Gå til innhold

Kapselmaskin, hvilken er den beste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på å kjøpe kaffemaskin til mine foreldre til jul, og ser at det er kapselmaskin som passer lommeboka vår best. Har også hørt veldig skryt av kaffe. Men hvordan fungerer det? Kan en lage vanlig kaffe på en slik kaffemaskin, eller må en alltid bruke kapsel….? Og hvilken er best? Kan gjerne koste opp mot 2000. 

Anonymous poster hash: f8ca6...467
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, datt ut noe der. Skulle være at "Har også hørt mye skryt av kaffe fra kapselmaskin" :-D

Skrevet

jeg har dolce gusto, fikk den selv til jul for et år siden... fornøyd med den =) kan kun bruke kapsler ja, men er hele poenget....

maskin med bønner osv er nok mye dyrere =)

Anonymous poster hash: 11fb9...a49
Skrevet

Ja det er det jeg vet :-) Har selv med kvern til å male bønner og melkesteamer, og er fornøyd med den, men koster jo flesk :-D

Skrevet

Jeg har Dolce Gusto, og er vel bare passelig fornøyd. Kapslene er dyre og det er vanskelig å lage kapsler selv, noe som dermed tvinger brukeren til å kjøpe de produktene som finnes i ferdig form. Jeg er heller ikke spesielt fornøyd med smaken på melkekaffen, og kakaoen smaker vann etter min og ungenes mening.

Jeg ville ha kjøpt Nespresso hvor man kan lage kapsler selv med yndlingskaffen. Disse gjenbrukskapslene får man kjøpt på ebay. 

Skrevet

Takk for svar. Hmmm, ser jeg virkelig ikke kan noe om dette, og vet ikke helt hvordan det er for mine aldrende og ikke akkurat lettlærte foreldre….. Når min mor brukte to år på å lære å skrive sms, så blir kanskje dette litt vel avansert…… :-D

Skrevet

NESPRESSO! 

Om de er glad i kaffe må du ikke kjøpe Dolce Gusto og disse, det er faktisk ikke god kaffe, selv om de for mange er greie. Nespressomaskinene får du i mange varianter og de er ofte på 40% på ulike butikker. Verdt hver krone! 

Anonymous poster hash: 79549...b31
Skrevet (endret)

Dolce Gusto er noe skvip, kaffen smaker fælt og melkedrikkene likeså.

Nespresso lager fantastisk god kaffe, til kapselmaskin å være, og jeg er utrolig fornøyd med at vi byttet ut Dolce Gusto'n med den. Eneste minus er at kapsler må bestilles på nett.

Maskin som kverner kaffe er nok desidert best, men også veldig dyrt

Endret av Pesta
Skrevet (endret)

Takk for svar. Hmmm, ser jeg virkelig ikke kan noe om dette, og vet ikke helt hvordan det er for mine aldrende og ikke akkurat lettlærte foreldre….. Når min mor brukte to år på å lære å skrive sms, så blir kanskje dette litt vel avansert…… :-D

Hvis de er eldre og ikke av den utforskende typen, ville jeg ikke kanskje ikke kjøpt kapselmaskin. Faren er jo stor for at den bare blir stående ubrukt.

Men det jo en genial og trygg måte og lage kaffe på, så hvis du tror den vil bli brukt, er det jo en utrolig flott gave for den eldre garde. Min slår seg av etter noe minutter, så den er flott i forhold til faren for tørrkoking.

Mine oldeforeldre (80+)ville ikke ha kjøpt annet enn vanlig svart kaffe, og helst så billig som mulig, så skulle jeg kjøpt en slik maskin til dem, ville jeg gått for Senseo eller Nespresso.

Endret av HvittHus
Skrevet

Jeg har dolce gusto og er egentlig veldig fornøyd. Drikker ikke vanlig kaffe så den kan jeg ikke uttale meg om, men ifølge min far smaker den ganske godt hvis du velger dem det står intenso på fordi da smaker de mer.

Nesquick er helt ubrukelig, smaker vann med hint av noe annet. Sjokoshino (feil stavemåte, husker ikke hvordan det skrives) smaker egentlig godt. Pleier å ta litt ekstra sjokoladesaus oppi da.

Jeg selv som kun drikker jålekaffe liker godt den kaffelatten med caramel, som ekstra søtning bruker jeg litt ekstra karamellsaus istedet for sukker osv. Jada, sukkerlake mener nok noen :-P

Kanskje kapselmaskin passer best for dem som drikker kaffe av og til eller vil ha den til å lage seg en jålekaffe av og til og trakter den vanlige de har i kanna??

Skrevet

Vil for putekaffe ikke kapsler Sanceskoo

Anonymous poster hash: 9b97d...659
Skrevet

Har tassimo sin, kostet vel rundt 1800 kr når vi kjøpte den. Er veldig fornøyd :)

Skrevet

Har senseo sin. Ikke fornøyd

Anonymous poster hash: d9bd9...b4b

Skrevet

Jeg har vanlig trakter og egen elektrisk kaffekvern. Jeg kjøper god, eksklusiv kaffe og får alltid skryt for kaffen. :) Man har mer kontroll på resultatet når man lager selv. Melkesteamer når jeg lager "latte".

Jeg har dulce gusto, ikke like godt, men veldig lettvindt når man kun skal ha en rask kopp. Dyrt er det også.

Skrevet

Nespresso smaker ok, synes jeg - og det er så renslig og lettvint at hvem som helst kan klare det (min sønn begynte å lage kaffe til meg da han var 2,5 år, så jeg tror nok en 80-åring klarer det..). Og du trenger selvsagt ikke bruke kapsler som du fyller selv, du kan kjøpe fiks ferdige.

Skrevet

Men hvordan er det med rengjøring? Må du kjøre allslags avanserte rengjøringsprogram med tabletter å greier? Det må vi på vår kaffimaskin med kvern og melkesteamer. For oss er det jo helt greit, og maskinen sier jo alt hva vi må gjøre, men min kjære mor (som ikke er mer enn 65 altså) hadde fått helt hetta av dette. Og kapslene kan kun bestilles på nett? Eg dette bare nespresso kapslene? Og går det ann å bruke andre kapsler? Ser når jeg går inn på Lefdal sine sider og inn på nespressomaskinene, så kommer det opp forslag om friele kaffikapsler. Går disse ann å bruke i en nespressomaskin…? #virkeliggrønnpåkapselmaskiner#måhadetinnmedt-skje :-D 

Skrevet

Dolce gusto kapsler får man kjøpt i elektronikkbutikkene og i alle daglivarebutikkene faktisk :-)

Rengjøringen er utrolig enkel. Drar bare en spak fra side ti side noen ganger og kapselholderen kan tas ut og vaskes. Kanskje litt kronglete forklart, men det er veldig enkelt altså :-)

Skrevet

Men hvordan er det med rengjøring? Må du kjøre allslags avanserte rengjøringsprogram med tabletter å greier? Det må vi på vår kaffimaskin med kvern og melkesteamer. For oss er det jo helt greit, og maskinen sier jo alt hva vi må gjøre, men min kjære mor (som ikke er mer enn 65 altså) hadde fått helt hetta av dette. Og kapslene kan kun bestilles på nett? Eg dette bare nespresso kapslene? Og går det ann å bruke andre kapsler? Ser når jeg går inn på Lefdal sine sider og inn på nespressomaskinene, så kommer det opp forslag om friele kaffikapsler. Går disse ann å bruke i en nespressomaskin…? #virkeliggrønnpåkapselmaskiner#måhadetinnmedt-skje :-D 

Det varierer nok fra maskin til maskin, men på min må jeg fylle såpe og vann i en beholder og trykke på to knapper i 5 sekunder. Da gjør maskinen alt. Etterpå skal jeg kjøre gjennom ca 5kaffekopper uten kaffe i slik at alle rester blir borte. Det skal nok din mor også klare. Den lyser når det trengs, så det er ikke noe hun trenger å tenke på selv. 

Det finnes andre kapsler, som Friele som du nevner, men disse er ikke godkjent og jeg vil ikke anbefale å bruke de. Min maskin ble ødelagt av de og jeg måtte egentlig betale selv, men slapp fordi jeg traff på en hyggelig type. Kapslene kjøpes på nettet, via app eller i butikk i Oslo (mulig også andre steder). 

Det beste med Nespresso er at de har døgnåpen kundeservice og du kan ringe om alt mulig :D 

Skrevet

Og hvordan er det på nespresso maskinene da? Ingen avkalkningstabletter e.l? Gir f.eks maskinen beskjed om når den må rengjørers og står å piper eller noe slikt? Eller er det bare å fysisk ta ut en del å rengjøre den på vanlig vis når det passer? 

Skrevet

Jeg tenker at det er en ting til du må vurdere om du skal kjøpe kapselmaskin til foreldrene dine: bor de i en by hvor det finnes nespressobutikk? Hvis ikke bør de enten være fortrolig med å bestille og betale kapsler på nett, eller så bør du heller gå for en av de andre. Kapsler til både dolce gusto, tassimo og senseo fås kjøpt i vanlige dagligvarebutikker og el-butikker hvor de selger kaffemaskiner.

Vi har kjøpt dolce gusto til mine foreldre av den grunn, selv vi helst ville ha kjøpt nespresso.

Anonymous poster hash: d4442...352

Skrevet

Det varierer nok fra maskin til maskin, men på min må jeg fylle såpe og vann i en beholder og trykke på to knapper i 5 sekunder. Da gjør maskinen alt. Etterpå skal jeg kjøre gjennom ca 5kaffekopper uten kaffe i slik at alle rester blir borte. Det skal nok din mor også klare. Den lyser når det trengs, så det er ikke noe hun trenger å tenke på selv. 

Det finnes andre kapsler, som Friele som du nevner, men disse er ikke godkjent og jeg vil ikke anbefale å bruke de. Min maskin ble ødelagt av de og jeg måtte egentlig betale selv, men slapp fordi jeg traff på en hyggelig type. Kapslene kjøpes på nettet, via app eller i butikk i Oslo (mulig også andre steder). 

Det beste med Nespresso er at de har døgnåpen kundeservice og du kan ringe om alt mulig :D

Æhh, det er desverre nettopp slike ting hun ikke klarer. Så da blir det bare panikk og ringing til meg hver gang det lyser om noe. Og å trykke på to knapper går nok ikke :-( Hun er utrolig redd for all elektronikk, og klarer ikke å lære noe nytt desverre :-(

Skrevet

Kjøp heller en kaffevern som knuser bønnene ( ikke skjærer) og en preskanne.

Beste kaffen så lenge du kjøper gode bønner. Meny har mye bra.

Anonymous poster hash: c9019...df8
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Innser at den gode gamle kaffetrakteren nok er det beste for mine kjære foreldre :-)  

Skrevet

Æhh, det er desverre nettopp slike ting hun ikke klarer. Så da blir det bare panikk og ringing til meg hver gang det lyser om noe. Og å trykke på to knapper går nok ikke :-( Hun er utrolig redd for all elektronikk, og klarer ikke å lære noe nytt desverre :-(

hehe, det er jo litt typisk den aldersgruppen! Sjekk om det finnes noen enklere? Mine foreldre sin har bare en knapp, så der MÅ det være en annen løsning :P Få de til å smake på en kopp fra noen annet før du kjøper det i alle fall. For kaffeelskere er det sjelden en god løsning :) 

Skrevet

Jeg elsker vår nesspresso maskin!

MEN vi drikker MYE kaffe og fra å bruke vanlig traktekaffe til nesspresso kapsler har kaffebudsjettet vårt steget mye!

Nå bestiller vi kaffe for 700-1000,- mnd, før var det mye mindre med fem-seks Friele poser i mnd.

Synes mange fokuserer på hvor mye selve maskinen koster, mange glemmer hvor mye en faktisk bruker i mnd på kapsler (iallfall hvis en drikker mye som oss).

Mem, som sagt jeg elsker min nesspresso og unner meg selv min gode kaffe ;-)

Anonymous poster hash: 17a69...ff4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...