikkelig. Det er dem det kan gå ut over.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Det er bare tull !!! Du står helt fritt til å ha dagmamma, ha barnet i barnehage, bygge hus osv selvom du er i permisjon. Eneste er at du ikke kan motta lønnsinntekt når du får foreldrepenger fra NAV ! Anonymous poster hash: ad4fe...a95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #41 Skrevet 26. november 2013 Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å si noe om hvordan det blir i forhold till skattemyndighetene, meni forhold til arbeidsgiver er sansynlig vis ikke dette lovlig. Hvis du får permisjon for å ta deg av barn har du ikke lov til å gjøre andre ting i steden. Da kan arbeidsgiver beordre deg tilbake på jobb.Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Hvor i alle dager har du dette fra ? Kanskje greit å forholde seg til lovverket og ikke egne "oppgulp" ? Anonymous poster hash: ad4fe...a95 Det er faktisk sant. Får du fri for å passe barn er det det du må gjøre. Aktiviteter som kan kombineres med å passe barnet er det ikke noe problem med, men om du egentlig bruker tiden til noe helt annet kan arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake på jobb. Det er det samme som om du for eksempel får permisjon for å reise. Da kan du ikke i steden bruke tiden til å jobbe et annet sted. Får du permisjon for å gjøre noe spesielt gjelder permisjonen bare så lenge du faktisk gjør det du har fått permisjon for å gjøre. Anonymous poster hash: 46ab8...b06 Ha ha, den må du lenger ut på landet med... Vennligst vis meg lovtekst. Anonymous poster hash: fcdd2...abf Jeg har også lest et sted at man er nødt til å bruke permisjonen til det den er tiltenkt, har du permisjon for å etterutdanne deg må du faktisk gjøre det og ikke f.eks bruke tiden til å jobbe et annet sted. Om du får innvilget en permisjon fra jobb må du bruke permisjonen til det du har søkt om, ellers overhoder du ikke arbeidsavtalen din og det er faktisk oppsigelsesgrunn. Men vet ikke om det er noen lovtekst å finne på dette,vet ikke hvor jeg har hørt det heller... Men foreldrepermisjon er jo i en særstilling i dette landet, og jeg tviler på at arbeidsgiver kan nekte deg å jobbe på eget hus i permisjonen din, man pusser jo ikke opp hus hele døgnet (bare den delen man velger å kalle fritid, resten av døgnet passer man barn) Anonymous poster hash: fc025...3ec
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #42 Skrevet 26. november 2013 Det er selvfølgelig noe helt annet om du har utdanningspermisjon og velger å jobbe hos andre, enn å ha foreldrepermisjon og pusse opp hus ! Jeg har foreldrepermisjon fra jobb, men er fortsatt student. Anonymous poster hash: ad4fe...a95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #43 Skrevet 26. november 2013 Og når far skal ta ut permisjon er jeg fortsatt student og har ferie fra jobb, og han skal pusse opp hus Anonymous poster hash: ad4fe...a95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #44 Skrevet 26. november 2013 Kravet for å motta foreldrepenger er at man har omsorg for barnet, den har man jo selv om barnet er i barnehage.. Men man kan ikke ta ut fedrekvote og reise avgårde på høstjakta uten barnet, DA snylter man på ordningen.. Reglene er som de er bestemt av politikerne, når de har bestemt at permisjonen kan taes ut fleksibelt helt frem til barnet er 3 år så blir det vanskelig å stille som krav at barnet ikke går i barnehage da de fleste barn jo begynner i barnehage mellom 1-2 år.. Hvordan skulle en sånn ordning følges opp? Man kan jo ikke si opp plassen og nav kan ikke bruke ressurser på å sjekke om barnet er i barnehage eller ei? Dere ser hvordan dette vil kreve mer enn det smaker??? Anonymous poster hash: 2bf07...a2c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #45 Skrevet 26. november 2013 Far tar ut hele foreldrepermisjonen, mens mor er fulltidsstudent. Under permisjonen til far bruker han all sin tid på bygge hus, mens mor er hjemme med barnet. Hun tar riktignok eksamnene sine, men er ikke på forelesninger. Er virkelig dette lov? å bygge hus på staten sin regning? Må de ikke betale noe i form av skatt eller lignende? Anonymous poster hash: 26ed3...45f Herregud! mer misunnelig, miserabel kjerring skal man jaggu lete lenge etter!! få deg et liv! kjøp noen hjelpemidler på kondomeriet så du ihvertfall kan få litt tilfredsstillelse! Du er sikkert den falske venninnen til den kvinnelig part i dette forholdet i tillegg. Æsj, merker jeg blir kvalm!! Anonymous poster hash: 14854...30c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #46 Skrevet 26. november 2013 https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel Står ingenting om at det stilles krav om at du skal være med barnet hele tiden her ?! Anonymous poster hash: ad4fe...a95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå